[HUN] Rába Magyar Vagon- és Gépgyár / Rába Járműipari Holding Nyrt.

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Watszon

Active Member
2021. június 9.
274
247
43
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Kávé

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
3 879
7 572
113
https://www.portfolio.hu/befektetes...-de-mar-latni-a-fenyt-az-alagut-vegen-748449#
"A Rába csoport árbevétel-soron visszaesést tapasztalt 2024 negyedik negyedévében a bázisidőszakhoz képest, miután az autóipar általános visszaesése minden szegmensben éreztette a hatását. Ráadásul a csökkenő keresleten túl az alapanyagok és az erőforrások beszerzési árai jelentős nyomást helyeztek a profitabilitásra, egyedi bevételekkel azonban részben sikerült kompenzálni az értékesítés csökkenéséből eredő nyereség csökkenést. A cégcsoport igyekszik alkalmazkodni a nehéz piaci körülményekhez, hosszabb távon azonban jöhet a fellendülés."
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
5 007
9 277
113
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 593
4 708
113
Magyar topikzár miatt ide teszem
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Esetleg valaki aki többet tud erről kommentálhatná
A videó elég sok mindent érint felszínesen, melyik része érdekelne mélyebben?
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 593
4 708
113
Hogy igaz e , hogy így történt e, esetleg ha valaki képben van a jelenlegi Rába profiljával, lehetőségeivel
Nagyon elnagyoltan igaz. Nyilván ki lehetne bontani mélyebben a történetet, körbejárni az elszalasztott lehetőségeket, utólagosan butaságnak tűnő politikai döntéseket esetleg olyan általunk nem befolyásolható folyamatok szerepét, mint a Szovjetunió megszűnése után átrendeződő világpiac.

A lehetőségekről. Nos az van, hogy a Rába mint járműgyártó halott és nincs igazán értelme életben tartani. Ami most megy az a legrosszabb megoldás. Az, hogy a magyar állam időnként berendel pár darab teherautót, aztán évekig semmi, az a gyártónak és az államnak is csak kidobott pénz. A kilencvenes évek elején ez a hajó elment, el kéne végre engedni. Ott talán még lett volna lehetőség arra, hogy egy évi pár száz esetleg pár ezer darabot bel és külföldön értékesíteni képes gyártó maradjon, de nagyon kérdéses, hogy ez is meddig működhetett volna. A világ egy részén a mai napig van kereslet egyszerűen szervizelhető, de jó minőségű teherautókra, ahol nem igazán számít, hogy 10 literrel többet eszik vagy ugyanakkora lökettérfogatból 130 lóerővel kevesebbet présel ki a motorja. Nyilván baromi nehéz lett volna a nagy gyártók mellett érvényesülni, nagyon jó minőséggel és kedvező árral talán egy pici szeletét akkor még meg lehetett volna csípni ezeknek a piacoknak. Természetesen ezt a Rába is felismerte, a nyolcvanas években és a kilencvenes évek elején nem véletlenül turnéztatták a gépeket a közel keleten, el is adtak vagy 1500 teherautót ebbe a térségbe. A kilencvenes években itthon már csak nagyon kis mennyiségben voltak beszerzések például a H9 a rendőrségnek meg a határőrségnek, MAN F9 fülkés gépből egy adag ment a közútkezelőkhöz, polgári felhasználásra, civil piacra szintén sikerült eladni néhány DAF CF fülkés FA 27.235-öt, ezek gyakran erdészeti kihordóként voltak használva (igénytelen, megbízható, könnyen javítható) meg talán a Volánbusz vett belőle pár darabot buszmentőnek és ennyi. Erre azért nem nagyon lehet bizniszt alapozni. Másik probléma volt, hogy a kilencvenes évekre egyszerűen az Európai piacra és úthálózatra korszerűtlenné váltak a gépek, a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt elképesztő pénzeket kellett volna beletolni a K+F-be, vagy komoly pénzért megint licencet és új gyártósorokat vásárolni, ami a pár ezres darabszámmal se térült volna meg soha.

Nyilván a honvédelmi rendelés lett volna egy zsírosabb falat, de ott meg az volt, hogy nem volt lóvé semmire sem, jelentősen csökken a létszám illetve tele volt a rendszer maximum 15 éves Csepel D-566, DAC meg URAL 4320 típusokkal. Az is egy borzasztóan elrontott beszerzés volt (ez verte be a Csepel teherautó gyártásának az utolsó szöget a koporsójába és részben emiatt futott fel a Rába), de teljesen reális elgondolás volt, hogy a sereg 10-20 évig el fog karcolni a felesleges teherautók felélésével. Ha minden jól alakul, önmagában a belső piacunk egyszerűen kicsi lett volna ahhoz, hogy rentábilisen fenntartson egy önálló teherautó gyárat, nagyon kellett volna az export.
A másik szerintem logikátlan döntés az volt, hogy a H sorozat egy önálló típus lett. Már a nyolcvanas években volt a vasorrú Rábából militarizált változat, ha jól emlékszem olyan 300 darab körül adtunk is el Líbiának belőle, de az valamiért a magyar seregnek nem felelt meg. Azért, ha az állam úgy dönt, hogy egységesen mindenhol ez vagy ennek a közúti változata lesz a váltótípus, az már lehetett volna valaminek az alapja. Rosszabb helyzetben nem lennénk, mint most.
66cd17d9c7237156631c8da5480a62e3.jpg

raba16.jpg
8ffd747168eeb2f4922887f653fabc7d.jpg


Legyen egy kis kitérő a fülkékről, mert ez szerves része a problémának. Magyarországon nem volt értelmezhető fülkegyártás. Eleinte az Ikarus csinált fülkéket a Csepelre, de a buszgyártás felfutása után nem maradt kapacitása erre, így a Csepel kénytelen volt külföldről beszerezni fülkéket. Ez a probléma sohasem oldódott meg, ezért van RO-MAN, MAN, DAF, Renault fülke a Rábákon is, és ez egy folyamatos probléma volt. A RO-MAN fülkék állítólag akkora hulladékok voltak, hogy sok már a gyárudvaron rohadni kezdett még a felszerelés előtt, a DAF fülke nagyon jó minőség volt, tágas, a kor színvonalának bőven megfelelt, csak amikor a gyár típust váltott, akkor a Rába megint fülke nélkül maradt. Szóval ez egy olyan probléma volt, ami a magyar teherautó gyártást a hatvanas évek közepétől kisebb-nagyobb mértékben, de sújtotta.

Másrészről meg nem nagyon van olyan kis teherautó gyártó, aki a modern világban együtt tud létezni a nagy gyártókkal. Szinte senki nem élte túl a versenyt, talán egyedül a Tatra maradt, de ő is csak az egyedi központi gerincvázas kialakításának és ebből fakadó extrém terepjáró képességének köszönhetően tudta megtartani a nevét. Rába esetén talán az lett volna a reális forgatókönyv, mint a STAR, Steyr, Magirus, ÖAF, stb. esetén. Megveszi valamelyik nagy gyártó, pár évig, évtizedig még gyártja tovább a márkát, átlogózott típusokat, aztán szépen kivezeti a Rába márkanevet a piacról és ha szerencsénk van, akkor ezután hoz Győrbe más típust gyártásra, nem csak simán bezárja a gyárat. A fejletlen világ is azért lett volna csücskös a Rába szereplése, mert a nagy gyártók előszeretettel csinálták azt, hogy 20-30 éves gyártósorokat vittek le Afrikába, Dél-Amerikába vagy a Közel-Keletre, és baromi nehéz lett volna úgy eladni a Rábát, hogy ott van mellette a Mercedes meg a MAN Kurzhauber, Volvo N10, Scania 110 Super stb., meg kezdenek beszivárogni ezekre a piacokra is a nagy gyártók COE kialakítású gépei. Nézd meg a volt francia meg angol gyarmatokat. Az elszakadás után 1-2 évtizedig még a gyarmattartó országok típusai domináltak, mára meg a nagy gyártok ott is átvették a piacot. Franciknál maradt a Renault, az a Száhel-övezetben még előfordul, de a fejlődő világ többi részén gyakorlatilag nem létezik, az angol teherautó gyártás meg ott tart, hogy a saját seregüknek is MAN teherautókat kell venni, pedig 50 éve a fél világ még Bedford, Leyland meg Foden teherautókkal intézte a szállítást.

Szerintem mint teherautógyár nincs értelme életben tartani. Gondold el, a rendszerváltás óta kevesebb Rába teherautó került összerakásra, mint amennyit egy 5 éves modellciklus alatt egy népszerűbb Ferrari vagy Rolls-Royce típusból le szoktak pötyögni. Én azt gondolom, sokkal értelmesebb megoldás lenne bármelyik nagy gyártótól venni civil piacos gépeken alapuló militarizált változatokat. Rheinmetallal elméletileg össze vagyunk borulva ami miatt dobja magát a MAN TG MIL széria, amiben mindent megtalálunk, ami egy ekkora seregnek kellhet. Szerintem nekünk teljesen felesleges egy kimondottan csak katonai célokra fejlesztett önálló típus. Ez egyébként egyre több seregben és gyártónál jellemző, az új teherautó beszerzéseknél szerintem az amerikaiak az egyetlenek, akik még ragaszkodnak a régi iskolához.