JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Persze, mert SAAB garázsában ott van az AN/APG-83.
Akinek meg a reklám szól, annak Grpenje nincs.
Szóval Ne fárasszál már te is.
Az a helyzet, hogy a SAAB integrátorként bármikor hozzáfér a APG-83 paramétereihez, mint ahogy a horvátok is tisztában vannak ezzel, mivel már nem az első kört tolják le a beszerzés kapcsán. Ugyan ez a helyzet a Gripennel is.
20+ éves F-16-osokat vet össze egy zsír új géppel. Semmi sem gátolja meg a Meteor integrációt az F-16-ra.
Ezt hol is teszi? :rolleyes: A Red Flag-en a svédek a C-vel vettek részt.
Semmi sem gátolja meg a Meteor integrációt az F-16-ra.
És ki fogja elvégezni az integrációt? Az amerikaiaknak mi érdekük lenne?
Majd a saját AMRAAM-juknak akarnak konkurenciát. :cool:
Kizárólag az angoloknak lesz az F-35-ön Meteor, de csak azért, mivel az MBDA révén saját a rakéta.
 
  • Tetszik
Reactions: anti70
M

molnibalage

Guest
F16V és Gripen E között nincs szignifikáns különbség,nagyon hasonló képességekkel rendelkező két típus. Az F-16V erősebb de nehezebb:29000lbf vs 22000 lbf empty weight:8573 vs 7983 kg , take-off weight:19187 kg vs 16511 kg.Az F-16V több hasznos súlyt tud magával vinni.Thrust to weight ratio: 1.095 vs 1.11. Service ceiling:50000 ft 52500ft, Rate of climb:833 ft/s vs 984 ft/s. Radar detection range:APG 83 1nm from 85 mi vs Raven 1nm from 93 mi. Minimális különbségek vannak,valamiben az egyik valamiben a másik jobb egy picit.Az F-16V erősebb és több hasznos terhet vihet magával.Tolóerő súly arányban is picit jobb viszont a Gripen E kicsit magasabbra tud emelkedni és gyorsabban valamint előbb észleli az ellent.A fenntartási költsége kb kétharmada az F16 V költségének 12000 dollár vs 7800-8000 dollár.Én nem látom az F-16 V egyértelmű fölényét,persze van még ezer más dolog is.
Szinte semmi értékelhető szám nincs ebben a kommentben...

  • A fékpadi tolóerő senkit sem érdekel, mert a sebességfüggés erős. A GE F110 a magas szubszonikus tartományba brutálisan erősebb, mint a fékpadi érték, ergo így nézni a számokat semmi értelme.
  • Az ebből számolt T/W szám semmit sem ér, mert a légellenállást sem tartalmazza. Nem csak tömege van egy gépnek.
  • A rate of climb is emiatt egy marhaság. Soha semmilyen esetben nem láttam fedni a valóságot.
  • Az üzemeltetési költségnél levő számokkal nem fogok újra foglalkozni. Marhaság mindkét érték.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez nem tudom, hogy jön ki. F-16 alkatrészt kis túlzással a lakatlan szigeten is vehetsz, Gripen alkatrészt viszont csak aranyáron a gyártótól....
Eeegen, F-16 alkatrészt sokkal több helyről vehetsz - de mind ugyanattól a gyártótól jön. Max ha a gyártó nem tud szállítani akkor sürgősségi felárral más üzemeltetőktől ugyancsak aranyáron! ;):p Senki se fogja olcsóbban adni az alkatrészt, mert ő se kapja olcsóbban a pótlását.
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Szinte semmi értékelhető szám nincs ebben a kommentben...

  • A fékpadi tolóerő senkit sem érdekel, mert a sebességfüggés erős. A GE F110 a magas szubszonikus tartományba brutálisan erősebb, mint a fékpadi érték, ergo így nézni a számokat semmi értelme.
  • Az ebből számolt T/W szám semmit sem ér, mert a légellenállást sem tartalmazza. Nem csak tömege van egy gépnek.
  • A rate of climb is emiatt egy marhaság. Soha semmilyen esetben nem láttam fedni a valóságot.
  • Az üzemeltetési költségnél levő számokkal nem fogok újra foglalkozni. Marhaság mindkét érték.
A fékpadi tolóerő is egy támpont,ahogy nyilván minden száraz adat.Felhoztad a légellenállást,nem gondolnám,hogy aerodinamikailag jelentős hátrányban lenne a Gripen E,de ha tudsz konkrét adatokat szívesen veszem.Nagyon jól tudom,hogy ezer dologtól függ még a T/W szám,de a Kossuth-ban folytatott tanulmányaim szerint is nem elhanyagolható ,sőt az egyik legfontosabb adat a súly tolóerő aránya valamint az aerodinamika.Milyen sebesség tartományt tartasz magas szubszonikus tartománynak?A szubszonikus sebesség fogalmával tisztában vagyok. Elhiszem neked,hogy erősebb ebben a tartományban ,de ez is csak egy része annak,hogyan tud az egyik a másik felé kerekedni.A rate of climb lehet hogy nem fedi a valóságot,de az arányok számomra reálisak lehetnek a megadott adatokból,persze ha minden adat rossz akkor téves következtetéseket levonni.Én nem vagyok a szakmában,biztos vagyok hogy a tudásod nagyobb mint az enyém,csak a neten lévő adatokból tudok következtetéseket levonni.Viszont elég sok összehasonlító adat van fenn a neten a két ítpusról és hasonló adottságúként hozzák ki őket.
 
M

molnibalage

Guest
A fékpadi tolóerő is egy támpont,ahogy nyilván minden száraz adat.Felhoztad a légellenállást,nem gondolnám,hogy aerodinamikailag jelentős hátrányban lenne a Gripen E,de ha tudsz konkrét adatokat szívesen veszem.Nagyon jól tudom,hogy ezer dologtól függ még a T/W szám,de a Kossuth-ban folytatott tanulmányaim szerint is nem elhanyagolható ,sőt az egyik legfontosabb adat a súly tolóerő aránya valamint az aerodinamika.Milyen sebesség tartományt tartasz magas szubszonikus tartománynak?A szubszonikus sebesség fogalmával tisztában vagyok. Elhiszem neked,hogy erősebb ebben a tartományban ,de ez is csak egy része annak,hogyan tud az egyik a másik felé kerekedni.A rate of climb lehet hogy nem fedi a valóságot,de az arányok számomra reálisak lehetnek a megadott adatokból,persze ha minden adat rossz akkor téves következtetéseket levonni.Én nem vagyok a szakmában,biztos vagyok hogy a tudásod nagyobb mint az enyém,csak a neten lévő adatokból tudok következtetéseket levonni.Viszont elég sok összehasonlító adat van fenn a neten a két ítpusról és hasonló adottságúként hozzák ki őket.
N+1-jére is. Az a gép, aminek eleve kisebb a tömege és keresztmetszete ugyanazon fegyverzet hordozása esetén nagyobb teljesítményvesztést szenved el.
A Gripe E nyers statisztikai mutatói még a C Gripenét sem hozzák. Viszont kettővel több függesztési lehetőség van rajta, amit ki is kell használni.
Az meg eddig is tudtam, hogy még a Block 32-es F-16 ellen is szenvedés vele repülni, számottevően gyengébb nálam úgy, hogy abban a PW-229 és nem a GE F110 hajtómű van.

Ezek az egy értékes adatok gyakorlatilag semmire sem jók, a nem, érted, hogy egy görbesereg melyik pontjához tartoznak és milyen feltételekkel. A többség meg nem érti.
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Az a gép, aminek eleve kisebb a tömege és keresztmetszete ugyanazon fegyverzet hordozása esetén nagyobb teljesítményvesztést szenved el. Ez tiszta sor egyértelmű.Én úgy tudom,hogy a C hajtóműéhez képest 22 %-al növekedett az E F414 hajtómű ereje,növekedett a fegyverzettel való terhelhetősége,a hatótávja jelentősen,plusz amit te is írtál + 2 törzs alatti felfüggesztés.Valamint super cruiser képesség 1.2 Mach. Ezek valós adatok?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 693
34 482
113
Az a gép, aminek eleve kisebb a tömege és keresztmetszete ugyanazon fegyverzet hordozása esetén nagyobb teljesítményvesztést szenved el. Ez tiszta sor egyértelmű.Én úgy tudom,hogy a C hajtóműéhez képest 22 %-al növekedett az E F414 hajtómű ereje,növekedett a fegyverzettel való terhelhetősége,a hatótávja jelentősen,plusz amit te is írtál + 2 törzs alatti felfüggesztés.Valamint super cruiser képesség 1.2 Mach. Ezek valós adatok?
Részben.Igazak,csak.....És a csakban van a lényeg.Szupercirkál-függesztmények nélkül egy nagyon szúk tartományban.Harcászatilag nem szupercilkál egy gramott se,csak technikailag van meg a képessége.
És ez igaz a többire is.Ha megvakarjuk kiderül,hogy egyszerűen nincs meg a teljesitménye,hogy elérje az F16 képességeit.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
M

molnibalage

Guest
Valamint super cruiser képesség 1.2 Mach. Ezek valós adatok?
Markering bullshit módon értelmezve se nagyon.
Az összes 4. gen vadászgép pótossal repül és nem dobálják el azokat az első adandó alkalommal, mert abból sincs végtelen.
Póttartállyal még 0 db fegyverrel is a mesében repült ütánégető nélkül tartósan bármelyik 4. gen vadászgép. Nemhogy az egyik legkisebb...
És kit érdekel a 0 db fegyver?
Egy AA konfigos Gripen sem képes erre pótos nékül, nemhogy Meteorral...
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Mondjuk én is úgy gondolom,hogy kicsit erősebb hajtómű jobb lett volna,de azt olvastam,hogy a svédek nem akartak jelentősen nagyobb gépet alkotni,az F414 meg nem sokkal nagyobb mint a C hajtóműve.Így is egy picit nagyobb az E mint a C.Azt tudtam,hogy a Gripen C közelharcban alul maradna az F-16-al,viszont az meglep hogy az E nyers statisztikai adatai szerinted gyengébb mint a C.
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Markering bullshit módon értelmezve se nagyon.
Az összes 4. gen vadászgép pótossal repül és nem dobálják el azokat az első adandó alkalommal, mert abból sincs végtelen.
Póttartállyal még 0 db fegyverrel is a mesében repült ütánégető nélkül tartósan bármelyik 4. gen vadászgép. Nemhogy az egyik legkisebb...
És kit érdekel a 0 db fegyver?
Egy AA konfigos Gripen sem képes erre pótos nékül, nemhogy Meteorral...
Hát ha fegyverzet nélkül ,értendő akkor az olyan mintha nem si lenne ez a képesség.
 
M

molnibalage

Guest
Az F414 hajtóműben van még fejlesztési potenciál?
Igen, az EPE, de senki sem rendelte meg, mikor már 2006 táján is létezett a projekt és a tartalék. A US Navy-t nem érdekelte a projekt. A Gipen E számára ez kéne, de a svéd egyedül ezt sem fizeti ki.

Hát ha fegyverzet nélkül ,értendő akkor az olyan mintha nem si lenne ez a képesség.
Ez ma az átlag európai marketinges tempó...
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Igen, az EPE, de senki sem rendelte meg, mikor már 2006 táján is létezett a projekt és a tartalék. A US Navy-t nem érdekelte a projekt. A Gipen E számára ez kéne, de a svéd egyedül ezt sem fizeti ki.


Ez ma az átlag európai marketinges tempó...
EPE tudsz erről egy linket?Érdekelne.
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Találtam róla.A GE 20% teljesítmény növekedést igért.Ilyen hajtóművel szerelt Gripen E kellene,ezzel már esély lenne fegyverzettel is super cruiser képesség.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Találtam róla.A GE 20% teljesítmény növekedést igért.Ilyen hajtóművel szerelt Gripen E kellene,ezzel már esély lenne fegyverzettel is super cruiser képesség.
Nem, sima F414-gyel. A szomorú igazság az, hogy a Gripen C-nek is az F414 teljesítménye kéne, a Gripen E-nek, meg az EPE.
Laggol a hajtómű a géphez...
Bár szigorúan nézve egy F100 kellett volna. Csak az meg nagy és a gépet úgy hívnák, hogy F-16...
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Azt írta, hogy ilyen hajtómű kellene, nem, hogy ez van az E-ben.
Ugyanazon véleményt írtátok le mind a ketten.

Amúgy igen, lett volna az E esetében történelmi esély kijavítani a Gripenek alulmotorizáltságát, de a pénzhiány és a szemlélet együttesen már ezt nem teszi lehetővé.
 
K

kamm

Guest
Soha nem volt ez másképpen.Svédek sose fejlesztettek önállóan vadászgépet,és a finnek is mindig külső beszállitokat vettek igénybe.

Ugyen dehogynem, legalabb ne terjessz mar ilyen marhasagokat, csak mert belepasszol a kisiklott elkepzelesedbe - lassan 100 eve (!) gyartjak majd sajat vadaszgepeiket a svedek. Enginet stb nem fejlesztenek hozza, mert szimplan nem erne meg, de attol meg teljesen sajat fejleszteseik vannak, meg a koncepciojuk is mas, mint az amerikai vagy EF programoknak, sot, utobbiak a svedektol vettek at a canard designt (lasd Viggen), a gepeik 50 eve networked (!) linkkel repulnek (az amerikaiak ugy husz evvel utanuk csinaltak eaz elso kezdetleges networkot stb.)
Besszallitokat mindenki igenybe vesz, az mar tenyleg a fogalmatlansag teteje, ha azt hiszed, attol nem lesz sajat egy design.