Kíváncsian várjuk 2021 végén a finn tender eredményét.
Április 30-án így álltak
Finnország megkapta az utolsó ajánlatokat a vadászgépekre - két cég szerint 64 gépet ajánlanak, az F-35-ös megpróbálja lenyomni az egy repült órára jutó borsos árat
Ezt a cikket frissítjük, amint a vadászgépgyártók bejelentik ajánlataikat. A védelmi minisztérium őszig értékeli az ajánlatokat, a végső döntést az új vadászgépről az Államtanács hozza meg.
Finnország jelenlegi Hornet-flottájának új vadászgépekkel történő lecserélése az évtized közepén kezdődik.
Fotó: Légierő Ahti Kaario, Maria Stenroos, Timo Keränen
A finn légierő új vadászgépének kiválasztása a célegyenesbe fordult. A Védelmi Minisztérium (tovább egy másik szolgálathoz) április 29-én, csütörtökön kapta meg mind az öt gyártó végleges és kötelező érvényű ajánlatát.
Az új vadászgépek közül a Boeing F/A-18 Super Hornet (USA), a Dassault Rafale (Franciaország), az Eurofighter Typhoon (Egyesült Királyság/Németország/Spanyolország/Olaszország), a Lockheed Martin F-35 (USA) és a Saab Gripen E (Svédország) szerepel a kínálatban.
A HX közbeszerzési szervezet gyakorlatilag hallgat a beérkezett ajánlatok tartalmáról. A csütörtöki és pénteki nap folyamán a repülőgépgyártók adtak némi tájékoztatást, például a fegyverzetről. Néhány vállalat tájékoztatást adott a repülőgépek számáról.
Fotó: Juha Rissanen, animáció: Marja Väänänen, GIF
A HX-projekt teljes költségvetése 10 milliárd euró. A Parlament 9,4 milliárd eurós megrendelési engedélyt és 579 millió eurós ötéves átvitelt hagyott jóvá a vadászgép-projektre.
Ez biztosítja, hogy a beszerzett rendszer Finnország védelmi rendszerének részeként kerüljön bevetésre.
Az F-35 gyártója nem mondja meg, hogy hány repülőgépet szállít, hanem a teljesítményre támaszkodik.
A finn versenyben az egyetlen ötödik generációs vadászgép a Lockheed Martin F-35-e. Az Yle-nek adott pénteki interjújában a vállalat "kiválónak" nevezte a Finnországnak kínált repülőgép- és fegyvercsomagot.
- Scott Davis, a vállalat Finnországért felelős vezetője szerint ezek a következő körülbelül 40 évben is fenntartják Finnország védelmét
Az ajánlat részletei csak nagyon kis mértékben ismertek. Például a gépek számát Davis nem hozza nyilvánosságra.
- Akár 60, akár 70, vagy bármi más, nem a szám számít, hanem a teljesítmény.
Scott Davis, a Lockheed Martin finnországi vezetője szerint az F-35-ös költségei csökkenni fognak, amint a repülőgépek még néhány évig szolgálatban lesznek világszerte. Fotó: Markku Rantala / Yle
Az amerikai védelmi intézmény már nyilvánosságra hozta az eladandó fegyverekről szóló információkat. Ezen kívül Finnországnak felajánlják az Amraam rakétát, egy közepes hatótávolságú radarirányítású légiharc-rakétát.Azonban legalábbis ebben a szakaszban Finnországnak nem a rakéta legújabb, D változatát kínálják fel.
A norvég Kongsberg cég JSM rakétája szintén szerepel a Finnország számára javasolt fegyverek között. A rakéta a repülőgép belsejében szállítható, így nem zavarja a repülőgép lopakodó képességeit.
Az egy F-35-ösre jutó ár várhatóan a legmagasabb lesz a versenyben. A vállalat szerint azonban a 9 milliárdos költségvetés tartalmazza a repülőgépeket, a fegyvereket, a kiképzési eszközöket és a földi támogatást. Davis szerint az üzemeltetési és karbantartási költségek is beleférnek a finn költségvetésbe.
A vállalat felismerte, hogy a repülőgépek drágák. Az egyik magyarázat az, hogy a repülőgép még viszonylag fiatal. Ahogy a gép "idősebb lesz" , a karbantartási és üzemeltetési költségek csökkenhetnek.
Ezt jól példázza a vállalat azon célkitűzése, hogy csökkentse az egy repült órára jutó költségeket. Jelenleg az amerikai légierő 35 000 dollárt számít fel repülési óránként.
- A célunk 25 000 dollár repülési óránként, és úgy gondoljuk, hogy ezt el tudjuk érni.
A repülési óránkénti árat többféleképpen is meg lehet határozni, attól függően, hogy mit veszel figyelembe. Erre utal a jelenlegi Hornetek 2019-es finnországi repülési óránkénti költsége, amely 8566 euró volt.
. A vállalat nem árulja el nyilvánosan, hogy mely alkatrészek készülhetnek Finnországban.
Az ellátás biztonságát illetően a vállalat nem tud konkrétumokat mondani, mivel az információ stratégiai jelentőségű. Davis szerint azonban a gépeket úgy lehetne szervizelni és az alkatrészeket úgy tárolni, hogy azok megfeleljenek a Finnország által kívánt kritériumoknak.
Európába 2030-ig mintegy 400 gépet rendeltek. Világszerte mintegy 3000 F-35-ös repülne ekkor.
A Saab kiemeli a Gripen képességeit
A svéd Saab pénteken jelentette be ajánlatának tartalmát. Az ajánlat 64 együléses Gripen E vadászgépet és két GlobalEye korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgépet tartalmaz. A kétüléses Gripen F változatok nem szerepelnek az ajánlatban.
- Ezt azért tették, hogy maximalizálják a repülőgépek és fegyverzet számának hatását. Ezt az ügyféllel együtt mérlegelték. A Gripen fejlett automatizáltsága még a háborús idők igényes feladataihoz sem igényel kétüléses vadászgépet" - mondta Magnus Skogberg, a HX projekt programvezetője.
Az ajánlati árat 9 milliárd euró körüli összegre tették, amely 64 vadászgépet, két felderítő repülőgépet, egy nagy fegyvercsomagot, valamint ipari és képzési együttműködést tartalmaz. A fegyverzet a teljes vételár több mint 20%-át teszi ki.
A Gripen fegyvercsomag tartalmazza az európai Meteor levegő-levegő rakétát és a Spear cirkálórakétát. A nagy hatótávolságú fegyver a német Taurus. Skogberg szerint a Finnország által jelenleg használt Amraam levegő-levegő rakéta és JASSM cirkálórakéta adoptálhatók a Gripenbe.
A gyártó a Gripen elektronikai hadviselési képességeit másoknál jobbnak dicséri. Rendelkezésre állnak EAJP radarzavaró konténerek és LADM zavaró rakéták, amelyek például "csalik" létrehozására használhatók. Mindkettő a fejlesztési fázisban van, de Skogberg programvezető szerint a Finnországba szállított repülőgépek mindegyikében szerepelnek majd.
- Minden Gripen repülőgépen van elektronikus hadviselési képesség. Skogberg hangsúlyozza, hogy emiatt nincs szükség speciális gépekre.
A repülőgép navigációs rendszere automatikusan működik, a zavarásra hajlamos GPS nélkül.
A Saab széles körű ipari együttműködési csomagot is kínál. A repülőgépek és hajtóműveik nagy részét Finnországban lehetett gyártani.
Az Eurofighter hajtóműgyártást kínál, de nem mondja meg, hogy ez hány repülőgépre vonatkozik.
Finnország eredetileg 64 repülőgépre tett ajánlatot, de a végleges szám ettől eltérhet. Az öt vállalat közül három nem határozza meg a repülőgépek számát az ajánlatában, köztük van a BAE-Systems Eurofighter-ajánlata is.
- Nem fogjuk nyilvánosságra hozni a felajánlott vadászgépek számát, de biztosíthatom Önöket, hogy ez elegendő lesz a jelenlegi finnországi képességek kiváltására" - mondta Jeremy Quin, a brit védelmi beszerzési miniszter.
Az Eurofighter Finnországnak ígéri a Typhoon vadászgép vagy annak egyes részeinek, valamint az EJ200-as sugárhajtóműnek a gyártását. A Typhoon új ECRS Mk2 vadászrepülőgép fejlesztéséhez való hozzáférést már korábban is felajánlották. Az új radarral többek között a Németország által megrendelt Eurofightereket szerelik fel.
Alex Zino, a Rolls-Royce üzleti igazgatója április 29-én, csütörtökön egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy a múltban az Eurofighterhez szánt EJ200-as hajtóműveket nem gyártották a konszernen kívül.
Azt nem árulta el, hogy melyik vállalat fogja gyártani a hajtóműveket Finnországban. Ez lehet a Patria, amely sugárhajtóműveket szervizel Norvégiában és Belgiumban.
A Typhoon brit és közös európai rakétákkal és precíziós fegyverekkel lesz felfegyverezve, de felszerelhető például a jelenleg a finn légierőnél szolgálatban álló amerikai AMRAAM levegő-levegő rakétákkal is.
Az Eurofighter fő fegyvere a Meteor levegő-levegő rakéta. Vannak Storm Shadow cirkálórakéták és Spear levegő-föld vagy hajó ellenes rakéták is. A fegyvercsomag Paveway lézerirányítású bombákat is tartalmaz.
Összesen több mint 80 ipari projektcsomagot kínálnak finn vállalatoknak, köztük egy repülőgép-összeszerelő üzemet.
A gyártók úgy vélik, hogy a projektek hosszú távon munkahelyeket teremtenek Finnországban. Ezek a következő 30 évben becslések szerint 20 millió munkaórának felelnek meg.