JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
A lengyelek 32 db F-35 el számolnak. Nagyon szeretnék az első századot 2024 ig hadrendbe állítani.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQICBAC&usg=AOvVaw3B2iv124mc5kEAM9Ujc-Fc
A horvátok meg igen nagy esélyel nem fognak vásárolni új F-16 at. Inkább maradnak más opcionál. Pl használt gripenél. Egyébként is nagyobb problémáik lesznek mint eladósódni pár db F-16 ért.
A bolgároknál meg 90% esélyt adok rá hogy gripent fognak vásárolni. Egyszer már 2-3 éve már majdnem meglett nekik. Csak közben jött náluk is egy kormányváltás. És bum új kormány csak azért is alapon (usa hátszéllel) F-16 ra tett. Mostanra meg leesett nekik hogy az a F-16 os mégse olyan kedvező árú mint amikor beetették őket.
Az a gond, hogy a Horvátok nem tudnak használt Gripent venni. Nincs kitől.
A Svédek megtartják a C/D gépeiket. Ha náluk marad, az max. már csak akkor mire az összes hozzájuk megrendelt E leszállításra kerül. Tippem szerint kb. 2024-26 körül.
Mi, meg a csehek nem fogjuk elengedni ezeket a gépeket. :rolleyes:
A dél-afrikaiaknál állítólag le volt tárolva egy jópár gép, mert egyszerűen nem volt pénzük fenntartani az egész flottát, de pont mostanában volt hír, hogy ezeket is reaktiválják, és használni fogják.
Szóval használtat 4-6 éven belül szerintem nehezen találnak. Az újra is kellene legalább annyit várni.
Szerintem egy pár évig még mi fogjuk a horvátoknál adni a készenlétet... ;)
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 864
7 128
113
A 40%-os rendelkezésre állást a mostani F-35-ös beszerzésről szóló cikk is megemlíti. Azért is van szükség a +1század F16-ra, mert a mostani F16-osaiakat meg korszerűsíteni akarják. Úgy viszont vészesen kevés gépük lenne.

Nem! Úgy értettem a most meglévő 48 F-16-os mellett 32db F-35 egy picit sok lenne! Úgy hogy közben olyan szinten szórják a pénzt másokra is (pl a lezárul AW101 helikopter tender, meg a folyamatban lévő Apache beszerzés, + náluk is légvédelmi rendszer, + folyamatos a szárazföldi modernizáció is.)
meglátjuk , de ne offoljuk tovább ezt a topicot
"Four Gripen E are currently being assembled at the Saab plant in Sweden. These are the first series aircraft whose models are not intended for Brazil.
Three prototypes or test beds are already flying."

https://www.airrecognition.com/inde...-e-aircraft-in-flight-by-the-end-of-2019.html
arról nincs valami infó esetleg hogy éventá hány vasat akarnak átadni ? sehol sem találtam angol-német-magyar nyelvű forrást hozzá
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
arról nincs valami infó esetleg hogy éventá hány vasat akarnak átadni ? sehol sem találtam angol-német-magyar nyelvű forrást hozzá
Braziliának 2024-ig kell leszállítani a 36db E/F-et. Az E-kel kezdik. Az F még fejlesztés alatt van. Ez azt jelenti, hogy így kezdetben évente 7-8 gép. Ez persze még a változhat, mert a gyártás megkezdése, ill. az F gépek csúsztatása miatt a termelési sebesség torzulhat. Ezek persze csak a brazil gépek. A 36-ból minimum 15db-nak Brazíliában kell elkészülnie. Ehhez még persze hozzá jön, hogy a svédeknél is folyik majd a gyártás, és a jelenlegi gépek fejlesztése, igény szerinti átalakítás.
Az biztos, hogy most rohadtul felpörögnek az események a Saab-nál. Ugyebár a 36-os brazil mennyiség összességében 108-lesz. A brazil gépek alkatrészeinek jelentős részét készítik Brazíliában, de komoly mennyiség marad a svédekre, amit Brazíliába szerelnek össze teljes egésszé.
AIR_JAS-39_Gripen_NG_Brazilian_Components_Saab_lg.jpg

Kíváncsi leszek, hogy esetleg a svédek az olcsóbb munkabérek miatt megteszik-e, hogy a saját gépeiket is Brazíliában rakatják össze?
Jelenleg ahogy láttam nagyon sok országban készülnek vadászgép beszerzésre, és ebben elég sok helyen állnak nagyon jól a svédek...
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 864
7 128
113
Braziliának 2024-ig kell leszállítani a 36db E/F-et. Az E-kel kezdik. Az F még fejlesztés alatt van. Ez azt jelenti, hogy így kezdetben évente 7-8 gép. Ez persze még a változhat, mert a gyártás megkezdése, ill. az F gépek csúsztatása miatt a termelési sebesség torzulhat. Ezek persze csak a brazil gépek. A 36-ból minimum 15db-nak Brazíliában kell elkészülnie. Ehhez még persze hozzá jön, hogy a svédeknél is folyik majd a gyártás, és a jelenlegi gépek fejlesztése, igény szerinti átalakítás.
Az biztos, hogy most rohadtul felpörögnek az események a Saab-nál. Ugyebár a 36-os brazil mennyiség összességében 108-lesz. A brazil gépek alkatrészeinek jelentős részét készítik Brazíliában, de komoly mennyiség marad a svédekre, amit Brazíliába szerelnek össze teljes egésszé.
AIR_JAS-39_Gripen_NG_Brazilian_Components_Saab_lg.jpg

Kíváncsi leszek, hogy esetleg a svédek az olcsóbb munkabérek miatt megteszik-e, hogy a saját gépeiket is Brazíliában rakatják össze?
Jelenleg ahogy láttam nagyon sok országban készülnek vadászgép beszerzésre, és ebben elég sok helyen állnak nagyon jól a svédek...
szerintem a svédek kevésbé annyira profit orientáltak mint más vállalatok (NEM azt mondtam hogy nem érdekli őket a profit) hogy csak azért a pár millió költségfaragásért a saját hazájukban majd embereket tegyenek az utcára de a mai világban megtörténhet bármi , mondjuk ha havi 1db elkészülne az nem lenne olyan rossz
 
K

kamm

Guest
"Four Gripen E are currently being assembled at the Saab plant in Sweden. These are the first series aircraft whose models are not intended for Brazil.
Three prototypes or test beds are already flying."

https://www.airrecognition.com/inde...-e-aircraft-in-flight-by-the-end-of-2019.html

meglátjuk , de ne offoljuk tovább ezt a topicot

arról nincs valami infó esetleg hogy éventá hány vasat akarnak átadni ? sehol sem találtam angol-német-magyar nyelvű forrást hozzá

Braziliának 2024-ig kell leszállítani a 36db E/F-et. Az E-kel kezdik. Az F még fejlesztés alatt van. Ez azt jelenti, hogy így kezdetben évente 7-8 gép. Ez persze még a változhat, mert a gyártás megkezdése, ill. az F gépek csúsztatása miatt a termelési sebesség torzulhat. Ezek persze csak a brazil gépek. A 36-ból minimum 15db-nak Brazíliában kell elkészülnie. Ehhez még persze hozzá jön, hogy a svédeknél is folyik majd a gyártás, és a jelenlegi gépek fejlesztése, igény szerinti átalakítás.
Az biztos, hogy most rohadtul felpörögnek az események a Saab-nál. Ugyebár a 36-os brazil mennyiség összességében 108-lesz. A brazil gépek alkatrészeinek jelentős részét készítik Brazíliában, de komoly mennyiség marad a svédekre, amit Brazíliába szerelnek össze teljes egésszé.
AIR_JAS-39_Gripen_NG_Brazilian_Components_Saab_lg.jpg

Kíváncsi leszek, hogy esetleg a svédek az olcsóbb munkabérek miatt megteszik-e, hogy a saját gépeiket is Brazíliában rakatják össze?
Jelenleg ahogy láttam nagyon sok országban készülnek vadászgép beszerzésre, és ebben elég sok helyen állnak nagyon jól a svédek...

2021-ig 96-rol tudok, ami mar alairt rendeles es hataridos: 60 megy a sved legieronek es 36 a braziloknak, szoval joval tobb lesz az, mint 7-8 gep evente meg akkor is, ha a brazilok mondjuk a felet mar otthon rakjak ossze...
Mire ezeket leszallitottak, kijon a svajci ujrainditott tender vege is (az elsot a Gripen nyerte, de lenepszavaztak), ott masik 40 koruli geprol van szo, a szinten 2021 korul beero finn tenderen 64 geprol. Ha ezeket is ok szallitjak, mire ezzel vegeznek tutira befutott a masodik 60 gep rendelese a sved legieronek (mar most is pedzegetik), plusz a brazilok masodik rendelese (bar az mar tutira helyi gyartasu lesz.)
Az indiaiaknak valami 90-100 helyben gyartott E/F knstrukciot ajanlottak (de az indiaiaknal megbizhatatlanabb, osszevissza beszelo, nagyobb balf@szt nemigen ismerek, raadasul iszonyu korruptak is, szoval erre nem fogadnek, hiaba verik kenterbe a Rafale sokkal dragabb ajanlatat.)
Es ezek csak az az uj, E/F gepek...
A bolgaroknak 10 C/D-t ajanlottak par honapja ~$850M korul, de kozben a horvatok kiirasat is tanulmanyozzak mar (ami jo sansszal max a svedektol levetett, refurbished hasznalt C/D lehet, mas nemigen.) Az
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Nem kell nekik venni. Az oroszok tömik őket fegyverekkel. Ingyen. A (ha jól emlékszem) "katonai parádék" topicban van egy szerb felvonulás filmezve...Hát azért ők is ki vannak azért rendesen stafirungolva.
Semmi sincs ingyen manapság. Az a 30 T-72 sem amit "csak úgy" adnak az oroszok, a 6 Mig modernizációja több mint 200 m euró. Az idén hoztak még négyet Belorussziából, lesz 14 gép ami fel tud szállni, abból kettő UB.
A T-72 pedig a B egyszerűsített export változata, Kontakt1-el, ami - hát ha fogalmazunk cizelláltan - nem éppen korszerű.
"Today, we know that the modernization programme will be covered with an amount of EUR 180 – 230 million, which may be a suggestion that the Russian “gift” is quite obsolete."
Az az érzésem, hogy az albánok nem kezdenek el páni félelemmel rettegni.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
A bolgaroknak 10 C/D-t ajanlottak par honapja ~$850M korul, de kozben a horvatok kiirasat is tanulmanyozzak mar (ami jo sansszal max a svedektol levetett, refurbished hasznalt C/D lehet, mas nemigen.) Az
Erre kíváncsi mindenki, mert a bolgárok nagyon nagy problémákkal küzdenek, nincs egész egyszerűen forrásuk rá, legalábbis vadiúj Falconokra, ha tippelni lehet ők is a legolcsóbb megoldást fogják választani.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 693
12 144
113
Azért kell még az első eresztéses 16db F35 mellé további F-16-osokat venni, mert az orosz gépeket nagyjából azonnal dobnák ki a picsába, csakhát a 48db F-16-osuk átlagos hadrafoghatósága 40%. Maradjunk annyiban, hogy nem érzik ezzel az értékkel és az ezt jelentő gépszámmal geopolitikailag biztonságban magukat.
Továbbá jelen pillanatban nem tudnák normálisan rendszerben tartani (pénzügyileg) a 32db F16-ot, meg a most meglévő F-16-osaikat.
Az F-16 azért kézenfekvő, mert a Gripen után a második legolcsóbban üzemeltethető, továbbá a személyzetük is csak minimális átképzést igényelne a legújabb verziókra is.
Horvátokról: a szerb-horvát összebútorozás még nem igazán aktuális (esetleg úgy 200 nyugodt, békés év múlva). De szerintem a NATO sem engedné. A bulgárok meg csak földrajzilag sem lennének képesek kisegíteni a horvátokat.

A bolgároknál ennyi erővel nyugodtan lehetnek a törökök, görögök.

Nem kell nekik venni. Az oroszok tömik őket fegyverekkel. Ingyen. A (ha jól emlékszem) "katonai parádék" topicban van egy szerb felvonulás filmezve...Hát azért ők is ki vannak azért rendesen stafirungolva.
A helikopterek ebben az esetben azért nem ellentétesek az iránnyal, mert a fegyverek nélkül nem igazán jelentenek függést a NATO-tól, ugyanakkor a kategóriája egyik - ha nem "A" - legjobbja. Továbbá a H145M rendőrségi referenciája is nagyon jó, és nekik 4 v. 5. a rendőrséghez megy. Üzemeltetési szempontból pedig rémálom lenne orosz technikát üzemeltetni (pláne 9es darabszámmal), amikor a közelükben gyakorlatilag mindenki (már akivel szóba állnak: mi, meg a románok) átváltott oroszról Airbusra. Különben szerintem a szerb-magyar egyezmény valószínűleg pont arra vonatkozik, hogy nálunk lesznek karbantartva/javítva a gépeik.
Ugyebár nálunk már csak a gyerek RC helikoptere nem Airbus, minden más az (H145M, H225M, Mókusok, mentőhelik, stb). Mondjuk azt nem értem, hogy miért kellett a rendőröknek MD-t rendelni. o_O

Ebben nekem azért kételyeim vannak. Nem hiszem, hogy a szerbek kiadnának ilyet a kezükből. A rendőrségnél meg két ok is közrejátszatott. Egyrészt volt már rendszerben MD náluk, másrészt meg hirtelen kellett.

A 40%-os rendelkezésre állást a mostani F-35-ös beszerzésről szóló cikk is megemlíti. Azért is van szükség a +1század F16-ra, mert a mostani F16-osaiakat meg korszerűsíteni akarják. Úgy viszont vészesen kevés gépük lenne.

Nem! Úgy értettem a most meglévő 48 F-16-os mellett 32db F-35 egy picit sok lenne! Úgy hogy közben olyan szinten szórják a pénzt másokra is (pl a lezárul AW101 helikopter tender, meg a folyamatban lévő Apache beszerzés, + náluk is légvédelmi rendszer, + folyamatos a szárazföldi modernizáció is.)

Ha úgyis annyi gép van félretolva, akkor azok mehetnek modernizációra. ;)
Amúgy nem világos, hogy mitől ilyen pocsék a hadrafoghatóság? Mert ha nincs ember, akkor cseszhetik. Így messziről, székből azt mondom, hogy két század F-35-el a szovjet vasak nagy részét ki is váltanák érdemben. Mert ugye két egyfeladatos típusról beszélünk. Amúgy ez az AH-64, ez honnan jött neked?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A bolgároknál ennyi erővel nyugodtan lehetnek a törökök, görögök.

Amúgy nem világos, hogy mitől ilyen pocsék a hadrafoghatóság?
A buleszok majd akkor lesznek ennyire haverok a törökökkel, mikor mi a románokkal!! Vagy még akkor sem! Mindössze egy "kis, aprócska" történelmi okuk van rá. A görögökkel esetleg összefoghatnak, csakhát a görög gazdaság jelen állapotában ez olyan vak vezet világtalant módszer.
Az F-16-ok alacsony hadrafoghatóságának meg lehet anyagi oka is. Nemcsak az F-16 USA-gyártmány, hanem az alkatrészei is, és azoknak egyenként is amerikai ára van ám! Ha előzetesen nem a valódi (a gyártó által szigorúan titkolt) meghibásodás-közti üzemidőkkel számoltak, tehát kevés az erre elkülönített dollár, akkor meg is van az ok. Ha mondjuk nem a tervezett átlagosan 120 óránként fordul elő komolyabb meghibásodás hanem mondjuk minden 50-70 órában (ez mindig berendezés-megrendelést, esetenként várakozást aztán értelemszerűen kifizetést jelent), akkor elég problémás mondjuk 80%-os üzemképességet fenntartani. Ha rossz állapotú a bázis betonja, akkor gyorsabban kopnak/fogynak a kerékgumik a tervezettnél, gyakrabban kell futómű-alkatrészeket cserélni, újabb + kiadás - ha van rá keret ... ha nincs, akkor el lehet venni a hadsereg más területéről, vagy ... pénzért kuncsorogni a pénzügyminiszternél ...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
A bolgároknál ennyi erővel nyugodtan lehetnek a törökök, görögök.



Ebben nekem azért kételyeim vannak. Nem hiszem, hogy a szerbek kiadnának ilyet a kezükből. A rendőrségnél meg két ok is közrejátszatott. Egyrészt volt már rendszerben MD náluk, másrészt meg hirtelen kellett.



Ha úgyis annyi gép van félretolva, akkor azok mehetnek modernizációra. ;)
Amúgy nem világos, hogy mitől ilyen pocsék a hadrafoghatóság? Mert ha nincs ember, akkor cseszhetik. Így messziről, székből azt mondom, hogy két század F-35-el a szovjet vasak nagy részét ki is váltanák érdemben. Mert ugye két egyfeladatos típusról beszélünk. Amúgy ez az AH-64, ez honnan jött neked?
Most hírtelen ezt találtam:
https://www.defensenews.com/2016/04/22/polish-defense-ministry-eyes-apache-helicopters/
http://www.defense-aerospace.com/ar...intly-for-kruk-attack-helicopter-program.html
de valahol olvastam korábban, hogy a kormányzat nagyon el van szánva az Apache-okra, más számukra szóba sem jöhet. Kb. olyan állapot van, mint 1-2 hónapja az F-35 ügyben. Nyílt titok a beszerzés, már csak a szerződésen alkudoznak.
Erre a Kruck programra 3+1 fő jelölt van/volt:
Tiger, Apache, ATAK, + a mostani Mi-24-ek modernizációja.
Nagyon meg lennék döbbenve, ha az Airbus-szal üzletet kötnének, látva azt, ahogy kifordultak a H225M-ek beszerzéséből.
És amennyire össze vannak bútorozva mostanában az amerikaiakkal, nem hinném, hogy beérnék a törökök gépével. Annál is inkább, mivel ők maguk kérték az amerikai csapatok állomásoztatását.
Az átmeneti időszakra szinte biztos, hogy ők is modernizálják - saját kútfőből - a Mi-24-eket. A "biztonság kedvéért".:rolleyes::hadonaszos:
A Lengyeleknél elképesztő dolgok mennek, szemben a németekkel. Érdemes megnézni az infográfia számait.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Az APG-81 jelenleg GaAs alapú és a Gripen E ES-05-ös AESA radarja szintén gallium-arzenid transzmitterekkel van szerelve. A Gripen E nem a radarjában, hanem az ECM rendszerében használ GaN-alapú transzmittereket.
Ezügyben elég nagy a kavar.
Abban igazad van, hogy a jelenlegi verziókban még a ES-05 van, de tudtommal az indiaiknak a Gripen E már egy olyan verzióját ajánlották fel, amiben a C/D-kben használt PS-05/A-ból fejlesztett GaN alapú AESA radar került. Elvileg ez szánták az egyik ütőkártyának, mert teljes technológia transfert ígértek, és opciót arra, hogy a Tejasba is belefejlesztik.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 861
6 032
113
Ezügyben elég nagy a kavar.
Abban igazad van, hogy a jelenlegi verziókban még a ES-05 van, de tudtommal az indiaiknak a Gripen E már egy olyan verzióját ajánlották fel, amiben a C/D-kben használt PS-05/A-ból fejlesztett GaN alapú AESA radar került. Elvileg ez szánták az egyik ütőkártyának, mert teljes technológia transfert ígértek, és opciót arra, hogy a Tejasba is belefejlesztik.

Ez a Leonardo által gyártott Raven radar, ami valamennyire forgatható?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Ez a Leonardo által gyártott Raven radar, ami valamennyire forgatható?
Ezért írtam, hogy nagy a kavar. :rolleyes:
Ahogy én kivettem a leírásokból a Leonardo féle forgatható aesa radar még GaAs alapú antennát tartalmaz, mivel az eredeti NG koncepció létrehozásakor ez volt elérhető. Ugyanakkor az Ericsson - ami a Saab csoport része-, párhuzamosan nagy fejlődést ért el a GaN technológiában. A giraffe radarokban használt technológiát először feltette az Erieye-ra, majd összekombinálta a Gripen C/D-kben használt PS-05/A-val. Elvileg az így kapott radar mozgatható, AESA és GaN.
Szerintem ezt a radart tervezik beletenni a C/D- kbe is. Ezért tarthatja meg a C/D-inek egy részét Svédország.
Azt le is nyilatkozták, hogy az E radarját nem lehet beletenni a C/D-k orrába....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Azaz PS-05
A modernizációval - benne a GaN átállással (Mk 04 - akár már ma..) és az AESA antenna cserével (Mk 05 - 2026 tól..) - kapcsolatban el kell olvasni a múltkori Cseh cikket
Link ebben a topicban hátrább
Elolvastam. Nem lettem okosabb.
Akkor lécci öntsél tiszta vizet a koszos pohárba, és légyszi vezesd le, hogy mi köze a Selex által gyártott ES-05 AESA radarnak (ami az E radarja és GaAs antennás) az Ericsson által fejlesztett PS-05/A különböző mark számú radarjaihoz, mert látom az átfedést, de túl sok a félrevezető infó.