JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113
Gripen undergoes tropical testing in northern Brazil...

The recent climate tests conducted in Belém and Salinópolis exposed the Gripen to hot and humid conditions, with temperatures reaching approximately 35ºC and humidity of 85% at sea level.

During this campaign, the aircraft flew approximately 12 hours across 10 missions in hot and humid conditions, typical in Brazil's Northern region.

gripen-teste-quente-umido_01.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113
Gripen fighter jet software update move faster than competitors, says Saab...

Saab said that it did not measure software iterations and updates “in months or years, but in days” when it came to fighter jets, claiming it was confident its approach meant it could provide updates faster than rival manufacturers.
 
  • Tetszik
Reactions: senki

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113

Van egy Gripenes történet is a hozzászólások között:

"... in 2007, a Saab JAS-39 Gripen made an 8.6 g turn to turn downwind at Vidsel airbase. As the pilot rolled out on the downwind leg, the canopy was — unexpectedly — jettisoned. The pilot realised something was about to go very wrong and started reaching for the ejection handle. He did not get that far, because the seat activated on its own, threw the pilot clear of the plane, which subsequently crashed in the Norrland forest next to the main runway.

What had happened? Turns out that this was a JAS-39C, the second generation Gripen. The "Cesars" got bigger cockpit screens. But, the control column got in the way of the lower screen. Okay, we can fix that, move the control column back. But, the ejection seat handle is there! Well, we can fix that too, just move the handle back, right up into the pilot's crotch. And while we are at it, let us make it rigid, flat and cone-shaped.

Martin-Baker tested this, Saab and the Defence Material Administration signed off on it, and all was peachy.

...until that ejection. The investigation revealed that the seat log said that the handle had been pulled and activated the seat. The pilot assured everyone he had not touched it. But what then, had pulled the handle?

The g-suit had. Remember that 8.6 g turn? When the pants inflated, they had pulled the handle up. Major WTF... Martin-Baker, we tested this, did you do something with the handles after testing?!

Well... we changed supplier of the handles, MB said. Aaand... turns out they did not quite follow the specs used during testing, and so the friction between handle and pants were different compared to when we tested.

Hold on, the Swedish Accident Investigation Board thought, this cannot be the first time something like this has happened. So they called the JAS-39C divisions to ask "Have you had any occurences where the ejection handle appeared to have come loose?" The reply... "Well, now that you mention it..." there had been such occurrences, where the mechs had to push the handle back down again, in order to get the safety pin in. It was just that they had not used the incident reporting system properly to alert anyone to the issue."
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 614
37 540
113
Svédország felfüggeszti a Gripen vadászrepülőgépek Ukrajnába szállításának tervét, hogy lehetővé váljon az F-16-os amerikai harci gépek ukrajnai hadrendbe állítása – közölte a svéd védelmi miniszter kedden Brüsszelben a TT hírügynökséggel. Ukrajna tavaly kezdett tárgyalásokat Svédországgal a Gripen vadászgépek átvételének lehetőségéről. „A koalíció többi országa sürgetett bennünket, hogy várjunk a Gripen rendszerrel” – mondta Pal Jonson a TT-nek, majd kifejtette, a svéd lépés „összefüggésben áll azzal, hogy most az F-16-os rendszer bevezetésére összpontosítanak (a szövetségesek)”. (MTI)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 614
37 540
113
Egyébként a nem rég aláírt svéd-ukrán védelmi együttműködésben, benne van a Gripen átadásának lehetősége egy későbbi időpontban...

A unique part of the agreement with Sweden is the provision of specialized ASC 890 aircraft, as well as the prospect of transferring JAS 39 Gripen fighter aircraft to Ukraine, including appropriate training,” the office of the President of Ukraine said in a statement.

 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 336
7 662
113
Egyébként a nem rég aláírt svéd-ukrán védelmi együttműködésben, benne van a Gripen átadásának lehetősége egy későbbi időpontban...

A unique part of the agreement with Sweden is the provision of specialized ASC 890 aircraft, as well as the prospect of transferring JAS 39 Gripen fighter aircraft to Ukraine, including appropriate training,” the office of the President of Ukraine said in a statement.


Ami után pont a héten közölték a svédek, hogy mégsem adnak Gripeneket. Teljesen érthető okokból.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 614
37 540
113
Ami után pont a héten közölték a svédek, hogy mégsem adnak Gripeneket. Teljesen érthető okokból.
oké, de az államközi szerződésbe meg beírták, hogy később talán adnak...majd pár év múlva kiderül.
Az biztos, hogy előbb próbáljnak meg pénzért nekünk eladni még egy századnyi Gripen-C-t, mint hogy odaajándékozzák ingyen.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Aladeen

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 336
7 662
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 614
37 540
113
Pont azt akarják elkerulni, a teljes amerikai függést. Így is van US bazis naluk, elég az nekik.
A kis-Marcos teljesen Amerika felé fordult: kifejezetten akarta, hogy az amcsik visszatérjenek. Nem hiszem hogy neki gondja lenne ezzel...
Egy pofátlanul kedvező ajánlattal lehet esélye a SAAB-nak. Ahogy @Terminator írta: pár nap és lehet, hogy kiderül lesz-e filippionó Gripen...
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 336
7 662
113
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113
A Saab első Gripen F vadászgépe a befejezéséhez közeledik...

"Two F models are currently on the Linköping production line; the most advanced of these undergoing a comprehensive series of tests, measuring over five thousand components, as part of an airworthiness inspection lasting three to five days. Following this, the last two elements of the final assembly line – the radar and General Electric F414G engine – will be installed, from where the aircraft will pass to the delivery hangar for further tests and installation of the Martin-Baker ejection seat. Having passed through the mating sub-assembly stage (where the forward fuselage, gun unit, rear fuselage and tail elements are combined), a second F unit (60cm longer overall than its single-seat sibling) is also preparing to enter the final assembly line following satisfactory completion of a fuel tank pressure test."

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 168
75 628
113
Gripen E testing set to ramp up ahead of deliveries to Swedish air force...

Two test-roled Gripen Es are currently is use with the FMV at Malmen air base near the company’s Linkoping final assembly site, with the lead example having been transferred last November. “The third aircraft in two weeks will do customer factory acceptance test flights, and hopefully two weeks later we will receive number four,” FMV project test pilot Joakim Wengelin told journalists on 20 May. “After the summer we will be up to five or six.”
“we are a little behind the schedule when it comes to deliveries”,

Activities to date have included general performance and sensor testing, along with supporting pilot training for the Swedish air force. Other current focus areas for Saab’s Gripen E flight-test programme include weapons integration tasks.

Segertoft describes the Gripen E’s operating system as including 800 “apps”. “We have separated every software from each other and the hardware,” he notes. “So we can modify, add or delete, and fly the same day.”

Saab sends up to 10 configuration updates to flight-test per week – including for use on its own jets – for example adjusting display symbology. In a similar way, it was able to assess 12 iterations of a new ground proximity warning system within an eight-week period, Segertoft notes.

The company also has tweaked the design of the Gripen’s elevons and repositioned its canards slightly forward to improve aerodynamic performance, especially while in a heavy stores configuration, for example when carrying Saab’s RBS15 anti-ship missile. Developed and tested in less than six months, the new elevon design is now part of the type’s baseline production configuration.

Deliveries under the Swedish air force’s 60-aircraft order will begin to its F7 Wing at Satenas during 2025.
Saab’s final assembly line has been set up to enable output of up to 20-25 jets per year, with an identical second line in Brazil to operate at an undisclosed “different rate”.

However, Segertoft notes: “We have the capability to ramp up quite fast and produce more”, on the receipt of additional export orders.
It expects to fly the C/D model until at least 2035, culminating with using an MS20 Block 5 standard.

Seven Gripen Es are already in squadron service with the Brazilian air force at Anapolis air base, with one test aircraft also in use in the country.
Brazil’s lead two-seat Gripen F (aircraft 7002) is currently in the last final assembly station in Linkoping before having its radar and engine installed. The nation’s air force will take eight examples, along with 28 single-seat Es, with the first F to be delivered next year for flight testing.

New prospects include Austria, Colombia, India, Peru and the Philippines, company officials say. Thailand also could potentially be interested in acquiring a second squadron of the type: either E-model fighters or more C/Ds, to join the 11 already in service in the country. The [Hungarian] air force is extremely happy with the Gripen,” notes deputy head of sales and marketing Richard Smith.

Meanwhile, Saab confirms that it has produced an undisclosed number of “white tail” Gripen C/Ds in advance of securing sales. That total included the four examples recently sold to Hungary.

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed