Én úgy tudom, teljesen átállnak kerekesre, a BV a 23. Gebirgsjägerbrigadeba marad csak.Ezek nem a sebesültkihordók, hanem a normál harctéri mentők lesznek.
A EÜ járművek esetén is több szint van. Illetve normálisan lennie kellene.
Az ideális az lenne, ha a sebesültet egy azonos, vagy hasonló védettségű, és azonos mobilitású jármű vinné a sebesülés helyétől a segélyhelyre.
Az első az első vonalak miatt nyilvánvaló, a második pedig azért mert ha szar a terep, akkor esetleg nem is tud eljutni a sérülthöz a kihordó. Emiatt fontos, hogy egy láncos alegységhez láncos sebesültkihordó kell.
A továbbszállítás (role2-3) már mehet mindenhol kerekesen, kisebb védelem mellett, mivel a segélyhelyet olyan helyre szokták felállítani ahonnan könnyebb a logisztika.
És harmadik kategóriaként a gyakorlatilag békeidős mentőket kell rendszeresíteni. Ilyet linkeltem be korábban, hogy a MH is vett Sprinter alapú Merciket.
Utóbbiak a legtöbbet használtak békeidőben, míg a páncélozott verziók csak gyakorlatokon jönnek elő.
Az sem véletlen, hogy a Sprinter lett a civil típus, mert így "helyzet" esetén könnyebb feltölteni az állományt a civil mentősöktől. Ugyebár ebben az esetben a katonaság mentősei mennek a páncélozott gépekre.
Ha csak kerekes járműveid vannak (mint jelenleg nekünk) akkor természetesen teljesen felesleges láncos sebesültkihordó. A németek eddig az M113-at majd a BV206-ot használtak a láncos zászlóaljakhoz.
A Boxeres zászlóaljaknál pedig nyilván Boxer alapút.
Persze, meg lehet oldani kerekessel is az esetek 95%-ában a sebesültkihordást, de a maradék 5%-ban meg marad a kézi erő, vagy megvárni a harc végét, és egy különben IFV/APC-vel hátravinni.
A németeknél a BV továbbra is megmarad láncosnak, de minden más helyre az első vonalba Boxer lesz.
A Movag Eagle valószínüleg a mgSanKfz lesz.
A BV206S meg megy olyan helyre, ahova a Boxer nem tudna.
Csakhogy ez a rendszer egy vegyes (értsd kerekes és láncost IS használó) dandár esetére van kitalálva.
Nálunk valószínüleg nem lesznek a dandárokon belül a zászlóaljak hajtása keverve.
Így arányaiban több lesz a láncos technika a dandaron belül. Szerinten nálunk fele fele arányban kellene majd a láncos sebesültkihordókat (Lynx/Bronco?) és a kerekes harctéri mentőket egy alegységbe rendezni.
A mennyiség kérdéses.
Elsősorban az EÜ alegység szervezésétől függ. Általában minden századhoz szokott járni egy sebesültkihordó, és kb. ugyan annyi kerekes harctéri mentőre (Gidrán?) is szükség lenne.
Természetesen most a láncos technikájú dandárról írtam. A kerekeseknél egyértelműen a Lynx/Bronco mentőket a leendő 8x8ra kellene cserélni. A harctéri mentő meg maradhat simán a Gidrán alapú.
Ez lenne az elmélet. Aztán, hogy ebből mi fog összejönni, az kérdés. Ennek pénzügyi és EÜ személyzet akadálya is lehet. Mindig abból kell kihozni a legtöbbet, amire pénz és ember van.
Illetve ami kimaradt még a képről az, hogy a légi szállításúak pedig valami Mungo alapú cuccot kapnak sebesült húrcibálásra.
Állítólag ebből a legzsírosabb falat a közepes lesz, oda csinált a KMW meg a RM is gépet, csak a nagy számban rendszeresített Eagle 4/5 alkatrészegyezés miatt győzőt az Eagle 6x6.
Állítólag az RM a már rendszerben lévő Duro II utódját, a Yakot ajánlotta.
A KMW meg a GFF4, illetve a Dingo 3 típusokkal nyomult.