Kínai repülőgép-hordozók

Erről a videóról van szó:
 
Erről már olvastam hogy kína egyszerre két rephordozót fog építeni egyszerre ! A lenti hírt komolyan kell venni ugyan is a hírportál már tavaly novemberben tudott egy 3 hatóműves 6 gen gépről ami csak december 26-án kapott megerősítést és ez nagy szó!

"Kínai katonai bloggerek hónapok óta terjesztik, hogy Kína két repülőgép-hordozót épít egyszerre, amelyek közül az egyik nukleáris meghajtású lesz"

"Az egyik határozottan a 004-es típus, de a másik ismeretlen. Egyesek szerint a Fujian repülőgép-hordozó testvérhajója"
 
Több hajóosztályt is megépítettek "próbaként" és soha nem csak egyet, hanem minden esetben kettőt. A Liaoning (Varyag)-ot is békén hagyhatták volna, de csináltak mellé egy testvérhajót, a Shandongot. De ide lehetne sorolni a Type 051C, Type 052 és Type 052B rombolókat vagy a Type 054 fregattot.
Kétlem, hogy itt kivételt fognak csinálni.
 
Régen az ment hogy minden ami "kínai" szar vacak, most meg bármi is már mindennél jobb, fejlettebb stb...
Szó nincs itt képzelgésről.
Itt a kőkemény realitásról van szó.
Kína régen szar volt és vacak, legalábbis nyugatról nézve, habár kellő türelemmel szemlélve a dolgokat, már egy utólag bombakamrával átépített MiG-19-es, alias Q-5 Fantan is egy józan praktikum.

De ma Kína számos alapvető téren olyan paradigmaváltást ért el, hogy az ő tervezői és ipari kapacitása jóval flexibilisebb, jóval progresszívebb, jóval több ajtót nyit meg a tervezőknek, mint másutt.
Egy ország, amelyik jobbára a semmiből egy évtized alatt a Fujian EMALS-áig jutott, az jóformán "bármire" képes.
Az, hogy valaki a múltban gagyi volt, most meg mindenben a fejlettebb, nem lehetetlen dolog.

És ahogy leírtam, én se tartom mindenképp fixnek, hogy a Fujian idővel nukleáris lesz, de azt igen, hogy tesvérhajója már akár épülhet így is, mert amit most Kínából látunk, abban az a közös minta, hogy minden eleve nagyobb előrelátással van megtervezve.
Nekidurálták magukat egy ekkora hajónak és akarnak nukleáris meghajtást is idővel, akkor azt nem fogják már a nulláról elkezdeni tervezni.
 
Szó nincs itt képzelgésről.
Itt a kőkemény realitásról van szó.
Kína régen szar volt és vacak, legalábbis nyugatról nézve, habár kellő türelemmel szemlélve a dolgokat, már egy utólag bombakamrával átépített MiG-19-es, alias Q-5 Fantan is egy józan praktikum.

De ma Kína számos alapvető téren olyan paradigmaváltást ért el, hogy az ő tervezői és ipari kapacitása jóval flexibilisebb, jóval progresszívebb, jóval több ajtót nyit meg a tervezőknek, mint másutt.
Egy ország, amelyik jobbára a semmiből egy évtized alatt a Fujian EMALS-áig jutott, az jóformán "bármire" képes.
Az, hogy valaki a múltban gagyi volt, most meg mindenben a fejlettebb, nem lehetetlen dolog.

És ahogy leírtam, én se tartom mindenképp fixnek, hogy a Fujian idővel nukleáris lesz, de azt igen, hogy tesvérhajója már akár épülhet így is, mert amit most Kínából látunk, abban az a közös minta, hogy minden eleve nagyobb előrelátással van megtervezve.
Nekidurálták magukat egy ekkora hajónak és akarnak nukleáris meghajtást is idővel, akkor azt nem fogják már a nulláról elkezdeni tervezni.
Azt, csak arra írtam, hogy érezhető egyfajta hangsúly eltolódás a kínai technológiával kapcsolatban. Ahogy régen se volt minden kínai szar, úgy valszeg most sem kell mindentől hasra esni..
Egyébként több bejegyzésben is foglalkoztam pl az élen járó egyedi kínai műholdakkal, szóval egyáltalán nem arról van szó, hogy lebecsülném őket.

Ami az EMALS-t illeti, kb az az a terület elektro-mehanika, amiben az elmúlt évtizedekben komoly fejlődés volt, és ebben a kínaiak élen járnak. Mondjuk nem is a nulláról kezdtek, vásaroltak német Maglevet japán nagysebességű vonatokat, különleges ipari csapágyokat, transzformátort, kondenzátorokat, svéd meg más Európai, gyartóktól, és sokmindent simán lemasoltak.
Ezzel megintcsak nem az érdemeiket akarom csorbitani, de tény ami tény!

Szóval igencsak hamis állítás a részedről, hogy " jobbára a semmiből egy évtized alatt a Fujian EMALS-áig jutott.."
Mer nem a semmiből, és nem egy évtized alatt. Az első EMSALS kutatás meg a 2000eveket megelőzően indult náluk is.
 
Ahogy Yamamoto admirális körbeutazta az USA-t és tisztában volt az amerikaiak ipari (és ezzel katonai) potenciáljával is, úgy most is sok biztpol elemzőnek, meg akik a kínai haderőt akarják megszakérteni a nyugati akadémiai buborékból, szóval mindenkinek ajánlanám, hogy töltsön el legalább két-három hetet Kínában....Távol álljon tőlem minden ilyen kínai propaganda, de megdöbbentő ami ott van, legyen szó gyorsvasúthálózatról, nagyvárosokról, meg mindenről.....Ha haditechnikában, haditengerészetben is ilyen léptékekkel és minőségben haladnak, mint a polgári életben, akkor nem sok jót remélhet az amerikai biztonságpolitika a térségben középtávon....10 éve még J-15ösökkel kezdtek el síugró sáncos hordozón gyakorlatozni meg megszerezni a képességet (és azzal nyugtattuk magunkat, hogy nem kell velük foglalkozni, mert minimális fegyverterheléssel és üzemanyaggal tudják a sáncról a kínaiak indítani a gépeket, meg nincs a hordozóköteléknek a hordozóról indítható légtérellenőrző gépe sem), most meg elektromágneses katapultról 5gen vadászt indítanak, és ott az E-2 koppintás is......
 
Ahogy Yamamoto admirális körbeutazta az USA-t és tisztában volt az amerikaiak ipari (és ezzel katonai) potenciáljával is, úgy most is sok biztpol elemzőnek, meg akik a kínai haderőt akarják megszakérteni a nyugati akadémiai buborékból, szóval mindenkinek ajánlanám, hogy töltsön el legalább két-három hetet Kínában....Távol álljon tőlem minden ilyen kínai propaganda, de megdöbbentő ami ott van, legyen szó gyorsvasúthálózatról, nagyvárosokról, meg mindenről.....Ha haditechnikában, haditengerészetben is ilyen léptékekkel és minőségben haladnak, mint a polgári életben, akkor nem sok jót remélhet az amerikai biztonságpolitika a térségben középtávon....10 éve még J-15ösökkel kezdtek el síugró sáncos hordozón gyakorlatozni meg megszerezni a képességet (és azzal nyugtattuk magunkat, hogy nem kell velük foglalkozni, mert minimális fegyverterheléssel és üzemanyaggal tudják a sáncról a kínaiak indítani a gépeket, meg nincs a hordozóköteléknek a hordozóról indítható légtérellenőrző gépe sem), most meg elektromágneses katapultról 5gen vadászt indítanak, és ott az E-2 koppintás is......
Nem mellesleg a J-15-re már az ugrósáncos startnál se volt korrekt a Szu-33-as "matek", mert a szovjet-orosz géphez képest a J-15 kb 1 tonnával könnyebb, de a hajtóművei meg erősebbek. Az oroszoktól ők ugyanis a J-15-höz nem az AL-31FSz-3-ast, hanem az AL-31FM-1-est vették meg, ami 128kN helyett 135kN-os, utánégetővel.
De már vannak WS-10B hajtóműves példányok is, amelyek elvileg 140kN-os tolóerejűek.
Ezek a változtatások (leginkább a tömegcsökkentés) hozzáadódik a kapacitáshoz és még ehhez vegyük hozzá, hogy a két ugrósáncos hajó a Kuznyecovhoz képest tud teljes gőzzel haladni, mert minden kazánjuk működőképes.
 
Nem mellesleg a J-15-re már az ugrósáncos startnál se volt korrekt a Szu-33-as "matek", mert a szovjet-orosz géphez képest a J-15 kb 1 tonnával könnyebb, de a hajtóművei meg erősebbek. Az oroszoktól ők ugyanis a J-15-höz nem az AL-31FSz-3-ast, hanem az AL-31FM-1-est vették meg, ami 128kN helyett 135kN-os, utánégetővel.
De már vannak WS-10B hajtóműves példányok is, amelyek elvileg 140kN-os tolóerejűek.
Ezek a változtatások (leginkább a tömegcsökkentés) hozzáadódik a kapacitáshoz és még ehhez vegyük hozzá, hogy a két ugrósáncos hajó a Kuznyecovhoz képest tud teljes gőzzel haladni, mert minden kazánjuk működőképes.
Igen, ez egy nagyon érdekes adalék. A Kuynyecov osztály egyik kritikája az volt, hogy az ugrósáncok miatt nem lehet kihasználni a Szu-33/J-15-ösökben lévő potenciált, mivel nem képesek teljes terheléssel felszállni. Ez ok és igazi is a két első pozícióból törtnénő indításnál. Csakhoz van még egy harmadik indítóállás is, ahol a kifutási úthossz kb a duplája? Azzal, mi a szitu? Az már közelít valamennyire egy katapultos indításhoz?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Igen, ez egy nagyon érdekes adalék. A Kuynyecov osztály egyik kritikája az volt, hogy az ugrósáncok miatt nem lehet kihasználni a Szu-33/J-15-ösökben lévő potenciált, mivel nem képesek teljes terheléssel felszállni. Ez ok és igazi is a két első pozícióból törtnénő indításnál. Csakhoz van még egy harmadik indítóállás is, ahol a kifutási úthossz kb a duplája? Azzal, mi a szitu? Az már közelít valamennyire egy katapultos indításhoz?
Mikor erről US Navy tisztekkel beszéltem, ők azt mondták, hogy az E-2 mellett legalább ilyen fontos a repülőfedélzeti légi utántöltő képesség. Amit most jobb híján F-18asokkal oldanak meg, és nem véletlen, hogy az új hordozófedélzeti UAV programban, az MQ-25 is esősorban légi utántöltő lesz. Azért mert még katapulttal sem tudod elegendő üzemanyaggal ÉS fegyverterheléssel indítani a gépeket, és muszáj sokszor úgy sakkozni, hogy megpakolod a gépet a fegyverfüggesztménnyel ÉS keveset tankolsz bele, felküldöd, majd a levegőben meg megtankolod a bevetéshez. Na most síugró sáncos hordozóknál, akármilyen hosszon fut neki, ezek a problémák hatványozottan jelentkeznek, és sosem tudja egy síugrósáncos hordozó repülőalakulata azt a hadműveleti képességét biztosítani, mint egy CATOBAR hordozó.
 
CV-17 VS CV-18
G2a_9w6WYAAG0Ns
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A CNS-18 Fujian a Dél-kínai-tenger északi partján fekvő Hainan jülini haditengerészeti bázisán dokkol. Hamarosan szolgálatba áll. Több anyahajó építésével, köztük egy nukleáris meghajtású szuperhordozóval, a teljesítmény-előrejelzési képességünk 2030 előtt megsokszorozódik. És mindannyian tudjuk, miért rendkívül fontos ez.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Ha a mérés pontos, a  Fujian katapultja hosszabb, mint a Ford-osztályé (110 m a 91 m ellenében)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
+
Beleóg az egyik katapult sín a leszálló pályába, szóval az egyidejű kiszolgálás csak egy katapultal mehet.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.