[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az lenne a kérdésem, hogy véletlen nyelvbotlás, esetleg a szerződések anyagi részének változása miatt változott meg az Airbus féle helikopteres darabszámok?
Benkő egy 2018 januári inforádiós interjú során (akkor még nem miniszterként) még összesen 40 db helikopter beszerzéséről beszélt, míg 2019 januárjában a most ismert 36db gépet erősítette meg.
Ha a cél tényleg 40 gép beszerzése, akkor a maradék 4 mi lehet?
Mivel harci helikopterből a most felújított 8 Mi-24 is kevés, a 4 nem lenne ésszerű. Ráadásul a 20db H145M is harctámogató feladatokat kaphat a megrendelt H-Force rendszerrel.
Mókusból szerintem nem lesz több, mert a kiképzést velük is le lehet bonyolítani.
Ami nekem beugrott, az 4 darab rámpás kimondottan nehéz szállító helikopter, ami mennyiségre pont ideális lenne nekünk, és meg tudna oldani esetleg (10-12t-nál) nagyobb terhek mozgatását. Pl.: könnyű páncélozott felderítő járműveket. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 644
5 640
113
Az lenne a kérdésem, hogy véletlen nyelvbotlás, esetleg a szerződések anyagi részének változása miatt változott meg az Airbus féle helikopteres darabszámok?
Benkő egy 2018 januári inforádiós interjú során (akkor még nem miniszterként) még összesen 40 db helikopter beszerzéséről beszélt, míg 2019 januárjában a most ismert 36db gépet erősítette meg.
Ha a cél tényleg 40 gép beszerzése, akkor a maradék 4 mi lehet?
Mivel harci helikopterből a most felújított 8 Mi-24 is kevés, a 4 nem lenne ésszerű. Ráadásul a 20db H145M is harctámogató feladatokat kaphat a megrendelt H-Force rendszerrel.
Mókusból szerintem nem lesz több, mert a kiképzést velük is le lehet bonyolítani.
Ami nekem beugrott, az 4 darab rámpás kimondottan nehéz szállító helikopter, ami mennyiségre pont ideális lenne nekünk, és meg tudna oldani esetleg (10-12t-nál) nagyobb terhek mozgatását. Pl.: könnyű páncélozott felderítő járműveket. ;)
Akkor még be volt tervezve a 4 mókuska.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Bocs, azzal kevertem, hogy eredetileg 3 volt, de csak 2-t vett át az MH.
A kérdésem továbbra is áll. 4 Ecureuil-t terveztek még venni a mostaniak mellé?
Mert akkor kijönnek a számok.
Viszont a 2 meglévőt 2018-ban nagyjavíttatták.
Igen , plussz 4 mókust terveztek , amúgy konrkétan milyen rámpás szállítóra gondolsz? Vagy csak az lenne logikus hirtelen?
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 644
5 640
113
Én is hallottam pletykát nehéz heliről,de egyelőre laikusok helytelen szóhasználatának vagy félreértésnek tartom.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Igen , plussz 4 mókust terveztek , amúgy konrkétan milyen rámpás szállítóra gondolsz? Vagy csak az lenne logikus hirtelen?
Túl sok opció nem nagyon van ebben a méretben.
Nem tudom, hogy a CH-53E gyártásban van-e még, de az már egy kipróbált darab. Tudtommal az Airbus rendelkezik a család javítási licence-ével, a németek D-i miatt.
A CH-53K még előszériánál jár, és problémákkal küzd. És drága is. A németek már tűkön ülnek, hogy végre leválthassák a G-jeiket. Mondjuk időnk lenne kivárni. 2025-ig van idejük a nagyjavított mi-8/17-eseknek.
A Chinook nem tud "csak" 10t körülit emelni, bár legalább nem is lenne olyan drága. Biztos, hogy még gyártják, mert a németeknek nagyon ajánlgatják a CH-53K alternatívájaként.
Ha minden igaz, akkor az Airbus dolgozik egy nehéz szállító helikopteren (X6). Először törölték a saját fejlesztést, majd állítólag licence-ben gyártanak az európai igényekre (valószínüleg CH-53 alapokon). Ez csak ígéret, bár lehet, hogy kellemesebb árra jönne ki, mint a K.
A legolcsóbb megoldás a Mi-26 lenne, de annál meg kellene várni, míg az embargó tart (már ha vonatkozik rá egyáltalán, mivel nem hordoz fegyvert).
Szerintem pár mi-26 beszerzéséből nem lenne akkora hiszti, mint az S-400 török beszerzéséből.

Alapvetően ezek (az összes) azért óriási dögök, és nem is biztos, hogy 4 kellene belőle, de azt hiszem ezek lennének leginkább kihasználva a civil világban.
Valószínűleg a feladatok 95%-a letudható a H225-tel is.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 726
113
Egy nehéz szállító helikopter egyszerűen nem a mi kategóriánk.
Inkább a közepest kellett volna jól eltalálni, a h225m helyett.az.aw-101-et kellett volna venni.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 287
113
Az lenne a kérdésem, hogy véletlen nyelvbotlás, esetleg a szerződések anyagi részének változása miatt változott meg az Airbus féle helikopteres darabszámok?
Benkő egy 2018 januári inforádiós interjú során (akkor még nem miniszterként) még összesen 40 db helikopter beszerzéséről beszélt, míg 2019 januárjában a most ismert 36db gépet erősítette meg.
Ha a cél tényleg 40 gép beszerzése, akkor a maradék 4 mi lehet?
Mivel harci helikopterből a most felújított 8 Mi-24 is kevés, a 4 nem lenne ésszerű. Ráadásul a 20db H145M is harctámogató feladatokat kaphat a megrendelt H-Force rendszerrel.
Mókusból szerintem nem lesz több, mert a kiképzést velük is le lehet bonyolítani.
Ami nekem beugrott, az 4 darab rámpás kimondottan nehéz szállító helikopter, ami mennyiségre pont ideális lenne nekünk, és meg tudna oldani esetleg (10-12t-nál) nagyobb terhek mozgatását. Pl.: könnyű páncélozott felderítő járműveket. ;)

Szerintem a 40 az itt nagyságrendet jelentett.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Egy nehéz szállító helikopter egyszerűen nem a mi kategóriánk.
Inkább a közepest kellett volna jól eltalálni, a h225m helyett.az.aw-101-et kellett volna venni.
Érdekes, hogy az Airbus is nehéz helikopterként hivatkozik rá, de én is inkább közepesnek mondanám.
Ugyanakkor - szerintem - amire nekünk kellettek, arra jobbak, mint az AW101.
Ez elsősorban mindenes, és a különlegeseknek lesz műveleti helikopter. Ez utóbbiban pedig az AW101 nem nagyon tud vele versenyezni, mivel csak egyik oldalán van nagy ajtaja.
A H225M-nek meg mindkét oldalon:
323899_800.jpg


Így viszont a kirakás fele annyi idő alatt megvan, mint ha az AW-101-gyel próbálnád.
Az AW101 hátsó rámpáját csak ejtőernyős produkciónál használható, vagy rendes leszálláskor.
Ezen kívül nem igazán tud több súly elcipelni, de legalább üresen majdnem 2x olyan nehéz, mint a H225M
A H-Force-ról pedig még nem is beszéltünk. (persze nem ez lesz a fő funkció!)
Ezenkívül az ország több ponton kapcsolódik az Airbushoz, mint bármi máshoz. Elég csak a mentőhelikoptereket nézni, vagy a Mókusokat...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Vagy beleszámolták valamiért az opcionális 4 mihut.
Viszont a rendes (már azóta felújított) 8-at nem? Szerintem nem ez lesz a megfejtés.
Én inkább a költségek növekedésére tippelnék. Pl.: A SOF konfig. drágább volt, és a 20 helyett csak 16 jött ki a keretből.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Egy nehéz szállító helikopter egyszerűen nem a mi kategóriánk.
Inkább a közepest kellett volna jól eltalálni, a h225m helyett.az.aw-101-et kellett volna venni.
hatalmas hülyeség lett volna az olasz vasat venni ilyen célra, többször volt már szó az AW-ről és sok jót nem mondtak róla , illetve el is volt döntve hogy Airbus lesz a nagyobb szállító heli is már mikor megrendeltük a H145M-et , de abban egyetértünk hogy a nehéz szállító heli szerintem se a mi kategóriánk , illetve ha már nem is H225M akkor valami rámpásat én is jobban vártam de felőlem nincs panasz , örülök az Airbusoknak
Viszont a rendes (már azóta felújított) 8-at nem? Szerintem nem ez lesz a megfejtés.
Én inkább a költségek növekedésére tippelnék. Pl.: A SOF konfig. drágább volt, és a 20 helyett csak 16 jött ki a keretből.
pénz mindig arra van amire akarják hogy legyen :) számomra elég furcsa volt ez a mínusz négyes módosítás , ha akartunk volna simán hozzánk vágtak volna 32-t is :D ( vagy ha a lengyelekkel/csehekkel karöltve leadtunk volna egy nagyobbacska rendelést némi kedvezmény fejében , probléma hogy ez legalább 100-as nagyságrend lett volna de hát a kedvezményért mindent :D )
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 244
113
Szerintem a 40 az itt nagyságrendet jelentett.

Vagy a szövegírók elfelejtették kijavítani Benkő szövegében... ;)

(Az 1984 jut eszembe, ahogy visszamenőleg javítgatják benne a híreket, mert a "rendszer" sosem téved... )

Aki nagyon ráér, egy kis internetes keresgéléssel egy cikkben (sok linkkel) összefoglalhatná, hogyan változott a Honvédelmi Minisztérium (?) elképzelése 2010-től 2019-ig a szükséges helikopterek számával és méretével kapcsolatban. (UH-1, AW139 + AW119, Blackhawk, "nemzeti helikopterképesség", új orosz Mi-8/24 stb.) És persze zárásként összefoglalni, hogy mi lett. (2 finn Mi-8, 3 civil Mi-8, 2 Mókus, 5+8 Mi-17/24 felújítások és végül Airbus két méretben(20 +16) . És eltérő típusok a mentőknek és a rendőrségnek. (9 +10)
Ha valakiben összekeverednének az emlékek, akkor elég lenne csak ezt az egy cikket újraolvasni a htka.hu-n :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 287
113
Vagy a szövegírók elfelejtették kijavítani Benkő szövegében... ;)

(Az 1984 jut eszembe, ahogy visszamenőleg javítgatják benne a híreket, mert a "rendszer" sosem téved... )

Aki nagyon ráér, egy kis internetes keresgéléssel egy cikkben (sok linkkel) összefoglalhatná, hogyan változott a Honvédelmi Minisztérium (?) elképzelése 2010-től 2019-ig a szükséges helikopterek számával és méretével kapcsolatban. (UH-1, AW139 + AW119, Blackhawk, "nemzeti helikopterképesség", új orosz Mi-8/24 stb.) És persze zárásként összefoglalni, hogy mi lett. (2 finn Mi-8, 3 civil Mi-8, 2 Mókus, 5+8 Mi-17/24 felújítások és végül Airbus két méretben(20 +16) . És eltérő típusok a mentőknek és a rendőrségnek. (9 +10)
Ha valakiben összekeverednének az emlékek, akkor elég lenne csak ezt az egy cikket újraolvasni a htka.hu-n :)
Nagyon jó ötlet, támogatlak benne! :D ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 467

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Én azért fűztem tovább a nehéz helikopter ötletet kicsit, mert én továbbra is nagy rajongója vagyok a Fennek-nek.
Az biztos, hogy a felderítőknek is szükségük van új járművekre. Ezek beszerzését vagy valami könnyű (vagy ultrakönnyű), minimálisan páncélozott eszközzel (pl. Fennek), lehet megoldani, vagy valamilyen 6x6, 8x8-as járművel.
Azt gondolom, hogy egy felderítő járműnek extra mozgékonynak kell lennie. Magyarország területén ezt az extra mozgékonyságot, vagy úszóképesen tudjuk megoldani, vagy akkor ha a jármű helikopterrel szállítható.
Ha a németeket veszem alapul, náluk 2 jármű van a felderítőknél rendszeresítve: a Fennek, és a Fuchs. A Fuchs úszóképes, a Fennek viszont nem. Szerintem az eredeti terv az volt, hogy a Fenneket nehézhelivel fogják szállítani, csakhogy a CH-53G-nek a csökkentett teljesítménye ehhez nem elég.
Nem véletlen, hogy a CH-53K turnéján Németországban külön ki is hangsúlyozták, hogy csak a King Stalion az az egyedüli pályázó, ami el tudja vinni a Fenneket.
Szóval ez szerintem a Bundeswehren belül prioritás is lehet.
Ok, hogy nem vagyunk a Bundeswehr, de valahogy az új felderítő speciális járműveket is ki kell tudjuk juttatni az első vonalba, valamint a vonalak mögé.
Ha ez nem a Fennek lesz, az sem baj. Ha nagyobb platformokra (6x6, 8x8) rakjuk az érzékelő tornyokat, és nem gondolkozunk légi szállításban, szintén működő opció lehet. A lényeg, hogy élvonalbeli felderítő eszközeink legyenek és azokat el tudjuk juttatni a rendeltetési helyükre.
Nem csak a felderítőknek, de a KRD-nek is lehetne segíteni egy kis létszámú nehéz helikopterrel.
Ha azt nézem, hogy a H225M méretű helikopterrel (kb. 5,5t teherbírás függesztve) mennyire kevés olyan technikai eszköz van amit szállítani tudnánk, és amivel a légi mozgékony egységeink előbbre lennének, akkor ebből számomra egyenesen következik, hogy bár minimális mennyiségben, de igenis szükségünk lehet pár nehéz szállító helikopterre.
Tőlünk nyugatra például sokkal kiforrottabb a technikai háttere a könnyű és légi mozgékony gyalogsági alakulatoknak. Náluk nem csak az élőerő mozog a levegőben, de vannak erre alkalmas támogató eszközeik is: pl. Wiesel 2 család, a Supacat család, a Mungo család, stb.
Ezek igen hasznosak tudnak lenni, azonban ezeket szállítani kell, és sajnos ritkán férnek bele az 5t-ás méretbe, vagy ha bele is férnek erősen csökkentik a szállító helikopterek hatótávolságát.
A H225M csapatszállításra, és SR feladatokra kiválló. Általános utility szerepre is alkalmas, de pl. a D20-at sem lehet megmozdítani vele, mert az már 5,7t.
10t vagy az alatt manapság annyit jelent, hogy gyakorlatilag nincs páncél védettség a szállítandó járművön.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 726
113
Én azért fűztem tovább a nehéz helikopter ötletet kicsit, mert én továbbra is nagy rajongója vagyok a Fennek-nek.
Az biztos, hogy a felderítőknek is szükségük van új járművekre. Ezek beszerzését vagy valami könnyű (vagy ultrakönnyű), minimálisan páncélozott eszközzel (pl. Fennek), lehet megoldani, vagy valamilyen 6x6, 8x8-as járművel.
Azt gondolom, hogy egy felderítő járműnek extra mozgékonynak kell lennie. Magyarország területén ezt az extra mozgékonyságot, vagy úszóképesen tudjuk megoldani, vagy akkor ha a jármű helikopterrel szállítható.
Ha a németeket veszem alapul, náluk 2 jármű van a felderítőknél rendszeresítve: a Fennek, és a Fuchs. A Fuchs úszóképes, a Fennek viszont nem. Szerintem az eredeti terv az volt, hogy a Fenneket nehézhelivel fogják szállítani, csakhogy a CH-53G-nek a csökkentett teljesítménye ehhez nem elég.
Nem véletlen, hogy a CH-53K turnéján Németországban külön ki is hangsúlyozták, hogy csak a King Stalion az az egyedüli pályázó, ami el tudja vinni a Fenneket.
Szóval ez szerintem a Bundeswehren belül prioritás is lehet.
Ok, hogy nem vagyunk a Bundeswehr, de valahogy az új felderítő speciális járműveket is ki kell tudjuk juttatni az első vonalba, valamint a vonalak mögé.
Ha ez nem a Fennek lesz, az sem baj. Ha nagyobb platformokra (6x6, 8x8) rakjuk az érzékelő tornyokat, és nem gondolkozunk légi szállításban, szintén működő opció lehet. A lényeg, hogy élvonalbeli felderítő eszközeink legyenek és azokat el tudjuk juttatni a rendeltetési helyükre.
Nem csak a felderítőknek, de a KRD-nek is lehetne segíteni egy kis létszámú nehéz helikopterrel.
Ha azt nézem, hogy a H225M méretű helikopterrel (kb. 5,5t teherbírás függesztve) mennyire kevés olyan technikai eszköz van amit szállítani tudnánk, és amivel a légi mozgékony egységeink előbbre lennének, akkor ebből számomra egyenesen következik, hogy bár minimális mennyiségben, de igenis szükségünk lehet pár nehéz szállító helikopterre.
Tőlünk nyugatra például sokkal kiforrottabb a technikai háttere a könnyű és légi mozgékony gyalogsági alakulatoknak. Náluk nem csak az élőerő mozog a levegőben, de vannak erre alkalmas támogató eszközeik is: pl. Wiesel 2 család, a Supacat család, a Mungo család, stb.
Ezek igen hasznosak tudnak lenni, azonban ezeket szállítani kell, és sajnos ritkán férnek bele az 5t-ás méretbe, vagy ha bele is férnek erősen csökkentik a szállító helikopterek hatótávolságát.
A H225M csapatszállításra, és SR feladatokra kiválló. Általános utility szerepre is alkalmas, de pl. a D20-at sem lehet megmozdítani vele, mert az már 5,7t.
10t vagy az alatt manapság annyit jelent, hogy gyakorlatilag nincs páncél védettség a szállítandó járművön.
A wiesel-1-nek is van felderítőváltozata és ahhoz bőven elég egy közepes heli - feltéve, ha rámpás kivitelű.