[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

Nem azért! Hanem mert nekik már van NATO certificatejük a típusra. A gyártás részéből meg annyit csinál talán a RM Canada, hogy felteszi őket utánfutóra. Az elektronika, antenna, meg az ELTA-tól jön. Illetve nem jön.
Azt tudjuk valahonnan hogy az izraeliek késnek, vagy csak tipp?

A certificate pontosan erre a típusra / verzióra van? Mert ha nem, akkor lehet hogy újat kell csinálni, és emiatt is késhetnek.
 
Ezek szerint itthon nem bíztunk meg egyik saját HM cégünkbe se.
Nem nagyon van értelme 2x lefejleszteni ugyan azt a NATO illesztő modult hacsak nincs tervünk olyan saját radarcsaládot fejleszteni, amelyik több eleme is beledolgozik a NATO real time légi helyzetképébe.
A Retia valószínűleg úgy gondolta, hogy ez nekik különben is fontos lesz.
A hírek szerint itthon is van saját (passzív) radarfejlesztés, csak ezek szerint mi ennek az eredményeit nem akarjuk eladni. (Megjegyzem, jogosan!)
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Egy idézet Tömböl Lászlótól ami arra enged következtetni, hogy a NASAMS elsősorban honi légvédelmi feladatokra lett beszerezve és csapatlégvédelem másodlagos szempont.

"Úgy gondolom, hogy a kisebb országok , így Szerbia és Magyarország esetében a rövidebb válaszidő miatt nagyobb a földi légvédelmi védelem jelentősége. Magyarország aláírta a szerződést a NASAMS rendszer beszerzésére, és ennek a programnak már a szállítási szakaszába léptünk. Amint azt a harci tapasztalatok mutatják, ez volt a megfelelő választás a kritikus hazai infrastruktúra védelmére a légi támadások széles skálájával szemben. Természetesen a fejlődés itt nem áll meg. Végső célunk egy többrétegű, integrált megoldás, amely képes megvédeni minket a közelmúltban felmerült fenyegetések még szélesebb körétől, például pilóta nélküli légi járművektől és drónoktól vagy rakétáktól és rakétáktól. Egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy tovább hézagokat hagyjunk a légvédelmi rendszerben." (forrás itt)

Ebből a szempontból nézve nem prioritás a rendszer "korlátozott mobilitása".
Talán a csapatok "Mistrálon túli" légvédelmére egy "önjáróbb" rendszer kerül beszerzésre.

Teljesen csak tipp részemről: IRIS-T SLS és SLM jöhetne szóba "platós Lynx" vagy 8x8 alvázon. :)
Lehet, hogy emiatt is vagyunk benne az European Skyshieled projectben...
 
Egy idézet Tömböl Lászlótól ami arra enged következtetni, hogy a NASAMS elsősorban honi légvédelmi feladatokra lett beszerezve és csapatlégvédelem másodlagos szempont.

"Úgy gondolom, hogy a kisebb országok , így Szerbia és Magyarország esetében a rövidebb válaszidő miatt nagyobb a földi légvédelmi védelem jelentősége. Magyarország aláírta a szerződést a NASAMS rendszer beszerzésére, és ennek a programnak már a szállítási szakaszába léptünk. Amint azt a harci tapasztalatok mutatják, ez volt a megfelelő választás a kritikus hazai infrastruktúra védelmére a légi támadások széles skálájával szemben. Természetesen a fejlődés itt nem áll meg. Végső célunk egy többrétegű, integrált megoldás, amely képes megvédeni minket a közelmúltban felmerült fenyegetések még szélesebb körétől, például pilóta nélküli légi járművektől és drónoktól vagy rakétáktól és rakétáktól. Egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy tovább hézagokat hagyjunk a légvédelmi rendszerben." (forrás itt)

Ebből a szempontból nézve nem prioritás a rendszer "korlátozott mobilitása".
Talán a csapatok "Mistrálon túli" légvédelmére egy "önjáróbb" rendszer kerül beszerzésre.

Teljesen csak tipp részemről: IRIS-T SLS és SLM jöhetne szóba "platós Lynx" vagy 8x8 alvázon. :)
Lehet, hogy emiatt is vagyunk benne az European Skyshieled projectben...
És az ABM? Na meg ott a Skyranger is csapatlégvédekem!
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Majd biztos az is lesz - ez jön le a Tömböl-féle idézet végéből.
Na meg ott a Skyranger is csapatlégvédekem!
A Skyrangert már tudjuk hogy lesz valamikor, de az Mistrallal 8-9 km-ig jó. Kell valami fölé is ami jobban tud mozogni a csapatokkal mint a NASAMS.
A németek erre veszik a Boxerra szerelt IRIS-T indítót, ami 12 km-ig jó szerintük. Az IRIS-T SLM meg 40 km-ig. Ez utóbbi fixen teherautón van, szóval könnyebb arrébb gurulni vele mint a NASAMS-szel amit fel kell tenni a járműre meg le kell rakni.

Szóval önjáró csapatlégvédelemnek IRIS-T-t tippelnék az European Skyshield projekt miatt, kisebb eséllyel meg SPYDER-t...
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85
Újra nézegetve az átadási fotókat látható, hogy minden eszköz mellé felsorakozik a személyzete is.
Ez alapján úgy tűnik egy NASAMS indítót 4 fő kezel (ők is töltik vélhetően), egy Sentinel radarhoz 2 fő kell (ezt HT egyik cikkében Tömböl is írta), az FDC-t is 2 fő kezeli.
Egy üteget én 4 indítósra tippelek (kisebb valószínűséggel 6-osra). Szóval 4 indítós üteg működéshez szükséges minimális működtetési létszáma 20 fő lehet "műszakonként". Valószínűleg a tényleges létszám legalább kétszer ennyi lehet, mert kell ember az átjátszókhoz is (kb.2 fő), logisztikához, biztosításhoz, stb. Tehát 40-50 emberrel tudna elműködni egy üteg az adott műszakban.
A 6 ütegre kb. 300 ember kellhet. Plusz egy váltással együtt kb. 600 főre lehet szükség a NASAMS rendszereink működtetéséhez becslésem szerint. 2,5-3 váltásnyi személyzet lenne az igazi, de béke időben kettő már egy jó feltöltöttség lenne...

FDC-Hun-AF.jpg
hun-nasams3.jpg
 
Újra nézegetve az átadási fotókat látható, hogy minden eszköz mellé felsorakozik a személyzete is.
Ez alapján úgy tűnik egy NASAMS indítót 4 fő kezel (ők is töltik vélhetően), egy Sentinel radarhoz 2 fő kell (ezt HT egyik cikkében Tömböl is írta), az FDC-t is 2 fő kezeli.
Egy üteget én 4 indítósra tippelek (kisebb valószínűséggel 6-osra). Szóval 4 indítós üteg működéshez szükséges minimális működtetési létszáma 20 fő lehet "műszakonként". Valószínűleg a tényleges létszám legalább kétszer ennyi lehet, mert kell ember az átjátszókhoz is (kb.2 fő), logisztikához, biztosításhoz, stb. Tehát 40-50 emberrel tudna elműködni egy üteg az adott műszakban.
A 6 ütegre kb. 300 ember kellhet. Plusz egy váltással együtt kb. 600 főre lehet szükség a NASAMS rendszereink működtetéséhez becslésem szerint. 2,5-3 váltásnyi személyzet lenne az igazi, de béke időben kettő már egy jó feltöltöttség lenne...

FDC-Hun-AF.jpg
hun-nasams3.jpg
Akkor eddig úgy látszik, hogy én tudtam rosszul, hogy ez távmenedzsmentben működik, hogy 2 hetente kell csak egy fószer, aki kicseréli az aksit, és minden megy tovább...
Vagy pedig kurvára át lettünk verve, ismét...
 
Nem tudom jó e a számítás.

De hogy itt 2 vagy több váltás legyen hozzá egyszerre az szerintem álom.
Elvileg 3 NASAMS-üteg marad Győrben, másik 3 megy Egerbe ha még érvényes, amit kb. egy éve elő adott Kilián Nándor.
Így már "csak" kb. 300 embert kellene találni Győrben és környékén a két váltáshoz - ha nem tévedtem nagyon a becslésemmel...
Pár százan most is lehetnek ott: nem nulláról kell feltölteni az alakulatot.
 
Elvileg 3 NASAMS-üteg marad Győrben, másik 3 megy Egerbe ha még érvényes, amit kb. egy éve elő adott Kilián Nándor.
Így már "csak" kb. 300 embert kellene találni Győrben és környékén a két váltáshoz - ha nem tévedtem nagyon a becslésemmel...
Pár százan most is lehetnek ott: nem nulláról kell feltölteni az alakulatot.
Ha szètszórják a technikát ès marad a vègrehajtó állomany akkor lehet nem állna rosszul győr.

Már amennyire jól van feltöltve.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Volt korábban egy kisfilm, interjú egy ukrán üteg személyzetével. Ott voltak felfestve trófeák sziluettjei is a kabinra.
A rendszer rákfenéje a véges számú rakéta és azok ára lehet. Nem mindegy mire lőnek el dollármilliókat, illetve ha "filléres" drónokat kapnak be mert árérték arányban drága lett volna leszedni, ha egyáltalán látták a képernyőn. Az FDC és a Sentinel mellé nem ártana a Skyshields.
Vagy Skyranger 30 konténerre építve. Elvileg annak fejlesztésébe beszálltunk, részben vagy egészben nálunk fog gyártódni.
Rá kell tenni egy teherautóra felvehető/lerakható konténerre és máris van egy "saját" VSHORAD rendszerünk várhatóan olcsóbban mint a Skynex.
 
Újra nézegetve az átadási fotókat látható, hogy minden eszköz mellé felsorakozik a személyzete is.
Ez alapján úgy tűnik egy NASAMS indítót 4 fő kezel (ők is töltik vélhetően), egy Sentinel radarhoz 2 fő kell (ezt HT egyik cikkében Tömböl is írta), az FDC-t is 2 fő kezeli.
Egy üteget én 4 indítósra tippelek (kisebb valószínűséggel 6-osra). Szóval 4 indítós üteg működéshez szükséges minimális működtetési létszáma 20 fő lehet "műszakonként". Valószínűleg a tényleges létszám legalább kétszer ennyi lehet, mert kell ember az átjátszókhoz is (kb.2 fő), logisztikához, biztosításhoz, stb. Tehát 40-50 emberrel tudna elműködni egy üteg az adott műszakban.
A 6 ütegre kb. 300 ember kellhet. Plusz egy váltással együtt kb. 600 főre lehet szükség a NASAMS rendszereink működtetéséhez becslésem szerint. 2,5-3 váltásnyi személyzet lenne az igazi, de béke időben kettő már egy jó feltöltöttség lenne...

FDC-Hun-AF.jpg
hun-nasams3.jpg
1 ,5 × - s , elég szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
A Gripen pilóták száma valami 50 fő volt pár éve nem? Más csapatnemeknél is divat a duplázás-triplázás az eszközök számához képest?
2021-ben a Magyar Légierő 20 kiképzett Gripen pilótával rendelkezett, akik átlagosan évi 100 órát repültek illetve 30 órát töltöttek szimulátorban.


50 merev szárnyas pilótánk szerintem összesen nincsen minden típust egybevéve!
 
1 ,5 × - s , elég szerintem.
A NASAMS elsősorban "honi légvédelem" lesz, ahogy Tömböl és Bobo is utalt rá. Ha egy háborús helyzetben mind hat üteget letelepítik városok és infrastruktúra védelmében, akkor legalább 2 váltásnyi személyzet kell ütegenként, hogy 12 óránként rotálni lehessen őket...
Ha ennél kevesebb van, akkor vagy szét lesznek hajtva az emberek, ami pár hét után visszaüt a kimerültség miatt vagy lyukak lesznek a légvédelemben, mert nem mind a 6 üteg lesz bevethető...