• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Idei műholdfotón az amúgy 2km-es Csákvári pálya:

2021-09-02-14-27-03-Google-Earth-Pro.jpg
Igen, 2km-es a betoncsík hossza.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Idehaza a leghosszabb pálya a ferihegyi 31R pálya, 3700 méter hosszú.
Ezzel a kontinensen (nem számítva Zsukovszkij 5500 méteresét) a Heathrow 3900 méteres pályája után a második leghosszabb.
Idehaza a második leghosszabb futópálya a mezőkövesdi, 3500 méteres. Itt a szovjetek szimplán 1000 méterrel megtoldották a náluk szabványos 2500 méteres pályahosszt és így jött létre ez a méret.
Érdekesség, hogy a NATO-ban, a nyugat-európai és azon belül is főleg az amerikai reptereket rendre 2700 méteresre építették.
Nálunk a szovjet front-légierős méretezés volt az alap, így majdnem minden hazai pálya 2500 méteres.
A harmadik leghosszabb futópálya a ferihegyi 31L pálya (az “egyesé”), ez 3100 méteres.
A soron következő lesz majd a most még mindig 2500 méteres pápai beton, ha megvalósul a NATO elvárása, mert akkor oda még hozzá fognak a délkeleti végéhez toldani 600 métert.
Ezzel akkor az is 3100 méteres lesz, habár az 1984-es pálya rekonstrukció idején a délkeleti betonvégből mintegy 100 (vagy 150?) métert használaton kívülre helyeztek. Így ez akkor maradt a régi, repedezett állagú.
Ugyanakkor a 2000-es években a NATO HAW program komplett pályafelújítása keretében ezt a szakaszt kitöltötte, lefinishelte és le is aszfaltozta.
Tehát csak ezen a szakaszon aszfalt borítja a pályát, a többi az a felújított beton.
Gondolom, a majdani hosszabbítás során egységesen mindenhol beton lesz végig.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 513
4 048
113
Ezzel a kontinensen (nem számítva Zsukovszkij 5500 méteresét) a Heathrow 3900 méteres pályája után a második leghosszabb.

Ez biztosan téves adat, Frankfurtban pl. három pálya is kerek 4 kilométeres, CDG-n van 4200 méteres pálya is, Madridban pedig 4350 méteres is.

Itt csemegézni is lehet :)

A harmadik leghosszabb futópálya a ferihegyi 31L pálya (az “egyesé”), ez 3100 méteres.

3010m csak, ha pontosak akarunk lenni ;)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ez biztosan téves adat, Frankfurtban pl. három pálya is kerek 4 kilométeres, CDG-n van 4200 méteres pálya is, Madridban pedig 4350 méteres is.

Itt csemegézni is lehet :)



3010m csak, ha pontosak akarunk lenni ;)
Volt egy olyan sejtésem, hogy ezzel mellé fogok lőni, de mégse jártam utána elég alaposan.
Mindig tanul az ember.
 
M

molnibalage

Guest
??? Egy háborút megelőző 48 órában?
A gyorsforgalmi utakat akkor már különben is elsősorban csak a Honvédség használhatná. Ráadásul egy korlát bontás max. a belső sávok forgalmát érintené
És az üzemet?
Bármikor beeshet egy gép, ha használni kéne...
Mit számoltak fel a svédek?
Ez az airstrip kis repteres üzemet.
Ha jól emlékszem 6 nagyobb támaszpont maradt és csá.
Ennyi.

Amiatt, amit n+1-szer kifejtettem.

A svéd módszernek addig volt értelme, ameddig a szovjet elsővonalas gépeket leszámítva azok navigációs képessége kvázi II. vh szinten volt - térkép, stopper - és az, hogy ki merre megy nehezen volt követhető.

De az AWACS, drónok és 1 órás firssítésű műholdképek és mobilok / civil SATCOM korában ez az egész totálisan elavult, hogy te leszállsz egy tök védtelen csíkra valahol. Amiről azonnal tudomást szerez az ellen, mert simán látszik a Google-tól át a Wazzen- hogy bedugult a forgalom. Mert ezeket le kéne kapcsoltatni... Biztos "nagyon nehéz" lenne így megtalálni egy airstipet és odalőni bármivel, főleg egy BM-mel.

Ellenben egy katonai támaszpont eleve jobban elszigetelhető és ahol még betonfedezék is lenne.
És rohadtul nem látszik a civil forgalom, hogy akkor hol szállt le a gép.
Ha az ellen radarja belát a légtérbe, akkor mivel eleve más országban is alkalmas útszakasz alig van elég jól megmondható, hogy a gép akkor hol száll le majd.

Nem hiába mondom el ötvenedjére is, hogy betonfedezék és légvédelem.
Így él ma túl egy légierő reptérten. Nem úgy, hogy szétszóród egy rakás védtelen helyre.

Régen sem a mezőn sátrazó erők tartották ellenőrzés alatt a területeket, hanem kisebb nagyobb várak.
Volt egy olyan sejtésem, hogy ezzel mellé fogok lőni, de mégse jártam utána elég alaposan.
Mindig tanul az ember.
Valamelyik reptér még az űrsikló tartalék reptere is volt.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem is beszélve a betonos vidéki repterekről.
Pécs, Szeged, B,csaba, Pér.

Gripennek tökéletesen megfelelnek
Rossz hír az autópályàkró le- föl szállni akaró megszállottaknak...
https://telex.hu/gazdasag/2021/10/14/4-5-nemzetkozi-repteret-akar-epiteni-a-kormany-videken

Kíváncsi leszek, ha ez a program megvalósul, akkor sikerül e végre túljutni a "szálljunk le-föl autópályán" tünetegyüttesen, vagy ez is olyan lesz a Kfir meg a T-72 felújítás?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 343
43 628
113
Rossz hír az autópályàkró le- föl szállni akaró megszállottaknak...
https://telex.hu/gazdasag/2021/10/14/4-5-nemzetkozi-repteret-akar-epiteni-a-kormany-videken

Kíváncsi leszek, ha ez a program megvalósul, akkor sikerül e végre túljutni a "szálljunk le-föl autópályán" tünetegyüttesen, vagy ez is olyan lesz a Kfir meg a T-72 felújítás?
Az autópályás sztorit nem az szültett, hogy nincs elég reptér, hanem hogy azok szét lennének lőve, mert tudhatók hogy hol vannak.
Több ezer kilométeres autópályahálózatot meg nem tudnak szétlövöldözni - ez az alapkoncepció a svédeknél is, ahonnét az egész ered.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 833
9 725
113

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Pfff...
A francert kellett Taszar helyett az az alföldi birkalegelo a tokkelutott tisztikaraval... Fel tucat szazszor kulonb repter lett volna, es ment veszendobe, Sarmellek, Pápa, Taszar, Szentkiralyszabadja, Tököl, Kunmadaras, Mezokovesd...
Szar Kecskemet, meg szar Szolnok kellett a pusztaban, semmire való, idétlen, selejtes szemelyzettel, ami mai napig kihat. Az ottani szemlelet most is erezteti a hatasat, egy generacioval kesobb is, Nato vaker ide oda...
Hogy sorvadna le a keze amelyik alairta.

 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 303
113
Pfff...
A francert kellett Taszar helyett az az alföldi birkalegelo a tokkelutott tisztikaraval... Fel tucat szazszor kulonb repter lett volna, es ment veszendobe, Sarmellek, Pápa, Taszar, Szentkiralyszabadja, Tököl, Kunmadaras, Mezokovesd...
Szar Kecskemet, meg szar Szolnok kellett a pusztaban, semmire való, idétlen, selejtes szemelyzettel, ami mai napig kihat. Az ottani szemlelet most is erezteti a hatasat, egy generacioval kesobb is, Nato vaker ide oda...
Hogy sorvadna le a keze amelyik alairta.

Pápa kuka lett?? Úristen, hova lettek a C17esek...???:eek: Legalább a bőrét lenyúzhattam volna....
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
996
2 527
93
Pfff...
A francert kellett Taszar helyett az az alföldi birkalegelo a tokkelutott tisztikaraval... Fel tucat szazszor kulonb repter lett volna, es ment veszendobe, Sarmellek, Pápa, Taszar, Szentkiralyszabadja, Tököl, Kunmadaras, Mezokovesd...
Szar Kecskemet, meg szar Szolnok kellett a pusztaban, semmire való, idétlen, selejtes szemelyzettel, ami mai napig kihat. Az ottani szemlelet most is erezteti a hatasat, egy generacioval kesobb is, Nato vaker ide oda...
Hogy sorvadna le a keze amelyik alairta.


Szemlélet alatt mit értesz Kecsón?

Mert ja infrastrukturálisan tényleg agyhalál hogy a csupasz repteret választották amikor lett volna bőven betonfedezékes. Debrecenben a kis magángépek parkolnak a betonhangárokban, Kecsón meg a Gripenek a könnyű szerkezetesekben.... De a tiszti karnál nem vágom mire gondolsz.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Szemlélet alatt mit értesz Kecsón?

Mert ja infrastrukturálisan tényleg agyhalál hogy a csupasz repteret választották amikor lett volna bőven betonfedezékes. Debrecenben a kis magángépek parkolnak a betonhangárokban, Kecsón meg a Gripenek a könnyű szerkezetesekben.... De a tiszti karnál nem vágom mire gondolsz.
Mind Pápa mind Taszar első vonalas repter volt, a legjobb tisztekkel.
Kecskemet meg egy isten hata mogotti tartalek repter olyan tisztekkel. Pápán repült a Farkas Bertalan is pl, es a Kositzky Attila. Kecskemeten meg a gepgyilkosok brigadja.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 527
20 217
113
Mind Pápa mind Taszar első vonalas repter volt, a legjobb tisztekkel.
Kecskemet meg egy isten hata mogotti tartalek repter olyan tisztekkel. Pápán repült a Farkas Bertalan is pl, es a Kositzky Attila. Kecskemeten meg a gepgyilkosok brigadja.

Feltehetően azért esett a választás Kecskemétre, mert amikor megszületett a döntés, hogy csak egy aktív repülőalakulat marad, megnézték, mi hol van. Annak a megmaradónak a reptere lehetőleg az ország mértani közepén legyen, gondolták. Ami kicsit hülyeség, mert Pápa ezt a földrajzi igényt is kiszolgálta volna lényegében. De ez lett.
Csupán tippelek, miért Kecskemét lett, nem tény, amit leírtam.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Szemlélet alatt mit értesz Kecsón?

Mert ja infrastrukturálisan tényleg agyhalál hogy a csupasz repteret választották amikor lett volna bőven betonfedezékes. Debrecenben a kis magángépek parkolnak a betonhangárokban, Kecsón meg a Gripenek a könnyű szerkezetesekben.... De a tiszti karnál nem vágom mire gondolsz.

Olyan 4-6 MiG-29-et tettek tönkre merő hülyeségből.
A 01-est Vári úgy szétműrepülte, hogy elcsavarodott a gép. Volt kettő, ami télen volt kesziben, és idiótáék hagyták ráfagyni a párát a szárnyakra. Aztán amikor látták, hogy jeges a szárny, seprűvel (szöges seprűvel?) álltak neki leverni róla a jeget, amivel kilyuggatták a méhsejt szerkezetet. A többi most nem ugrik be, de hasonló színvonalon volt az eljárás.
Némelyik alkoholistának azóta is szent meggyőződése, hogy mindenki csókolja meg a Vári lábnyomát, mert Farnboroughból díjat hozott.
 
  • Hűha
Reactions: Bubu bocs

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Feltehetően azért esett a választás Kecskemétre, mert amikor megszületett a döntés, hogy csak egy aktív repülőalakulat marad, megnézték, mi hol van. Annak a megmaradónak a reptere lehetőleg az ország mértani közepén legyen, gondolták. Ami kicsit hülyeség, mert Pápa ezt a földrajzi igényt is kiszolgálta volna lényegében. De ez lett.
Csupán tippelek, miért Kecskemét lett, nem tény, amit leírtam.
Kecskemét azért kapta a MiG-29-est, mert Pápa és Taszár F-16-ost kapott volna. De már 93 elején is tudták, hogy az F-16-osok késni fognak valamennyit, viszont az új Für Lajos-féle "körkörös védelem doktrínája" alapján Kecskemét adta magát. Persze a bázist senki pápai származású vezérkari tiszt se gondolta egy percig se komolyan, két okból se.
Egyrészt, mert Pápán volt már fedezék, ők pedig fedezékes repteret preferáltak az új típusnak, illetve ők eleve jóban voltak a lacházi 14. Gárdaezreddel, ezért is jártak oda ismerkedni a 29-essel 1988 körül, azaz ez volt az alap. A cél tehát az volt, hogy Kiskunlacháza legyen az a bizonyos "ország közepe", mivel ott már megvoltak az infrastrukturális alapok a 29-eshez... gondolták ők. Főleg, mert az 1991 koranyári szovjet csapatkivonáskor a reptér állapota leltározva volt, az alapján meg jó ötletnek tűnt a dolog.
Csakhogy a szovjet államadósság törlesztési tárgyalásainak technikai előrehaladásával 1993 kora májusában a HM és a vezérkari főnökség csinált egy bejárást a lacházi reptéren és a katonák elképedve látták, hogy az infrastruktúra romokban hevert, mivel a szovjetek távoztával (részben már pár nappal előtte) a heéyi vasazók és recycling manager származásúak kezelésbe vették az egészet.
1993 június-júliusában pedig amolyan "lesz ami lesz" alapon a típus bázisrepülőterének jobb híján Kecskemétet jelölték meg. A kecskeméti bázis pilótái pedig eleve hallani sem akartak arról, hogy a város kényelmétől távol legyen a szolgálati helyük. Szóval se pénz, se lehetőség, se a leendő üzemeltető ezred katonái által támogatott akarat nem volt arra, hogy Kecskemét kiürítésével Kiskunlacháza legyen az új típus bázisa.
Kecskemét viszont az ország akkori legrosszabb infrastruktúrájú légibázisa volt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 840
82 372
113
Megtisztították a taszári repteret...

Bő négymilliárd forintból teljesen kármentesítették a taszári repülőtér területét és az ottani vízbázist a korábbi üzemanyag-szennyezéstől.

A munkálatok során több mint 174 ezer köbméter földet mozgattak meg.


Így néz ki most a taszári légibázis...

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed