Ezeket sem ismertem.
Az ős IL-2 vonalnak, akkor ma mi az, ami evolúciósan amúgy a leszármazottja, vagy legalább brand/IP tulajként?
Szerintem az orosz 1c-nél voltak/vannak a jogok, mert ő volt a kiadó, a többiek csak fejlesztettek.
Elvileg az ős-Il-2 közvetlen leszáromazottja az Il-1 CLOD, csak annak a fejlesztője/menedzsere már nem az eredeti, zseniális Oleg Maddox (aki ebből a nagy siker után üzletileg kiszállt és max némi együttműködés volt a Gaijin féle War Thunderes csapatnak, de az teljesen külön cég, talán már az engine se ugyanaz, vagy rá se lehet ismerni).
A CLOD fejlesztését egy amerikai orosz(?), Luthier vitte, , ami talán ugyanaz az engine csak továbbfejlesztve, de ezt sikeresen elb*szta (túlvállalták magukat rengetek, részben értelmetlen, featurerel, ami ott van a motorban csak sose fejleszették le rendesen, kissé bloatware lett), Luthiert végül az elszálló határidők/költségek miatt kirúgták és a CLOD-ot nagyon félkész állapotban kiadták, olyan is lett.
A CLOD-ot utána felkarolta és rendberakta hosszú évek alatt egy elég profi amatőr modder csapat, főleg régi Il-2-es arcokból, rengeteget moddoltak rajta, rendberakták a netkódot stb. egy ideig nem hivatalosan ment, hiszen voltak szerzői jogi issue-k, mert belepiszkáltak a forráskódba, ami viszont ugye az 1C tulajdona, és erre semmilyen engedélyt nem adott nekik.
Luthier kickstarterrel a DCS-hez a WW2 vonalat, de azt is túlvállalta/elrontotta, és ami maradt abba az Eagle Dynamics próbál életet lehelni.
Közben egy másik asszem ős-Il-2 46 modder, Jason elindította az Il-2 Great Battles (Stalingrad/Moscow/Kuban/Bodenplatte, most épp jön a Normandy, meg a Tank Crew) sorozatot, ami egy teljesen új csapat és új engine, inkább csak szellemi örökös, de ez is az orosz 1C égisze alatt megy, orosz csapattal. Ők viszont nem vállalták túl magukat, kifejezetten szerényen indultak, voltak leegyszerűsítések, de az új részekből bejövő bevételből azóta fokozatosan eljutottak egy nagyon jó és főleg hangulatos szintre.
Egy ideig a CLOD-os modderek meg az Il-2GB csapat között volt némi feszkó, végül lett egy megegyezés a szellemi jogokról, az 1C hivatalosan is zöld utad adott nekik és ő lett kiadó, ezzel a szőnyeg alá lett söpörve vagy legalábbis fű alatt megy a feszkó, hogy ki a "true". Csinált az a csapat egy rendes céges Team Fusion néven és hivatalosan is kiadta a bugtalanított Il-2 CLOD Blitz néve, aztán egy önálló MTO kiegészítőt, a Tobrukot. Van jópár fanatikusa, mert tényleg jó featureök lettek volna, és nagyon mélyen próbáltak modellezni minden rendszert (szvsz tök fölöslegesen, mert annyira azért nem sok embert érdekel hogy 4. sz. hengerben kompresszióvesztés van). Ahogy elnézem, annyira azért nem népszerű mint az "új" széria, ahol masszív MP szerverek vannak, de a jogokat minden az 1C kiadó égisze alatt megy.
Viszont, ha jól látom, ez Steam-en elérhető. Eddig eszembe se jutott megnézni, hogy akkor a többi Jane's féle szimből mi van fent itt vagy GoG-on.
Hát, annyira nem érdemes ráfordulni, sajnos a maga idejében is megvoltak a hibái, ma már nem annyira nem durr.