Jak-38 / Yak-38 Forger (Jakovlev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 797
8 447
113
Jak-38_Forger_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Hát, nem. Először is, kb egyidős vele. Aztán meg egész máshogy működik.
Afganisztánban kipróbálták, nem volt rossz, de a Szu25ös persze sokkal jobb volt.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 797
8 447
113
Jak-38-as a hajtóművek miatt lett olyan, amilyen. Rengeteget kellet volna még alakítani, fejleszteni rajta, gyakorlatilag egy X-gépnek felelt meg, nem pedig szolgálatba állított harci típusnak.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Tessék:http://www.kamov.net/versus/harrier-vs-yak-38/
Bár a Jak főmotorját kifelejtették. Az 6,7tonnát tolt. Összefoglalva amennyivel nehezebb a Jak, annyival gyengébb. Melegben föl se tudott szállni, ezért a motorok oxigén befúvást kaptak.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Hát, nem. Először is, kb egyidős vele. Aztán meg egész máshogy működik.
Afganisztánban kipróbálták, nem volt rossz, de a Szu25ös persze sokkal jobb volt.

Hát, nem. A Harrier Kestrel-nel nevezett prototípusa már 1960-ban repült, a Jak-38 meg csak 71-ben (még a kísérleti Jak-36-os is csak 63-tól, és évekig próbálgatták, míg kiderült, hogy abban a formában semmire se jó, ezután jött a 38-as). A "nem volt rossz" is csak úgy érvényes, ha azzal folytatjuk, hogy inkább sz..r volt. A 80-as évekbeli szovjet szaksajtó már őszintén leírta, hogy veszélyesen kicsi volt a tolóerő/súly aránya, ezért trópusokon meleg híg levegőben és magashegyi környezetben képtelen volt függőleges felszállásra, a STOL-üzemmódú felszállás is kényszer volt. A kényszerből felpiszkált hajtómű magas fogyasztása miatt kicsi volt a hatósugár, kevés a fegyverzet, ha póttankkal növelték a hatósugarat, az még kevesebb fegyverzetet eredményezett. Légiharcra alkalmatlan volt, tekintve hogy nem volt fedélzeti lokátora, mert azt a plusz súlyt és a radaros rakéták plusz súlyát a súlypontváltozás miatt nem tudták elosztani a konstrukción. Egy ponton volt a gép világszínvonalú, az automatizált katapult-rendszere tényleg szuper volt, sok pilótát úgy lőtt ki és mentett meg, hogy ők maguk még fel sem ismerték a kivédhetetlen veszélyhelyzetet. 37 gépet vesztettek a kb. 100 gyártottból, 32 katapultálás történt, ebből 13 pilóta által indított, 19 automatikus indítással, és mind a 32 sikeres volt.
A fentiektől függetlenül van aki szereti, elég pofás kis gép, láttam már sokkal rondábbat is.
Üdv ML
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Már ne haragudj, de mi köze van az oxigén betáplálásnak és a tolóerőnek egymáshoz. A tolóerő a a hajtóművön átáramló levegő tömege szorozva a kilépő és a belépő sebesség különbségével.

Oxigén betáplálás volt a MiG-21-esen is de teljesen más okból. A gépágyú használatakor, illetve rakétaindításkor azok égésgázai bekerülhettek a hajtóműbe, ami akár annak leállásához is vezethetett, ennek elkerülése végett ilyenkor oxigént tápláltak be, de ennek vajmi köze sincs a tolóerőhöz.

TG
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 148
357
83
az egyik kedvencem

Wings of Russia: Naval Aviation. In Fleet's Service.

Tu-2, MiG-15, MiG-17, MiG-19, IL-28, Tu-14, Tu-91, Tu-4, Tu-16, Tu-22, Be-12, IL-38, Tu-95RC, Tu-142, Tu-22M, Yak-36, Yak-38, Yak-141, MiG-29K, SU-33, SU-27UTG, SU-25UTG.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=QMSnTaQjft0
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Már ne haragudj, de mi köze van az oxigén betáplálásnak és a tolóerőnek egymáshoz. A tolóerő a a hajtóművön átáramló levegő tömege szorozva a kilépő és a belépő sebesség különbségével.

Oxigén betáplálás volt a MiG-21-esen is de teljesen más okból. A gépágyú használatakor, illetve rakétaindításkor azok égésgázai bekerülhettek a hajtóműbe, ami akár annak leállásához is vezethetett, ennek elkerülése végett ilyenkor oxigént tápláltak be, de ennek vajmi köze sincs a tolóerőhöz.

TG

Mondd meg az oroszoknak, is, mekkora marhák, hogy a híg levegőt plussz oxigénnel ellensúlyozták.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Gacsat!

talán olvasd el amit írtam! Nem kell elmondanom az oroszoknak, mivel tudom, hogy használtak oxigén betáplálást, de teljesen más okból, mint amit állítasz.

Mellesleg lehet növelni a hajtóművön átáramló közeg tömegét, mint ahogy azt pl Boeing 707-es JT3C-6-os hajtóművénél tették, vízbefecskendezéssel, de nem oxigénnel.

Az oxigén alig 8%-kal nehezebb a levegőnél, és az csak az egyenlet egyik tényezője, ilyen célból a betáplálásának nem sok értelme van, vannak ennél sokkal célravezetőbb módszerek. Lehetségesnek tartom a felszállás közbeni betáplálást, de ezt nem tolóerő növelése, hanem a lángstabilitás érdekében. Nem kellene keverni a szezont a fazonnal, persze mióta tanultam biztos megváltoztak a termodinamika alapelvei.

De az intelligens válaszodtól függetlenül, ha hozol forrást, természetesen meghajlok tudásod előtt!

TG
 
  • Tetszik
Reactions: endre

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
924
251
63
emel

A kb. 100db legyártott gépet szorozd meg kettővel nyugodtan.

Tavaly volt egy egész jó cikk az Aranysasban erről a gépről.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
Csak egy tipp: Nem lehet, hogy azért kapott oxigén betáplálást mert a felszálláskor a hajtómű újra beszívta a működése során keletkező gázok egy részét? A JSF programban a Boeing F-32 is -többek közt- ezen bukott el.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
emel

A kb. 100db legyártott gépet szorozd meg kettővel nyugodtan.

Tavaly volt egy egész jó cikk az Aranysasban erről a gépről.

Lehet hogy így van, én még 231 db-ról is olvastam nyugati és lengyel forrásban. A kb. 100 db-ot az Avijacija i koszmonavtika (a szovjet légierő lapja) írta a 80-as évek második felében, mikor már konkrét dolgokat is megírhattak.
ML
 
  • Tetszik
Reactions: endre

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 797
8 447
113
Jak-141_Freestyle_www.kepfeltoltes.hu_.jpg


Az utódnak szánt típus elvileg jobb képességekkel rendelkezett volna. Tudtommal a hajtómű elfordulásának módja is erről került át megvásárlás után az F-35-re...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
src="http://kepfeltoltes.hu/140603/Jak-141_Freestyle_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" />

Az utódnak szánt típus elvileg jobb képességekkel rendelkezett volna. Tudtommal a hajtómű elfordulásának módja is erről került át megvásárlás után az F-35-re...</blockquote>

Ez már egy másik topik. Különben ma is van belőle elvileg működőképes példány, csak pilóta nincs hozzá.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Ha valaki nem látta volna:
http://kinostok.tv/video/49862/sluchay-v-kvadrate-36-80

Az 53.perctől tessék nézni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Hajós és afgán tapasztalatok:
https://www.youtube.com/watch?v=doHPQ96HPfQ