Miért hibás? Nem ennyit fizetünk ki érte? Akkor ennyibe kerül.
Így szólt a szöveges feladat (Gripen FAQ, 35. oldal legalja):
"Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16 800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16 800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft."
1. 10év: 240Mrd Ft/16800óra = 14.285.714,2Ft/óra (A FAQ szerint 20M forint/óra)
2. 10év: 490Mrd Ft/16800óra = 29.166.666,6Ft/óra (A FAQ szerint 15M forint/óra)
Nem?
Közben meg a 2. 10évre 32800 óra lett a szerződésbe foglalva.
Az sem mindegy persze, hogy bérlés/lízing sokféle konstrukciójából melyiket használják a Gripenekre. A kommunikációból látszik, hogy talán folyamatosan változtatták.
Nem mindegy, mert:
Sima bérlésnél csak a kifizetett költség van, nincs tulajdonszerzés.
Tartós bérletnél pedig lehet maradványértékes és nem maradványértékes.
Itt a tulajdonjog a maradványérték megfizetésével kerül a vevőhöz
Pl.: A teljes vételár 80%-a (kamatokkal) 10 évre leosztva. A végén a maradék 20% kifizetése maradványként
A tulajdonjog a 10. év végén automatikusan a vevő tulajdonába kerül:
Pl.: A teljes vételi ár 100%-a (kamatokkal) 10 évre leosztva. A végén már semmit nem kell kifizetni.
Az egyiknél a teljes összeg van leosztva a repült órákra, a másiknál meg csak a 80%.
Elég komoly repült óra költség különbség jönne így ki, nem?
A végkövetkeztetés:
Nem kell megpróbálni a magyar szerződésből üzemórát számolni, és hogy milyen szar üzletet kötöttünk, amikor nem ismerjük a PÉNZÜGYI konstrukció részleteit.
Megmondom, hogy miért.
- Ha az első évre a pénzügyi konstrukciónak 6%-os kamata volt, akkor a teljes összegből (240Mrd) kb. 60Mrd forint csak kamatra megy el , amennyiben annuitásos konstrukcióban törlesztünk. A második 10 évre több mint a duplája, mivel nőtt a szerződés összege. Ugyebár ez csak azért, mert a magyar államnak nem volt pénze egyben 2002-ben, de legkésőbb az első gép leszállításakor kifizetni a teljes összeget. Ez nem függ a géptől, vagy hogy mennyit repülünk velük. Ez szimplán a Magyar Állam ruppótlanságán múlott.
- Másik komoly tétel, ami szintén kérdés, hogy hova számít, az a pilóták kanadai képzése. Ez a szerződés részét képezi, de ha belegondolunk nem egyértelmű, hogy bele kell-e számítani a szigorúan vett fenntartási költségekbe.
Pláne akkor kérdés, ha azt is figyelembe vesszük, hogy így jóval többe (a cikkek szerint kb. 10 évre vonatkoztatva 32-50Mrd) kerül ez a tétel, ha Kanadában, bérben csinálják a képzést ottani gépek igénybevételével. Ezt a tételt is folyamatosan változtatgatták. Alig hiszem, hogy az F-35 repült óráiba beleszámítják azokat a Talon sugárhajtású oktató gépek megvételét és fenntartását, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán az F-35-re kerülhessen a pilóta. Ezekkel mind nem rendelkezik a Magyar Állam, és ez sem a gép "hibája".
(Analógia: Ha veszel egy autót hitelre, akkor a fenntartási költségeibe nem fogod beleszámítani a banknak fizetendő havi törlesztőket, de azt sem, hogy mennyiért szerezted meg rá a jogosítványt.)
Fontos az is, hogy ezt valamennyire az első szerződés is külön kezelte, ugyanis ez a tétel nem szerepelt az ellentételezendő költségek között.
- Mindehhez az üzemeltetéshez ugyebár a svédek biztosítanak minden műszert, + vállalják a géphibából adódó gépveszteség pótlását, és ezen felül 70%-os bevethetőséget (nem saját adatom, itt a fórumban olvastam.)
Akkor egy gyors kalkuláció 220Ft/dollár árfolyamon:
Talán az első valós szerződés, a Gyurcsányék féle 240Mrd figyelembe vételével, mivel a korábbi szerződés szerinti gépek nem lettek leszállítva.
Ha hihetünk a Saabnak a 7.560 dollár/óra költségnek, akkor a szigorúan vett fenntartás 16.800 órára
27,9Mrd forint.
A kamat ha mondjuk csak akkortól fizetjük, amikor az első gépet leszállították (7évre)
kb. 44Mrd forint
Pilóta képzés nagyvonalúan 10évre
kb. 30Mrd forint
A gépek összértéke (tőkeigény) így maradékként a 240Mrd-ból levonva:
138Mrd forint, azaz gépenként kb. 9,9Mrd forint, azaz gépenként
kb. 44,8M dollár. Ez egy akkori refurbished Gripen gépnek szerintem egy reális ár.
Magyarán, simán igaz lehet a
7.560 dollár/órás svéd fenntartási költség ebből a 2014 es cikkből:
"The global fleet of Gripens now operated by the Czech Republic, Hungary, South Africa, Sweden and Thailand has logged 203,000 flight hours, according to Saab. The Swedish air force lists its current per-hour operating cost with the type as being around SKr48,000 ($7,560)."
A 7.560 dollár/óra pedig nagyon nem 90.000 dollár/óra.
A nagyvonalú kalkulációmban a "csúszkák" szabadon mozgathatóak. Fontos, hogy inkább csak az arányokkal érdemes foglalkozni!
Ha valamit elszámoltam, szóljatok! Simán benne van!