[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 882
113
Tény,hogy minden lehetséges okot felsorol az emberes torony mellett de azért vannak ott jól megindokolt előnyök is az emberes toronnyal kapcsolatban,én mindenesetre megértem ha valamelyik megrendelő az emberes torony mellett és azt is aki az ember nélküli torony mellett teszi le a voksát,attól függően,hogy a torony kiválasztásánál melyik szempont fontos a számára.

Engem azzal győzött meg, hogy a találatok 50 %-a a toronyra esik. Ezt eddig is tudtuk, de sokan vitatták a találatok eloszlásának jelentőségét.

"A toronyt ért találatnál a helyzet a következő. Lövéskor az ellenség a látható célalak középpontjára (súlypontjára) összpontosít. A terep morfológiája és a természetes borítás lehetetlenné teszi a teljes IFV áttekintését, . A látható alak domináns és túlnyomó része a torony. A látható alak közepe lényegében a torony alsó szélén fekszik. A rakéták IFV-e gyakorolt hatásának valószínű megoszlása azt mutatja, hogy a találatok legalább 50% -a eléri a tornyot és a legtöbb esetben ez a torony elejét jelenti, mert ugye ez néz az ellenséggel szemben. A tornyot ezért megfelelően páncélozni kell."

Ezek miatt a parancsnok és az irányzó veszélyeztetettsége kimagasló (mint pozíciójuk). Tehát egy emberes toronnyal rendelkező IFV sebezhetősége sokkal nagyobb, hisz 50 % eséllyel meghal a parancsnok és az irányzó.
Említettem pár napja, hogy a fedezék mögött álló harcjárműnek onnan ki kell látni és ki kell tudni lőni. Emiatt a fedezék mögül kiemelkedik (a fegyverzettel és optikával együtt) a két kulcsfontosságú katona is. Ezért sebezhetőek. Egy Puma esetében csak afigyelőműszerek és a torony látszik ki, a legénység egy méterrel lejjebb ül.
A Puma optikai rendszere valóban bonyolult, de tökéletesen eliminálja azokat a hátrányokat, amiket a távirányított toronyról írnak, és egyébként valósak (optikai rendszer, megfigyelhetőség problémái).
images
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
...Minek foglalkozik Vadai a Honvédséggel, amikor csak leépíteni akar?!
Persze, a leépítés is egy opció. A szavazóit biztos nem zavarná. De szerintem ez inkább csak azt jelenti, hogy ezeket a politikusokat még meg kellene győzni a beszerzések helyességéről... o_O
Ami rendszeresen visszatérő eleme az ellenzéki politikai sirámoknak, hogy "a döntésbe nem vonják be őket". Na most mind tudjuk, hogy ezt miért hiányolják. Nyilván nem a szakmai hozzáértésük a nélkülözhetetlen, hanem csak azt szeretnék, ha náluk is lobbiznának a fegyvergyártó cégek... :rolleyes:
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 882
113
Itt egy cseh összegzés a pilóta és pilóta nélküli tornyok előnyeiről és hátrányairól:).A fordítás hagy kívánni valót maga után de a lényeget mindenki kitudja bogarászni belőle.

Előnyök vs. hátrányai

Legénység modul


A cseh hadsereg legénységi tornyot választott, ezért csinálunk egy összehasonlítást . Kezdetnek említsük meg az emberes torony legnagyobb előnyét - a legénység páratlanul legjobb helyzetismeretét.

A legénységi toronnyal rendelkező IFV-k a legtökéletesebb érzékelőt használhatják, amely létezik és amelyet valaha is kitalálták az emberi szemet - a parancsnok egy erős távcsővel figyeli a környéket. A parancsnok nemcsak vizuális érzékelését, hanem a hallását és szaglását is használhatja.

Ne felejtsük el azt sem, hogy az elektronikus rendszerek meghibásodásainak leggyakoribb oka az áramkimaradás! Nincs áram, nincs megfigyelés. A probléma már olyan banálisnak tűnhet, de ha nincs áram az pl az érzékelők meghibásodásához vagy az érzékelő optikájának elektromos fűtésének a leállását jelenti (pára,köd).

A másik probléma a képminőség romlása - a jelenlegi elektronikus érzékelők, amelyek a képet a kabinban lévő monitorokhoz továbbítják, nem tudják ugyanazt az élességet, részletességet és felbontást biztosítani, mint amit a parancsnok lát optikai távcsövében. Ha a fény elektromos jelekké alakul, akkor ott mindig nagyobb a veszteség .

Végül is emiatt a német Puma optikai képátvitelt használ az érzékelőkről közvetlenül a szemlencsére, amelyet a parancsnok vagy a lövész használhat. Hatékony, de összetett és drága megoldás. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a parancsnok érzékeli a legjobban a környezetet, rendelkezik a legjobb áttekintéssel a jármű körül zajló eseményekről, képes azonnal reagálni a környezetből származó ingerekre, és távcsővel vagy más optikai eszközökkel gyorsan és intuitív módon megvizsgálhatja a környezetet.




Ez nemcsak harcban hasznos, hanem például nagy távolságokban történő mozgásakor, nehéz terepen történő vezetéskor, gyanús helyek vizsgálatakor stb. Csak egyszerűen gondolja át -ha egy zárt acélládában harcol, akkor monitorokon keresztül akarja figyelni a környéket vagy a saját szemével szeretné látni a környéket?

Természetesen nem arra kell gondolni,hogy nincs szükség érzékelőkre . A hőképalkotás, az éjszakai látás vagy az "optikai zoom" funkcióval ellátott nappali kamera természetesen pótolhatatlan.

Ezenkívül nem mindig ésszerű kinyitni a nyílást, például harcban egy olyan városban, ahol fennáll az ellenséges mesterlövészek veszélye. Emiatt például Izrael Iron Vision rendszereket kínál a Merkava harckocsik legénységének. De tucatnyi más helyzet van, ahol a parancsnok a távcsővel egyértelműen segítséget és előnyt jelent.

A legénységi torony további előnye az egyszerűbb kivitelezés és ezáltal a nagyobb megbízhatóság mind a normál használat során, mind például a harci sérülések során. A pilóta nélküli tornyok bonyolultabbak. A pilóta nélküli toronyrendszer hibáit és meghibásodásait általában kívülről kell kijavítani az ellenséges tűz elleni védelem nélkül, és ezeket általában nem lehet kivitelezni. A leggyakoribb hiba a fegyver, az elakadt lőszer meghibásodása.

Harci sérülés esetén a modult gyakorlatilag automatikusan kikapcsolják, és így a jármű "leáll". A legénységi modul esetében lehetőség van tartalék mechanizmusok használatára, legalábbis a sürgősségi harci üzemmódhoz, azaz alapvető tűzfajták végrehajtására és az IFV mobilitásának fenntartására a fegyver vészhelyzetbe jutása esetén.

A hátrányok közé tartozik a torony legénységének nagyobb kiszolgáltatottsága az ellenség tüzének. Míg a pilóta nélküli modult ért találat csak a modult üti ki, a legénységi modult ért találat ( lőszerektől függően) megölheti a parancsnokot és a lövészt . A legénységi modul kiválasztásakor a lőszerek tárolásának módszerére és az ellenséges tűzzel szembeni védelmére kell összpontosítani.

A toronyt ért találatnál a helyzet a következő. Lövéskor az ellenség a látható célalak középpontjára (súlypontjára) összpontosít. A terep morfológiája és a természetes borítás lehetetlenné teszi a teljes IFV áttekintését, . A látható alak domináns és túlnyomó része a torony. A látható alak közepe lényegében a torony alsó szélén fekszik. A rakéták IFV-e gyakorolt hatásának valószínű megoszlása azt mutatja, hogy a találatok legalább 50% -a eléri a tornyot és a legtöbb esetben ez a torony elejét jelenti, mert ugye ez néz az ellenséggel szemben. A tornyot ezért megfelelően páncélozni kell.

Ennek a hátránya a nagyobb súly és így a legénység modul nagyobb méretei az erősebb páncélozás szükségessége miatt.


BVP Puma kiképzése a német Bundeswehr pilóta nélküli toronnyal

Pilóta nélküli modul

A pilóta nélküli torony legnagyobb előnye a legénység nagyobb esélye a túlélésre a toronyt ért találat esetén, mert az IFV testét ért találatának valószínűsége statisztikailag kisebb, mint a toronyé.

De a "legénység túlélési képességét" nem csak a páncél ereje adja. A legénység túlélését talán még jobban meghatározza a jobb helyzetfelismerés (az elsőt látom, az elsőt lövöm) vagy a modul mechanikai megbízhatósága / robusztussága (kevesebb meghibásodási arány / nagyobb harci sérüléseket képes elviselni).

A "túlélést" a jármű és a személyzet képességeinek teljes komplexusa határozza meg, mint például a taktikai mobilitás, a terep, a jármű méretei, a logisztika és mindenekelőtt a személyzet képzése. Természetesen az új IFV-k megfelelő tulajdonságainak keverékét az adott állam pénzügyi lehetőségei és politikai-katonai ambíciói, a bevetés valószínű tere, az adott állam IFV-k felhasználásának doktrínája és taktikája stb határozza meg.

A pilóta nélküli modul további előnye a jármű kisebb súlya (alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, alacsonyabb alvázterhelés, nagyobb hasznos teher). Végül is a cseh pandurok is pilóta nélküli tornyot kaptak . A Pandurs és más KBVP-k esetében álljunk meg egy pillanatra.

A KBVP és az IFV használatának taktikája eltérő, függetlenül attól, hogy ez a cseh pandúrokra vagy az amerikai strykerekre vonatkozik. Míg az IFV-k elsősorban harckocsikkal működnek, és közelről támogatják a t gépesített gyalogságot, a KBVP-k lényegében ágyúval ellátott páncélosok. A KBVP-k nagy távolságból támogatják a gyalogosokat statikus vagy tartalék helyszínről. .

A legénység nélküli modul hátrányai ellentétesek a legénység modul előnyeivel. A pilóta nélküli jármű személyzetének alacsonyabb a helyzetismerete, ami befolyásolja a harci képességet, a biztonságot (harcban,, mozgásban), de a baleseteket is. A pilóta nélküli modul harc közben sebezhetőbb, és nagyobb meghibásodási rátáktól szenved, különösen zord éghajlati viszonyok között (por, páratartalom).

A folyamatos műszeres megfigyelés,és így a figyelem elvesztése által okozott vizuális fáradtság szintén problémát jelent. Például a repülési irányítók két-három óra elteltével "képernyőt" cserélnek.

Hátránya a magasabb ár és a jövőben nehezebb modernizáció is - új rendszerek elhelyezése a tornyon, legyen szó kiegészítő páncélokról, fegyverekről, érzékelőkről, aktív védelmi rendszerekről, elektronikus eszközökről stb.

A jármű környezetének áttekinthetősége fontos, de a mai világban a sok kamera erre sokkal jobb lehetőséget biztosít, mint a kigombolkozva rongyolunk stílus. Ezek ráadásul éjszaka is működnek és viszonylag holttér mentesen biztosítják a megfigyelhetőséget, a személyzet minden tagja számára, nem csak annak, aki kidughatja a fejét.
Screenshot_11.png

Ezen kívül a hagyományos periszkópikus figyelőműszerek a test felső részén rendelkezésre állnak, valamint a pk. búvónyílása is megmaradt (a Pumánál). Ennek kialakítása lehetővé teszi a korlátozott kitekintést.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
652
959
93
Utána?
Miután megkapta az első zászlóalj? Az nagyon csehszlovákul nézne ki.
Előtte szoktak ilyet, úgy pár évvel, hogy a felmerült hibákat ki lehessen javítani.
Üdv! Elolvastad az előzmény párbeszédet? Valószínű, nem. Tökömet sem érdekli, mikor csapatpróbázunk.
A lényeg, hogy 2023 elejére itt kell legyen a 46 db. Addigra sehogy nem lesz - mondjuk - 35mm-es távirányított tornya a RM-nek. Csak azt tudjuk, hogy az első 46-on lesz emberes 30mm-es torony. Tehát a “Magyar Honvédség minden igényét teljes mértékben kielégítő, Magyarországon készülő példányokon” (idézet az RM hivatalos közleményéből) már akármi is lehet. Toronyóra aranylánccal. És nem utólag kitalálva, hanem már most eldöntve!
Ezért is írják itt a hivatásosok, hogy még ne temesse senki akár a 35-öst sem. Nem gondolom, hogy ők több konkrétumot tudnak, csak láthatnak szándékokat, hallhatnak ezt-azt, beszélhetnek erről-arról. Pl. a dandárparancsnok 35 Wotan fun. Civilbe I love 35mm- es pólót hord.
Sok volt a rinya 10 oldalon keresztül a 30-as, emberes miatt. Erre írtam.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 683
71 934
113
Nekem elég lenne a monitorokon (vagy, horribilie dictu, akár VR-szemüvegen) keresztül látni a környéket 360 fokban (igen, kamerákkal simán megoldható, hogy nem szűk réseken kukucskálsz, szűk látómezővel, hanem úgy látod a környezeted, mintha kint ülnél a jármű tetején).
Pláne abban a tudatban, hogy így sokkal nagyobb biztonságban is vagyok, mint egy toronyban ülve.

Like!
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Persze, a leépítés is egy opció. A szavazóit biztos nem zavarná. De szerintem ez inkább csak azt jelenti, hogy ezeket a politikusokat még meg kellene győzni a beszerzések helyességéről... o_O
Ami rendszeresen visszatérő eleme az ellenzéki politikai sirámoknak, hogy "a döntésbe nem vonják be őket". Na most mind tudjuk, hogy ezt miért hiányolják. Nyilván nem a szakmai hozzáértésük a nélkülözhetetlen, hanem csak azt szeretnék, ha náluk is lobbiznának a fegyvergyártó cégek... :rolleyes:

Sőt sokuk még akár nem is feltétlenül ezen a szinten mozog. Sok egyéb módon is aprópénzre lehet váltani csak az információt. És nem csak a beszerzéseknél (ott is - hiszen "legfeljebb" csak drágábban jönnének a cuccok) ...

Szerintem is hagyjuk, mert off!
De ha egy autópályán egy autós szembe megy a többivel, általában ő hibázik!
Ezt még így utoljára:
https://nyugatifeny.hu/2018/07/03/s...-birosagon-amelyik-kimondta-rola-hogy-hazudik

No, ez aztán kőkemény bosszú volt ... :)

Valahol itt csodálatos módon kiviláglik a gerinctelenség - csak nem biztos, hogy azon az oldalon amire gondolunk. Ugyanis a költségvetés valószínűleg úgy volt, hogy az érintett kép kirakása meg egy fehérre festés. Hibáztak, bíróságon jött az ítélet - ezt követően a fehér festés ... Namost, ha javítás jött volna, akkor meg olyan cikket írt volna a jóember, hogy hazudtak és még az adófizetők pénzét is elverik ... Az a van rajta sapka és nincs rajta sapka esete.

Igen, ez egy arcpirító hiba volt. Nem gondolom, hogy személyesen S.M. követte el (erről még a cikk sem szólt), de ezek után ilyen címet adni: "Schmidt Mária gusztustalan bosszút állt a bíróságon, amelyik kimondta róla, hogy hazudik" .

Aztán utána meg csodálkoznak, ha amúgy egy S.M. -et kifejezetten nem kedvelő baloldali szavazónak is felfordul a gyomra az ilyenektől. Aztán meg a csodálkozás, hogy a "redneck" -ek megint 2/3 -ot szavaztak a "patásnak" ... Hááát ... o_O
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 291
113
Sőt sokuk még akár nem is feltétlenül ezen a szinten mozog. Sok egyéb módon is aprópénzre lehet váltani csak az információt. És nem csak a beszerzéseknél (ott is - hiszen "legfeljebb" csak drágábban jönnének a cuccok) ...



No, ez aztán kőkemény bosszú volt ... :)

Valahol itt csodálatos módon kiviláglik a gerinctelenség - csak nem biztos, hogy azon az oldalon amire gondolunk. Ugyanis a költségvetés valószínűleg úgy volt, hogy az érintett kép kirakása meg egy fehérre festés. Hibáztak, bíróságon jött az ítélet - ezt követően a fehér festés ... Namost, ha javítás jött volna, akkor meg olyan cikket írt volna a jóember, hogy hazudtak és még az adófizetők pénzét is elverik ... Az a van rajta sapka és nincs rajta sapka esete.

Igen, ez egy arcpirító hiba volt. Nem gondolom, hogy személyesen S.M. követte el (erről még a cikk sem szólt), de ezek után ilyen címet adni: "Schmidt Mária gusztustalan bosszút állt a bíróságon, amelyik kimondta róla, hogy hazudik" .

Aztán utána meg csodálkoznak, ha amúgy egy S.M. -et kifejezetten nem kedvelő baloldali szavazónak is felfordul a gyomra az ilyenektől. Aztán meg a csodálkozás, hogy a "redneck" -ek megint 2/3 -ot szavaztak a "patásnak" ... Hááát ... o_O
Jo mit vartok olyan emberektol aki a csukott ajtonak rohannak.
Es nem az vilt a legszomorubb hogy meg az akkori tervuket se tudtaj csak vigjatek szinten vegrehalytani / megszervezni.
Hanem hogy nyiltan elorre kitervelten hazudni akartak a nepnek azt felrevetetni... Majd ok hazudoznak masokat es vadolnak mindenfele mocsokkal...
De nen kivanok tovabb belpolozni.
Lynxre visszaterve egy "egyszerusitett" tetopancel nelkuli vekonyitott oldalpancelos verzio alkalmas lehet e harcteri logoisztikai jarmunek? Esetleg +1 gorgoparral netan uszokepesse teheto lenne e ? /olyan mtl esen./
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
K

kamm

Guest
Engem azzal győzött meg, hogy a találatok 50 %-a a toronyra esik. Ezt eddig is tudtuk, de sokan vitatták a találatok eloszlásának jelentőségét.

"A toronyt ért találatnál a helyzet a következő. Lövéskor az ellenség a látható célalak középpontjára (súlypontjára) összpontosít. A terep morfológiája és a természetes borítás lehetetlenné teszi a teljes IFV áttekintését, . A látható alak domináns és túlnyomó része a torony. A látható alak közepe lényegében a torony alsó szélén fekszik. A rakéták IFV-e gyakorolt hatásának valószínű megoszlása azt mutatja, hogy a találatok legalább 50% -a eléri a tornyot és a legtöbb esetben ez a torony elejét jelenti, mert ugye ez néz az ellenséggel szemben. A tornyot ezért megfelelően páncélozni kell."

Ezek miatt a parancsnok és az irányzó veszélyeztetettsége kimagasló (mint pozíciójuk). Tehát egy emberes toronnyal rendelkező IFV sebezhetősége sokkal nagyobb, hisz 50 % eséllyel meghal a parancsnok és az irányzó.
Említettem pár napja, hogy a fedezék mögött álló harcjárműnek onnan ki kell látni és ki kell tudni lőni. Emiatt a fedezék mögül kiemelkedik (a fegyverzettel és optikával együtt) a két kulcsfontosságú katona is. Ezért sebezhetőek. Egy Puma esetében csak afigyelőműszerek és a torony látszik ki, a legénység egy méterrel lejjebb ül.
A Puma optikai rendszere valóban bonyolult, de tökéletesen eliminálja azokat a hátrányokat, amiket a távirányított toronyról írnak, és egyébként valósak (optikai rendszer, megfigyelhetőség problémái).
images

Ez honnan jon ez az 50% marhasag, plane, hogy a toronnyal meghal a pk (WTF???)...? Ez mrgint valami forumokossag?
 
K

kamm

Guest
Itt egy cseh összegzés a pilóta és pilóta nélküli tornyok előnyeiről és hátrányairól:).A fordítás hagy kívánni valót maga után de a lényeget mindenki kitudja bogarászni belőle.

Előnyök vs. hátrányai

Legénység modul


A cseh hadsereg legénységi tornyot választott, ezért csinálunk egy összehasonlítást . Kezdetnek említsük meg az emberes torony legnagyobb előnyét - a legénység páratlanul legjobb helyzetismeretét.

A legénységi toronnyal rendelkező IFV-k a legtökéletesebb érzékelőt használhatják, amely létezik és amelyet valaha is kitalálták az emberi szemet - a parancsnok egy erős távcsővel figyeli a környéket. A parancsnok nemcsak vizuális érzékelését, hanem a hallását és szaglását is használhatja.

Ne felejtsük el azt sem, hogy az elektronikus rendszerek meghibásodásainak leggyakoribb oka az áramkimaradás! Nincs áram, nincs megfigyelés. A probléma már olyan banálisnak tűnhet, de ha nincs áram az pl az érzékelők meghibásodásához vagy az érzékelő optikájának elektromos fűtésének a leállását jelenti (pára,köd).

A másik probléma a képminőség romlása - a jelenlegi elektronikus érzékelők, amelyek a képet a kabinban lévő monitorokhoz továbbítják, nem tudják ugyanazt az élességet, részletességet és felbontást biztosítani, mint amit a parancsnok lát optikai távcsövében. Ha a fény elektromos jelekké alakul, akkor ott mindig nagyobb a veszteség .

Végül is emiatt a német Puma optikai képátvitelt használ az érzékelőkről közvetlenül a szemlencsére, amelyet a parancsnok vagy a lövész használhat. Hatékony, de összetett és drága megoldás. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a parancsnok érzékeli a legjobban a környezetet, rendelkezik a legjobb áttekintéssel a jármű körül zajló eseményekről, képes azonnal reagálni a környezetből származó ingerekre, és távcsővel vagy más optikai eszközökkel gyorsan és intuitív módon megvizsgálhatja a környezetet.




Ez nemcsak harcban hasznos, hanem például nagy távolságokban történő mozgásakor, nehéz terepen történő vezetéskor, gyanús helyek vizsgálatakor stb. Csak egyszerűen gondolja át -ha egy zárt acélládában harcol, akkor monitorokon keresztül akarja figyelni a környéket vagy a saját szemével szeretné látni a környéket?

Természetesen nem arra kell gondolni,hogy nincs szükség érzékelőkre . A hőképalkotás, az éjszakai látás vagy az "optikai zoom" funkcióval ellátott nappali kamera természetesen pótolhatatlan.

Ezenkívül nem mindig ésszerű kinyitni a nyílást, például harcban egy olyan városban, ahol fennáll az ellenséges mesterlövészek veszélye. Emiatt például Izrael Iron Vision rendszereket kínál a Merkava harckocsik legénységének. De tucatnyi más helyzet van, ahol a parancsnok a távcsővel egyértelműen segítséget és előnyt jelent.

A legénységi torony további előnye az egyszerűbb kivitelezés és ezáltal a nagyobb megbízhatóság mind a normál használat során, mind például a harci sérülések során. A pilóta nélküli tornyok bonyolultabbak. A pilóta nélküli toronyrendszer hibáit és meghibásodásait általában kívülről kell kijavítani az ellenséges tűz elleni védelem nélkül, és ezeket általában nem lehet kivitelezni. A leggyakoribb hiba a fegyver, az elakadt lőszer meghibásodása.

Harci sérülés esetén a modult gyakorlatilag automatikusan kikapcsolják, és így a jármű "leáll". A legénységi modul esetében lehetőség van tartalék mechanizmusok használatára, legalábbis a sürgősségi harci üzemmódhoz, azaz alapvető tűzfajták végrehajtására és az IFV mobilitásának fenntartására a fegyver vészhelyzetbe jutása esetén.

A hátrányok közé tartozik a torony legénységének nagyobb kiszolgáltatottsága az ellenség tüzének. Míg a pilóta nélküli modult ért találat csak a modult üti ki, a legénységi modult ért találat ( lőszerektől függően) megölheti a parancsnokot és a lövészt . A legénységi modul kiválasztásakor a lőszerek tárolásának módszerére és az ellenséges tűzzel szembeni védelmére kell összpontosítani.

A toronyt ért találatnál a helyzet a következő. Lövéskor az ellenség a látható célalak középpontjára (súlypontjára) összpontosít. A terep morfológiája és a természetes borítás lehetetlenné teszi a teljes IFV áttekintését, . A látható alak domináns és túlnyomó része a torony. A látható alak közepe lényegében a torony alsó szélén fekszik. A rakéták IFV-e gyakorolt hatásának valószínű megoszlása azt mutatja, hogy a találatok legalább 50% -a eléri a tornyot és a legtöbb esetben ez a torony elejét jelenti, mert ugye ez néz az ellenséggel szemben. A tornyot ezért megfelelően páncélozni kell.

Ennek a hátránya a nagyobb súly és így a legénység modul nagyobb méretei az erősebb páncélozás szükségessége miatt.


BVP Puma kiképzése a német Bundeswehr pilóta nélküli toronnyal

Pilóta nélküli modul

A pilóta nélküli torony legnagyobb előnye a legénység nagyobb esélye a túlélésre a toronyt ért találat esetén, mert az IFV testét ért találatának valószínűsége statisztikailag kisebb, mint a toronyé.

De a "legénység túlélési képességét" nem csak a páncél ereje adja. A legénység túlélését talán még jobban meghatározza a jobb helyzetfelismerés (az elsőt látom, az elsőt lövöm) vagy a modul mechanikai megbízhatósága / robusztussága (kevesebb meghibásodási arány / nagyobb harci sérüléseket képes elviselni).

A "túlélést" a jármű és a személyzet képességeinek teljes komplexusa határozza meg, mint például a taktikai mobilitás, a terep, a jármű méretei, a logisztika és mindenekelőtt a személyzet képzése. Természetesen az új IFV-k megfelelő tulajdonságainak keverékét az adott állam pénzügyi lehetőségei és politikai-katonai ambíciói, a bevetés valószínű tere, az adott állam IFV-k felhasználásának doktrínája és taktikája stb határozza meg.

A pilóta nélküli modul további előnye a jármű kisebb súlya (alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, alacsonyabb alvázterhelés, nagyobb hasznos teher). Végül is a cseh pandurok is pilóta nélküli tornyot kaptak . A Pandurs és más KBVP-k esetében álljunk meg egy pillanatra.

A KBVP és az IFV használatának taktikája eltérő, függetlenül attól, hogy ez a cseh pandúrokra vagy az amerikai strykerekre vonatkozik. Míg az IFV-k elsősorban harckocsikkal működnek, és közelről támogatják a t gépesített gyalogságot, a KBVP-k lényegében ágyúval ellátott páncélosok. A KBVP-k nagy távolságból támogatják a gyalogosokat statikus vagy tartalék helyszínről. .

A legénység nélküli modul hátrányai ellentétesek a legénység modul előnyeivel. A pilóta nélküli jármű személyzetének alacsonyabb a helyzetismerete, ami befolyásolja a harci képességet, a biztonságot (harcban,, mozgásban), de a baleseteket is. A pilóta nélküli modul harc közben sebezhetőbb, és nagyobb meghibásodási rátáktól szenved, különösen zord éghajlati viszonyok között (por, páratartalom).

A folyamatos műszeres megfigyelés,és így a figyelem elvesztése által okozott vizuális fáradtság szintén problémát jelent. Például a repülési irányítók két-három óra elteltével "képernyőt" cserélnek.

Hátránya a magasabb ár és a jövőben nehezebb modernizáció is - új rendszerek elhelyezése a tornyon, legyen szó kiegészítő páncélokról, fegyverekről, érzékelőkről, aktív védelmi rendszerekről, elektronikus eszközökről stb.

Err, 124 felújított BMP2 eleg 4 zl ujrafegyverzesehez, circa 30 IFV egy zl... ?
Az hagyjan, de csak 4 zl IFV esik egy "gardahadseregre" (az mi amugy, hadosztaly lenne normalisan?)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 291
113
Tegyuk fel hogy igy van /azert az 50℅ az szerintem nem valos./
Mi tortenik ha egy jarmupar nyomul egymast fedezve elorre?
Es az egyiknel akadaly lep fel a fo fegyverzetbe.
Emberes toronynal egybol elharitanak.
Taviranyitott toronynal megakad az elorrenyomulas a jarmupar mukodo fegyverzetu tagja vegig biztositja a masik jarmu hatravonasat./termeszetrsen itt johet a valasztas ha a desszant kint van hogy vagy a ket desszantot biztsitja vagy a hibas jarmuvet./ nehez dontes..
Mig az akadalyos fegyveres jarmu biztonsagos tavolsagba hatra nem huzodik /tobb ezer m is lehet./ majd kezelo kiszal es kivulrol akadalyt elharit majd esetleg probalovest ad le hibatol fuggoen./ es ujra elorrenyomul ekkor mar fedezettlenul a fedezetlenul hagyott jarmupar melle.

Konkluzio minimum 3 jarmu biztonsagos kotelek. Ergo vagy 6 jarmuvesse vallik egy szakasz vagy keptelenne vallik a biztos eromegosztasra.
Ez nem annyira autoskartya szint itt mar harceljarasok is jatszanak. /lehet hogy az automata torony egy jarmu eseteben nagyobb biztonsagot ad de tobb jarmu eseten a csoportositasnak kissebbet eredmenyez./
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 882
113
Ez honnan jon ez az 50% marhasag, plane, hogy a toronnyal meghal a pk (WTF???)...? Ez mrgint valami forumokossag?

Mivel mérnök vagy és informatikai szakember:
1. Olvasd el a cikket, valamiért nemcsak a fórumon, hanem külföldön is így tudják.
2. Minden héten betesszük a gyakorlati tapasztalatok alapján, a találatok eloszlását mutató grafikát (ezt nem mi rajzoltuk, nem fórumos hülyeség).
hit+distribution+chart+1+small.jpg


3. Az emberes tornyok nagy részénél a parancsnok a toronyban ül, mellette az irányzó. Az hogy meghal, az sok mindentől függ, de, hogy harcképtelen lesz az biztos. És ez a lényeg.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 079
130 128
113
De miert halna meg a pk?
Nem is a toronyban ul.

Az 50% kapcsan meg a forrast kérdezem, kivancsi vagyok, hogyan jutottak el erre a szamra.
Járműve válogatja van amiben a toronyban ül. Amúgy azért éri azt a legtöbb találat, mert a harcjárműves harcászat egyik alapvetése, hogy mindig igyekezz hulldown pozíciót felvenni
 

12delta

Well-Known Member
2014. december 6.
1 064
1 890
113
Valami spéci egyenruha (pl. tűzálló) vagy spec VR sisakos valami van ebben a harcizekérben, vagy erről még semmi infó?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 882
113
Tegyuk fel hogy igy van /azert az 50℅ az szerintem nem valos./
Mi tortenik ha egy jarmupar nyomul egymast fedezve elorre?
Es az egyiknel akadaly lep fel a fo fegyverzetbe.
Emberes toronynal egybol elharitanak.
Taviranyitott toronynal megakad az elorrenyomulas a jarmupar mukodo fegyverzetu tagja vegig biztositja a masik jarmu hatravonasat./termeszetrsen itt johet a valasztas ha a desszant kint van hogy vagy a ket desszantot biztsitja vagy a hibas jarmuvet./ nehez dontes..
Mig az akadalyos fegyveres jarmu biztonsagos tavolsagba hatra nem huzodik /tobb ezer m is lehet./ majd kezelo kiszal es kivulrol akadalyt elharit majd esetleg probalovest ad le hibatol fuggoen./ es ujra elorrenyomul ekkor mar fedezettlenul a fedezetlenul hagyott jarmupar melle.

Konkluzio minimum 3 jarmu biztonsagos kotelek. Ergo vagy 6 jarmuvesse vallik egy szakasz vagy keptelenne vallik a biztos eromegosztasra.
Ez nem annyira autoskartya szint itt mar harceljarasok is jatszanak. /lehet hogy az automata torony egy jarmu eseteben nagyobb biztonsagot ad de tobb jarmu eseten a csoportositasnak kissebbet eredmenyez./

Az orosz technikán edződött magyar katonák tapasztalataik alapján valóban nagy előnynek tartják, hogy egy KPVT, PKT akadályt el lehet hárítani a toronylövész által. Ez egyszerűbb esetben azok újra felhúzását, mechanikus elsütését, keresztbe fordult hüvely, lőszer eltávolítását jelentik. A PKT esetében a legkönnyebb, tokfedél, adogató alapzat fel, igazítás, mehet a tüzelés. Ez szerintem tény, vitathatatlan. A KPVT esetében azért már nehezebb a móka, de vannak ügyes és erős toronylövészek. :)
Én azt gondolom, hogy reális az, hogy elmegy a toronyban az áram, akkor is tudni kell használni a fegyverzetet, amíg lehetséges. Ezért fontos a hagyományos optikai irányzékok, a mechanikus tűzkiváltás és fegyvermozgatás lehetősége.
A kérdés az, hogy ezekből mi az ami lehetséges egy távirányított torony esetében és mi az ami nem. Példaként a BTR-80A-t tudnám mondani, hisz annak gépágyúja, géppuskája külső elhelyezésű. Annál sem lehet hibaelhárítást végrehajtani a hagyományos módon. Korlátozottan ismétlő felhúzásra van lehetőség mechanikusan, bár a gépágyúnál ez emlékeim szerint csak kívülről lehetséges egy szerszámmal tekerve a csigát. Ha van áram akkor elektromosan is belülről, a PKT meg huzal segítségével.
Ezek a távirányított fegyvereknél elvégezhetőek, ettől több nyíilván nem. Szerintem ezek miatt egyedül a kisgéppuska akadályelhárításának van jelentősége, a főfegyverzetnél csak nagyon kis mértékben (ha egy 30 mm-es gépágyú lőszer keresztbe fordul, az roncsolódik, veszélyes, nagyon meg tud szorulni, így a hibaelhárítás nehézkes)