J-20 (Chengdu, Kína)

Valaki tud valami kézzelfoghatót a metaanyagokról?

http://www.vilaglex.hu/Fizika/Html/Metaanya_.htm


http://www.origo.hu/tudomany/200808...an-is-mukodik-a-lathatatlanna-tevo-anyag.html


.....
kutatók ezüst és hidrogén-szilszeszkvioxán (egyfajta üveg) 15, illetve 35 nanométer vastagságú rétegeit váltogatták, majd négyszögletes lyukakat vájtak az anyagba egy fókuszált ionsugár segítségével. Az eredményül kapott, halászhálóra emlékeztető, rétegelt anyag negatív törésmutatót produkált a láthatófény-tartomány vörös és infravöröshöz közeli végén.

A „nanoháló” lyukainak méretét változtatva a kutatók képesek voltak különféle hullámhosszakra „hangolni” az anyagot: az egyik verzió a 620‒713 nanométeres, míg a másik a 694‒806 nanométeres tartományban biztosított láthatatlanságot. A teljes optikai tartományra bevethető metaanyag továbbra sem létezik tehát, de ez az eddigi leginkább biztató próbálkozás, amely legalább a látható spektrum egy részén működik, és annak talán nagyobb tartományaira is kiterjeszthető lehet.
04NWMetamaterialsf2-1335372959869.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and fip7
Gondolom itt nem a látható spektrumról van szó, hanem radarhullámokra hangolják a dolgot.
 
Nem tom, megszólalt a sárbanmászó gyalogos benenm, és megkérdi, mi lesz ezekkel a lyukacskákkal az első adag por stb után...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Python
De mire új protó, ha már megvannak a sorozatgyártású példányok?
Esetleg új hajtómű?
 
De mire új protó, ha már megvannak a sorozatgyártású példányok?
Esetleg új hajtómű?
Ez bennem is felmerűlt, lehet ha mégsem annyira sorozat az a gyártás. Talán utólag rájöttek, hogy nem lesz jó valami és újra kell tervezni még mielőtt 200-at legyártanak belőle. Új hajtómű az új hajtómű, ahoz nem kell új proto.
 
Nem ertem a meglepodes okat. Eddig is igy volt tervben nalluk hogy kisszeriaba legyartanak 1 max 2 szazadot osszerakjak a gyartosort tapasztalatot szereznek a gepeken majd a tapasztalatok alapjan a javitott konstrukciot gyartjak. Az eloszerias gepek meg kirepulesre kerulnek a kikepzo allomany kikepzesere szolgala es kesobb kulonfele tesztekre amiben meg marad uzemora.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Gomdolom hajtomu par alrendszer uj a geppbe emellett a karbantartok muszakiak is biztos talaltak valamit amit egyszerusiteni kellene a gepen... Erre mar erdemesebb egy uj gepet epiteni mimt egy meglvot atbutykolni... De olvassatok vissza ez igy is volt tervezve nem vedeni akarom oket.
 
Ez bennem is felmerűlt, lehet ha mégsem annyira sorozat az a gyártás. Talán utólag rájöttek, hogy nem lesz jó valami és újra kell tervezni még mielőtt 200-at legyártanak belőle. Új hajtómű az új hajtómű, ahoz nem kell új proto.
Ha lényeges eltérések vannak a régi és az új hajtómű között, akkor előfordulhat, hogy új sárkány-prototípusra is szükség lehet. Ha pl. sokkal több levegőt fogyaszt az új hajtómű, akkor meg kell növelni a szívócsatorna átömlő keresztmetszetét, ami törzskeret-módosításokat és az eredetitől eltérő hossztartó-bekötéseket jelent. Ez már gyakorlatilag a sárkány részleges áttervezését és új szilárdsági méretezést jelent. Ugyanígy komoly módosítást jelent, ha az új hajtómű bekötési csomópontjai más pozíciókban vannak a sárkányban, ez is ugyanazokat a fenti módosításokat követeli meg, amiket ugyanúgy tesztelni kell pl. szilárdsági szempontból is. Ugyanígy szerkezeti megerősítéseket igényel ha nehezebb az új hajtómű (bár ez nem valószínű, nem ez a fejlesztések irányvonala), de az is, ha nagyobb a tolóereje, vagyis még ha csak ugyanazokon a bekötési pontokon is, de több tolóerőt, energiát ad át a sárkányra. Ennyi lehetőségből meg akár több is fennállhat, ami elég komolyan áttervezett protogépet igényel ... ami ráadásul kívülről alig észrevehető. Egyenlőre kíváncsi lennék néhány olyan minőségű fotóra, amiről egyáltalán biztosan eldönthető hogy miben új az a "proto".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Vagy lehet le kéne szállni a hype trainről kínával kapcsolatban...
Annyira IOC az a gép, hogy semennyire. Rámondják lassan mindenre, amire nincs rászerelve a nagy állásszögű manőverezés miatti biztonsági ernyő. IOC a nagy túrót - F-35 esetében nem hallom, hogy új proto kéne, meg új hajtómű - de aztért megy a rinya, hogy az nem is IOC. Gyogyó.

Annyira cuki, hogy az F-35 esetében ha mondjuk egy generátor melegebb, mint kéne, a "sajtó" telesírja az étert, hogy az F-35 ki akar gyulladni, életveszélyest, stb....
Kínában ugyanezt megoldják azzal, hogy hírzárlat, kivisznek két tervezőt a hátsó udvarra, ott agyonlövik őket, aztán megy tovább a munka. Ennyi az eltérés csak.
Én nagyon nem esek hasra a kínaiak alkotásaitól. Csaka titkolózás miatti misztifikálás van, de egypár ilyen hír pont megmutatja, ott is kínlódnak a mérnökök - csak ott nincs rászállva a világon a mindenki a hibákra (mert tarkónlövik érte)
(javaslom a kínai technika vívmányait megszemélni az égre tekintve - az éppen nem előre tervezetten becsapódó űrállomás erre remek)
 
Vagy lehet le kéne szállni a hype trainről kínával kapcsolatban...
Annyira IOC az a gép, hogy semennyire. Rámondják lassan mindenre, amire nincs rászerelve a nagy állásszögű manőverezés miatti biztonsági ernyő. IOC a nagy túrót - F-35 esetében nem hallom, hogy új proto kéne, meg új hajtómű - de aztért megy a rinya, hogy az nem is IOC. Gyogyó.

Annyira cuki, hogy az F-35 esetében ha mondjuk egy generátor melegebb, mint kéne, a "sajtó" telesírja az étert, hogy az F-35 ki akar gyulladni, életveszélyest, stb....
Kínában ugyanezt megoldják azzal, hogy hírzárlat, kivisznek két tervezőt a hátsó udvarra, ott agyonlövik őket, aztán megy tovább a munka. Ennyi az eltérés csak.
Én nagyon nem esek hasra a kínaiak alkotásaitól. Csaka titkolózás miatti misztifikálás van, de egypár ilyen hír pont megmutatja, ott is kínlódnak a mérnökök - csak ott nincs rászállva a világon a mindenki a hibákra (mert tarkónlövik érte)
(javaslom a kínai technika vívmányait megszemélni az égre tekintve - az éppen nem előre tervezetten becsapódó űrállomás erre remek)
Ahogy a vak ember is szokta mondogatni: majd meglátjuk.
 
Ha lényeges eltérések vannak a régi és az új hajtómű között, akkor előfordulhat, hogy új sárkány-prototípusra is szükség lehet. Ha pl. sokkal több levegőt fogyaszt az új hajtómű, akkor meg kell növelni a szívócsatorna átömlő keresztmetszetét, ami törzskeret-módosításokat és az eredetitől eltérő hossztartó-bekötéseket jelent. Ez már gyakorlatilag a sárkány részleges áttervezését és új szilárdsági méretezést jelent. Ugyanígy komoly módosítást jelent, ha az új hajtómű bekötési csomópontjai más pozíciókban vannak a sárkányban, ez is ugyanazokat a fenti módosításokat követeli meg, amiket ugyanúgy tesztelni kell pl. szilárdsági szempontból is. Ugyanígy szerkezeti megerősítéseket igényel ha nehezebb az új hajtómű (bár ez nem valószínű, nem ez a fejlesztések irányvonala), de az is, ha nagyobb a tolóereje, vagyis még ha csak ugyanazokon a bekötési pontokon is, de több tolóerőt, energiát ad át a sárkányra. Ennyi lehetőségből meg akár több is fennállhat, ami elég komolyan áttervezett protogépet igényel ... ami ráadásul kívülről alig észrevehető. Egyenlőre kíváncsi lennék néhány olyan minőségű fotóra, amiről egyáltalán biztosan eldönthető hogy miben új az a "proto".
Ha készültek az új hajtóműre, márpedig készültek, mert akarják a saját hajtóművet, akkor a sárkányt már eredetileg is aköré kellett tervezzék, méretestől, bekötési pontostól, mindenestől. Pont mint az oroszok a Szu-57 új hajtóművével, az is bement a jelenlegi sárkányba a másik régi hajtómű mellé, mert tudták, hogy jönni fog és ekkora és itt-itt-itt lesz felfüggesztve.
Sorozatgyártás után szerintem nem kellene új protó érkezzen, hacsak a kis sorozat alatt rá nem jöttek, hogy valami el van cseszve és vissza a tervezőasztalhoz.
 
Ha készültek az új hajtóműre, márpedig készültek, mert akarják a saját hajtóművet, akkor a sárkányt már eredetileg is aköré kellett tervezzék, méretestől, bekötési pontostól, mindenestől. Pont mint az oroszok a Szu-57 új hajtóművével, az is bement a jelenlegi sárkányba a másik régi hajtómű mellé, mert tudták, hogy jönni fog és ekkora és itt-itt-itt lesz felfüggesztve.
Sorozatgyártás után szerintem nem kellene új protó érkezzen, hacsak a kis sorozat alatt rá nem jöttek, hogy valami el van cseszve és vissza a tervezőasztalhoz.
A sorozatgyártást majd akkor hiszem el, ha min. 15-20 J-20 gépnél több lesz egy fotón. Hat-nyolc gépet régen max nullszériának vagy előszériának hívtak, nézz utána hogy nézett ki az első 8 példány a MiG-25-ből és hogy néztek ki a 9. példánytól (volt "egy kis" különbség). Vagy ugyanígy a 23-as első szériájához képest a későbbiek nagyon mások voltak. Csak mióta békeidőben a légierők propaganda-osztálya harcol az első vonalban (internet kora!), azóta ha 5 gépet össze tudnak hozni egy fotóra már bátran mernek sorozatgyártásban lévő harckész tipusról beszélni (és ugyan ki cáfolná meg ezt Kínából?!!).