Valóban, 2003 körül létezett egy rajz, mely azt sugallta, hogy a Szu-35Bm projekt laposabb törzset, kisebb(!) kabintetőt, nagyobb felületű, de kisebb magasságú függőleges vezérsíkokat, és kétszeresen réselt, osztott flaperont kapott volna a 3D tolóerővektorálás mellett. Honnan jött ez a sok megoldás? Nos, a kisebb kabindekk eredete nem imsert, de a fékszárny és a függőleges vezérsík a Szu-27KUB-ból jött volna, amin ekkor dolgoztak.
2007-ben aztán a MAKSz előtt egy héttel bemutatták a gépet, magam is akkor láttam élőben a 901-es prototípust és tisztán látszott, hogy ez bizony nem más, mint egy tolóerővektoros hajtóművekkel szerelt, kissé nagyobb (amolyan MiG-29-esére emlékeztető kontúrú) orrkúppal szerelt, Szu-27-es vezérsíkjaival, de növelt oldalkormánnyal épített Szu-27-es. Kívülről. Belül más a szerkezet, ha másért nem, hát azért mert az orrkúp levehető és nem hajtható fel, mint a Szu-27-esnél és nyilván a féklap hiánya is eredményezhetett módosításokat a törzs felső részénél. Ez utóbbi meg aztán jelentősen módosult, amikor megjelentek az első Szu-35Sz-ek mert ott újabb kompozit paneleket alkalmaztak, hiszen most a repülőépítésben ez a "divat" azaz az egyre nagyobb összefüggő felületű kompozit panelek elterjedése.
Ide egymegjegyzés. Mielőtt valaki kiakadna azon, hogy mi a helyzet az orrkúppal, kéretik tanulmányozni a Szu-27, a Szu-27M (Szu-35) és a mostani Szu-35BM/Sz orrkúpjai közti különbséget. Anno a Szu-27M-ek orra jelentősen megnőtt, emiatt kapták meg a magasabb kontúrú függőleges vezérsíkot, de nem mind a 17 gép, csak azok, melyek már új építésűek voltak (703,708,709,710,711,712, 86,87,88) és nem meglévő 27-esekből (701,702,704,705,706,707) alakították át őket. 2 gép földi példány volt, egy pedig 801-es oldalszámmal tulajdonképpen egy Sz-27UB előszárnnyal és a Szu-27M-ek függőleges vezérsíkjával, no meg teljeskörű FbW rendszerrel. Ez utóbbinak nem volt egyedül nagyobb orrkúpja.
Aki kétségbe van esve, hogy nem tudja összevetni a különféle Szu-27/Szu-35-ösök orrkúpjait, annak megnyugtatásul közlöm, hogy ez nem lehetetlen, különösen annak fényében, hogy két példány még a "klasszik" Szu-27M-ekből is repül, a 708-as és a 710-es, Zsukovszkijban.
Nagy orr:
http://paralay.com/su27m/su27m.html
Közepes orr:
http://paralay.com/bm.html
Normál Szu-27-es orrhoz meg mindenki keressen magának képet, annyi van mint a szemét...