Líder-osztály

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
39 943
38 063
113
Mindössze a szentpétervári "Északi hajógyárban" (Szevernaja Verf) épülnek fregattok-projekt 22350. Megérkeztek az első szériás orosz gázturbinák és folytatódik az Admiral Golovko és Admiral Iszakov építése. További fregattok építését tervezik, majd ezután kezdik a SuperGorskov építését -8000t.
TEhát fokozatosan térnek át a nagyobb vízkiszorítású hajók építésére. Legvégén kerül sor a Líder építésére.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
12 559
7 153
113
hazudós... nem is tudsz gondolkodni... :cool:

Megjöttek a trollok
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
2 791
9 093
113
A 20.000 tonna mióta romboló kategória?

Kb. a Zumwalt-osztály óta. Ott azért nem akarták cirkálónak besorolni, mert azt a "fontosabb" CG-21 ill. CG(X) légvédelmi cirkálónak, a Ticonderoga-osztály utódjának szánták, amely amúgy ugyanarra a hajótestre épült volna, mint a Zumwalt (alias DD-21, DD(X)) osztály.

A hajóosztályok felfele való tolódása a repülőgép-hordozók növekedése miatt zajlik és zajlott áttételesen. Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű érzékelőket, fegyverzetet, majd helikoptert is tudjanak magukkal vinni a kísérő rombolók, egyre nagyobbra kellett őket készíteni. Az US NAVY esetében 1975 előtt eléggé átláthatattlan osztályozás volt, a "rakétás" jelzővel illették a modern rakétafegyverzetű egységeket, de a feladatkörük alapján tiszta kabaré módra kapták az osztályozást. Mivel a haditengerészet nagyobb, 13-15 ezer tonnás egységeket képzelt el cirkálóként, mint a Long Beach és Albany-osztály, legalább az 1950-es évek végén. A nukleáris meghajtású, 9100 tonnás Bainbridge ASW egység Nukleáris meghajtású, Nagy Rakétás Rombolónak (Destroyer Leader Guided Nuclear, DLGN-25) lett kategorizálva először, a 15 ezer tonnás Long Beach (CLGN, vagyis Nukleáris meghajtású Rakétás Könnyűcirkáló) és a 85 ezer tonnás Enterprise (CGN, Nukleáris meghajtású Repülőgép-Hordozó) mellett így 3 ilyen méretű egységekből álló, nukleáris meghajtásra épülő hordozó-flottilákat képzeltek el, 1-2 CGN mellett 1-2 CLGN és 1-3 DLGN illetve 2-4 FFGN egységgel, meg persze 1-2 SSN-el kísérve).

Menet közben a rakétarendszerek és radarrendszerek zsugorodtak, a nukleáris meghajtás pedig rohadt drágának minősült, így jöttek a 8000 tonnás cirkálók (Leahy- és Belknap-osztály), a Bainbride és a Virginia-osztály pedig át lett sorolva Nukleáris meghajtású Rakétás Cirkálónak (CGN), utóbbi, noha 11 666 tonnás volt, eredetileg FFGN (Nukleáris meghajtású Rakétás Fregatt) besorolást kaptak. Ekkoriban jött az a koncepció, hogy a fregatt első sorban konvojkísérő-osztály (lásd Oliver Hazard Perry-osztály), a hordozókat pedig rombolók és cirkálók kísérjék. Az 1970-es években ez vezetett oda, hogy az ASW feladatkörű Spruance-osztály 8000 tonnásra hízzon (és részben azért is "maradt" romboló, mert volt helikopter-hangárja, ami a fregattok és rombolók sajátja volt, a cirkálókon "nem volt" hely ilyen "luxusra"), de cirkálónak mégse akarták nevezni, mert az a vele nagyjából egy idős Virginia-osztályú, nukleáris meghajtású egységek "sajátja" volt. Hogy az ilyen hajóegységek "pedigréje" megmaradjon, a nagyobb egységek cirkáló, a "kisebb" egységek romboló besorolást kaptak.

Ez a gondolatmenet aztán léket is kapott, mert a Virgina-osztály túl drága lett, jött a drága AEGIS rendszer, és így kényszerből a Spruance hajótestébe építették be - ez lett a Ticonderoga-osztály, éppen 10 000 tonnás vízkiszorítás alatt. Mivel a Tico aféle flotilla-parancsnoki egység is volt (ki volt alakítva a főtiszteknek külön részleg és taktikai vezénylő-központ), és kellett volna "olcsóbb" AEGIS egység, így jött a Arleigh Burke-osztály, cirka 8300 tonnával, romboló besorolással, és mivel a Spruance volt az ASW egység, így nem vittek magukkal helikoptert (ez a Flight IIA esetében jelent meg).

A szovjetek "követték" az amerikaiakat, noha lemaradva és náluk a besorlásokkal folyamatosan variáltak. Például a Kirov, Csapajev és Szverdlov-osztályú ágyús cirkálók (9400, 14000 és 16000 tonnásak) után jött a mindössze 5500 tonnás Kinda-osztályú (Projekt 58) rakétás cirkáló, majd a 7500 tonnás Kreszta-I és - II osztály, és aztán jött a Kara-osztály 9700 tonnával.

Ezek alatt viszonylag stabilan a fregattok, mint a Riga - 1400 tonna, Petya és Mirka ~ 1100 tonna (bár ezeket a szovjetek Járőrhajóknak nevezték) és végül az 1900 tonnás Koni-osztály (ezt jóval később a Gepard-osztály követte, már a Szovjetunió széhullása után). A rombolók is stabilan 3200-3500 tonna körül voltak egy ideig, a Kotlin-osztály még 3500 tonna volt az 1950-es években, aztán a Kildin-osztály 3200 tonnával. Aztán jött a 4200 tonnás Kanin-osztály és 4400 tonnás Kashin-osztály az 1960-as években. Majd a 6600 tonnás Szovremennij-osztály következett, csakhogy itt egy fura lépés követezett, ugyanis a szovjetek a többfeladatú, nagy méretű hajóegységeket egyre kevésbé tartották jó megoldásnak (tették mindezt akkor, amikor a gigászi Kirov-osztály fejlesztését továbbra is támogatták), ezért a Szovremennij-osztály mellé az ASW feladatú Udaloj-osztály lett elképzelve, tehát a két romboló-osztály kiegészítené egymást (hajó elleni fegyverzet és nagyobb hatótávolságú légvédelem a Szovremennij-en, a tengeralattjáró-elleni fegyverzet és a rövid távú légvédelem az Udaloj-on lett elhelyezve). Persze közben ott is jöttek az érdekességek: a Szlava-osztály rakétás cirkálónak, a Kirov nehéz, nukleáris meghajtású rakétás cirkálónak lett besorolva...

Hogy a Lider-osztályt miért rombolónak sorolják be? Ez egy jó kérdés. Tényleg nem tudok rá más magyarázatot, minthogy ha az amerikaiaknak van egy Zumwalt-osztályú rombolójuk, akkor ez is legyen romboló...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
2 791
9 093
113
Mindössze a szentpétervári "Északi hajógyárban" (Szevernaja Verf) épülnek fregattok-projekt 22350. Megérkeztek az első szériás orosz gázturbinák és folytatódik az Admiral Golovko és Admiral Iszakov építése. További fregattok építését tervezik, majd ezután kezdik a SuperGorskov építését -8000t.
TEhát fokozatosan térnek át a nagyobb vízkiszorítású hajók építésére. Legvégén kerül sor a Líder építésére.

A Projekt 22350M, alias Szuper-Gorskov még csak a tervezés fázisában van, és 2026-ban tervezik átvenni az első példányt, ahogy te is írtad, 2027 után kezdődhet meg a Lider-osztály építése, ha csak hirtelen nem történik valami nagy változás. Az meg "picit" odébb van...
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
6 758
11 408
113
Cifu, ráadásul a most készülő kínai hadihajókat még nem is említetted.
Javaslom a topic címét módosítani: Pr. 23560E "Shkval" class (Lider)-re.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 747
8 417
113
A Projekt 22350M, alias Szuper-Gorskov még csak a tervezés fázisában van, és 2026-ban tervezik átvenni az első példányt, ahogy te is írtad, 2027 után kezdődhet meg a Lider-osztály építése, ha csak hirtelen nem történik valami nagy változás. Az meg "picit" odébb van...
Roni írta, hogy 2030-ra elkészül az első Lider, Boki azt írta, hogy a 20-as évek végén tervezik elkezdeni az első építését. Szerintem ezzel a tervezettel nincs komoly probléma, tarthatónak tűnik. Persze bármikor beüthet valami nagyobb gebasz, ami felrúgja az egészet.

A fregatt-romboló-cirkáló vonalra, az is "probléma", hogy nincs egységes rendszer, hogy mi micsoda, miért az. Ilyesmire gondolok, hogy pl 100 cella fölött, vagy ha ABM kapacitással rendelkezik a hajó, akkor az cirkáló, pont. Mint Washington után, ahol konkrétan löveg kaliber mentén kimondták, hogy mi a nehéz, és mi a könnyű cirkáló. De mintha mostanában ódzkodnának a cirkáló elnevezéstől, nem tudom, talán mert túl harcias. Nem az első lenne a történelemben, hogy egy-egy hadihajót nem a tényleges kategóriája szerint neveznek el, hogy könnyebben eladható legyen a politikusoknak és a közvéleménynek.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Max. mekkora méretű és vízkiszorítású hajót tud ma legyártani az orosz ipar?
Mellesleg gyönyörű ez a hajó.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 747
8 417
113
Max. mekkora méretű és vízkiszorítású hajót tud ma legyártani az orosz ipar?
20-30 000 tonnás szerintem belefér, viszont egy, max két hajógyár képes erre. A beszállítólánc is leterhelt, ott is bőven szükséges a fejlesztés. Nem véletlenül nem erőltetik a témát, sok évre és anyagi befektetésre van még szükségük.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
4 712
8 373
113
Illetve kormányzati részről is igyekeznek nyomni a hajógyárakat, hogy az állami megrendelések mellett igyekezzenek minél inkább a piacról is megrendeléseket szerezni, mert így egyrészt kényszerítve is lesznek valamilyen módon a modernizációra (lásd. a távol-keleti Zvezda új dokkja ahol majd az úszó olajfúró tornyok épülnek) másrészt remélhetőleg a termelékenység valamint a minőség is növekszik a jövőben. Nem tudom pontosan mikor mondta Putyin de egy elnöki rendelet értelmében 2030 vagy 40-ra a hajógyáraknál is el kell érni a piaci megrendelések 50 százalékos arányát.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
10 954
4 058
113
Az "elmozdulás"-on nagyot nevettem. De a "nagy pontosságú rakétát" se kutya. :D :D :D
Google translate FTW... :p

Per pillanat viszont még egy Kirov-osztályú egység felújítása is vért és verejtéket követelő kihívás elé állítja az orosz hajógyárakat, a legnagyobb felszíni egység pedig, amit a Szovjetunió széthullása után kezdtek el építeni, a 4035 tonnás Admiral Grigorovics-osztály...

Szóval hogy 11 éven belül akarnak két 20 ezer tonnás új egységet. Aham. Majd elhiszem, ha látom...
Szerintem csak a pénz a kérdés.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
10 954
4 058
113
Most építenek valami 430 méteres dokkot. Az új jégtörőjük, amit ők is építettek 173x33m, és 33E tonna.
 
K

kibbic

Guest

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
4 712
8 373
113
Nagyon sajnálom a Lídert, mert egy felettébb ambiciózus projekt volt ami új szintet hozhatott volna a flottának, de részben a költségek, részben az orosz hajógyártás általános állapota miatt kezdettől necces projekt volt. A Szuper Gorskovoknál viszont látok jövőt, mert nem lehet sokáig tovább odázni a nagyobb hajóosztályok cseréjét. Persze a 2027-ig tartó GVP nem éppen a flottának kedvez, de a hajók csak öregednek és a modernizáció se mehet a végtelenségig. A fregattok szintjén már pozitív változást látok, de tovább kéne ezt folytatni.