[HUN] Antonov An-26 Curl

Csak abból indultam ki, hogy a soron álló gépekről készült fotókon a MiG-eknél voltak rendszerint leponyvázva a deklik. Az F-akárhányasok meg nem. Mondjuk ez lehetett csak PR miatt.
Abban van igazad, hogy Nyugaton mindig jobb minőségű plexit csináltak, mint a szovjetek.
A MiG-21-esek plexijét a PG-ben Mitsubishi márkájú plexire cserélték, amiről fogalmam sincs, hogy került az országba, de azok a plexik még ma is átlátszóak.
A bolgárok a 23-asaink szovjet plexijét vagy nem cserélték, vagy ugyanolyanra cserélték és az eredmény közismert.
Elvileg a 29-esek plexije ennél jobb, de mindenképpen tropára mentek a Jurassic-parkban.
Hanem az amerikaiak nem véletlenül takarják le az AMARC-ban a gépek kabintetejét is, mikor szakszerű tartós tárolásba helyezik azokat.
Egy tartósan leállított gép kabintetejének nem tesz jót, ha nincs megóvva a naptól.
 
A MiG-21-esek plexijét a PG-ben Mitsubishi márkájú plexire cserélték, amiről fogalmam sincs, hogy került az országba, de azok a plexik még ma is átlátszóak.
Valószínűleg a japók is megb@szták volna az anyjukat két jenért akkoriban, Cocom lista ide- vagy oda. :)
Talán még valamilyen csapágyakat emlegettek, hogy a japánok voltak a beszállítók a 21-esekhez (bár a szovjet repipari csapágyak is nagyon jók)
A bolgárok a 23-asaink szovjet plexijét vagy nem cserélték, vagy ugyanolyanra cserélték és az eredmény közismert.
Szerintem az vagy saját bolgár termék volt, vagy nem tiszta biznisz eredménye...
Még MiG-15-ös plekók sem szoktak ennyire gatyán kinézni (sőt), pedig azok legalább 15-20 évvel régebb óta állnak a napon, mint a 23-asok.
Hanem az amerikaiak nem véletlenül takarják le az AMARC-ban a gépek kabintetejét is, mikor szakszerű tartós tárolásba helyezik azokat.
Egy tartósan leállított gép kabintetejének nem tesz jót, ha nincs megóvva a naptól.
Ha már itt tartunk, feltűnt, hogy az izraeliek a múzeumi gépeiken úgy próbálják késleltetni a plekó öregedését, hogy befóliázzák kék átlátszó fóliával... (szerintem azt a fóliát hasznosítják újra, ami a sík plexitáblák mindkét oldalára szokott felkerülni gyártáskor a sérülésállóság növelésére) ez sok esetben azzal jár, hogy egy idő után ráég a fólia a plexire, vagy elkezdi levedleni a repülő a fóliát elég gyászos kinézettet produkálva. Amelyiken pedig nincs ilyen fóliázás, ott lehet tanulmányozni az UV-állóságot, legyen az Mirage F1, Phantom, A4, MiG-23, vagy akár F-16.
 
Valószínűleg a japók is megb@szták volna az anyjukat két jenért akkoriban, Cocom lista ide- vagy oda. :)
Talán még valamilyen csapágyakat emlegettek, hogy a japánok voltak a beszállítók a 21-esekhez (bár a szovjet repipari csapágyak is nagyon jók)

Szerintem az vagy saját bolgár termék volt, vagy nem tiszta biznisz eredménye...
Még MiG-15-ös plekók sem szoktak ennyire gatyán kinézni (sőt), pedig azok legalább 15-20 évvel régebb óta állnak a napon, mint a 23-asok.

Ha már itt tartunk, feltűnt, hogy az izraeliek a múzeumi gépeiken úgy próbálják késleltetni a plekó öregedését, hogy befóliázzák kék átlátszó fóliával... (szerintem azt a fóliát hasznosítják újra, ami a sík plexitáblák mindkét oldalára szokott felkerülni gyártáskor a sérülésállóság növelésére) ez sok esetben azzal jár, hogy egy idő után ráég a fólia a plexire, vagy elkezdi levedleni a repülő a fóliát elég gyászos kinézettet produkálva. Amelyiken pedig nincs ilyen fóliázás, ott lehet tanulmányozni az UV-állóságot, legyen az Mirage F1, Phantom, A4, MiG-23, vagy akár F-16.
Amerikai szabad téri gépeknél mintha lelenne festve a plexi kékre. Megnem mondom, de pár képet már láttam így gépekről. Mig a teremben, hangárban lévő gépeknél nincs így, ott átlátszó plexi van.
 
Ha már a múzeumi gépeknél tartunk, nem lehetne valódi üveggel helyettesíteni a plexit?
Amúgy sem fog többé repülni.
Ha síklapokból áll, ami azért ritka (An-2-es, Me-109), akkor esetleg — ugye nem véletlenül hívják Pittsburgh-féle úsztatott üvegnek az ablaküveget is.
Aztán meg az is ott van, hogy nehéz és könnyen törik,... ha pedig hajlított kell és ne is törjön, ráadásul, csak egy-két darab; azt nem tudod megfizetni szerintem (főleg múzeumok nem, ahol jellemzően sosincs pénz semmire [mármint nálunk]).
Plexihez kell sablon jellemzően fából, néhány fogó, meg egy kemence, amiben felmelegíted + pár muksó, aki ráfeszíti a sablonra és olyan alakúra csinálod, amilyenre akarod (akár házilag is de ez manapság már nem jellemző).
 
Csak, hogy a számok is beszéljenek: az Aeroparkban található 41-es bisz eredeti szovjet plexijét a PG-ben 1989-ben cserélték le japán gyártmányúra (a PG-ben húzták formára a Mitsubishi emblémás plexi táblákat), a gép ezzel a dekkel repült 1998 áprilisáig, majd volt még hadműveleti tartalékban 2000 novemberéig. Kb ezután került le végleg róla a kabintakaró, ha csak nem már korábban elhagyták róla.
2000-től 2019 végéig nem volt egyátalán letakarva a dekk, csak állt a napon, hóban-fagyban- tűző napsütésben és csak azóta van újra letakarva.
A plexi helyenként már repedezett, de még teljesen átlátszó.
Valamit tudnak a japánok...
 
A kecskeméti parancsnok alapból ott volt , de meghívott volt a szolnoki parancsnok valamint a MH LEP megbízott parancsnoka is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
fb0c82bd617d1ce487e00323435b53dc.jpg

Az 1969 május 21-edikei első felszállás alkalmából (55 éve) készített magyar gépes montázs, 4k-ban.