Jemeni légierő
Észak-Jemen
A jemeni légierőt 1926-ban alapította az imám. Először Németországtól és Olaszországtól kaptak segítséget, a jemeni személyzet néhány tagját külföldön képzeték, de megfelelő eszközök és pótalkatrészek hiánya miatt az imám feladta erőfeszítéseit a légierő megteremtésére. Ez a helyzet megváltozott az 1950-es években, amikor a jemeni imám jelentős fegyverszállítási egyezményt írt alá Csehszlovákiával, beleértve 24 Avia B-33 (IL-10) vadászbombázó, 10 Zlin-Z 126 kiképzőgép szállításáról. Hamarosan a Szovjetunió is megkezdte a szállításokat, először néhány Jak-11 vadászgép került leszállításra, még az imamátus idején 1956-57-ben. Az észak-jemeni polgárháború(1962-70) idején 13 MiG-15 vadászgépet szállítottak a köztársasági erőknek. Az 1970-es években egy-egy századnyi MiG-17 és MiG-21, valamint 8 darab Il-28 került leszállításra az észak-jemeni légierő számára. A déliekkel vívott, vesztes 1979-es határháború során az északi légierő legalább egyharmada megsemmisült. A háborút követően a védelmi kiadások meredeken növekedtek, az 1978-as 79 millió USD-ról 1982-ben elérte az 527 millió USD-t. A szovjet vadászgépek mellett, szaúdi finanszírozással az Egyesült Államoktól is vásároltak 14 vadászgépet. Az évtized derekán az öt vadász századból álló észak-jemeni légierő 76 vadászgéppel rendelkezett(40 MiG-21, 10 MiG-17, 11 F-5E és 15 SzU-22)
Észak-jemeni Szu-22 az 1980-as években
Dél-Jemen
A dél-arábiai légierőt (mint a brit védnökség alatt álló Dél-Arabiai Szövetség légi hadtestét) a britek szervezték meg és szerelték fel: BAC Strikemaster Mk 81., De Havilland Canada DHC-2 Beavers, Jet Provost Mk52As és Bell 47G helikopterek álltak hadrendben. A függetlenség elnyerése után az ország a Szovjetunióhoz fordult segítségért. 1979-re egy vadászbombázó század(15 MiG-17), egy vadász század(12 MiG-21) és egy bombázó század(7 IL-28 és ismeretlen számú SzU-22) volt a dél-jemeni légierő állományában. Az 1979-es határháború sikerében jelentős szerepet játszottak a déli repülőcsapatok, amelyek 3 nap alatt teljes légifölényt vívtak ki a hadszíntér felett. A 1980-as évek derekára a déli légierő hét elfogó vadász- és vadászbombázó százada 116 harci repülővel rendelkezett(30 MiG-17, 58 MiG-21, 28 SzU-22). Az 1986 januári rövid, de véres dél-jemeni polgárháború során keletkezett veszteségeket, állítólag a gépállomány 90 százaléka megsemmisült vagy megrongálódott, a Szovjetunió két év alatt pótolta.
Dél-jemeni MiG-21 vadászgépek az adeni repülőtéren(1984)
Dél-jemeni MiG-21 rajza
Az egységes Jemen légiereje
A Szovjetunió és a keleti blokk összeomlása megnyitotta az utat a két Jemen egyesülése felé, amelyre 1990. május 22-én került sor. Az északi vezetés és törzsi elit, valamint az egykori déli állampárt, a Jemeni Szocialista Párt közötti konfliktus az 1993-as általános választásokat követően egyre inkább kiéleződött. 1994. április végére a viszálykodás nyílt háborúvá terebélyesedett, elsőként az egyesülés ideje óta szembenálló fél országrészében állomásozó északi és déli erők között törtek ki a harcok. A fellángoló észak-déli polgárháborúba mindkét fél légiereje intenzíven bekapcsolódott. A déliek a légi fölényükben és létszámban kisebb, de fegyelmezett csapataikban bíztak. A déliek 114 harci repülőjével szemben az északiak 83 harci gépet tudtak szembe állítani. Az északi vezetés azonban képes volt hadba szólítani elsöprő létszámú irreguláris törzsi csapatait, amely révén döntő győzelmet érhetett el, annak ellenére, hogy Szaúd-Arábia pénzzel és fegyver szállítmányokkal is támogatta a szakadárokat. A déliek megsemmisítő vereségéhez hozzájárult a déli légifölény jótékony hatásainak hihetetlen mértékű túlbecslése. Bár a déli légierő csapást mért több fontos célpontra, fölényük viszonylagos maradt. Képtelenek voltak preciziós támadások végrehajtására, nem tudták kiiktatni a kormánypárti légierőt, valamint a bevethető harci gépek mennyisége mindössze néhány kisebb csapásmérő és vadász kötelék (2-4 gép) egyidejű alkalmazását tette lehetővé. Nem volt túl sikeres a tucatnyi szaúdi pénzből finanszírozott moldáv MiG-29 vadászgépek szereplése sem. Az ex-szovjet pilóták által repült, helyi viszonylatban szupermodern vadászgépből egy földi közeltámogatási feladat közben került veszteséglistára, további hat a földön semmisült meg amikor a kormánycsapatok visszafoglalták Adent, míg a maradék öt harci repülő bevethető állapotban került a kormányerők birtokába. Fontos megemlíteni a szeparatista légierő addig működhetett hatékonyan, amig a reptereik és az üzemanyag utánpótlásuk az északi tüzérség hatótávolságán kivűl maradt. Az északi légierő intakt tudott maradni, ellencsapásokat volt képes végrehajtani, összesítésben teljesítménye javuló tendenciát mutatott a polgárháború során.
A polgárháborút követő évtizedben körülbelül a felére csökkent a jemeni légierő potenciálja, részben a harci veszteségek, részben 35 MiG-17 és 28 SzU-22 kivonása következtében. Az ezredfordulót követőn, de különösen 2004-től, a húszi felkelés fellángolásával párhuzamosan számottevő fejlesztésekre került sor. Elsőként beszerzésre került 12 MiG-29SE és 2 MiG-29UB, ezeket kiegészítve hat további géppel a MiG-29SMT konfigurációra modernizálták. 2007-ben további 32 MiG-29SMT beszerzését jelentették be 1,3 milliárd USD-ért. Még 2001-ben 6 F-7M rendeltek Kínából, majd 2006-2007-ben további 27 MiG-21bisz lett vásárolva Ukrajna és Bulgária készletéből. Ukrajnától további 12 darab Szu-22 vadászbombázó lett beszerezve.
A jemeni légierőt széles körben alkalmazták a jemeni húszi felkeléssel(2004-2010) szemben. A jemeni légierő hatékonynak bizonyult az ellenséges állások és épületek megsemmisítésében, a húszik legtöbb veszteségét a légitámadások okozták. A „Felperzselt Föld” hadművelet során három MiG-21, illetve két Su-22 típusú harci gép zuhant le harci bevetések során. A kormány azt állította, hogy a veszteségek technikai hibák miatt következtek be, míg a lázadók azt állították, hogy kézi légvédelmi rakétákkal lőtték le őket.
A jemeni légierő a 2011-es jemeni felkelés során légicsapásokat hajtott végre az ellenzéki erők ellen. 2011. szeptember 28-án a Szanától északra a lázadó katonák egy MANPADS segítségével lelőttek egy Szu-22-est. Október 30-án az al-Dajlami légibázist, felkelő erők támadták meg. Különböző hivatalos források arról számoltak be, hogy két vagy három vadászgépet pusztítottak el a földön aknavetőkkel, a megsemmisült repülőgépek közül legalább egy MiG-29-et jelentettek.
(folyt. köv.)