JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
44798 said:
<a title="fip7 profiljának megtekintése" href="http://htka.hu/kerekasztal/tagok/fip7/">fip7</a> A SZU-27-nek kisebb a légellenállása mint a MIG-29-nek!!!!

Ez biztosan téves. Legfeljebb a légellenállás tényezője. Mintha erről is lett volna már szó...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 101
80 887
113
44842 said:
Egyes kommentekben fórumokon , főleg külföldin NATO Barbiknak meg , a NATO puncijainak csúfolnak minket(Magyar Gripenek)…

Linkeld be ezeket a fórumokat.  (Én állandóan olyan oldalakat keresek hogy milyennek látnak minket a külföldie, de nem találok.)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 355
84 180
113
molni

Valóban légellenállás-tényező de ettől még a megállapítás helyes csak nem légellenállásra hanem légellenállás-tényezőre.

Ez elvileg a légellenállás-tényező definíciója:Az ellenállás-tényező megmutatja, hogy az egységnyi felületű testnek egységnyi nagyságú torlónyomás esetén mekkora ellenállása van.

Ez így valamilyen légellenállás nem?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 355
84 180
113
<a title="Allesmor Obranna profiljának megtekintése" href="http://htka.hu/kerekasztal/tagok/allesmor-obranna/">Allesmor Obranna</a>

A SZU-35 Sz törzse is változott(nincs törzsféklap)állítólag laposabb,kedvezőbb aerodinamikájú lett.
 
M

molnibalage

Guest
Nem.



Ez a légellenállásból származó erő. A légellenállás tényező azonban elsősorban a Reynolds számtól függ. Tehát nagyon sebesség (ez jellemzően nagyobb Reynolds számot jelent, ha a közeg azonos) mellett csökkenhet a légellenállás téyező. Csak hiába csökken mondjuk a C 10%-ot, 10% sebesség növekedés mellett, ha a sebességnyézet miatt 1,1*1,1 = 1,21... Nézd meg, hogy az alaptesteknek milyen Ce és Cf (angolul Cd és Cl) tényezőik vannak.

Reynolds szám.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Reynolds-sz%C3%A1m

Ellenállás-tényezőre példa.

http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0231.shtml

Látható, hogy a Reynold számmal csökken a légellenállás tényező, azonban mivel a Reynold szám függ a sebességtől is...

Tehát hiába kisebb a Szu-27 Ce (Cd) értéke, ha a felülete (A) nagyobb. A kettő szorzata nagyobb erőt eredményez...
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
A Gripen-E kapcsán: a svédek biztosan figyeltek a Su-35 paramétereire, mert itt az oroszoktól változatlanul nagyon tartanak. És persze velük indokolják meg a fegyverbeszerzéseket is... :) A Gripenekről való szavazást is alapozták rendesen a sajtóban is hangzatos cikkekkel. Pl:  "Az orosz hadsereg támadása esetén Svédország 1 hétig sem tartana ki", "Támadás esetén nem számíthatnánk a NATO-ra" és hasonlók... :)

A Gripen-E vs Su-35 kapcsán: a repgépek azok repgépek, de mit tudnak egymás ellen indítani?? Az R-73 már sokszor leszerepelt, igazi papírtigris, már 20 éve is kevés volt és tudtommal azóta SEMMI korszerűsítés, fejlesztése nem került rendszerbe. Miért nem hoznak ki az új gépekhez normális rakétákat? Az orosz vadászgépek mindig és mindenhol leszerepeltek, leginkább mert sose tudtak normális rakétákat pakolni a jobb sorsra érdemes repgépeik alá. Ez az R-77 se sok, már kb 30 éve reszelgetik, mégse jó. Az R-27 meg egy rossz vicc, szóba se hozzuk. A T-50 se fogja sokra vinni, ha ugyanezeket a "régijólbevált" rakettákat akarják belepakolni.

A Gripen-E viszont távolról a Meteorral, közelről az IRIS-T rakétákkal erős kihívó lesz, a Su-35 jobb manőverezőképességére, meg a többire leginkább a rakéták előli meneküléshez lesz szükség... :) :)
 

independence

Active Member
2012. december 28.
382
63
28
Terminator

Nem találom...

Asszem valami Svájci fórum volt ahol a Grip győzelmet vitatták. De az is lehet hogy valami Rafale-s fórum volt.

Hiába keresőzök , a kommenteket nem nagyon hozza.


Szerintem Gripenes videóknál is írnak a komenntekbe hasonlókat , hanem is konkrétan a Magyarokról , csak a gépről.



De olvastam ilyesmit többször is , csak úgy odakalandoztam valahogy kép alapján vagy ilyesmi . Sajnos nem könyvjelzőztem le.
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
TERMINATOR:

Nem mérvadó, de amikor orbánviktorék először beszóltak az IMF-nek, akkor pl itt az egyik reggeli svéd rádióadásban (olyan boros-bochkor röhögős) megdöbbenve hallottam, hogy rajtunk röhögnek teli szájjal. Valahogy így, nem szó szerint, de elég jól megmarad nagyjából:

Van az a kis ország ott lent... hogyishívják, na, segítsetek már.... Na, az ő miniszterelnökük Orbán Viktor úr megmondta az IMF-nek. Megmondta?? Beolvasott! - Ne már, nem alaptalanul tette! - Nem bizony! Erős az ő iparuk! Ők gyártják aaaaaa.... Mi is magyar termék?? Öööööö... hagyjuk. - Na, jó hagyjuk! De akkor a hadseregük biztos erős, és majd ráküldik az IMF-re! - Erősek bizony! Vannak Gripenjeik! - Hagyjad már! Nincs is nekik! Csak bérautókkal furikáznak!  -De legalább sokkal! Reszkess IMF! - Aha, sok! 10 vagy mennyi?? - TÍÍÍÍZZZ???? - (Röhögés kórusban)

 
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 728
66 234
113
Valóban, 2003 körül létezett egy rajz, mely azt sugallta, hogy a Szu-35Bm projekt laposabb törzset, kisebb(!) kabintetőt, nagyobb felületű, de kisebb magasságú függőleges vezérsíkokat, és kétszeresen réselt, osztott flaperont kapott volna a 3D tolóerővektorálás mellett. Honnan jött ez a sok megoldás? Nos, a kisebb kabindekk eredete nem imsert, de a fékszárny és a függőleges vezérsík a Szu-27KUB-ból jött volna, amin ekkor dolgoztak.

2007-ben aztán a MAKSz előtt egy héttel bemutatták a gépet, magam is akkor láttam élőben a 901-es prototípust és tisztán látszott, hogy ez bizony nem más, mint egy tolóerővektoros hajtóművekkel szerelt, kissé nagyobb (amolyan MiG-29-esére emlékeztető kontúrú) orrkúppal szerelt, Szu-27-es vezérsíkjaival, de növelt oldalkormánnyal épített Szu-27-es. Kívülről. Belül más a szerkezet, ha másért nem, hát azért mert az orrkúp levehető és nem hajtható fel, mint a Szu-27-esnél és nyilván a féklap hiánya is eredményezhetett módosításokat a törzs felső részénél. Ez utóbbi meg aztán jelentősen módosult, amikor megjelentek az első Szu-35Sz-ek mert ott újabb kompozit paneleket alkalmaztak, hiszen most a repülőépítésben ez a "divat" azaz az egyre nagyobb összefüggő felületű kompozit panelek elterjedése.

Ide egymegjegyzés. Mielőtt valaki kiakadna azon, hogy mi a helyzet az orrkúppal, kéretik tanulmányozni a Szu-27, a Szu-27M (Szu-35) és a mostani Szu-35BM/Sz orrkúpjai közti különbséget. Anno a Szu-27M-ek orra jelentősen megnőtt, emiatt kapták meg a magasabb kontúrú függőleges vezérsíkot, de nem mind a 17 gép, csak azok, melyek már új építésűek voltak (703,708,709,710,711,712, 86,87,88) és nem meglévő 27-esekből (701,702,704,705,706,707) alakították át őket. 2 gép földi példány volt, egy pedig 801-es oldalszámmal tulajdonképpen egy Sz-27UB előszárnnyal és a Szu-27M-ek függőleges vezérsíkjával, no meg teljeskörű FbW rendszerrel. Ez utóbbinak nem volt egyedül nagyobb orrkúpja.

Aki kétségbe van esve, hogy nem tudja összevetni a különféle Szu-27/Szu-35-ösök orrkúpjait, annak megnyugtatásul közlöm, hogy ez nem lehetetlen, különösen annak fényében, hogy két példány még a "klasszik" Szu-27M-ekből is repül, a 708-as és a 710-es, Zsukovszkijban.

Nagy orr:

http://paralay.com/su27m/su27m.html

Közepes  orr:

http://paralay.com/bm.html

Normál Szu-27-es orrhoz meg mindenki keressen magának képet, annyi van mint a szemét... :)

 
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 101
80 887
113
A svédeknél sem szeretik ha valaki nem a szabályoknak megfelelően repül...

http://www.thelocal.se/45702/20130119/#.UPvcyfKmo7R

 
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 101
80 887
113
Ahogy korábban linkeltem a svéd Gripenek részt vesznek a Red Flag 2013#2 gyakorlaton.

Az Atlanti-óceán átrepülése közben készült ez a kép, egy amerikai KC10-esből légi utántöltés közben:

http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2013/01/21/att-resa-till-red-flag-i-ett-jas/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 101
80 887
113
A Gripen NG visszatért Svájcba

http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=534

 

 

 
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Mint látható, Svájcnak nincs szüksége nagy és drága orosz vagy amerikai vadászbombázókra, hisz valószínűleg sosem fognak bombázni. Így a "kis gép" választása logikus döntés!
 
M

molnibalage

Guest
45565 said:
Mint látható, Svájcnak nincs szüksége nagy és drága orosz vagy amerikai vadászbombázókra, hisz valószínűleg sosem fognak bombázni. Így a “kis gép” választása logikus döntés!

Először is a háborúk egyik alapvető sajátossága, hogy többnyire nem te döntöd el, hogy mi szükséges, hanem az, amit az ellnfél rádkényszerít. Ha megtámadtak és meg kell állítani valamit, akkor valamivel oda kell csapni. Tehát az, hogy "valószínűleg" azzal a seggedet törölheted ki a baj van és erre építesz egy beszerzést. Ennyi erővel svájci nehézfegyvezet sem kell, hiszen valszeg úgy sem támadja meg őket senki. Tudod, ilyen érvek mentén épült le a Magyar Honvédség...

A Gripen NG lényege az, hogy a módosított sárkánnyal plusz függesztőket nyernek, amivel lehetővé válik, hogy két pótossal és csapásmérő fegyverzettel is legyen BVR légiharc fegyverzete. Egy XXI. századi csúcsvadászgéptől - legalábbis szeritnem - az a minimum elvárás, hogy minden körülmények között legalább 2 db BVR légiharcrakéta alkalmazásának képessége. Tehát pontosan az a lényege a Gripen NG-nek, hogy csapásmérő-képessége nőjön, ami jelenleg nem jól skálázható. Ha nincs pótos, akkor a hatósugár nem túl nagy - mondjuk Svájc nem megy külföldi expedíciókba - d van BVR képesség, de az őrjáratozáshoz viszont kell a pótos. Akkor viszont viszont két kis hatótávolságú IR rakéta van és annyi. Arról nem is beszélve, hogy ha bárki Meteor rakétával álomdik, annak a légellenállásának ellensúlyozására sem árt a plusz keró...

A nagy és drágából a legfeljebb a nagy igaz. A Gripen a jelek szerint minden szempontból drágább mint egy Super Hornet, ami valahol röhejes. A Gripen NG-t meg ugyebár ki is kell fejleszteni...
 

chimera

Member
2010. április 19.
559
1
18
Sokan és sokszor lecsesztek itt sokmindenkit hogy a mai légiharcokban már nincs dogfight mert a sivatagi viharban/Boszniában stb már BVR-a menő! A mi madarunk meg épp abban van a legjobbak között! Egy MKI kategóriájú nehézvadásszal összehasonlítani a C verziót nem fair bár sztem dogfightban  a legrosszabb esetben is pariban van,az NG meg tuti jobb lesz több mutatóban,így dogfightban is!