A patarai élményekről még egy pár morzsa, a kiállított Gidrán kapcsán.
- a Gidranok elképesztő méretűek voltak. Maga a beszállás is egy kellemes kis testmozgás. Szerintem a hátsó ajtó fellépőjén még kellene reszelgetni, mert ez így nagyon nem ergonomikus. Pláne, ha a kabinban utazik a cucc is. Felszerelés nélkül is kellemetlen volt a fellépés, hátmég mondjuk fegyverrel, zsákkal, egyébb nyalánksággal...
- maga a kabin nagyon zsúfoltnak tűnik elsőre, de egy kis megszokás sokat javít ezen. Konkrétan a beépített rádiók nagyon sok helyet foglalnak odabent.
Ugyanakkor mégis logikusnak és ügyesnek mondanám a berendezést. Talán kicsit túl is van egyszerűsítve. Ez lehet, hogy karbantartási szempontból hasznos lehet.
- rádiók a második sor közepén elhelyezkedő RCW torony munkaállomása előtti a "kardánbox" felé vannak beépítve, a sofőr és a parancsnok közé.
- nem tudom, hogy végül is hány fő fog benne utazni, de nekem (180 alatt kicsivel) egész élhető volt a beltér, és az ülések. Persze cumó meg fegyver nélkül.
Magának a fegyvereknek vannak külön tárolói.
- Az első szembetűnő negatív dolog az üléshuzat volt. elsőre kényelmesnek tűnik, viszont szerintem az első komolyabb gyakorlaton szanaszét fognak szakadni. Bármilyen beakadó csetresz, cipzár azonnal szakítani fogja. Bár nekem is volt már ilyen bevonatú székem, és bírta is a strapát, azonban én nem is mindenféle harci övben ugrándoztam rajt.
Arról nem is beszélve, hogy bár kényelmesek a székek, nem igazán lehet mondjuk slaggal/nagyobb vízmennyiséggel tisztára mosni a belteret emiatt, mert durván megszívja magát.
Remélem több készletet vettünk huzatból, mert kelleni fog. Vagy én a többit valami kellemesebb műbőr (de nem csúszós) üléssel helyettesíteném. A bőr is adná magát, de tudom, hogy a bőrt kezelni kell, mert különben az is nagyon gyorsan tönkre megy.
- Van 1-2 érdekes kialakítás is. Pl. hátsó 4 ülés nem közvetlenül a fal mellett helyezkedik el, hanem mögöttük (a jármű oldala, és az ülések támlaja között) egész nagy hely van, ahova pl. be van zsúfolva az RCW torony áramellátása. Ennek lehet védelmi oka is, de biztos vagyok benne, hogy pár "légköbméter" német muki pár hét alatt tudna jobb helykihasználtságot teremteni odabent. Ha viszont mindent nagyon eldugunk, körbeépítünk, akkor az szerelési szempontból leheg kontraproduktív.
- az RC torony kezelőfelülete nekem nem nagyon tűnik bonyolultnak. Miért is lenne az?
- érdekes, hogy a jármű elég jó arányokkal van "magyarosítva". A benne lévő feliratok olyan 70-80%-ban magyarok. Érdekes módon, az RCW torony kezelőfelülete angol maradt.
- a tűzoltó rendszer nekem egy kicsit "túl soknak" tűnik.
Szabványosnak kinéző tartály több helyen is fel van szerelve, de pont a szabványosságnak köszönhetően ez is elég sok helyet foglal légtérből.
Kíváncsi lennék, hogy egy központi - típushoz tervezett - rendszerrel mennyi helyet lehetne odabent felszabadítani. Vagy ennek lenne-e értelme. Mert a független, párhuzamos rendszerek biztonsági szempontból mindig jobbak.
- most még természetesen nem volt lelakva a belső tér, de nem is tűnik olyannak, ami erre hajlamos lenne (kivéve az üléshuzatot)
De úgy általában egy modern, a cél mellett a kényelmet is szem előtt tartó belső kialakításúnak láttam.
Bár voltak benne pakolós helyek, de azért érezni, hogy nem az lesz a fő probléma, hogy tériszonya lesz a benne szolgáló katonáknak.
Kíváncsian várom, hogy a magyar-német átalakítások (már ha lesznek) mennyiben fognak változtatni a jelenlegi belsőn.
Az ottani katonáktól megtudtam, hogy a jelenlegi konfig. 17 tonna, és nem nagyon van már opcionális plusz páncél, ami felkerülhetne rá. Egyedül az ablakok kaphatnának még felszerelhető rácsot.