Annak meg mi ertelme lenne?Bocs, elírtam, 4 raj 4 E géppel.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Annak meg mi ertelme lenne?Bocs, elírtam, 4 raj 4 E géppel.
Akkor még olcsó is a gép mai árak mellett.Attól függ mi van benne.
4 új gép 100 millió USD / db, 14 gép korszerüsítése 20 millió USD/ db, és már 680 milliónál vagyunk.
Szerintem majd 2030 után lesz, ha lesz, mert azt még a svédek is csak most fejlesztik/tesztelik. Most valószínűleg a jelenlegi svéd szintet elérő upgrade-et kapják meg a gépeink, de nekünk már az is hatalmas előrelépés: IRIS-T, sisakcélzó, Meteor, oda-vissza adatkapcsolat minden irányba...A mi Gripenjeink esetleges korszerűsítéséről (C+D+) van infoja valakinek?
Állítólag a a pakik után Egyiptom is j-35 fog venni
![]()
Hogy mit szeretnel?Ezzel az EU/NATO összeomlásig el is lennénk, és kb. elég is lenne utána Erdélyre+Kárpátaljára!
A Blikkben ilyen hosszú cikk soha nem jelent meg.Az Aftpnbladet egy bilvárlsp, olyan, mint itt kb. a Blikk.
Nem zárom ki, hogy így van, de ennél a lapnál az összegre vonatkozóan komolyabb forrás kell.
Ott se értik (éltem ott)A Blikkben ilyen hosszú cikk soha nem jelent meg.
Nem is èrtenè a vasárlói rèteg.![]()
" és (elméletileg) nincs benne az "amcsi-távkapcsoló" "Pontosítok --mert szerintem kb. így fest valójában a dolog--: A pakik után Egyiptomnak is venne a szaudi "Nagybácsi" J-35-öt.
Egyébként sokat baszakodnak velünk: az Paki fegyverzet-integrációs J-35 kb NATO-kompatibilis ám!+
Hogyér' adják: F-35/2? ...és (elméletileg) nincs benne az "amcsi-távkapcsoló", meg "csak-az-AMCSI-szerver" minden bevetés előtt!
...természetesen kivéve az izraeli F-35-öket!
Egyébként egész jól muzsikáltak a teljes indiai készlet ellen, kiemelve a sikeresen lelőtt típusok közül a Rafi-kat!!!
A svéd kiárusításból beszerzett +1 század(+1 tartalék) mellett jól elférne ebből is 2 (és fél) század kb a Grif-E árán.
Ezzel az EU/NATO összeomlásig el is lennénk, és kb. elég is lenne utána Erdélyre+Kárpátaljára!
Vagyis --mivel alapvető magyar érdek(érvényesítést tenne lehetővé)-- nem lesz belőle SEMMI!+![]()
![]()
Kb. bármi áron meg fogják fúrni bentről/kintről!![]()
![]()
U.I.: Az meg szerintem már nem-érv/nem-számít, hogy a jelenlegi csapat "soha" nem fog --mer-- venni ilyet, mert Nekik már "lefőtt
kávé".
.
Hogy mit szeretnel?
Ebben a cikkben van pár érdekesség.Forinttal számoltam.
2022-ben, így nézett ki a most lejárt lízing.
Gripen C/D lízing 19,3 milliárdért (1,9 milliárd 2023-ban)
Ez a fenti korona, tehát kb. 16-os szorzóval mehet a forintra. Az éves nekem így jött ki kb 30 mrd-ra. Emlékeim szerint nálunk is 26-28 mrd HUF volt.
Ebből a lenti cikkből vettem a cseh számokat.
Amit te betettél az a régi lízingszerződés hosszabbítása, egy új szerződés.
Az új, 16,65 milliárd cseh koronára (732 millió dollárra) becsült ajánlat lehetővé teszi Prága számára, hogy 2035-ig továbbra is 12 Gripen repülőgépet üzemeltessen – kettővel kevesebbet, mint a jelenlegi 14 darabos flottája –, amelyek 10 együléses és két kétszemélyes platform között oszlanak meg.
Ez durván 270 mrd HUF. Mivel 27-ben jár le a régi és ez 35-ig tart, ez 8 év. Feltételezve, mint az előző arányosan lesz bontva, az 33 mrd HUF-ra jön ki. Ez nekem megegyezik árban az előző szerződéssel, kb 10% drágulás.
Ennek ellenére a cseh ellenzéki miniszterelnökjelölt az állította, az új szerződés dupla annyiba fog fájni.
Most vagy hazudott, vagy a szolgáltatási tartalom más, és vmilyen karbantartást külön számolnak el és így lesz dupla az ár.
A „magyar” út–, Csehország választhatott volna más tárgyalási stratégiát, vagy élesebb könyökkel is próbálkozhatott volna egy bizonyos időpontban a „magyar úttal”. Most meséljünk el egy történetet, ami lehet, hogy megtörtént, lehet, hogy nem, lehet, hogy egy kicsit másképp történt, vagy lehet, hogy teljesen a szerző találta ki. Ezt minden olvasó maga ítélje meg.
Elegge pontos aranylag jol irja le persze van benne par pontatlansag ami mashogy volt.A „magyar” út
Amikor Orbán Viktor magyar miniszterelnök 2024 februárjának végén bejelentette egy új védelmi megállapodás megkötését Svédországgal, amelynek értelmében a Magyar Légierő többek között további 4 JAS-39 Gripen repülőgépet szerez be, jelentős meglepetést keltett a magyar katonai bloggerek körében. A valóságban azonban az egész történet valószínűleg jóval korábban kezdődött, és maga a szerző is 2022 elején kapta meg a kezdeti információkat a magyar Gripen flotta bővítéséről. Csak találgatni tudunk arról, hogy milyen okokból döntött úgy Magyarország, hogy az új évezred második évtizedének fordulóján további 4 repülőgéppel erősíti meg JAS-39-es flottáját, de mint mindig, a magyarázat nagyon egyszerű lehet. 2018-ban a szomszédos Szlovákia szerződést írt alá 14 új F-16 Block 70 repülőgép szállítására, amelyek az F-16 legmodernebb változatát képviselik Európában, és amelyek képességei és felszereltsége jelentősen meghaladja a Magyarország által használt Gripenekét. És mivel a két állam között még mindig vannak bizonyos történelmi ellenségeskedések, az egyik fél cselekedetei mindig reakciót váltanak ki a másikból.
Ezért, tekintettel az erőegyenlőségre, Magyarország úgy döntött, hogy megerősíti Gripen flottáját, modernizálja azt, és új levegő-levegő fegyvereket szerez be, amelyeknek állítólag ellensúlyozniuk kellett volna a tizenhat Block 70-es repülőgép fölényét. A létszám növelése érdekében a magyarok kihasználták a svéd ajánlatokat a már részben elkészült gépek kiegészítésére. Ahogy azt a svéd oknyomozó újságírók néhány évvel ezelőtt felfedezték, a Saab tizenhárom vadonatúj Gripen repülőgépet tárolt Linköpingben, amelyek közül 11 JAS-39C, a fennmaradó kettő pedig JAS-39D változat volt. Ezek különböző elkészültségi fázisban lévő repülőgéptörzsek voltak, amelyeket a Saab az eredeti Gripen C/D sorozatgyártásának befejezése utáni átmeneti időszakban gyártott, amikor az új generációs Gripen E gyártása még nem kezdődött meg. Ezen repülőgépek gyártásának oka nyilvánvaló volt; A svéd gyártó nem akart elbocsátani szakmailag képzett gyártósori személyzetet, akiknek később, az új típus gyártásának megkezdésekor nehézségeik lettek volna őket megtalálni. Így kezdődött a Gripen C/D-k kis sorozatú gyártása, amelyekről a Saab meg volt győződve, hogy később újonnan gyártott repülőgépként értékesíthetik azokat például Bulgáriában, Szlovákiában vagy Horvátországban. De ezek az államok végül a versengő F-16-os, vagy inkább a francia Rafale mellett döntöttek, és a legyártott repülőgéptörzsek raktárba kerültek, míg Svédország megpróbálta azokat a nemzetközi piacon kínálni.
![]()
A cseh repülőgépekhez képest a magyar Gripenek most már modern A2A felszerelést is használhatnak, amelyet a magyarok a közelmúltban szereztek be. A kép az idei Frisian Flag 2025 gyakorlatról készült a hollandiai Leeuwardenben, ahol a magyar repülőgépek új IRIS-T rakétaregisztrációkkal működtek. A Meteor rakéták esetében a magyaroknak is vannak kiképzési nyilvántartásaik, de éles rakétákat láthatóan még nem szállítottak le. (fotó: Honvedelem.hu)
A siker állítólag 2020 és 2021 között jött el, amikor Magyarország állítólag 4 repülőgépet kért flottája megerősítésére, és intenzíven érdeklődni kezdett a raktározott és befejezetlen JAS-39C/D repülőgéptörzsek iránt. 2022 második felében a magyar vitafórumokon is keringett egy képernyőképa magyar védelmi minisztérium prezentációjáról, amely a magyar fegyveres erők jövőbeli formáját ábrázolta, és ahol először jelent meg információ négy új, 2024-ben leszállítandó Gripenről. 2022 végén azonban a négy új magyar Gripennel kapcsolatos összes tevékenység hirtelen leállt, és a teljes tervnek semmi jele vagy hangja nem volt. Az okokról csak találgathatunk, de másrészt lehetetlen nem észrevenni, hogy ebben az időben rendkívül feszült politikai légkör uralkodott Svédország és Magyarország között, ami a "magyar" Gripenek munkálatainak teljes leállását is okozhatta volna. De amire a svédek valószínűleg nem számítottak, az az volt, hogy hamarosan magyar beleegyezésre lesz szükségük a Szövetséghez való csatlakozáshoz az ukrajnai orosz invázió 2022 februárja, valamint az ebből fakadó politikai döntés következtében, miszerint a korábban semleges Finnországot és Svédországot a NATO struktúráiba irányítják.
Talán nem meglepő módon Erdogan Törökországa mindkét északi ország belépését akadályozta, aminek megvoltak a maga okai erre. De Svédország esetében Magyarország lett a leg"dühösebb", majdnem két évig húzva ezt a folyamatot. Ez idő alatt számos kétoldalú tárgyalás zajlott a svédek és a magyarok között, míg végül 2024 február közepén Orbán Viktor kijelentette, hogy jóváhagyja Svédország csatlakozását a Szövetséghez. Sok véletlen egybeesése folytán, melyek egyszerűen csak megtörténnek a mi univerzumunkban, a magyarok, miután ratifikálták Svédország NATO-csatlakozását, bejelentették egy új védelmi megállapodás megkötését a svédekkel, amely 4 repülőgéppel erősíti meg a Gripen flottát. A megállapodás tartalmazta a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatások tízéves meghosszabbítását, valamint az együttműködés kialakítását a képzés területén is. Azt is eldöntötték, hogy a Magyar Légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.
Mit jelent mindez Csehország számára? Már 2022 közepén, amikor Petr Fiala kormánya bejelentette 24 amerikai F-35A vadászgép vásárlására vonatkozó szándékát, teljesen egyértelmű volt, hogy ezek a gépek nem érkeznek meg a Gripen lízing lejártáig, ezért meg kell állapodni a svédekkel a jelenlegi szerződés meghosszabbításáról. Ugyanakkor Csehország már elkezdhette volna a „magyar stílusú” tárgyalásokat, és Svédország NATO-tagságát előzetesen egy új bérleti szerződés megkötésétől tehette volna függővé, amely jobban tükrözi a cseh követelményeket az ár, a modernizáció mértéke és a repülési órák mennyisége tekintetében, vagy a bérleti szerződés meghosszabbítását a BVP-re vonatkozó kiterjedt szerződéshez köthette volna. Szerencsére a cseh kormány végül nem alacsonyodott le az ilyen „kereskedelmi” stílusú tárgyalásokhoz, ami határozottan nem jellemző a régóta jó partnerekre, különösen egy ilyen alapvető biztonsági kérdésben. És ez így van rendjén, és így is kell lennie.
Szijjártó Péter külügyminiszter idén április közepén látogatta meg a svéd gyártót Linköpingben, ahol a prototípus-műhelyben bemutatták neki az első, előrehaladott összeszerelési stádiumban lévő, a Magyar Légierőnek szánt Gripen-párt. A magyar miniszter szerint a négy új repülőgép végül 2026-ban érkezik meg Magyarországra, ami arra enged következtetni, hogy a repülőgépek nagyobb fokú modernizáción esnek át, mint azt eredetileg gondolták. (fotó
![]()
VadászrepülÅket is vesz jövÅre a honvédség
A kormány 2026-ban teljesÃti a NATO elvárását azzal, hogy a GDP 2 százalékát honvédelmi kiadásokra fordÃtja.infostart.hu
Szerintem Pr-ban a Kfir verhetetlen...a Skyfoxot melyik jóképességű találta ki?![]()
Szerintem Pr-ban a Kfir verhetetlen...![]()
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..