C-5 Galaxy (Lockheed, USA)

A gép még ebben a pillanatban is ott van. Vagy a tűzriadó miatti a kamu, vagy nem volt kamu a tűzriasztás.

A tűzriadó csak elterelés volt, a törökországi atomfegyvereket hozták Magyarországra. Itt tárolják ezentúl :)
 
<blockquote rel="silurusglanis">Kényszerleszállást hajtott végre egy C-5 Galaxy Ferihegyen, ha az információim helyesek.

IMG_20160821_095024_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Igen, tegnap nem sokkal dél előtt. Átrepülő gép volt, de bejelzett nekik a tűzjelző rendszer, így inkább leszálltak. Hogy tényleg volt-e tűz, arról még nincs infóm.</blockquote>

Nyelvtanizmus: nem bejelez, hanem jelez, simán. A manapság dívó minden igekötő helyett a be- igekötő használata az engem talán legjobban zavaró jelenségek egyike.

Az atomfegyveres dolog vicces, de akkor nem a Liszt Ferenc repülőtérre kapott volna engedélyt a kényszerleszállásra.

A rágcsáló hihetőbb magyarázat, bár akkor jó eséllyel egyéb hibák is kellene jelentkezzenek: A repülőkön is adatbusz van már: pár vezetéken megy sok eszköz üzenete. Szerintem valószínűtlen, hogy csak egy szenzor adatbuszhoz csatlakozó vezetékét sérti meg, valószínűbb, hogy a szenzor kábele is sérüljön, és akkor aztán minden hibalámpa kigyullad. :)

Lehet amúgy sima szenzor hiba, és napokig tarthat amíg idepostázzák a cserealkatrészt, és lehet, hogy a kézikönyvük szerint enélkül a szenzor nélkül nem repülhetnek, de lehet, hogy kiterjedtebb a hiba, és altart a javítása egy darabig, csak a tűzjelző volt ami kapcsán kiderült.
 
Az adatbuszhoz. A gép széria száma ismert? Ez alapján meg lehetne mondani, hogy átesett -e már a széleskörű korszerűsítésen.
 
Adatbuszt nagyon régóta használnak, de a C-5A gyártásának utolsó évében (1973) jött ki a MIL-STD-1553, így az kieshet ebből a sorból. (Repül még azokból a gépekből egy is?)

Másfelől az találtam, hogy a C-5 is használja a buszt, de nyilván csak a későbbi/felújított változatokra lehet ez igaz.
 
Nyelvtanizmus: nem bejelez, hanem jelez, simán. A manapság dívó minden igekötő helyett a be- igekötő használata az engem talán legjobban zavaró jelenségek egyike.

A nyelv alapvetően olyan, hogy az a helyes, amit használnak. Amúgy a be- használata itt valóban felesleges lehet, de néha bír saját jelentéssel is. Például a talán legelőször használt bevállal nem önmagában az elvállal helyettesítője, hanem jelzi, hogy nem egyszerű elvállalni amit elvállal az illető.

Az atomfegyveres dolog vicces, de akkor nem a Liszt Ferenc repülőtérre kapott volna engedélyt a kényszerleszállásra.

Látod, így tették élethűvé a fedősztorit :)
 
A gép széria száma ismert? Ez alapján meg lehetne mondani, hogy átesett -e már a széleskörű korszerűsítésen.

Régebben a kémek örültek, ha ki tudták deríteni, hogy hány gépe van az ellenségnek. Manapság meg sorozatszám szerintem megy a nyilvántartás egymás gépállományáról. És tán azt is tudják melyik mikor van javításon.
 
<blockquote rel="Veér István">Nyelvtanizmus: nem bejelez, hanem jelez, simán. A manapság dívó minden igekötő helyett a be- igekötő használata az engem talán legjobban zavaró jelenségek egyike.

A nyelv alapvetően olyan, hogy az a helyes, amit használnak. Amúgy a be- használata itt valóban felesleges lehet, de néha bír saját jelentéssel is. Például a talán legelőször használt bevállal nem önmagában az elvállal helyettesítője, hanem jelzi, hogy nem egyszerű elvállalni amit elvállal az illető.

[...]
</blockquote>

Az a mer szó. ;) Ez egyszerűen a kereskedelmi televíziók kultúraromboló hatása. Mondhatni: <i>Behalok, olyan csávónak néztél, aki beszopja ezt a kamut? Ezt benézted.</i>

Nyelvében él a nemzet, fontos, hogy ápoljuk! Természetesen változik folyton, térben és időben más-más dialektusokat használnak, de amikor már nem hallani lassan más igekötőt, akkor kinyílik a bicska a zsebemben.

Gondoltam most itt felhívom a figyelmet erre. Ha én hibázok, szívesen veszem ha kijavítanak. (és most nem mobilról írok, ahonnan néha elszörnyedve látom, hogy mit írtam be azzal szemben amit hittem, hogy írok)

Részemről ezt az offot (itt) befejeztem, privátban szívesen eszmecserélek még erről a témáról is.
 
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="silurusglanis">Kényszerleszállást hajtott végre egy C-5 Galaxy Ferihegyen, ha az információim helyesek.

IMG_20160821_095024_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Igen, tegnap nem sokkal dél előtt. Átrepülő gép volt, de bejelzett nekik a tűzjelző rendszer, így inkább leszálltak. Hogy tényleg volt-e tűz, arról még nincs infóm.</blockquote>

A gép még ebben a pillanatban is ott van. Vagy a tűzriadó miatti a kamu, vagy nem volt kamu a tűzriasztás.
</blockquote>

Ha nem lett volna kamu a tűzriadó, akkor a tűzoltókocsik nemcsak kísérték volna, hanem oltottak is volna. Tehát szerintem fals riasztás volt, de attól a gép még nem szállhat fel újra, amíg a hibás tűzjelző szenzort vagy kábelszakaszt ki nem cserélik. Ráadásul még ha lenne is ilyen pótalkatrész Ferihegyen, a géphez akkor is csak olyan szaki nyúlhat, akinek a Galaxy-ra van szakszolgálati engedélye (szerintem ilyen nincs Mo.-on), úgyhogy van mire/kire várnia.
 
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="silurusglanis">Kényszerleszállást hajtott végre egy C-5 Galaxy Ferihegyen, ha az információim helyesek.

IMG_20160821_095024_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Igen, tegnap nem sokkal dél előtt. Átrepülő gép volt, de bejelzett nekik a tűzjelző rendszer, így inkább leszálltak. Hogy tényleg volt-e tűz, arról még nincs infóm.</blockquote>

Nyelvtanizmus: nem bejelez, hanem jelez, simán. A manapság dívó minden igekötő helyett a be- igekötő használata az engem talán legjobban zavaró jelenségek egyike.

</blockquote>

A repműszaki szakzsargonban az jelez, ami folyamatosan kimutatja valaminek az állapotát (pl. a műhorizont a gép térbeli helyzetét jelzi, a tüzelőanyag-mennyiségmérő a maradék kerozin mennyiségét, a navigációs műszer a repülési irányszögeket jelzi, stb.), a nem állandó hanem bizonyos állapothoz kötött jelzőrendszerek azok bejeleznek (pl. a tűzjelző, veszélyes állásszög-jelző, konkrét vész-üzemmód jelzések a fedélzeti rendszerektől stb.).
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos
Adatbuszt nagyon régóta használnak, de a C-5A gyártásának utolsó évében (1973) jött ki a MIL-STD-1553, így az kieshet ebből a sorból. (Repül még azokból a gépekből egy is?)
Valahol már olvastam, hogy 2016-ra csak 10 db A változat marad szolgálatban. De teljes /hajtóműcserés/ felújításban viszont csak 49 B, 1 A és 2 C változat részesül. /A "C" változat valójában utastér nélküli A változat./ A többi A változatot kivonják. - Jó lesz alkatrésznek! :DDD
 
A "kényszer hozta" és csak pár napig várakozott:
http://iho.hu/hir/felszallt-ferihegyrol-az-amerikai-orias-160824
És ha hinni lehet a linknek, ez egy 45 éves - tehát kivonásra ítélt - "A" változat lehetett.
 
Az air mobilit command felirat felett azok a kis négyzetes izék infracsapda kazetták? Feletta MAWS?