Leclerc (Franciaország)

Szükséges hozzá nagyobb tömegű hk is, vagy elég megfelelő dizájn és visszalökés-kezelés?

A nagyobb tömegű és hosszabb ágyú miatt nagyobb toronykoszorú kell (hosszabb lőszer, nagyobb hátrasiklás).
Ehhez szélesebb test kell, ami a megnövekedett tömeg miatt új futóművet is feltételez. Ez a löveg egyébként bazi nagy csőszájfékkel készült, ez csökkenti a hátralökő erőt, de pontatlanná teszi az ágyút. Igazi kísérleti löveg.
 
  • Tetszik
Reactions: beta
A nagyobb tömegű és hosszabb ágyú miatt nagyobb toronykoszorú kell (hosszabb lőszer, nagyobb hátrasiklás).
Ehhez szélesebb test kell, ami a megnövekedett tömeg miatt új futóművet is feltételez. Ez a löveg egyébként bazi nagy csőszájfékkel készült, ez csökkenti a hátralökő erőt, de pontatlanná teszi az ágyút. Igazi kísérleti löveg.

Miért tenné?
 
Ezt a neten találtam:
ZUmsbhVQZXkLR_0QOHFjCSr4mfOaDhTZriPXnV4KhaBqvxL16ZPRxD_hdKHL-BhRAt1GRWYqSaCPsmCycdB4WXUhDEon-WbiEWDrNFIa_oC2ZxNbPQ2YIFQtYfOFig

A kisebb a mostani 120 mm-es kumulatív.
 

A tapasztalatok (kísérleti lövészetek) ezt mutatták. Valószínűleg a sima csövű ágyúk leválóköpenyes, szárny-stabilizált lövedékei a csőszájféken történő áthaladáskor radiális irányban elmozdulnak a vezetőgyűrű mögött (ami már nincs megvezetve, hisz a csövet elhagyta). A csőszájfékben a nagynyomású gázok minden irányban hatnak, a szárnyak pedig pont ebben a turbulens közegben haladnak át.
Nem is ismerek sima csövű ágyút csőszájfékkel. Valamilyen utánzatot (többhelyen megfúrt csővéget) talán látni valamelyik páncélvadász járművön, de nem emlékszem a típusra.
 
A tapasztalatok (kísérleti lövészetek) ezt mutatták. Valószínűleg a sima csövű ágyúk leválóköpenyes, szárny-stabilizált lövedékei a csőszájféken történő áthaladáskor radiális irányban elmozdulnak a vezetőgyűrű mögött (ami már nincs megvezetve, hisz a csövet elhagyta). A csőszájfékben a nagynyomású gázok minden irányban hatnak, a szárnyak pedig pont ebben a turbulens közegben haladnak át.
Nem is ismerek sima csövű ágyút csőszájfékkel. Valamilyen utánzatot (többhelyen megfúrt csővéget) talán látni valamelyik páncélvadász járművön, de nem emlékszem a típusra.
A lövedék meg a csőszajfek elhagyása utan is a köpenyben van ami elvileg illeszkedik a csőszájfekbe.
 
A tapasztalatok (kísérleti lövészetek) ezt mutatták. Valószínűleg a sima csövű ágyúk leválóköpenyes, szárny-stabilizált lövedékei a csőszájféken történő áthaladáskor radiális irányban elmozdulnak a vezetőgyűrű mögött (ami már nincs megvezetve, hisz a csövet elhagyta). A csőszájfékben a nagynyomású gázok minden irányban hatnak, a szárnyak pedig pont ebben a turbulens közegben haladnak át.
Nem is ismerek sima csövű ágyút csőszájfékkel. Valamilyen utánzatot (többhelyen megfúrt csővéget) talán látni valamelyik páncélvadász járművön, de nem emlékszem a típusra.
Bár nem jármű, hanem vontatott löveg, de az MT-12 ilyen, sokfuratos csőszájféke van és sima csövű.

A Leclerc esetében szerintem azért kellett csőszájféket alkalmazni mert "felborította" volna a harckocsit, egy új fejlesztésű MBT-be valószínűleg anélkül építenék be.
 
A lövedék meg a csőszajfek elhagyása utan is a köpenyben van ami elvileg illeszkedik a csőszájfekbe.
Az baj lenne. A csőszájfék furata mindig nagyobb, mint a csőfurat, így az már nem vezet semmit a lövedéken. Ha nem így lenne akkor a csőszájfékben a leeső nyomás miatt lelassulna a lövedék, hisz egészen addig a vezetőgyűrű nagyon szorosan illeszkedik a csőfalhoz. A csőszájfék kamrái után már nem lenne mi hajtsa a lövedéket (ott elment a nyomás), a további hasonlóan pontosan illesztett szakaszon nagyon leesne a sebesség.
 
Bár nem jármű, hanem vontatott löveg, de az MT-12 ilyen, sokfuratos csőszájféke van és sima csövű.

A Leclerc esetében szerintem azért kellett csőszájféket alkalmazni mert "felborította" volna a harckocsit, egy új fejlesztésű MBT-be valószínűleg anélkül építenék be.
Igen az pont ilyen megfúrt csővéggel készült. Azt gondolom, hogy a 60-as években az egyik első sima csövű ágyú lehetett, a későbbiekben egyszerűen semmilyen csőszájfék nem készült az ilyen, nagy nyomásunak nevezett ágyúkra sem nyugaton, sem keleten. Nekem a Centauró rémlik még.
Centauro01.JPEG
 
A 120-as lövegén is van. Tehát van rá példa, de szerintem ez nem az a klasszikus nagy hatásfokú csőszájfék, mint a 140-es Leclerc-en.
2c7ea4bd0457c56ce3457918bae199e7.jpg
 
Amennyire én tudom, csőszájfékes ágyúból nem lehet leváló köpenyes nyíllövedéket kilőni.
A 120-as ágyúval szerelt páncélvadászok , és a PCT. ágyúk HEAT lőszert használnak.
 
Amennyire én tudom, csőszájfékes ágyúból nem lehet leváló köpenyes nyíllövedéket kilőni.
A 120-as ágyúval szerelt páncélvadászok , és a PCT. ágyúk HEAT lőszert használnak.
A sokfuratubol lehet,de azoknak kisebb is a hatékonysága
 
Amennyire én tudom, csőszájfékes ágyúból nem lehet leváló köpenyes nyíllövedéket kilőni.
A 120-as ágyúval szerelt páncélvadászok , és a PCT. ágyúk HEAT lőszert használnak.
Az AMX-10RC lövege csőszájfékes és van hozzá APFSDS lövedék, de ha jól rémlik a 25mm-es gépágyúk is ilyenek.
 
Az baj lenne. A csőszájfék furata mindig nagyobb, mint a csőfurat, így az már nem vezet semmit a lövedéken. Ha nem így lenne akkor a csőszájfékben a leeső nyomás miatt lelassulna a lövedék, hisz egészen addig a vezetőgyűrű nagyon szorosan illeszkedik a csőfalhoz. A csőszájfék kamrái után már nem lenne mi hajtsa a lövedéket (ott elment a nyomás), a további hasonlóan pontosan illesztett szakaszon nagyon leesne a sebesség.
Pedig bizony hogy jóval a cső elhagyása utàn válik le a.köpeny...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A japán Type 16-os 105-ös ágyúja huzagolt (talán az egyik legújabb fejlesztésű 105-ös)? Ott a csőszájfék lyukai mintha a huzagolást követnék.

JGSDF_Type_16_Maneuver_Combat_Vehicle%2826-6348%29_105mm_rifled_gun_left_front_view_at_Camp_Nihonbara_October_1%2C_2017.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7