[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 251
104 158
113
Emlékeztető

Félbevágta az F–35-beszerzést a Pentagon: drónokra költ inkább az amerikai haderő

Az Egyesült Államok légiereje mindössze 24 darab F–35-ös vadászgépet kér a kongresszustól a 2026-os költségvetés részeként, felére csökkentve az egy évvel korábban előirányzott 48 gépes keretet. A világ legdrágább fegyverprogramjának legnagyobb megrendelője ezzel jelentős visszalépést tett, ami érzékenyen érinti a gyártót, a Lockheed Martint és a teljes amerikai hadiipari ökoszisztémát.


Ez azt jelenti nekünk 24 gép felszabadult. :cool:
 
  • Hűha
Reactions: endre and Tumpek

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 239
70 456
113
Ennek némileg ellentmond, hogy azt hiszem Vándor Károly írta a könyvében, valamelyik reptéren még a beton paneleket is felszedték és vitték magukkal.
Ilyen nem történt és ő sem írt ilyet. Maximum a PAG lapokat vitték magukkal, de a leöntött, ledöngölt betont?!?
Amúgy se vittek jóformán semmit se, pl a debreceni reptéren égve maradt utánuk a villany, az utolsó reptéri szovjet katona távozásakor ott maradt a szőnyeg, az íróasztal, meg minden.
A cigányok, meg a vasazó tolvajok hordták szét a hátrahagyott szovjet infrastruktúrát.
1993 nyarára, mikor a légierő vezérkari szakbizottsága bejárást tartott Kiskunlacházán, hogy a leendő magyar 29-esekhez az egyébként is 29-est üzemeltető egykori szovjet bázist szemrevételezzék, már javában ment az olajozás, meg a reptér fosztogatása. Szétbarmoltak mindent, gyakorlatilag két évvel a szovjetek kivonulása után már frissen beköltözött fosztogatók és feketéző "vállalkozók" úgy szétbarmolták az elvileg a HM és az Állami Vagyonkezelő által örzött bázist, hogy annak reaktiválása esélytelen volt. Pláne a kényelmes, de totál alkalmatlan Kecskemét árnyékában, pláne két évvel a 95-ös Bokros-csomag előtt.
A 90-es évek olyan mélységesen szar évtized volt, hogy hiszitek, vagy sem, az akkori események hatása Trianonéval vetekszik és bár 30 éve volt, még legalább 30 évig nyögjük a hatását.
És a vicc az, hogy a kilencvenes évek összes negatív döntése az azt megelőző 30 évből ered. Közvetlenül.
Ez tehát egy (legalább) 90 éves sztori...
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 862
2 490
113
Emlékeztető

Félbevágta az F–35-beszerzést a Pentagon: drónokra költ inkább az amerikai haderő

Az Egyesült Államok légiereje mindössze 24 darab F–35-ös vadászgépet kér a kongresszustól a 2026-os költségvetés részeként, felére csökkentve az egy évvel korábban előirányzott 48 gépes keretet. A világ legdrágább fegyverprogramjának legnagyobb megrendelője ezzel jelentős visszalépést tett, ami érzékenyen érinti a gyártót, a Lockheed Martint és a teljes amerikai

hadiipari ökoszisztémát.


Ez azt jelenti nekünk 24 gép felszabadult. :cool:
Nyílván...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 239
70 456
113
Az exNDK Su-22-eseket végül a lengyelek kapták 1 euróért és mostanában kopik ki aloluk.
Legyünk precízek. Az ex-NDK Szu-22M4-esek mindegyike Németország területén maradt, vagy rohadt el, vagy került múzeumba, odahaza, vagy külföldön.
Amire te gondolsz, az a MiG-29-es flottájuk volt, amit 2000 nyarán előbb nekünk ajánlottak fel 1 Euróért, de a Kisgazda vezetésű HM-el szemben a Lockheed-kötődésű Fidesz az üzletet megfúrta és a gépek egytől egyig Lengyelországba kerültek.
Abba a Lengyelországba, ahová a csehszlovák 20 darab gép cseh fele, 10 darab már 1995-ben leszállításra került a WS-3 Sokol helikopterekért cserébe.

Ami az NDK Szu-22M4-es és MiG-23ML gépeket illeti, ezeket korábban és ingyen kívánta a frissen egyesült Németország 1990-91 körül nekünk átadni, de a kormányt frissen megszerző Antall-kabinet, amit hidegzuhanyként ért a kádári örökség, azaz a totális eladósodás, erről persze hallani sem akart. Ne feledjük, alig másfél-két évvel voltunk ekkor a Gerecse után, azaz állomány és struktúra sem maradt, ami fel tudott volna venni egy ekkora flottát.
Azaz tudott volna, de a "MiG-21-nehéz" mentalitású HM se akaródzott 23-ast és Szuhojt szerezni, még ingyen se.
Nagy hiba volt, de többen hozták össze.

Lépkedjünk kicsit mégvisszább az időben.
A szovjetek 1988-ban akartak nekünk két századnyi 9.12A VSz kompatibilis 29-est eladni.
1986-ban akartak 13 darab MiG-23MLD-t.
1982 és 86 között Szu-22M4-est és Szu-25-öst.
A 70-es években már nagyon el akarták adni a Szu-7-est.
A szovjetek már nagyon el akartak adni nekünk valamit és lehetőleg olyan technikát, ami integráns része volt a VSz és az oda települt Front Légierő eszközállományának és feladatrendszerének.
Azért azt érzitek, hogy az újabb és újabb MiG-21bisz beszerzésekkel a fejlesztéseket elkummantó "magyar válogatott" nagyon nem a moszkvai kotta szerint játszott.
De mit tehetett egy olyan ország, ami gyakorlatilag az 1957-es rendszerváltás (Kádár hatalomra jutása) óta permanens eladósodásban szenvedett?

A magyar Szu-22M3 egy muszájlépés volt.
A szovjetek már nagyon erőltették a csapásmérő potenciál beszerzéset lényegében ezrednyi szinten.
Pénz meg nem volt.
1981 decemberében államcsőd, a szovjetek már nem fizetnek helyettünk, a hetvenes években felvett hitelek visszafizetése lehetetlenné vált, sőt, technikailag uzsora kamatra kaptunk csak újabb hiteleket.
1982-ben lépünk be az IMF-be, de a 400 millió dolláros belépti díjat se tudjuk kifizetni, azt a Kínai Kommunista Párt(!) finanszírozza meg a Magyar Népköztársaságnak...
1983-tól 550 millió dollár hitel érkezik az országba, ezzel a Kádár rendszer még egy ideig levegőhöz jut, de a fennálló adósságrendezés már felfoghatatlan távolba került. 1984-ben Kádár először nyújtja be lemondását, ezt akkor nem fogadják el, pedig a légzészavara és a mentális romlása már egyre nyilvánvalóbb.
Aczél György viszont katapultál az elitből, a felszín alatt pedig megindul a helyezkedés.
Egyszerre van MSzMP reformtagozat és az állambiztonsági szervek által gyanúsan "pártfogolt" módon ekkor szökken szárba a magyar szervezett bűnözés, miközben az impexek potentátjai ekkorra már svájci banszámlákra kezdik kimenekíteni az állami vagyon kereskedése után járó "jattot".
1986 nyarán a felére beszakad a nemzetközi olajár, a szovjet-magyar árucsere egyezmény során innentől kezdve kumulálódik a szovjet államadósság. Fokozódik a pénzhiány.
1988-ban jön az ÁFA, a társasági törvény révén pedig akár 100% tulajdont is szerezhet egy külföldi befektető, miközben már semmi se kötelezi arra, hogy a befektetése akár csak 1%-át is itt tartsa az országban.
1989 év elején "a civilek érdekében" drasztikusan csökkentik a kiképzési repüléseket, majd még az évben megindul a Gerecse és vele együtt szanálják a futó fejlesztéseket is (MiG-29, Szu-25).
1990 márciusában véglegesítik a szovjet államadósságot, de előbb a magyar rendszerváltás, majd a Szovjetúnió megszűnése jön közbe.
1992-ben jön Pestre Jelcin, megállapodunk az 1.6 milliárd dolláros államadósság rendezési üteméről.
Nekünk dollár kell, az orosznak nincs dollárja.
Van viszont haditechnikája, csak tessék választani.
A HM két dolgot szeretett volna: egyrészt elkerülni a Szuhoj és a 23-as beszerzés legfontosabb hibáját, az egyszázados rendszeresítést, illetve konkrétan a Szu-27-est akarták. Nagy gép, sok fegyverzet, kis ország felett egy felszállásból sok repidő, potens és nagy hatótávú radar.
Az amerikaiak az Sz-300-ast szerették volna, mert nekik Vietnam óta SAM-fóbiájuk van és a német egyesítéskor lecsúsztak róla, mert a szovjet idejében lépett.
Az oroszok meg bármit és akármit leszállítottak volna nekünk a saját tartozásuk kontójára, ha az csak és kizárólag a gyárudvaron álló, harmadik világba exportra gyártott 28 darab MiG-29-es. Ez volt tehát a "választék. Kell, vagy nem kell?
Mert azt a kutyának sem tudták volna már eladni, de pl a Szu-27-esek nem voltak exportra készen és azokat csak és kizárólag dollárral előre fizető ügyfeleknek adták el. Mint Vietnam és Kína.
Nekünk pedig nem volt dollárunk.

Nos, 10 évvel korábban is ugyanígy lett Szu-22M3-asunk, hogy azt a lengyeleknek gyártott 70 darabból vettük meg.
A lengyel 1981-ben, lényegében velünk együtt öncsődöt jelentett és előbb visszamondta a drága 70-es évek legvégi beszerzéseket.
Majd direkt csinált egy látványos cirkuszt Szolidaritás címszó alatt, hogy utána bevezethesse azt a Szükségállapotot, amire hivatkozásul megtagadta a nyugati hitelek visszafizetését.
És ezt a Nyugat a szegény, csóró lengyeleknek elfogadta, csak, hogy ne legyen nagyobb balhé.
És ugyanezek a lengyelek egy tábornokot tettek meg főnöknek, hogy a szovjetek se ugráljanak, majd kihasználva Brezsnyev halálat, Afganisztánt, Csernobilt, a Peresztrojkát, meg mindent, hozomra vettek 70(?) darab sokkal drágább Szu-22M4-est 86-ban, majd 20 darab MiG-29-est 1989-ben.
Miből?
Hát újabb nyugati hitelből! Mikor még az előzőt se fizették vissza!
És a kilencvenes években, mikor a nyolcvanas évekbeli hiteleket kellett volna visszafizetniük, akkor megint sírtak, hogy nincs miből és nem akarnak egy újabb szükségállapotot.
A lengyelek nagyon ügyesen sáfárkodnak a mártír-kártyával és már az F-35-ösnél tartanak...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 605
10 848
113
Legyünk precízek. Az ex-NDK Szu-22M4-esek mindegyike Németország területén maradt, vagy rohadt el, vagy került múzeumba, odahaza, vagy külföldön.
Amire te gondolsz, az a MiG-29-es flottájuk volt, amit 2000 nyarán előbb nekünk ajánlottak fel 1 Euróért, de a Kisgazda vezetésű HM-el szemben a Lockheed-kötődésű Fidesz az üzletet megfúrta és a gépek egytől egyig Lengyelországba kerültek.
Abba a Lengyelországba, ahová a csehszlovák 20 darab gép cseh fele, 10 darab már 1995-ben leszállításra került a WS-3 Sokol helikopterekért cserébe.

Ami az NDK Szu-22M4-es és MiG-23ML gépeket illeti, ezeket korábban és ingyen kívánta a frissen egyesült Németország 1990-91 körül nekünk átadni, de a kormányt frissen megszerző Antall-kabinet, amit hidegzuhanyként ért a kádári örökség, azaz a totális eladósodás, erről persze hallani sem akart. Ne feledjük, alig másfél-két évvel voltunk ekkor a Gerecse után, azaz állomány és struktúra sem maradt, ami fel tudott volna venni egy ekkora flottát.
Azaz tudott volna, de a "MiG-21-nehéz" mentalitású HM se akaródzott 23-ast és Szuhojt szerezni, még ingyen se.
Nagy hiba volt, de többen hozták össze.

Lépkedjünk kicsit mégvisszább az időben.
A szovjetek 1988-ban akartak nekünk két századnyi 9.12A VSz kompatibilis 29-est eladni.
1986-ban akartak 13 darab MiG-23MLD-t.
1982 és 86 között Szu-22M4-est és Szu-25-öst.
A 70-es években már nagyon el akarták adni a Szu-7-est.
A szovjetek már nagyon el akartak adni nekünk valamit és lehetőleg olyan technikát, ami integráns része volt a VSz és az oda települt Front Légierő eszközállományának és feladatrendszerének.
Azért azt érzitek, hogy az újabb és újabb MiG-21bisz beszerzésekkel a fejlesztéseket elkummantó "magyar válogatott" nagyon nem a moszkvai kotta szerint játszott.
De mit tehetett egy olyan ország, ami gyakorlatilag az 1957-es rendszerváltás (Kádár hatalomra jutása) óta permanens eladósodásban szenvedett?

A magyar Szu-22M3 egy muszájlépés volt.
A szovjetek már nagyon erőltették a csapásmérő potenciál beszerzéset lényegében ezrednyi szinten.
Pénz meg nem volt.
1981 decemberében államcsőd, a szovjetek már nem fizetnek helyettünk, a hetvenes években felvett hitelek visszafizetése lehetetlenné vált, sőt, technikailag uzsora kamatra kaptunk csak újabb hiteleket.
1982-ben lépünk be az IMF-be, de a 400 millió dolláros belépti díjat se tudjuk kifizetni, azt a Kínai Kommunista Párt(!) finanszírozza meg a Magyar Népköztársaságnak...
1983-tól 550 millió dollár hitel érkezik az országba, ezzel a Kádár rendszer még egy ideig levegőhöz jut, de a fennálló adósságrendezés már felfoghatatlan távolba került. 1984-ben Kádár először nyújtja be lemondását, ezt akkor nem fogadják el, pedig a légzészavara és a mentális romlása már egyre nyilvánvalóbb.
Aczél György viszont katapultál az elitből, a felszín alatt pedig megindul a helyezkedés.
Egyszerre van MSzMP reformtagozat és az állambiztonsági szervek által gyanúsan "pártfogolt" módon ekkor szökken szárba a magyar szervezett bűnözés, miközben az impexek potentátjai ekkorra már svájci banszámlákra kezdik kimenekíteni az állami vagyon kereskedése után járó "jattot".
1986 nyarán a felére beszakad a nemzetközi olajár, a szovjet-magyar árucsere egyezmény során innentől kezdve kumulálódik a szovjet államadósság. Fokozódik a pénzhiány.
1988-ban jön az ÁFA, a társasági törvény révén pedig akár 100% tulajdont is szerezhet egy külföldi befektető, miközben már semmi se kötelezi arra, hogy a befektetése akár csak 1%-át is itt tartsa az országban.
1989 év elején "a civilek érdekében" drasztikusan csökkentik a kiképzési repüléseket, majd még az évben megindul a Gerecse és vele együtt szanálják a futó fejlesztéseket is (MiG-29, Szu-25).
1990 márciusában véglegesítik a szovjet államadósságot, de előbb a magyar rendszerváltás, majd a Szovjetúnió megszűnése jön közbe.
1992-ben jön Pestre Jelcin, megállapodunk az 1.6 milliárd dolláros államadósság rendezési üteméről.
Nekünk dollár kell, az orosznak nincs dollárja.
Van viszont haditechnikája, csak tessék választani.
A HM két dolgot szeretett volna: egyrészt elkerülni a Szuhoj és a 23-as beszerzés legfontosabb hibáját, az egyszázados rendszeresítést, illetve konkrétan a Szu-27-est akarták. Nagy gép, sok fegyverzet, kis ország felett egy felszállásból sok repidő, potens és nagy hatótávú radar.
Az amerikaiak az Sz-300-ast szerették volna, mert nekik Vietnam óta SAM-fóbiájuk van és a német egyesítéskor lecsúsztak róla, mert a szovjet idejében lépett.
Az oroszok meg bármit és akármit leszállítottak volna nekünk a saját tartozásuk kontójára, ha az csak és kizárólag a gyárudvaron álló, harmadik világba exportra gyártott 28 darab MiG-29-es. Ez volt tehát a "választék. Kell, vagy nem kell?
Mert azt a kutyának sem tudták volna már eladni, de pl a Szu-27-esek nem voltak exportra készen és azokat csak és kizárólag dollárral előre fizető ügyfeleknek adták el. Mint Vietnam és Kína.
Nekünk pedig nem volt dollárunk.

Nos, 10 évvel korábban is ugyanígy lett Szu-22M3-asunk, hogy azt a lengyeleknek gyártott 70 darabból vettük meg.
A lengyel 1981-ben, lényegében velünk együtt öncsődöt jelentett és előbb visszamondta a drága 70-es évek legvégi beszerzéseket.
Majd direkt csinált egy látványos cirkuszt Szolidaritás címszó alatt, hogy utána bevezethesse azt a Szükségállapotot, amire hivatkozásul megtagadta a nyugati hitelek visszafizetését.
És ezt a Nyugat a szegény, csóró lengyeleknek elfogadta, csak, hogy ne legyen nagyobb balhé.
És ugyanezek a lengyelek egy tábornokot tettek meg főnöknek, hogy a szovjetek se ugráljanak, majd kihasználva Brezsnyev halálat, Afganisztánt, Csernobilt, a Peresztrojkát, meg mindent, hozomra vettek 70(?) darab sokkal drágább Szu-22M4-est 86-ban, majd 20 darab MiG-29-est 1989-ben.
Miből?
Hát újabb nyugati hitelből! Mikor még az előzőt se fizették vissza!
És a kilencvenes években, mikor a nyolcvanas évekbeli hiteleket kellett volna visszafizetniük, akkor megint sírtak, hogy nincs miből és nem akarnak egy újabb szükségállapotot.
A lengyelek nagyon ügyesen sáfárkodnak a mártír-kártyával és már az F-35-ösnél tartanak...
Megvan a kivonási dátum, még médianapot is rendeznek. Kaptam meghívót rá.. (küldjem vagy beszélsz az ismerősökkel, akiknek küldtem?)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 251
104 158
113
Ez ide is érdekes lehet.
.
Typhoon repülési óra költsége jelenleg 29 000 dollár. Ez majdnem 2500 dollárral kevesebb, mint a Rafale , 17 300 dollárral kevesebb, mint az F-35A és 5300 dollárral kevesebb, mint az F-15EX . Az összehasonlítható gépek közül csak a Gripen E/F (22 200 dollár/óra) és az F-16V (25 700 dollár) rendelkezik alacsonyabb repülési óra költséggel .
.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 456
9 680
113
1992-ben jön Pestre Jelcin, megállapodunk az 1.6 milliárd dolláros államadósság rendezési üteméről.
Nekünk dollár kell, az orosznak nincs dollárja.
Van viszont haditechnikája, csak tessék választani.
A HM két dolgot szeretett volna: egyrészt elkerülni a Szuhoj és a 23-as beszerzés legfontosabb hibáját, az egyszázados rendszeresítést, illetve konkrétan a Szu-27-est akarták. Nagy gép, sok fegyverzet, kis ország felett egy felszállásból sok repidő, potens és nagy hatótávú radar.
Az amerikaiak az Sz-300-ast szerették volna, mert nekik Vietnam óta SAM-fóbiájuk van és a német egyesítéskor lecsúsztak róla, mert a szovjet idejében lépett.

Bocsánat, hogy csak most válaszolok, de ezt "az amerikaiak az Sz-300-ast szerették volna" nem értem, mert a bolgároknak 1989 óta, a csehszlovákoknak 1990-ben (később a szlovákoknak 1993-tol) voltak Sz-300-asaik és azokat nyugodtan tanulmányozhattak az új barátaik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 239
70 456
113
Bocsánat, hogy csak most válaszolok, de ezt "az amerikaiak az Sz-300-ast szerették volna" nem értem, mert a bolgároknak 1989 óta, a csehszlovákoknak 1990-ben (később a szlovákoknak 1993-tol) voltak Sz-300-asaik és azokat nyugodtan tanulmányozhattak az új barátaik.
1993-ban még nem volt velük olyan jó a viszonya az USA-nak, mint velünk. Az amerikaiak nem volt annyi bejárásuk a kilencvenes évek elején a bolgárokhoz, vagy a szlovákokhoz (a cseheknek nem volt Sz-300-asuk, ez a fegyver átadása a szlovák félnek nem is képezte vita tárgyát az 1993-as szétváláskor), mint hozzánk.
Amúgy egy érdekesség, a Meciar-i Szlovákia bár csóró volt, mint a templom egere, az oroszok "piacának" számított, még ha végül nem is nagyon jött össze sok biznisz a MiG-29AS modernizáción kívül, habár az is csak félig sikerült, hiszen a gépek bár az R-77-es fogadására lettek átalakítva (mint a mostani szerb gépek is), de a rakétákat már nem vették meg hozzájuk.
De 1995-ben még a Szu-35-öst(!) és a Ka-50-est akarták eladni nekik, amiből a 35-öst el is vitte Pugacsov bemutatózni Pozsonyba.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.