Várjámá' csávó!
emel példájában az szerepel, hogy az egyik repülés során.... Feltételezhetően korábban már rendben működött a vezérlés, csak valamilyen munkát végeztek rajta és ezért szétkötötték a tyúkbeleket és mikor újra készre szerelték a vezérlést, akkor nem végezték el valamiért a „melegellenőrzést”.
Az összes repülőgépen meg van határozva a kormányszervek végkitérésének értéke fokban + szögpercben. És minden repülőgéphez (ha nem is darabra mindhez) kell legyen ellenőrző műszer, amit rögzítesz egy nem mozgó felületen (szárny, vezérsíkok) úgy, hogy a skálán le tudd olvasni a kitérítés szögét (a külső kormányszerv kilépőéle a „mutató”).
Legalábbis a buta, primitív oroszok ezt követelik meg a repülőiken időszakos munkák keretében... Máskor meg nem engedik meg, hogy csak úgy szétkösd a vezérlési csatornákat (de ha megbontottad, akkor ellenőrizned is kell, időszakosban meg kötelező, ha nem volt megbontva, akkor is.)
Ilyen fbw-s repülővel sajna nem nagyon találkoztam, de a józan ész azt diktálja, hogy (ha már egyforma csatlakozók vannak és fel tudod őket cserélni, mert még színkód [vagy felirat] sincs, bár ezt tudjuk be az „újdonság varázsának”) ha megbontottad a rendszert, akkor összeépítés után végezd el a fent leírt műveletsort (és azért rögzítsd is az adatokat valamilyen adathordozón). Ha ezt elvégezted, akkor megbizonyosodtál róla, hogy a kitérítések megfelelő „értelműek” és nagyságúak.
Innét kezdve, ha nem volt baszogatva a vezérlés az előző repülés óta (és ott jól működött), akkor „csak” annyi baja lehet, hogy valahol szétszakadt, megszorult, beékelődött, idegen tárgy kiékelte, stb. Vagyis tulajdonképp felesleges előírnod, hogy minden felszállás előtt végigmenjél az összes kormányszerv mindkét irányú egyenkénti mozgatásának lecsekkolásán és visszaigazolásán, addig, amíg a vezérlésbe nem piszkált bele valaki. Ilyenkor elég arról megbizonyosodni, hogy a kormányszervek akadálytalanul kitéríthetőek teljes tartományban.