JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 828
82 350
113
Cseh függesztési variációk:


photo_9999_196213.jpg


http://www.airfighters.com/photo/150644/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9242/



photo_9999_196210.jpg


http://www.airfighters.com/photo/150668/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/



photo_9999_15372.jpg


http://www.airfighters.com/photo/15372/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/


photo_9999_240924.jpg


http://www.airfighters.com/photo/186004/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/

photo_9999_240836.jpg

photo_9999_240836.jpg


http://www.airfighters.com/photo/185908/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Gripen szeminár: nyomulás Svájcban, hol tart Erik?
Kelecsényi István


A fő európai célpont ismét Svájc, a korábbi negatív népszavazás nem a típusról szólt. A bolgár üzlet elesett, nagy kérdés India. Az E/F nagy kérdése az energiamenedzselés és a hűtés.
A 2019. évi Saab Gripen Szemináriumot március 27-én tartották Stockholmban. A mai trendnek megfelelően minden érdeklődő láthatta az interneten keresztül, sőt kérdésekeit is tehetett fel. Az előadások prezentációját külön képernyőn is meg lehetett tekinteni.

Jonas Hjelm, a cégcsoport repülési ágának üzleti igazgatója a kereskedelmi területről mutatta be a Saab katonai repülőipari tevékenységét. Marginálisan érintette, létezik a C/D változat, és azt jelenleg hány országban repülik. A Charlie és Delta változatokat a gyártón túl Európában továbbra is Csehország és Magyarország lízingeli, valamint a Brit Birodalmi Repülőakadémia is egy-két géppel végzi a nagysebességű oktatást. Ázsiában a Thai Királyi Légierő, Afrikában a Dél-Afrikai Köztársaság tartja hadrendben a típust.

Az eladási fő cél Európában: Svájc, elsősorban, hiszen itt már egyszer megnyerte a tendert a Gripen, de a korábbi népszavazás végül is elvetette új harci repülőgépek beszerzését. Az új tender viszont már nemcsak az F-5 költséghatékony leváltására, hanem az F-18-as (Svájcban nem E/F, mert nincs a gépágyún kívül csapásmérő fegyverzete) utódtípusának beszerzésére is szolgál. A Gripennek ismét meg kell mérkőznie a negyedik generációs Super Hornet, Rafale, Eurofighter harci gépekkel, és az ötödik generációs F-35A Villám2-vel is. Az előző tendergyőzelmet sem a kiemelkedő harci-technikai paraméterek hozták (ott a típus az utolsók között végzett), hanem az elégséges paraméterek mellett gazdaságos üzemeltetés és barátságos ár.



Finnország szintén célkeresztben van, több kérdés is érkezett Finnországból, de saját véleményem szerint a F-35 lesz a nyerő az északi államnak. A prezentáción szerepelt még Ausztria, de ők végül az Eurofighter GbmH-val megegyeztek a költséghatékonyabb üzemeltetésről és számlázásról. Horvátország, amely használt, de felújított izraeli F-16A/B harci gépekkel váltaná le matuzsálemi korú MiG-21 vadászait, szintén szerepelt a célok között, de valljuk meg, kevés esély van arra, hogy visszatérnének a Saab üdvöskéjéhez. Valószínűleg – kis huzavona után – az Egyesült Államok és Izrael megállapodnak, és zöld utat kap szomszédainknak a Netz eladása.

A bolgárok felé – Jonas Hjelm szavaival – a legjobb harci repülőgépre a legjobb pénzügyi konstrukciót ajánlották fel, de ilyen az üzlet: a balkáni ország az amerikai F-16V-t választotta. Hozzáteszem, hogy a nyolc Falcon teljesen felesleges kapacitással, és élettartammal rendelkezik, ráadásul bár teljes élettartamra viszonyított üzemeltetési költsége alacsonyabb, mint a Gripené, de a szokásos kelet-európai NATO átlaggal számolva, majd 100 évig lehetne üzemeltetni, ami irreális. Kisebb intervallumra viszont már a Gripen a költséghatékonyabb repülőgép és még mindig több mint elégséges képességgel rendelkezik. De ilyen az üzlet (és a politikai nyomásgyakorlás).

A svédek a többi földrészen is megtették ajánlatukat. Az afrikai Botswana néhány darabos C/D beszerzése azonban pénzügyi és politikai okok miatt húzódik.

Az új Gripen E/F-re is vannak már célcsoportok.

Svédország és Brazília már biztos üzemeltető és gyártó. Kanada más tészta. Ott a Saab megtette ajánlatát, de közben az ausztráloktól is beszereztek használt F/A-18 repülőgépeket. A típusváltásra pedig az F/A-18E/F Block III és az F-35A közül az utóbbi még kimagaslóan esélyes, a Gripen és a többi európai gyártó pedig valószínűleg csak a díszlet.



India nagy tenderére ismét jelentkezett a Saab, gyártópartner is lenne. Elnézve azonban, hogy a Lockheed mit ajánl fel, és hogyan nyomul, mögöttük a Boeing is, a francia Rafale pedig már kis számban, de hadrendbe is kerül, az idő nem a svéd ajánlatnak kedvez. Aktív marketinget nem nagyon látni India irányába.

Amennyiben Brazíliában sikeres lesz a típus, akkor Paraguay is esélyes a típus rendszeresítésére.

A jövő azonban a JAS-39E/F, de szintén fontos értékesítése terület az Észak-Amerikában rendszeresítendő T-X (amely a Boeing és a Saab közös gyermeke, bár az újvilágban a mai Egyesült Államokbeli politikának megfelelően a svéd cég a csendestárs) és az Erieye légtérellenőrző, és repülő harcálláspont rendszere, amelyet több típusú repülőgépre is rá lehet építeni.

A Gripen Erik változata köszöni szépen jól van, ezt már Eddy De La Motte, a Gripen E/F kereskedelmi részlegének vezetője eladásában hallottuk, ütemezetten folynak a tesztelések, két példány már a levegőben, és több további repülőgép az összeszerelés különböző fázisban. A prezentáción is fellelhető volt egy felirat: Full Speed ahead – Teljes sebességgel előre. Az első közelharc-rakétaindítások is lezajlottak. Az új Gripen képességei közül az integrált elektronikai felderítő és harcrendszert bonyolultságát emelte ki, amelyeknél a új generációs harcászati rendszerek és érzékelők beépítése, és tesztelése során az energia és a hűtésmenedzselés az egyik kulcstényező. Az AESA lokátornak nagyobb a hűtésszükséglete a régebbi doppler-impulzus radarokénál, és a különféle szenzorok, érzékelők is komoly teljesítményt és hűtést igényelnek. A Gripen E változatból négy prototípus készül – a 39-7,8,9 és 10-es –, amelyek gyártása és tesztelése után a svéd-brazil gyártás kezdődik, összesen huszonnégy gép/év kapacitással. A kétüléses változatot, amelyet elsősorban brazil igényre fejlesztenek, 2020 utánra ígérik.



Lisa Ábom, a technológiai fejlesztés vezetője, kiemelte előadásában, hogy a repülőgép gyártásához is új technológiákat kellett kifejleszteni, illetve elsajátítani a Saab-nál, és ez a tervezési fázis mellett például a mesterséges intelligencia, a különféle kompozit anyagok gyártása, a mixed, vagyis félig virtuális valóság, félig hagyományos szerelés elsajátítása terén. A Google szemüvegéhez hasonlóan, a repülőgépgyártás során több szakember olyan technikát használ, hogy védőszemüvegének egyik lencséjére rávetítenek különféle adatokat, ábrákat, és közben végzi a munkafolyamatot. A virtuális valóság szemüveggel történő kiterjesztése például a repülőgépek tesztelésénél segíti új generációs szimulátorok mellett a pilótákat.

Utóbbi a JAS-39E/F alkalmazásánál is már szerepet kap, a gép már nem csak a HUD és a képernyős műszerfal, amelyen információkat, adatokat szolgáltat a pilótának, hanem valószínűsíthetően az „okos” sisakkal is rendelkezni fog.

A Gripen szeminárium végén kérdéseket is feltettek a nézők, hallgatók. A Gripen Agresszor, amelynek teljes léptékű makettjét például Fairfordban is bemutatták, jelenleg nincs fejlesztés alatt. A Saabosok virágnyelven úgy írták körül a helyzetet, hogy az amerikai a T-X győzelem után, lehetséges, hogy más országok is rendelnek belőle, illetve, hogy nagysebességű kiképző repülőgépre szükség van, és a Gripen Agresszor igény szerint kifejleszthető.



Hasonló az álláspont a repülőgép-fedélzeti, navalizált Gripennel kapcsolatban: amennyiben India igényli, akkor kifejlesztik. Nem szabad elfelejteni, hogy a tengerész Griff C/D alapú elképzelés volt, amelybe például jelenleg AESA lokátor beépítése nem lehetséges, hatótávolsága és fegyverterhelése is viszonylag korlátozott. A Erik viszont még a prototípusok szintjén és a légierős szárazföldi változat fejlesztésénél tart, tehát ebből tengerészeti változat kifejlesztése csak a jövő opciója lehet. Kérdés volt még a Gripen elektronikai harcrendszeréhez konténer fejlesztése, erre az a válasz, hogy a JAS-39 olyan harci repülőgép, amelyben integrálva került beépítésre a harcrendszer és önvédelmi rendszer. Ez egyben azt is jelentheti, hogy a néhány éve kifejlesztett ETSL önvédelmi konténer, ha nem is került süllyesztőbe, de jegelik.

A következő Saab Gripen szeminárium valamikor 2020-ban várható.

http://iho.hu/hir/gripen-szeminar-nyomulas-svajcban-hol-tart-erik-190328
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 828
82 350
113
"Brazil, South Africa Discuss Co-Development Of Gripen E’s BVR Missile

As Brazil’s first Gripen E fighter moves down Saab’s assembly line, the final piece of the F-39 variant’s weapons package—a beyond-visual-range air-to-air missile—is still missing, but not forgotten. A new air-launched version of South Africa’s Umkhonto surface-to-air missile has emerged to compete over the long term to fill the long-range, radar-guided missile requirement for the Brazilian Air Force."

Brazília nem kaphat AIM-120-at vagy Meteort?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
K

kamm

Guest
A brazilok fejest ugrottak, ugy tunik, meg a naval verziobol is lesz valami a vegen: https://www.armyrecognition.com/laa...d_details_of_jas-39ng_gripen_development.html

Mondjuk ertheto, a svedeknek ez hatalmas piac lesz, raadasul kozosen fejleszthetik tovabb, ami tovabb olcsositja, a braziloknak meg ugye nem kell nagyhatalomtol fuggeniuk, de megsem nullarol kell maguknak kifejleszteni egy modern gepet.
Nekem tetszik, emiatt csak lefele mehet az ara addigra, mire kifutnak a magyar gepek, mikozben egyre fejlettebb lesz...
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Amerikai hajtómű van benne. (meg még jó sok dolog, ami nem svéd :cool:) Szerintem lesz függés ;)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 828
82 350
113
"Swedish taxpayers paid for 14 Gripen C/D airframes that are unused

Svenska Dagbladet newspaper said the Swedish government paid for 14 Gripen C/D airframes that are unused in order to ensure that the production line at Saab can transition to the Gripen E. Ten of those are C models while the rest are two-seaters. The government had hopped that the fighters could be exported to overseas customers but the orders never came in. Replying to Svenska, the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) explained that those 14 airframes were included in the Gripen E contract."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 828
82 350
113
Sweden buying GBU-39/B

The Pentagon has disclosed that Sweden will be buying the GBU-39/B Small Diameter Bomb Increment I in a $65 million indefinite-delivery/indefinite-quantity contract to Boeing on Apr. 15.

The purpose of the contract will also support foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Turkey, Singapore and other future country with an approved letter of offer and acceptance.

------------------------------

"The Boeing Co., St. Louis, Missouri, has been awarded a $65,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for Small Diameter Bomb Increment I miniature munitions. This contract provides for integration, sustainment and support of the Small Diameter Bomb Increment I miniature munition and carriage system on various Foreign Military Sales aircraft platforms. This support includes all testing, engineering, management, technical, and logistical activities associated with Small Diameter Bomb Increment I weapon system with various aircraft and associated systems. Work will be performed in St. Louis, Missouri, various Air Force test ranges, and in each respective country. Work is expected to be complete by April 15, 2029. This contract involves foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Sweden, Turkey, Singapore and any other future country with an approved letter of offer and acceptance. This award is the result of a sole-source acquisition. Foreign Military Sales funds in the amount of $2,474,387 are being obligated on the first task order at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8681-19-D-0009)."
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 787
113
Sweden buying GBU-39/B

The Pentagon has disclosed that Sweden will be buying the GBU-39/B Small Diameter Bomb Increment I in a $65 million indefinite-delivery/indefinite-quantity contract to Boeing on Apr. 15.

The purpose of the contract will also support foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Turkey, Singapore and other future country with an approved letter of offer and acceptance.

------------------------------

"The Boeing Co., St. Louis, Missouri, has been awarded a $65,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for Small Diameter Bomb Increment I miniature munitions. This contract provides for integration, sustainment and support of the Small Diameter Bomb Increment I miniature munition and carriage system on various Foreign Military Sales aircraft platforms. This support includes all testing, engineering, management, technical, and logistical activities associated with Small Diameter Bomb Increment I weapon system with various aircraft and associated systems. Work will be performed in St. Louis, Missouri, various Air Force test ranges, and in each respective country. Work is expected to be complete by April 15, 2029. This contract involves foreign military sales to Australia, Belgium, Canada, Denmark, Greece, Israel, South Korea, Netherlands, Spain, Sweden, Turkey, Singapore and any other future country with an approved letter of offer and acceptance. This award is the result of a sole-source acquisition. Foreign Military Sales funds in the amount of $2,474,387 are being obligated on the first task order at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8681-19-D-0009)."

Kicsit meglep, hogy nem az SDB II-est (GBU-53B-t) választották...
 
K

kamm

Guest
Kicsit meglep, hogy nem az SDB II-est (GBU-53B-t) választották...

Masra szolgalnak. Az elso urban es close air supportra, tipikusan fix celpontok ellen van: legvedelmi rendszerek, ellencsapas, kozvetlen harcteri tamogatas, jarmuvek, kifutok,,ovohelyek, raktarak stb - minden, ami ellen meg nem kell bunker-buster. A masodik mozgo celpontok ellen, pancelozott jarmuvek stb ellen van, inkabb glidebomb.