1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Jakovlev Jak-38 "Forger"

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  2. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  3. voltagemultiplier

    voltagemultiplier New Member

    Jó kis Harrier utánzat
     
  4. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Hát, nem. Először is, kb egyidős vele. Aztán meg egész máshogy működik.
    Afganisztánban kipróbálták, nem volt rossz, de a Szu25ös persze sokkal jobb volt.
     
  5. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Jak-38-as a hajtóművek miatt lett olyan, amilyen. Rengeteget kellet volna még alakítani, fejleszteni rajta, gyakorlatilag egy X-gépnek felelt meg, nem pedig szolgálatba állított harci típusnak.
     
  6. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Tessék:http://www.kamov.net/versus/harrier-vs-yak-38/
    Bár a Jak főmotorját kifelejtették. Az 6,7tonnát tolt. Összefoglalva amennyivel nehezebb a Jak, annyival gyengébb. Melegben föl se tudott szállni, ezért a motorok oxigén befúvást kaptak.
     
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Hát, nem. A Harrier Kestrel-nel nevezett prototípusa már 1960-ban repült, a Jak-38 meg csak 71-ben (még a kísérleti Jak-36-os is csak 63-tól, és évekig próbálgatták, míg kiderült, hogy abban a formában semmire se jó, ezután jött a 38-as). A "nem volt rossz" is csak úgy érvényes, ha azzal folytatjuk, hogy inkább sz..r volt. A 80-as évekbeli szovjet szaksajtó már őszintén leírta, hogy veszélyesen kicsi volt a tolóerő/súly aránya, ezért trópusokon meleg híg levegőben és magashegyi környezetben képtelen volt függőleges felszállásra, a STOL-üzemmódú felszállás is kényszer volt. A kényszerből felpiszkált hajtómű magas fogyasztása miatt kicsi volt a hatósugár, kevés a fegyverzet, ha póttankkal növelték a hatósugarat, az még kevesebb fegyverzetet eredményezett. Légiharcra alkalmatlan volt, tekintve hogy nem volt fedélzeti lokátora, mert azt a plusz súlyt és a radaros rakéták plusz súlyát a súlypontváltozás miatt nem tudták elosztani a konstrukción. Egy ponton volt a gép világszínvonalú, az automatizált katapult-rendszere tényleg szuper volt, sok pilótát úgy lőtt ki és mentett meg, hogy ők maguk még fel sem ismerték a kivédhetetlen veszélyhelyzetet. 37 gépet vesztettek a kb. 100 gyártottból, 32 katapultálás történt, ebből 13 pilóta által indított, 19 automatikus indítással, és mind a 32 sikeres volt.
    A fentiektől függetlenül van aki szereti, elég pofás kis gép, láttam már sokkal rondábbat is.
    Üdv ML
     
  8. ambasa

    ambasa Member

    Már ne haragudj, de mi köze van az oxigén betáplálásnak és a tolóerőnek egymáshoz. A tolóerő a a hajtóművön átáramló levegő tömege szorozva a kilépő és a belépő sebesség különbségével.

    Oxigén betáplálás volt a MiG-21-esen is de teljesen más okból. A gépágyú használatakor, illetve rakétaindításkor azok égésgázai bekerülhettek a hajtóműbe, ami akár annak leállásához is vezethetett, ennek elkerülése végett ilyenkor oxigént tápláltak be, de ennek vajmi köze sincs a tolóerőhöz.

    TG
     
  9. bartinieffektus

    bartinieffektus Active Member

    az egyik kedvencem

    Wings of Russia: Naval Aviation. In Fleet's Service.

    Tu-2, MiG-15, MiG-17, MiG-19, IL-28, Tu-14, Tu-91, Tu-4, Tu-16, Tu-22, Be-12, IL-38, Tu-95RC, Tu-142, Tu-22M, Yak-36, Yak-38, Yak-141, MiG-29K, SU-33, SU-27UTG, SU-25UTG.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=QMSnTaQjft0
     
  10. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mondd meg az oroszoknak, is, mekkora marhák, hogy a híg levegőt plussz oxigénnel ellensúlyozták.
     
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    ML
    Ezen nem veszünk össze. Akit érdekel, úgyis utána néz.
     
  12. ambasa

    ambasa Member

    Gacsat!

    talán olvasd el amit írtam! Nem kell elmondanom az oroszoknak, mivel tudom, hogy használtak oxigén betáplálást, de teljesen más okból, mint amit állítasz.

    Mellesleg lehet növelni a hajtóművön átáramló közeg tömegét, mint ahogy azt pl Boeing 707-es JT3C-6-os hajtóművénél tették, vízbefecskendezéssel, de nem oxigénnel.

    Az oxigén alig 8%-kal nehezebb a levegőnél, és az csak az egyenlet egyik tényezője, ilyen célból a betáplálásának nem sok értelme van, vannak ennél sokkal célravezetőbb módszerek. Lehetségesnek tartom a felszállás közbeni betáplálást, de ezt nem tolóerő növelése, hanem a lángstabilitás érdekében. Nem kellene keverni a szezont a fazonnal, persze mióta tanultam biztos megváltoztak a termodinamika alapelvei.

    De az intelligens válaszodtól függetlenül, ha hozol forrást, természetesen meghajlok tudásod előtt!

    TG
     
  13. therob

    therob Active Member

    emel

    A kb. 100db legyártott gépet szorozd meg kettővel nyugodtan.

    Tavaly volt egy egész jó cikk az Aranysasban erről a gépről.
     
  14. zeal

    zeal Well-Known Member

    Csak egy tipp: Nem lehet, hogy azért kapott oxigén betáplálást mert a felszálláskor a hajtómű újra beszívta a működése során keletkező gázok egy részét? A JSF programban a Boeing F-32 is -többek közt- ezen bukott el.
     
  15. ambasa

    ambasa Member

    Zeal!

    igen, ez egy teljesen elképzelhető lehetőség.

    TG
     
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Lehet hogy így van, én még 231 db-ról is olvastam nyugati és lengyel forrásban. A kb. 100 db-ot az Avijacija i koszmonavtika (a szovjet légierő lapja) írta a 80-as évek második felében, mikor már konkrét dolgokat is megírhattak.
    ML
     
  17. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    [​IMG]

    Az utódnak szánt típus elvileg jobb képességekkel rendelkezett volna. Tudtommal a hajtómű elfordulásának módja is erről került át megvásárlás után az F-35-re...
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    src="http://kepfeltoltes.hu/140603/Jak-141_Freestyle_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" />

    Az utódnak szánt típus elvileg jobb képességekkel rendelkezett volna. Tudtommal a hajtómű elfordulásának módja is erről került át megvásárlás után az F-35-re...</blockquote>

    Ez már egy másik topik. Különben ma is van belőle elvileg működőképes példány, csak pilóta nincs hozzá.
     
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ha valaki nem látta volna:
    http://kinostok.tv/video/49862/sluchay-v-kvadrate-36-80

    Az 53.perctől tessék nézni.
     
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Hajós és afgán tapasztalatok:
    https://www.youtube.com/watch?v=doHPQ96HPfQ
     

Ezen oldal megosztása