Kísérleti repülőgépek, prototípusok

Az egész történetben fura, hogy ezt már nem akarták a románokkal közösen fejleszteni. Volt egy kvázi sikeresnek mondható közös projektjük. Logikus lett volna, hogy továbbmennek a kitaposott úton.
Erre a jugoszlávok inkább külön akartak.
A vége az lett, hogy egyik országnak sem jött össze.
A jugoszlávoknak lett egy szép tervük
És a románoknak is.
Egyesek tudni vélik, hogy a kínaiak erre alapozták a JF-17 fejlesztését.
 
Az egész sztoriban jóformán csak történelmi ellenszelet találunk.

  • Míg a hetvenes években Ceaucescu Romániája erősen kiénekelt a KGST-VSz kórusból, amiben Tito Jugoszláviája eleve benne se volt, az el nem kötelezetti státuszért cserébe be lehetett húzni némi SEPECAT Jaguar technológiát, de legalábbis régi angol hajtóművet, néhány angol és francia eredetű avionikát az Orao programba. De csak ennyit
  • A nyolcvanas években Tito helyett jön Milosevics, Jugoszlávia különutassága helyett a kommunistább felhangok erősödnek, miközben ezzel egy időben a KGST-VSz országok felöl is érezhetővé válik egyfajta nyitás. Már nem érdeke a Nyugatnak Jugoszlávia támogatása, Romániáé meg végképp nem
  • A Novi Avion projektben a tervezők a Rafale programot szemelték ki forrásként és ez bizony nem egy Jaguar, hanem a francia légierő következő generációs ugrása, egy csúcstechnológiás kurrens termék, amit még részleteiben se osztottak volna meg senkivel, nemhogy a jugókkal
  • A jugoszláv gazdasági realitás eléggé borús lett, a tagországokban erősödött a gazdasági, majd ennek nyomán a direkt felturbózott etniai szeparatizmus. A jugoszláv szövetségi állam nagy rákfenéje is a jó öreg pénz lett, mivel a jó bevételt hozó export mintegy 60 százalékát a szlovén és horvát tagállamok szerezték be, akik viszont ezt vörös bárókon keresztül szépen elsikkasztották Belgrád elől. Majd jöhetett a nacionalista hevület és a szeparatizmus. Hiszen, ha már lopunk, akkor háborodjunk is fel!
  • Az esetleg szóba jöhető románok ekkorra már azt se tudták, merre vannak arccal. Sokat elárul a helyi "racionalitásról", hogy 1986-ra már 46(!) darab MiG-23MF/UB gépet szereznek be, ML-t, MLD-t egyet se, de épp készültek arra, hogy gyártsák(!) a MiG-23-ast. Közben meg az átlag román értelmiségi az erdőbe járt vadászni, de nem úri passzióból. És a 15 wattos villanykörték csodas korszaka ez.

A Novi Avion projekt mérnökei tehát egyfajta elefántcsont toronyban élve illuzorikus álmokat kergettek és az elképzeléssel pont az történt, ami várható volt. Elmosta a történelem.
Sebaj, majd most jönnek sorra a "jugó" Rafale-ok...
:)
 
Az egész sztoriban jóformán csak történelmi ellenszelet találunk.

  • Míg a hetvenes években Ceaucescu Romániája erősen kiénekelt a KGST-VSz kórusból, amiben Tito Jugoszláviája eleve benne se volt, az el nem kötelezetti státuszért cserébe be lehetett húzni némi SEPECAT Jaguar technológiát, de legalábbis régi angol hajtóművet, néhány angol és francia eredetű avionikát az Orao programba. De csak ennyit
  • A nyolcvanas években Tito helyett jön Milosevics, Jugoszlávia különutassága helyett a kommunistább felhangok erősödnek, miközben ezzel egy időben a KGST-VSz országok felöl is érezhetővé válik egyfajta nyitás. Már nem érdeke a Nyugatnak Jugoszlávia támogatása, Romániáé meg végképp nem
  • A Novi Avion projektben a tervezők a Rafale programot szemelték ki forrásként és ez bizony nem egy Jaguar, hanem a francia légierő következő generációs ugrása, egy csúcstechnológiás kurrens termék, amit még részleteiben se osztottak volna meg senkivel, nemhogy a jugókkal
  • A jugoszláv gazdasági realitás eléggé borús lett, a tagországokban erősödött a gazdasági, majd ennek nyomán a direkt felturbózott etniai szeparatizmus. A jugoszláv szövetségi állam nagy rákfenéje is a jó öreg pénz lett, mivel a jó bevételt hozó export mintegy 60 százalékát a szlovén és horvát tagállamok szerezték be, akik viszont ezt vörös bárókon keresztül szépen elsikkasztották Belgrád elől. Majd jöhetett a nacionalista hevület és a szeparatizmus. Hiszen, ha már lopunk, akkor háborodjunk is fel!
  • Az esetleg szóba jöhető románok ekkorra már azt se tudták, merre vannak arccal. Sokat elárul a helyi "racionalitásról", hogy 1986-ra már 46(!) darab MiG-23MF/UB gépet szereznek be, ML-t, MLD-t egyet se, de épp készültek arra, hogy gyártsák(!) a MiG-23-ast. Közben meg az átlag román értelmiségi az erdőbe járt vadászni, de nem úri passzióból. És a 15 wattos villanykörték csodas korszaka ez.

A Novi Avion projekt mérnökei tehát egyfajta elefántcsont toronyban élve illuzorikus álmokat kergettek és az elképzeléssel pont az történt, ami várható volt. Elmosta a történelem.
Sebaj, majd most jönnek sorra a "jugó" Rafale-ok...
:)
Igazából így visszatekintve, csak nem mertek elég nagyot álmodni és beérték volna néhány Rafale részegységgel. ;) :cool:
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Original UNALTERED 1959 Documentary | Inside the X-15: NASA's Revolutionary Rocket Plane​

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
The RTAF-5 was a Thai training and forward air control aircraft developed and built by the Science and Weapon Systems Development Centre of the Royal Thai Air Force in the 1980s...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ilyen elrendezésű rep-gép építésben voltam segéderő olyan kb. 15 éve az Index Repgép-építés sk. fórumában is csevegve, de sajnos mindkét(-három) építő "összes-kedve" (€/$/HUF) elszállt a 2008-as válság alatt és után! :(

Bónusz lett volna: Diesel-motorral volt tervezve --90-110LE--, "ihletet merítve" a Mogyoródi "Kis-Polák" gazdájának munkásságából! ;)




Ez is egy álom volt a sok ezerből, amit felfalt a 2008-as világ-válság!


.
 
The Vought V-507 Vagabond, the F-14's competitor...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


464220580_558555253218628_1414370522324678098_n.jpg
 
Hermeus rolls out new uncrewed aircraft as company edges toward goal of hypersonic flight...

Hermeus unveiled its new high-speed, jet-powered Quarterhorse Mk 1 aircraft today, taking another small step toward the Atlanta-based startup’s goal of producing the world’s first reusable hypersonic plane.

240328_hermeus_quarterhorse1_handout-scaled-e1711675185316-2048x1150.jpg



Quarterhorse Mk 1 Completes Ground Testing at Edwards
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
The Vought V-507 Vagabond, the F-14's competitor...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


464220580_558555253218628_1414370522324678098_n.jpg
Ennek érdekessége,hogy a Dassault Mirage G egy fejlesztett,amerikanizált változata.
209690.jpeg
 
Na most már van kinn kép a farokrészről is - eszerint három hajtómű. Viszont ez felveti a szivócsatornák fura elhelyezésének kérdését.
Ha három ugyanolyan WS-10 kerül bele, akkor egy közös nagy alsó szivócsatorna sokkal optimálisabb lett volna, vagy a 2 meglévő közösen elláthatta volna a három hajtóművet. A probléma ott van, hogy ugyanazt a rezsimet más formájú, elhelyezésű és valószinűleg áteresztőképességű beömlővel nagy macera biztositani a középső hajtóműnek a két oldalsóval szinkronban. Nyilván az oldalsó/felső elhelyezés az LO kialakitás miatt kellhetett az egy közös alsó helyett (bár a Szu-75 vagy a Boeing X-32 elvileg megoldotta ezt a kérdést).
Egyelőre passz, lehet azonos mindhárom hajtómű, igazából a vezérlés lehozza, csak a veszteségek szerintem igy túl nagyok.

Másik lehetőség, hogy a középsőnek más a kétáramúsági viszonya, bár sok értelmét ennek nem látom, ADVENT jellegű megoldás jobb lenne. Esetleg tényleg ramjet/scramjet, de ott meg egy darab nem tudom mekkora sebességet tud adni ennek a vasnak.
Mindenesetre ötletes, látszik a kinaiak a saját fejük után mennek, ez már messze nem szolgai másolgatás.
Volt már ilyen elképzelés, ráadásul cifrább beömlőelrendezéssel, csak a kínai repül is!

a5-21.jpg
 
77635-cc0afe86d486bbdafa23bd4614551a3b.jpg

Ezen a modelen még jobban látszik,hogy az North America NR-349 terven a harmadik hajtómű osztott beömlői szintén felül lett volna.De ez a gép nem épült meg.Az F107A tervük repült,de nem került sorozatgyártásra.
Mivel ez a kinai lehetséges nehézvadász(?) szintén nem lenne egy dogra tervezett gép,lehetséges a felső beömlő.
Tacit_Blue_in_flight.jpg

Northrop kisérleti lopakodó gépe.
légifölény vadászon nem lehet felső beömlő,azon problémás lenne a manőverezés közben
130236-979fa1ae5c86d2631f5ed63b591535af.jpg

Még a Szu idején a MiG31 váltására szánt gép tervei.
 
NASA Runs X-59 Engine with Maximum Afterburner for First Time...

p24-106-68v2.jpg



 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Campini Caproni N.1 / CC.2


Colorized photo of Campini Caproni N.1/CC.2 with aft section removed during ground test of its afterburner.
GhCMJ8OWIAAPnTR


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.