Inkább ide tartozik...
debreceni közgyűlés a CATL akkumulátorgyárral kapcsolatos vita....
„Ha a folyók kiszáradnak, az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – A környezetvédelmi aggályokról szólt Debrecen közgyűlése
2022. augusztus 25. 12:29
A városvezetés szakmai konzultációt és a széleskörű nyilvánosság biztosítását ígéri Magyarország eddigi legnagyobb beruházása kapcsán. A közgyűlési ellenzék nem látja biztosítottnak, hogy a gyár nem veszélyezteti a város ivóvízellátását, és hogy nem jár majd túlságosan nagy környezeti terheléssel. Megemelték a maximális óvodai csoportlétszámokat is, valamint két bölcsődefejlesztési beruházást vontak vissza.
Augusztus 18-án délelőtt, közel 3 órán át ülésezett Debrecen közgyűlése a Kölcsey Központban.
Az érdekesebb napirendi pontokat előzetesen már bemutattuk. Ezek közül egyet, a rendőrpalota építése miatti főépítészi előterjesztést visszavonták, a többi 15 előterjesztést nyilvánosan tárgyalták. Előzetesen a Civil Fórum és a Momentum is arra kérte a debrecenieket, hogy vegyenek részt az ülésen, amelyen a
napokban bejelentett, Debrecenben épülő CATL-akkumulátorgyár kapcsán adott tájékoztatást
Papp László(Fidesz) polgármester, ám a hétköznap délelőtti eseményen a közönség soraiban csak néhányan jelentek meg.
Gábor Istvánvárosi főépítész
előterjesztésére a városvezetés a településszerkezeti tervről szóló polgármesteri határozat és a helyi építési szabályzatról szóló önkormányzati rendelet módosítását javasolta a BMW-gyár, továbbá a mellette található beszállítói park és kamionterminál területének egyes részeivel kapcsolatban.
Utóbbi két helyszín összesen 114,46 hektáros területén az előterjesztés szerint 25-ről 20 százalékra (tehát közel 6 hektárral) csökkentik a zöldfelület minimális nagyságát.
Vaszkó Imre(DK) képviselő jelezte, aggódva figyelik a városi zöldterület folyamatos csökkentését, valamint megkérdezte, tudják-e már, milyen környezetromboló kínai gyárat hoznak a területre. Papp László erre válaszolva kijelentette, Debrecenbe még egyetlen környezetromboló beruházás sem érkezett, mindegyik gyárban a környezetvédelmi előírások betartásával folytathatnak majd tevékenységeket. Az előterjesztést a Fidesz, a Civil Fórum és
Kőszeghy Csanád Ábel(független) szavazataival fogadták el, a DK és a Momentum képviselői nemmel szavaztak.
Arra törekednek, hogy elsősorban debreceniek dolgozzanak a gyárban
A déli gazdasági övezet egy önkormányzati tulajdonban álló területének eladásával kapcsolatos
polgármesteri előterjesztés okán beszélt Papp László a
CATL nevű kínai nagyvállalat Debrecenben létesítendő akkumulátorgyáráról, illetve reagált a projekt kapcsán felmerült ellenzéki kérdésfelvetésekre és kritikákra. A polgármester elmondta, az előterjesztés – amelyből kiderül, hogy egy korábbi földtulajdonos beperelte az önkormányzatot a kisajátítás miatt – nincs kapcsolatban a kormány által a napokban bejelentett beruházással. Emlékeztetett,
Madarasi István(MSZP)
önkormányzati képviselő kérte tőle, hogy foglalkozzanak a témával a közgyűlésen.
Papp László tájékoztatásából kiderült, hogy a CATL-gyárat a déli gazdasági övezet déli részén hoznák létre. Mint mondta, először 2018-19 környékén találkoztak a vállalat képviselőivel, de aztán leálltak a tárgyalások, a kínaiak ugyanis inkább Németországban építettek gyárat. A 9 ezer új munkahely kapcsán kijelentette, ez a szintű foglalkoztatás több ütemben valósul meg.
„A város oktatási rendszerét évek óta készítjük fel arra, hogy ki tudja szolgálni azokat a munkahelyteremtő beruházásokat, amelyek a városban jelen pillanatban tapasztalhatók” – fogalmazott, majd kijelentette, arra törekednek, hogy a CATL-gyárban elsősorban Debrecenben kiképzett dolgozókat alkalmazzanak. A polgármester leszögezte, az elmúlt 8 évben azért dolgozott, hogy a szakemberek a városban találhassanak munkahelyet maguknak.
Több ütemben építkeznek
A polgármester elárulta, a gyárat 221 hektáron létesítik, ebből az első ütem 107 hektárt jelent, amelyen már hónapok óta zajlanak a régészeti feltárások. Mint mondta, a CATL-gyáron kívül a déli ipari parkban összesen 3500-an fognak dolgozni. Elmondta, a városvezetés számításai szerint Debrecen 2024-2025 körül éri el azt a pontot, amelyhez képest már nem kell tovább növelni a város ipari területeit, és nincs is szándékuk ezt megtenni.
A gyárral kapcsolatos környezetvédelmi aggályokra úgy reagált, hogy szerinte az Európai Unióban nem kap építési engedélyt az a beruházás, amelyik olyan hatásokkal jár, mint amilyeneket a politikustársai „vizionálnak”. Az érvelése szerint Európában nem épült volna 40 akkumulátorgyár az elmúlt években, ha valóban károsak lennének ezek az üzemek. Az ellenzéki képviselőknek azt üzente, szóljanak
Frans Timmermansnak, az Európai Bizottság alelnökének (aki az
európai zöld megállapodásért felelt), mivel korábban azt javasolta, 2035 után ne lehessen belső égésű motorral működő autókat forgalomba hozni.
Ha a folyók kiszáradnak, bajban leszünk
„Az életünket negatívan befolyásoló környezeti szennyezésre nem kerülhet sor” – jelentette ki Papp László. A polgármester a Debreceni Vízmű adataira hivatkozva elmondta, az 1980-as évek közepén volt eddig a legtöbb a város vízfogyasztása, és a politikus szerint ha megtelik Debrecen ipari kapacitása, akkor sem fogja megközelíteni ezt a szintet. Papp szerint a felszín alatti vizek és a Keleti-főcsatornából származó víz elég lesz a városnak.
„Amíg olyan klimatikus viszonyok nem lesznek a Földön, hogy a folyók kiszáradnak, addig normálisan tud működni. De ha a folyók kiszáradnak, akkor egyéb problémák is lesznek, akkor biztos, hogy az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – mondta a polgármester. (Papp László egyébként telibe trafált az érvelésével, hiszen az állami média
éppen augusztus 13-án számolt be arról, hogy több magyarországi folyó, többek között a Tisza vízszintje is a tartós aszály miatt a valaha mért legalacsonyabbra csökkent az elmúlt hónapokban.)
A polgármester cáfolta azokat a véleményeket, amelyek szerint valójában nem a Nagyerdő és az erdőspusztai tavak, hanem az akkumulátorgyárak miatt valósítják meg a
Civaqua-programot, amelynek keretében a Tisza vizét a Keleti-főcsatornán keresztül elhoznák Debrecenbe. Papp azt is felvetette, át kellene gondolni, hogy a városban lehullott csapadékot hogyan lehetne megtartani annak elvezetése helyett.
Papp László azt ígérte, több lakossági fórumot is fognak tartani a CATL-gyár építése kapcsán, de egyelőre még nem ismerik a beruházás részletes műszaki paramétereit.