1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed F-117 Nighthawk

Diskurzus a(z) 'Stratégiai/taktikai bombázó repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ha a bot balra megy, akkor a jobb csűrő lefelé mozog a bal meg felfelé, ha magam elé képzelem gépet. Így jön ki a gép orsózó mozgáshoz szükséges két erő és abból forgatónyomaték.
     
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nyilvánvaló,hogy ez így nem jó de a gyakorlat meg az elmélet sokszor különválik főleg akkor ha elkezd rutinból csinálni az ember.
     
    borisz likes this.
  3. emel

    emel Well-Known Member

    Fillérszámolgatás. Legyen minél olcsóbb -> szabványosítás, minél több egyforma alkatrész kell-> egymás mellé beépített vezérlő számítógépek egyforma csatlakozókkal és azonos hosszúságú kábelezéssel (talán még színjelzések se voltak hogy melyik csati hová való?) = összecserélhetőség . HA egyiken más a csatlakozó, HA úgy vannak méretezve a villanydrótok hogy mindegyik csak a saját computeréhez ér el, HA feltűnő színjelzések vannak rajtuk, HA ha a pilóta az értelemszerű kitéréseket ellenőrzi start előtt ... szóval volt ott sok hiba, ha bármelyiket elkerülik, akkor mindenki happy.
     
    borisz likes this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Csak számomra a durva az, hogy igaz, hogy US Navy és nem USAF, de a videók alapján most sem végeznek értelemszerű kitérítés vizsgálatot. Most is odapalacsintázna a gép, ha ilyen hiba előfordulhat. Kivéve, ha ez hardveresen lehetetlen a fordítva bekötés a tervezés által, akkor valóban csak a lényeg az, hogy mozognak-e vagy sem.
     
  5. emel

    emel Well-Known Member

    A kolléga is kiokoskodta a választ, csak ehhez kellett neki is majd fél perc, pedig ő gyakorló repülő volt - minden hétvégén, nyáron néha hétköznap is beült a vitorlázóba, amikor ellenőrizni kellett volna neki a gép működését!! Mondjuk anno az inasoknak elmondtuk, miért is annyira fontos az értelemszerű kormánykitérések ellenőrzése: az NDK-ban történt egy vitorlázó-katasztrófa, mikor vontatásból felszállva elkezdett bedőlni a gép, a pilóta nem tudta kivédeni, leoldott a vontatóról és leszállt. Újra start, ugyanaz! Harmadszori felszállási kisérletnél ugyanaz - csak most már beleállt a földbe és meghalt a szerencsétlen! Kivizsgálásnál kiderült, hogy nem volt összekötve a csűrőkormány tolórudas vezérlése!!!, így a földi próbánál a tolórudak lökdösték a csatlakozó himbát/másik tolórudat és ki-lifegett a csűrő a semlegesből, de a kormány és a kormánylapok között nem volt fix kapcsolat!! Pedig ő is "ellenőrizte" ?? a kormányokat ... úgy-ahogy ...:(:mad:
     
    alfa74, fishbed and molnibalage like this.
  6. arcas

    arcas Well-Known Member

    Naigen :)
    [​IMG]
     
  7. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Várjámá' csávó!
    emel példájában az szerepel, hogy az egyik repülés során.... Feltételezhetően korábban már rendben működött a vezérlés, csak valamilyen munkát végeztek rajta és ezért szétkötötték a tyúkbeleket és mikor újra készre szerelték a vezérlést, akkor nem végezték el valamiért a „melegellenőrzést”.
    Az összes repülőgépen meg van határozva a kormányszervek végkitérésének értéke fokban + szögpercben. És minden repülőgéphez (ha nem is darabra mindhez) kell legyen ellenőrző műszer, amit rögzítesz egy nem mozgó felületen (szárny, vezérsíkok) úgy, hogy a skálán le tudd olvasni a kitérítés szögét (a külső kormányszerv kilépőéle a „mutató”).
    Legalábbis a buta, primitív oroszok ezt követelik meg a repülőiken időszakos munkák keretében... Máskor meg nem engedik meg, hogy csak úgy szétkösd a vezérlési csatornákat (de ha megbontottad, akkor ellenőrizned is kell, időszakosban meg kötelező, ha nem volt megbontva, akkor is.)
    Ilyen fbw-s repülővel sajna nem nagyon találkoztam, de a józan ész azt diktálja, hogy (ha már egyforma csatlakozók vannak és fel tudod őket cserélni, mert még színkód [vagy felirat] sincs, bár ezt tudjuk be az „újdonság varázsának”) ha megbontottad a rendszert, akkor összeépítés után végezd el a fent leírt műveletsort (és azért rögzítsd is az adatokat valamilyen adathordozón). Ha ezt elvégezted, akkor megbizonyosodtál róla, hogy a kitérítések megfelelő „értelműek” és nagyságúak.
    Innét kezdve, ha nem volt baszogatva a vezérlés az előző repülés óta (és ott jól működött), akkor „csak” annyi baja lehet, hogy valahol szétszakadt, megszorult, beékelődött, idegen tárgy kiékelte, stb. Vagyis tulajdonképp felesleges előírnod, hogy minden felszállás előtt végigmenjél az összes kormányszerv mindkét irányú egyenkénti mozgatásának lecsekkolásán és visszaigazolásán, addig, amíg a vezérlésbe nem piszkált bele valaki. Ilyenkor elég arról megbizonyosodni, hogy a kormányszervek akadálytalanul kitéríthetőek teljes tartományban.
     
    borisz and fishbed like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A történetből ilyen finomságok nem derülnek ki. De ezért ellenőrizzük (kéne...) minden felszállás előtt, ha a gépet leállították és/vagy előtte hozzányúltak. Én legalábbis így tenném.

    Ez tök jó, de F-117-ből semmit nem látni ki hátrafelé és mivel éjszaka repül, még ha látnál is bármit... A Horneten is egészen biztosan csak a kitérítést látja a pilóta a mértékét nem, mert takarva van számára...

    Nyilvánvalóan többszörös hiba volt, mert a szerelést követően sem bukott ki a hiba és a felszállás előtt sem.
     
  9. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Az általad említett "melegellenőrzés" az a kritikus elemek ellenőrzése. Kritikus elem pl. a hajtómű, kormányfelületek, ilyesmik... az ülés karfa meg nem. A lényeg, hogy ezek azok, amelyekkel ki lehet nyírni magad, vagyis legalább 2 személynek kell elvégezni rajta a munkát és egy B1 szintű személynek leellenőrizni. Na itt ez akkor elmaradt, valaki úgy pecsételt, hogy nem nézte meg. Karrier bukó, mázlija volt, ha nem csukták le.

    Egészen pontosan muszályból így teszel - minden leszállás után, mielőtt ujra indulsz körbe járod és megnézed - még ha melegen cserélsz is (járó hajtóművel), a pályára gurulás előtt elvégzed a checklistet - amibe benne van a kormányszervek ellenőrzése. Nyilván olyan géppel még nem repültem, ahol nem láttam ezeket, de ha jól emlékszem, ilyen esetben vagy egy megfigyelő, vagy egy külsős rádión mondja, hogy a kormányfelület kitérítése megfelel annak, amit mondasz.
     
    molnibalage likes this.
  10. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Ezt nem is csinálod mindig (nagyjából ez lett volna a mondandóm lényege, hogy nem kell), meg nem is egyedül kell elvégezned.
    Nyilvánvalóan azért mondtam, hogy miután szétakasztották a vezérlést, valamiért nem lett elvégezve normálisan az ellenőrzés, ami azért van, hogy kiderítsd, hogy minden rendben van-e.
    Ugyan arról beszélünk...
     
    borisz likes this.
  11. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

  12. jani22

    jani22 Well-Known Member

    Bocsi, és nagyon Off. :)

    A Tomb Raider III. Area 51 részében Lara többször találkozik a típussal. Mikor - anno, fülhallgatóval játszva - váratlanul nagy hangzavarral átzúgott a képernyőn, nagyon le akartam esni a székről. :D :D
    Nem az én mentésem a játékból, de jól ábrázol mindent. :) Újra fogom játszani!

    [​IMG]
     
    Pocok75 likes this.
  13. jani22

    jani22 Well-Known Member

  14. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    [​IMG]

    A quote from our friend Dan Stijovich "26 and 27 February 2019, a memorable couple days to say the least..."

    On these day's Dan was able to shoot multiple footage from flying Lockheed F-117A Nighthawks above Death Valley National Park (CA).

    Ever since some fifty F-117As were retired from active duty in 2008, Nighthawk test-flying had been observed more often in the surroundings of Nevada's Tonopah Test Range Airport, also known as Groom Lake or Area 51. The second half of 2016, the USAF revealed multiple Nighthawk sorties during daylight and even formation flying was witnessed. The past February days, the Nighthawks were flying openly above Death Valley with a LEHI call sign. On 26 February, F-117A with serial number 84-0824 and vague '49OG' flagship markings (Former 49th Operation Group), was working the flats at Panamint, Death Valley, with two F-16 chase planes at a height of 200ft.
     
    jani22, Python, Pocok75 and 3 others like this.
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "In 2017, and not publiced by any other open source so far, Scramble received very reliable information that at least four F-117s were deployed to the Middle East as an operational need emerged for the USAF to resurrect the Stealth F-117 for special purposes. One of the deployed aircraft was involved in an in-flight emergency and landed far away from its temporary homebase that was likely located in Saudi Arabia, the UAE or Qatar. During this extremely covert deployment the four Nighthawks flew missions above Syria an Iraq with Small Diameter Bombs (SDBs)."
     
    Python, fishbed, therob and 1 other person like this.
  16. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    CIA?
     
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    https://theaviationist.com/2019/03/...-2017-reputable-dutch-scramble-magazine-says/
     
  18. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Ez az angol nyelvű fórum?
     
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    2017-ben F-117-eseket vetettek be a közel-keleten. Pedig 2008-ban kivonták őket. Szíriában és Irakban bombáztak SDB-vel.

    Az a kérdés, hogy miért. Akkor már volt F-22 és F-35 is, amit oda lehetett volna küldeni.
     
    jani22, weasel007 and Python like this.
  20. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Köszönöm, ezek szerint a pihentetés alatt még integráltak fegyvereket hozzá.
     

Ezen oldal megosztása