...de ha más nem, abban mindenképpen biztos lehettél benne, hogy - négy sebesség fokozat esetén mindenképp, de ha olasz volt, akkor ötödik fokozat esetén is - a maximális sebességét a legnagyobb teljesítményhez megadott fordulatszámon érte el a legmagasabb sebességi fokozatban az átlag autó úgy a 80-as évekig. (Amire szükség is volt a magas légellenállás miatt).Bizony, gyerekként én is nézegettem, hogy mi van egy autó kilóméter órájába írva, mert akkor még azt hittem, hogy az azt jelenti, hogy annyival tud menni.. azóta sajnos felnőttem
Ha jól emlékszem pl a Polszkiba 140km/h volt írva.
Én elektronikus gyújtást szereltem a Nagypolákba (max. sebesség hivatalosan 150 km/h), meg átméretezett kipufogó rendszert (kisebb átmérő az összeömlőtől, de hátsó dob nélkül, így csendesebb(!), mindig 98-as benzint kapott.
Viszont a sebességmérőm alul mért, úgyhogy az utólag beépített ledes fordulatszámmérőre kellett hagyatkoznom.
Egyszer - úgy '91 táján, tehát elévült összevesztem az akkori csajommal (azzal nem volt nehéz...) s az ideget a sebességmámorban vezettem le az országúton. Délután volt, a besütő nap miatt nehezen volt leolvasható a fordulatszámmérő.
De éreztem, hogy az autó igencsak gyors. Árnyékoltam a kezemmel a fordulatszámmérőt, s azt láttam, hogy a piros ledek is virítanak.
Csóri - a lengyel ipar nem túlságosan fényes korszakában készült, csupán három helyen forgattyús tengely nyugvócsapágyazott OHV - motor 6500 felett forgott negyedikben, ami testvérek között is 180 km/h.
Úgyhogy utána már mindig kelepelt a szelepvezérlés, bármit is cseréltem rajta....
Ma már ezek megmosolyogtató adatok és tempók, de aki még autózott a szocializmus termékeivel, az tudja, hogy a KGST kocsikkal ez szinte sci-fi tempó volt.
Még rövid távon is.