Kísérleti repülőgépek, prototípusok

6ef3cb94c35f22be10f64fcf9b6f81de.jpg

b8b567e30aa85831faa2957affb55980.jpg

Noi,igy megjelenik
 
Ez kivételesen egész jó wiki bejegyzés.
A gép részletes tervezése 1 hajtóművesnek indult.Elötte megvizsgáltak több megoldást.de a pénzügyi és technikai lehetőségek után az 1 hajtómű mellett döntöttek.Nem sikerült új hajtóművet szerezniük,ezért maradt a modernizált Atar,kb 75-80KN tolóerővel.Aztán 89ben új pk lett a légierő élén,és utasitást adott a kéthajtóműves növelt méretű gép tervezésére.Elsődleges igény az atomfegyver célbajuttatása lett,nem egy mindenes vadászgép.(szerintem hibásan.Atomeszközhördozónak megfelelt volna a kisebb gép is taktikai szinten,Minden egyébre meg ott voltak az RSA rakéták).Ehez a kéthajtóműveshez akarták jugón keresztűl beszerezni az M88 hajtóműveket.Majd jött az SMR95 hajtómű,ami a Klimov RD33 egy változata (ez lett a JF17 hajtóműve).Kipróbálták,Mirage F1 és III(Cheetah) gépbe épitve-és nem voltak elájulva tőle.Bár jobb volt a teljesitménye,de a 300 órás harci viszonyok közötti nagyjavitás közötti üzemidőt nagyon alacsonynak találták.Régi Atar 1200 órás üzemidőt adott.......91ben a programot törölték.Atlas még probálta életben tartani,de 95ben megalakult a Denel,és egyszerűen szemétre dobták az egészet.
Elképesztő,ahogy a semmiből felépitettek egy hadiipart a búrok.De mire elkezdtek jönni az eredmények,megbukott az apardheid rendszer-és a néger vezetés módszeresen tönkretette....(búrok szerint bosszúbol,mert az atomipari részt a hatalomváltás elött a fehérek teljesen megsemmisitették,igy nem jutott ANC kézre))
 

Aurora wins DARPA contract to develop ‘active flight control’ X-plane

Boeing subsidiary Aurora Flight Sciences has won a US defence contract to develop an experimental aircraft that can fly without traditional control surfaces like rudders, flaps and ailerons.

The US Department of Defense (DoD) said on 7 December Aurora won a cost-plus-fixed-fee contract with the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) worth $42 million for development of the so-called X-Plane.

Aurora_X-Plane_800x600-800x400-1

emostebxmaiiz0z-1.jpg

A model of a potential active flow control aircraft by Aurora Flight Sciences - Source: Aurora Flight Sciences

Officially known as the Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE), the programme aims to improve flight performance through the use of so-called active flight control (AFC). The design eliminates use of traditional moving control surfaces to manoeuvre an aircraft, instead using actuators and effectors to modify surface airflow by directly adding energy or momentum.

DARPA believes the technique could produce significant improvements in flight performance, including in range, speed and turning radius...


DARPA-contracts-Aurora-for-next-phase-of-its-active-flow-control-X-plane-program-640x352.jpg
Screen-Shot-2023-01-18-at-2.13.32-PM.png

aurora-flight-sciences-design-studies-slide.jpg



 
Piasecki PA-97 Helistat


First flight: 26 April 1986.

Helostat.jpg


Destroyed in crash on 1 July 1986.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 


Kb. ezért írtam korábban, hogy egy 5. generációs gép "csak" attól is már lehet 6. generációs, hogy az AI/MI mellett más eszköz/érzékelő/fegyverzet alig változik, de az információ előkészítés, elemzés, +tanulás miatt ezek megújult, korábbinál összehangoltabb használatával mégis egyértelmű fölénybe kerül a más szempontból szinte vele megegyező, a felsorolt előnyök miatt mégis korábbi generációsba sorolható rep-gépel.

Én itt a generációs különbség egyértelmű meghatározásaként azt vettem, hogy a korábbi generációkat egyértelműen le tudja győzni.

Ezért gondolom, hogy ilyen folyamat erősítésével részünkről a svédek(Grippen-ek) felé, jelentősen lehet csökkenteni az 5. g-s gépek előnyét az azok kifejlesztése óta eltelt jelentős idő és az ez alatt bekövetkezett műszaki fejlődés kihasználásával.

..."csak úgy, mellesleg": Ez a megoldás sokkal költséghatékonyabb és politikai önállóságot biztosító megoldás lehet, mint a politikai-jóindulat-vásárlós megoldások!

.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
Érdekes 10 oldalnyi gyűjtés a nyugati "béna rajzokból", vagyis ahogy a korabeli nyugati elemzők elképzelték a különböző évtizedekben az akkor még ismeretlen szovjet típusokat:


Mi itt mondhatni ezeken nőttünk fel, majd a rendszerváltást követően jöttünk rá, hogy az időközben megismert valódi MiG-29, MiG-31, Szu-27, Ka-50, Mi-28 kialakítása bizony köszönőviszonyban sincs ezekkel a grafikákkal és háromnézeti rajzokkal.

Csakhogy ahogy telt-múlt az idő, kezdtek előjönni a képek a szovjetek saját korai koncepcióiról, makettjeiről, netán megépült, de elvetélt prototípusairól és nekem úgy fest, hogy ezekhez képest viszont egyátalán nem lőttek mellé a nyugati szakemberek!
Vagyis könnyen lehet, hogy a szovjetek maguk szivárogtattak dezinfót az elvetélt előtanulmányokról, útkeresésekről, korai elképzelésekről, melyekről már tudták, hogy nem fognak megvalósulni.

Érdemes a fenti nyugati grafikákat összevetni a korai MiG-29 elképzelésekkel:


Vagy netán a Szu-27-esével: