[HUN] Vadászgépek beszerzése

Egyébként most utánaolvastam, mi gépeink a legutolsó export gépekre szánt frissítéseket megkapják, megkapták. Nemtom, mindegyik gép megkapta-e. A baltiak tuti.

A svédeknek van még egy 2+ fejlesztése a saját gépeikre, pont EW képességek vannak a fókuszban. Még az is lehet, tényleg azt tesztelték élesben a ruszkikon.
Ráadásul az német EF gépek és régebben a Tornado gépek is kaptak svéd EW rendszereket.
 
Ráadásul az német EF gépek és régebben a Tornado gépek is kaptak svéd EW rendszereket.
A Saab két megrendelést kapott az Airbus Defence and Space-től az Arexis Electronic Warfare (EW) érzékelőcsomaghoz, hogy felszerelje a német Eurofighters-t. A teljes megrendelési érték körülbelül 549 millió EUR. A szállítási időszak 2025-2028.


Pedig lett volna hazai is a Hensoldttól...
 
A Saab két megrendelést kapott az Airbus Defence and Space-től az Arexis Electronic Warfare (EW) érzékelőcsomaghoz, hogy felszerelje a német Eurofighters-t. A teljes megrendelési érték körülbelül 549 millió EUR. A szállítási időszak 2025-2028.


Pedig lett volna hazai is a Hensoldttól...
A SAAB bevált.
 
A Saab két megrendelést kapott az Airbus Defence and Space-től az Arexis Electronic Warfare (EW)
Érdekesség,de az Arexis nagy mértékben Elta alrendszerekre támaszkodik.
Pedig lett volna hazai is a Hensoldttól...
Ez is érdekesség,de a Hensold zavarórendszereit jórészt a Hensold S.A fejleszti......South Africa.....(a nagy radarok fejlesztési központja van németben,ami megint csak érdekesség-ugyanis a Hensold egy radarrészleget vett meg,a repülőgép fedélzeti zavarókat gyártó búr céget a SAAB vette meg.)
globalizált világ érdekességei.
 
Egyébként most utánaolvastam, mi gépeink a legutolsó export gépekre szánt frissítéseket megkapják, megkapták. Nemtom, mindegyik gép megkapta-e. A baltiak tuti.
Az elmúlt kb. 5 évben össze-vissza írtak/fantáziáltak erről MS 20 Block 2-ről mindenfélét. Pl. sisakcélzónk van-e már? Vagy az is majd csak a következő upgrade-ben lesz majd 2030 körül?
 
  • Tetszik
Reactions: J.G.
Az elmúlt kb. 5 évben össze-vissza írtak/fantáziáltak erről MS 20 Block 2-ről mindenfélét. Pl. sisakcélzónk van-e már? Vagy az is majd csak a következő upgrade-ben lesz majd 2030 körül?
Az MS20 Block 2 nem tartalmaz sisakcélzót. Az MS20 Block 2 egy szoftvercsomag ami lehetővé teszi a sisakcélzó használatát.
 
Az MS20 Block 2 nem tartalmaz sisakcélzót. Az MS20 Block 2 egy szoftvercsomag ami lehetővé teszi a sisakcélzó használatát.
De arról volt szó hogy az MS20-szal végre itthon is lesz sisakcélzó... a svédeknek meg már vagy kb. 20 éve van, azaz nem is a MS20-tól függ, csak mi ahhoz kötöttük. Meg az IRIS-T beszerzéshez...
 
De arról volt szó hogy az MS20-szal végre itthon is lesz sisakcélzó... a svédeknek meg már vagy kb. 20 éve van, azaz nem is a MS20-tól függ, csak mi ahhoz kötöttük. Meg az IRIS-T beszerzéshez...
Az MS20-hozvelvileg új sisakcélzó lett integrálva. Az pedig, hogy nekünk mi van az tőlünk függ, nem a svédektől.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Faboo78
Az MS20-hozvelvileg új sisakcélzó lett integrálva. Az pedig, hogy nekünk mi van az tőlünk függ, nem a svédektől.
Nekem inkább úgy tűnik a dolog, hogy a svédek új sisakcélzót választottak az E/F Gripenhez és ezt szerették volna a C/D Gripenhez is integrálni, csak ezt senki nem volt hajlandó kifizetni. A csehek kiléptek, mi húztuk az időt, másnak meg nem kellett. A svédeknek meg nem volt sürgős, mert nekik eddig is volt sisakcélzójuk. Utolsó reményünk hogy a jövőre érkező 4 Gripenhez már lesz, de azt mondták korábban hogy azok a jelenlegi gépekkel lesznek azonos szintre korszerűsítve. A sokak általt várt C+/D+ upgrade-nek még nyoma sincs, a svédek még egy reklámozható repülő példányig sem jutottak el a fejlesztéssel eddig. Ha így "haladnak" a svédek, akkor kb. 2028-ra lehet kész az új upgrade csomag a tesztekkel és kezdhetik meg a saját gépeik átalakítását. De nekem azért kicsit gyanus, hogy mintha elengedték volna a svédek ezt a fejlesztést és mindent az E/F gyártásra tettek fel.
 
Nekem inkább úgy tűnik a dolog, hogy a svédek új sisakcélzót választottak az E/F Gripenhez és ezt szerették volna a C/D Gripenhez is integrálni, csak ezt senki nem volt hajlandó kifizetni. A csehek kiléptek, mi húztuk az időt, másnak meg nem kellett. A svédeknek meg nem volt sürgős, mert nekik eddig is volt sisakcélzójuk. Utolsó reményünk hogy a jövőre érkező 4 Gripenhez már lesz, de azt mondták korábban hogy azok a jelenlegi gépekkel lesznek azonos szintre korszerűsítve. A sokak általt várt C+/D+ upgrade-nek még nyoma sincs, a svédek még egy reklámozható repülő példányig sem jutottak el a fejlesztéssel eddig. Ha így "haladnak" a svédek, akkor kb. 2028-ra lehet kész az új upgrade csomag a tesztekkel és kezdhetik meg a saját gépeik átalakítását. De nekem azért kicsit gyanus, hogy mintha elengedték volna a svédek ezt a fejlesztést és mindent az E/F gyártásra tettek fel.
Náluk sincsen nyomtatható pénz, a C/D Gripen fejlesztése már finanszírozhatatlan és oktalan is az E/F, pláne a piacon most terülő F-35A korában.
A még épp behúzható potenciális európai és azon kívüli ügyfelek is F-16C/D block 70-est, vagy Rafale-t választottak. Vagy az E/F-mellett döntenek.
Akinek 2025-ben még mindig JAS-39C/D Gripene van, de se pénze, se érdemi típusváltó koncepciója nincs, az így járt.

Itt bosszulja meg magát az, hogy annó mi nem a block 50-es F-16C/D-t választottuk, ha már idetelepült a GE és az ACE alapítója volt a Lockheed Martin. Amit most gond nélkül felhúzhatnánk a block 70-es szintre.
Nem, mi a Wallemberg csoporton keresztül a minimalista Gripen-t választottuk, ráadásul kétszer is. Elsőre is hülye ötlet volt, de mi még csavartunk rajta egyet.

Mondanám, hogy úgy fogunk járni ezekkel a svéd masinákkal, mint a románok a hetvenes évek elején beszerzett MiG-21MF-jeikkel jóval még 2000 után is, de ők leglaább Lancer szintre felhozva a maga idejében használható gépekként tartották hadrendben őket.
Ők ezáltal kikukázhatták a közeé negyven darab MiG-23-asukat és még a 29-est is, holott arra még külön modernizációs programot dolgoztak ki.
Mert a 21-es olcsó gép volt, olcsó üzemmel, amit okosabb avionikával és némileg jobb fegyverzettel még volt értelme a 2000-es években is megtartani.
De a Gripen minden, csak nem olcsó és évről évre egyre csak drágább lesz, illetve a képességei egyre jobban hanyatlanak a rá költött kötelező büdzsével szemben.
Mert az élet nem áll meg. A Mid Life Update nem ok nélküli jelenség és a Gripen esetében most lenne itt az ideje, csak a piaca túl kicsi, ahogy a gyártója is, így az inkább az utódtípuson dolgozik. Így nincs semmiféle Gripen MLU.

Csak, hogy lássunk jól a pályán, jövőre lesznek húsz évesek a gépeink. A MiG-29-eseink 17 évesen kerültek kivonásra és lehet mondani, hogy elvileg volt köztük 1990-es gép is, tehát azokat is húszévesen vontuk ki 2010 decemberében, de ez fals hasonlat.
Ugynais a mi 2006-os gépeink tényleg részben használt, korábbi évjáratú példányok voltak. Mondjuk az átadott példányok esetében ez tényleg nem számít, ahogy a 29-esek esetében sem, hogy 1990-től 93 októberéig nem is voltak repképes állapotra komplettírozva, csak a gyárban álltak lekonzerválva.
Ugyanis a Gripenjeink illetében az számít, hogy 2006-ban milyen architektúrát képviseltek. Ugyanis jobbára azt tudják még most is.
A JAS-39C/D kortársai, illetve műszakilag azonos generációt képviselő nyugati társai a svájci és finn F/A-18C/D Hornet, melyekre ugyanúgy nem volt mélyebb MLU, de már az utódtípusuk is megvan, vagy akár a lengyel F-16C/D block 52, ami viszont egyrészt felhozható block 72-re, másrészt a lengyelek F-35A-t is vettek mellé.
A 2006-ban szintén kortárs EF Typhoon-nak már létezett a Tranche 3 verziója, a Rafale-nak meg csak az F2, de ma már F3R, illetve F4 van gyártásban, illetve zeke elérhető upgrade-ek.

A SAAB ezzel szemben láthatóan nem tud, vagy akar mit kezdeni a C/D gépekkel.
De nem is lehet, hiszen ez egy elbaltázott dizájn, kb mint az eredeti 9.12-es MiG-29-es a nagy erejű hajtóműveihez képest kevés tüzelőanyag kapacitásával, aminek az oka a kopoltyús megoldás. Annó ezt a MiG koncepcionálisan úgy jellemezte, minthogy ez egy olyan frontvadász, ami a Front Légierő vadászfeladatait csak a front vonaláig látja el, mélységben nem. Arra legyen ott a 400km-es mélységgel számolt Szu-27Sz. Hát így is meg lehet magyarázni a bizonyítványt...

A Gripen esetében pedig csináltak egy eredetileg még után se tölthető kicsi gépet, ahol egy szempont volt, hogy legyen olcsó és legyen belőle sok, jusson belőle Svédország minden eldugott autópályaszakaszára elég.
És ezt a rákfenéjét örökíti tovább, annak ellenére is, hogy az E/F esetében méretet, felszállótömeget, tolóerőt próbáltak növelni, de megint elcsúsztak vele. Az alig nagyobb gép ugyanis jóval nehezebb lett, mint amennyivel erősebb, miközben a szóba jöhető konkurencia mindegyike jelentős képességtartalékkal rendelkezik, még mindig.
Ilyenkor hat ironikusan, mikor egyesek ALBM-eket vizionálnak a Gripen fegyverzetébe.
Még a Meteor - AMRAAM kombó is nagy neki!
 
Itt bosszulja meg magát az, hogy annó mi nem a block 50-es F-16C/D-t választottuk, ha már idetelepült a GE és az ACE alapítója volt a Lockheed Martin. Amit most gond nélkül felhúzhatnánk a block 70-es szintre.
Nem, mi a Wallemberg csoporton keresztül a minimalista Gripen-t választottuk, ráadásul kétszer is. Elsőre is hülye ötlet volt, de mi még csavartunk rajta egyet.
Legutóbb mintha még azt írtad volna egy hasonló eszmefuttatásodban hogy nem szabad semmilyen amerikai fegyvert venni és milyen jó hogy akkor sem vettünk...
 
Nekem inkább úgy tűnik a dolog, hogy a svédek új sisakcélzót választottak az E/F Gripenhez és ezt szerették volna a C/D Gripenhez is integrálni, csak ezt senki nem volt hajlandó kifizetni. A csehek kiléptek, mi húztuk az időt, másnak meg nem kellett. A svédeknek meg nem volt sürgős, mert nekik eddig is volt sisakcélzójuk. Utolsó reményünk hogy a jövőre érkező 4 Gripenhez már lesz, de azt mondták korábban hogy azok a jelenlegi gépekkel lesznek azonos szintre korszerűsítve. A sokak általt várt C+/D+ upgrade-nek még nyoma sincs, a svédek még egy reklámozható repülő példányig sem jutottak el a fejlesztéssel eddig. Ha így "haladnak" a svédek, akkor kb. 2028-ra lehet kész az új upgrade csomag a tesztekkel és kezdhetik meg a saját gépeik átalakítását. De nekem azért kicsit gyanus, hogy mintha elengedték volna a svédek ezt a fejlesztést és mindent az E/F gyártásra tettek fel.
A svédeké a vilag egyik leggazdagabb országa és hadereje, ha ők sisakkijelzőt akarnak integrálni a Gripen C/D-hez, akkor nem szorulnak rá külföldi megrendelők pénzére.
 
A svédeké a vilag egyik leggazdagabb országa és hadereje, ha ők sisakkijelzőt akarnak integrálni a Gripen C/D-hez, akkor nem szorulnak rá külföldi megrendelők pénzére.
Ha jól emlékszem, az északi népek vicceiben mindig a svédek a "skótok"...
Az E/F változat fejlesztése lassan 10 éves csúszásban van... valószínűleg az is azért haladt ilyen lassan mert a svédek nem akartak rá költeni. Először az volt a terv hogy 60 C/D gépet átépítenek E/F-re. Aztán jött az hogy mégis szolgálatban marad 60 C/D, de korszerűsítik őket együtt a cseh-magyar-thai gépekkel. Ha visszaemlékszel 2020-ban még új C/D gépeket ajánlottak a horvátoknak is, Ugrik Csaba ment kampányolni hogy ne vegyenek amerikai repülőgépeket. Most meg már csak az E/F változatot reklámozza mindenhol a gyártó. Lehet hogy a svédek rendelnek végre 90 db E/F változatot, amivel le tudják váltani a C/D-ket? Vagy maradnak náluk is a C/D-k 2036-ig és korszerűsítik őket... ha minden igaz, mi 2024-ben befizettünk valami korszerűsítésre a 2026-2036 közötti időszakra. Előbb-utóbb csak kiderül erről is valami.
 
De nem eleve használt gépeket akartak, amik az AMARG-ban letárolt Block 15 ADF gépek lettek volna?
Nem. Eredetileg még vadonatúj gyártású blcok 50-esekkel házalt a Lockheed Martin, lásd az 1997-es NATO Express repülőnapot, vagy az előtte levő kecsekméti PR repüléseket is.
A használt AMARC-ban letárolt block 15 ADF csak azután került a képbe, hogy az 1998-as kecskeméti repülőnapon az új miniszterelnök Orbán Viktor mindenki legnagyobb megdöbbenésére bejelentette, hogy Magyarország eláll az úgy gyártású gépek beszerzésétől és inkább használt gépeket kíván beszerezni. Ez viszont talán mégse jöhetett olyan hirtelen a valódi érintetteknek, hiszen az 97-essel szemben a 98-as ersóra már csak a belgák jöttek el F-16A-val, az USAF csak a földön képviseltette magát egy-egy Spangdahlem-i A-10A és F-15C-vel (akkor még repült ott ilyen is), míg kimondottan amerikai gyártó nem is képviseltette magát.
Nem is csoda, hiszen repülőgépgyártó vállalat nem is tudna használt, állami tulajdonba átkerült technikát képviselni.
Egyedül a SAAB volt csak erre képes, mivel ott a Wallemberg-csoport egyaránt irányítja az állami beszerzéseket koordináló FMV-t és van tulajdonrésze, illetve igazgatótanácsi tagsága a SAAB repülőgépgyárban is.
 
De nem eleve használt gépeket akartak, amik az AMARG-ban letárolt Block 15 ADF gépek lettek volna?
Akarni az F18at akartuk volna-de csak a letárolt,különben alig használt F16 ADF gépekre lett volna pénzünk.
Még megérjük,hogy visszasirjátok az IAI Kfir NG ajánlatot.......:D
BVYMV6WE3P9Q.jpg
 
  • Vicces
Reactions: Pocok75
Vajon miért maradtak távol a magyar Gripenek? Vajon ők is tudtak volna láthatatlanok maradni?
https://kecsup.hu/2025/11/loves-nel...t-de-hol-voltak-a-kecskemeti-gripenek-unikum/

Talán mert éppen nem az ő készenléti idejükben történt? :rolleyes:;)

Olaszok közelebb voltak: az eset Észtországban történt, a magyarok meg a Litvániában lévő bázisról működtek. Meg hát az F-35 eléggé más "elrettentési szint" mint ha Gripent küldenek...
Legyen meg a hivatalos magyarázat is:

„A szeptember 19-ei feladatban a NATO németországi Udemben lévő Közös Légi Műveleti Központjának döntése nyomán sem a Baltic Air Policing misszió keretében a balti országok légtérvédelmének ellátásába bevont magyar Gripenek, sem a magyar személyi állomány nem vett(ek) részt. A balti légtérrendészeti feladatokban résztvevő nemzetek közül csak az olasz légierőt riasztották, a feladatba az olasz F-35 típusú repülőgépek kerültek bevonásra” – tájékoztatott a tárca (HM).
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek