És a kialakított helyiség méretéből máris leszűrted, hogy a KMW ami szervízsátrat és szerelőket telepített a nagyon RM jogkörű A4-hez is, az trillázva le is mond a jogairól, hogy a legmodernebb zászlóshajó termékét amivel még mindig viszi a hk piacot itt Európában, azt átdobja csillogó szemű kívánságra.
Amiért RM szervíze is lesz:
- L55A1 ágyú
- (talán) lőszertárolók
- INIOCHOS BMS
- DM11 programozó rendszere
- részben a tűzvezető rendszer
- IBD AMAP
Amiért KMW jogtulajdon a szerkezet egybeépítve:
- A7+ alváz
- 65 tonna feletti torziós felfüggesztés
- ehhez tartozó megerősített lengőkarok
- nagyobb teherbírású kerekek
- csapágyak
- motor és motordiagnosztika
- módosított erőátviteli rendszer és kihajtás
- kormánymű
- üzemanyag és kenőanyag ellátó rendszerek
- járműfelügyeleti rendszerek
- küzdőtér és motortér automata tűzoltó rendszere
- ATTICA hőkamerák
- részben a tűzvezető rendszer
- elektromos ellátó rendszerek a törzsben és toronyban
- akkumulátorok, generátor
- rádiók
- antennák
- toronygyűrű összetevői
- A7+ torony
- ülések, optikák, periszkópok
- légkondícionáló és ABV rendszerek
- ködgránátvetők
- búvónyílások és ezek fedelei
- minden más ami hirtelen nem jutott az eszembe
Mint láthatod, az RM esetében csak a harckocsi hiányzik az összetevőik képletéből, míg a KMW esetében a harckocsinak nincs belseje az RM nélkül. Az RM a gyáracskájában a saját dolgait piszkálhatja majd, de a fenti listát ha tekintjük, nem fog ugyanolyan hozzáféréssel rendelkezni a részegységek tekintetében, mint a KMW. Mert a KMW mint a harckocsi összelegózója, a saját tervezési jogaival összeollózva a beszállítók dolgait, bír magával a Leopard 2A7+/HU jogaival. Az RM ebben a projektben ugyanúgy csak egy alkatrészbeszállító, mint a Thales, Deugra, Hensoldt, stb...
Nem fogja a Thales követelni a KMW fő termékének a jogait, csak mert beszállított, pedig nagy cég, sem a Deugra és az RM-nek az állammal karöltve is ugyanannyi a részvételi lehetősége mint bármelyik beszállítónak. Tudja a saját részegységeit birizgálni bennük, illetve tudná mindazokat, amiket ő maga is beszerezhet ugyanezen részegységeket beszállító cégektől, de ehhez már nincs alapértelmezett joga.
Ahhoz, hogy ez megtörténhessen, a magyar államnak meg kell keresnie a KMW-t, hogy ennek az alapvetését letárgyalja velük. A KMW rühelli az RM-et, nem fogja átadni neki az A7+ jogait esélyesen, hogy kedvére turkálhasson benne. Ennek a KMW-nek ezután a KMW Hungary-n keresztül meg kell keresnie az RM Hungary-t és együttműködési szerződést kötnie vele. Nem halottunk, láttunk, olvastunk ilyen összeborulást az elmúlt években úgy vélem. Így tehát abban az esetben, ha az RM bármihez hozzányúl az RM gyárban, ami nem RM részegység, akkor annak nemcsak a cégközi kapcsolataikban lesz még negatívabb a hatása, de a garanciális alkatrészbeszállítás elvesztésétől akár az alkatrészbeszállítás elvesztéséig terjedő következménye lehet ránk nézve. Amiképpen az USA is embargózta a szövetséges Dél-Koreát, mert belenéztek az amúgy saját K1-es harcocsi pár olyan elemébe, ami USA jogtulajban esedezett létezni.
Másrészt, ha kivennéd a KMW kezéből a saját harckocsija jogait és az RM-et bíznád meg egy támogatási szerződéssel hosszútávon, akkor szembesülhetnél a nagyot mondó céges villogtatás után következő nehézségekkel. Mert az RM speciel nem fér hozzá a Leopard 2-ben alkalmazott 65 tonna feletti futómű és felfüggesztési részegységekhez. Ezen is múlt, hogy az összes projektjük 65 tonnáig terjedő volt és most is az a KF51-nek meghatározott legmagasabb tömeg. Tehát köthetnél egy kutatás-fejlesztéssel kezdődő pénznyelő támogatási csomagra egy szerződést, hogy ne az amúgy garanciálisan, vagy a megvásárolt csomag erejéig beszállítani képes eredeti gyártó legyen a karbantartó. Nem látom a szuperintelligens cselt ebben a folyamatban a fenti összes után, amivel akkora előnyre tennénk szert.
És tennéd mindezt azért, mert egy részinformáció egy mondatból elindult Maróth-tól anno és szilárdan tartja magát. Lehet, hogy az A4-re volt joga az RM-nek, de az a helyzet, hogy amiről beszélünk az A7+/HU típusjelzésű jármű, sok és jelentős eltéréssel az A4-hez képest, ajánlom a Leopard 2 cikkemet a HTKA főoldalon megtekinteni a mérték megértéséhez segítségül.
A Leopard 2 a KMW főtervezősége alatt jött létre, miután a Krauss Maffei megvásárolta a Wegmann-t, hogy növelje a kapacitásait és elég nagy lett ahhoz, hogy rábízzák a projektet. Nem az RM tervezte, hanem a KMW. Az RM úgy jutott az A4-ig tartó verziók gyártási jogaihoz, hogy a hidegháborús korszak Nyugat-Németországa lassúnak ítélte meg a Leopard 2 gyártási ütemét és a KMW-t meginterjúvolva rá kellett jönniük, hogy további meglévő iparkapacitás bevonása nélkül csak lassan tudják növelni az ütemet. Mivel az RM akkoriban ezen információk birtokában megvásárolta a MaK-ot (Maschinenbau am Kiel) ami a Marder eredeti tervezője és gyártója (így jutott az RM hozzá), kellően nagy, modern és a szükséges anyagmegmunkáláshoz megfelelő kapacitásra tett szert ahhoz, hogy bevonhassák a Leopard 2 tervezésébe. Az A4-ig bezárólag legyártott harckocsik 45%-át gyártották náluk, 55%-át a KMW üzemeiben. Így jutott az RM a Leopard 2 jogaihoz, de a továbbiakhoz nem. A5 verziótól kezdve ők csak alkatrészbeszállítók a megfelelő szerződésekkel szabályozva. Az A4-ek modernizációi ezért nem tartalmazzák a legújabb a KMW Leopard 2-ben alkalmazott hajtástechnikai, optikai és egyéb alkatrészeket nyomokban sem, mert arra a Leopard 2-ben a KMW-nek van joga.
Ha fizetnénk, hogy a garanciális javításokért, csak, hogy az RM végezhesse, akkor sem adnák át, ez igen jól látható az elmúlt évtized Leopard 2 körüli vitáiból, tekintve, hogy a KMW igen dühös volt a lengyel, szingapúri, indonéz projektek lenyúlása miatt, amik esetében ha megvizsgálod, szintén nincsenek a KMW által alkalmazott részegységek. Aligha lenne hát értelme megrendelni a legújabb fejlesztést a KMW felszereltségével, ha aztán az általad vizionált karbantartó nem képes ezeket az eszközöket beszerezni, vagy amiket képes, azokat is esélyesen rosszabb feltételekkel, ellenben a saját részegységei beépítéséhez át kellene alakítania egyes részeiben gyengébb teljesítményű alkatrészekkel a teljes harckocsiparkot, hogy aztán támogatást tudjon rájuk. Ez igencsak őrültség lenne úgy vélem.