Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 311
8 322
113
+társasági adó is kedvezőbb. A LEGO pont az a cég, amely a folyamatos gépesítésnek köszönhetően egyre kevesebb humán erőforrást igényel, így negatív munkaerőpiaci helyzet ide vagy oda, nyugodtan telepítik ide ők is a gyártósorokat, mert tudják, hogy egyre kevesebb ember kell nekik. Amire elsőre azt mondanám, hogy nem jó, mert ugye Nyiregyházán ők a legnagyobb foglalkoztatók,, de,, maradnak is, mert mindez nem azt jelenti, hogy nem kell ember, csak azt, hogy kevesebb. Több gyártósor így vagy több ember kell vagy marad az állomány, a gyár termelékenysége viszont nő, ami ugye exportra megy, így külkereskedelmi egyenleget segíti pozitív tartományba tartani.
Sokan nem is gondolnák, hogy (főleg a raktározási szektorban) óriási gépesítés folyik, így szerintem kár rimánkodni az idetelepülő gyárok ellen szólóknak "hogy minek, úgysincs már munkaerő" (szerintem aki kitalálta, hogy gyárt hozzon ide, az nem hülyéket kért meg, hogy mérjék fel az itteni helyzetet), mivel bővítás vagy új gyár már teljesen új technológiát alkalmaz, kevesebb emberrel, így lassan , de ez a helyzet is rendbe fog jönni. Export meg csak növekszik...
Azt olvastam, a társasági adó a legkedvezőbb az Unióban. Az adóbeszedést pedig komolyan veszik, minden információt megpróbálnak becsatornázni a NAV-ba, így nehéz az adóelkerülés.
 
  • Tetszik
Reactions: marton

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 742
5 041
113
https://m.origo.hu/gazdasag/20191113-tobb-mint-350-uj-buszt-vasarol-volanbusz.html
"Több mint 20 milliárd forint értékben 352 új autóbusz megvásárlásáról kötött szerződést a Volánbusz Zrt. és a Volán Buszpark Kft. - közölte a Volánbusz."
"A beszerzéssel hamarosan 240 darab Credobus Econell 12 típusú és 112 darab Credobus Inovell 12 típusú jármű lép szolgálatba az október óta országosan működő közlekedési vállalatnál."
"Volánbusz 2019 és 2022 között 3930 darab autóbusz beszerzését tervezi, így a vállalat teljes járműflottájának 60 százaléka lecserélődhet."
Örvendetes, hogy Magyarországon gyártott buszokkal oldják meg a fiatalítást.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 322
96 634
113
Új GDP adat. Nem akarunk befékezni, még dübörgünk...
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...-gazdasag-egesz-europa-a-hatunkat-nezi-407077
eurostatgdp191114egy-334985.png

De majd a következő félévben tuti kifulladunk. :)
Egyébként most már sztem is. Csak vicces, h. a nagy elemzők mindig ezt várják, aztán a számok pofánvágják őket.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 322
96 634
113
Új GDP adat. Nem akarunk befékezni, még dübörgünk...
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...-gazdasag-egesz-europa-a-hatunkat-nezi-407077
eurostatgdp191114egy-334985.png

De majd a következő félévben tuti kifulladunk. :)
Egyébként most már sztem is. Csak vicces, h. a nagy elemzők mindig ezt várják, aztán a számok pofánvágják őket.
Régiós összevetésben is faszagyerekek vagyunk! :)
Tönkreverte az egész régiót a magyar gazdaság
Azzal, hogy a magyar gazdaság az idei harmadik negyedévben 5%-kal nőtt a nyers adat szerint, két szempontból is abszolút kilóg a régiós mezőnyből: egyrészt ez gyorsulást jelent a második negyedévi 4,9% után, míg a többieknél jellemzően lassulás történt, másrészt maga a növekedés üteme is sokkal gyorsabb, mint a régiós országok eddig közzétett adatai.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20191114/tonkreverte-az-egesz-regiot-a-magyar-gazdasag-407065
 
M

molnibalage

Guest
Új GDP adat. Nem akarunk befékezni, még dübörgünk...
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...-gazdasag-egesz-europa-a-hatunkat-nezi-407077
eurostatgdp191114egy-334985.png

De majd a következő félévben tuti kifulladunk. :)
Egyébként most már sztem is. Csak vicces, h. a nagy elemzők mindig ezt várják, aztán a számok pofánvágják őket.
Mindig szoktam vakargatni a fejem, hogy lehet verni a szép nagy %-os növekedésre, csak ameddig a finn egy főre eső GDP a magyar négyszerese és mi kétszer jobban sem növünk százalékosan ez azt jelenti, hogy ők perpill távolodnak tőlünk...
És ez szinte mindenkiről elmondható a táblázatban, néhány kivétel akad. A bibi az, hogy amikor jött a válság 2008-ban, akkor több ország csak lassabban vagy 0-ra fejlődött. Mi meg szépen megzuhantunk.

Szóval lehet dobálózni ilyen rövidtávú doksikkal, de a hosszútáv ismert. 30 év alatt közelébe nem kerültünk a fejlett nyugatnak.
 

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 782
113
Régiós összevetésben is faszagyerekek vagyunk! :)
Tönkreverte az egész régiót a magyar gazdaság
Azzal, hogy a magyar gazdaság az idei harmadik negyedévben 5%-kal nőtt a nyers adat szerint, két szempontból is abszolút kilóg a régiós mezőnyből: egyrészt ez gyorsulást jelent a második negyedévi 4,9% után, míg a többieknél jellemzően lassulás történt, másrészt maga a növekedés üteme is sokkal gyorsabb, mint a régiós országok eddig közzétett adatai.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20191114/tonkreverte-az-egesz-regiot-a-magyar-gazdasag-407065
Koszonhetoen nyugati gazdasagi partnereinknek es az EUnak gyumolcsozo a nyugati erdekszferaba tartoznunk. Hasonloan jot tett nekunk a gazdasagi kapcsolatok elenkitese az Egyesult Allamokkal. Ilyen sikert nem nyugatorientalt orszagok nem mondhatnak el magukrol.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 639
16 022
113
Koszonhetoen nyugati gazdasagi partnereinknek es az EUnak gyumolcsozo a nyugati erdekszferaba tartoznunk. Hasonloan jot tett nekunk a gazdasagi kapcsolatok elenkitese az Egyesult Allamokkal. Ilyen sikert nem nyugatorientalt orszagok nem mondhatnak el magukrol.

Fejlődsz! Az előbb már a demokratikus országok közé soroltál minket, most meg az Orbán-kormány gazdasági sikereit méltatod... jóóóóó! Ha kérhetlek, tisztelj meg minket legalább egy magyar billentyűzettel is.....
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
A Csepel a nemtudom már mi volt a neve kutatóintézettel egy saját motorfejlesztést akart.1hengeres stabil motortol V16 motorig egy családot.(A turbófeltöltő,ami aztán a Rába-MAN Turbót hiresé tette,abbol a tervezetbl származik.)Mikor a D566/750 család még csak formálódott a rajzasztalon.Ede győzött a MAN liszenszvásárlással.De ez nem egyedi eset.A Ganz ugyanigy járt a mozdony motorcsalád tervezetével.Abbol legalább pár darab készült,mielött a ha jol emlékszem francia licencet megvették,és félbe szakitották a saját tervezést
Poén az,hogy a Csepel Autógyár is igy indult.A Rába Botond III került akkor a levesbe a politika miatt,és vették meg a Steyer licencet--holott a Rába gépe sokkal fejlettebb volt.
Ennyit a központi állami tervezés mindenható jóságárol.Aki hisz benne,olvasson Hayeket

Az a Rába-MAN úgy kellett mint egy falat kenyér. A Csepelnek és a Járműfejlesztési Intézetnek 10 év alatt nem sikerült tervezni és gyártani egy működő motorcsaládot. Újabb 5 év alatt pedig nem sikerült legalább használhatóra fejleszteni.
És nem a teherautók miatt, hanem azért, mert szállítani kellett volna a buszokat a közös piacra, de nem volt beléjük üzemképes vagy használható motor. A régi Csepel D614 gyenge volt és elavult, a JÁFI meg az elvártnál gyengébb és rettenetesen megbízhatatlan.
De megnézheted azt is, hogy a FUG meg a PSZH miért kapta a régi Csepel D414 motort és nem valamelyik négyhengeres JÁFI-t.
Nincs itt semmi összeesküvés. Ha a Csepel nem lett volna balfasz, rengeteg motort gyárthatott volna az Ikarusokba meg a saját teherautóiba is.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Az a Rába-MAN úgy kellett mint egy falat kenyér. A Csepelnek és a Járműfejlesztési Intézetnek 10 év alatt nem sikerült tervezni és gyártani egy működő motorcsaládot. Újabb 5 év alatt pedig nem sikerült legalább használhatóra fejleszteni.
És nem a teherautók miatt, hanem azért, mert szállítani kellett volna a buszokat a közös piacra, de nem volt beléjük üzemképes vagy használható motor. A régi Csepel D614 gyenge volt és elavult, a JÁFI meg az elvártnál gyengébb és rettenetesen megbízhatatlan.
De megnézheted azt is, hogy a FUG meg a PSZH miért kapta a régi Csepel D414 motort és nem valamelyik négyhengeres JÁFI-t.
Nincs itt semmi összeesküvés. Ha a Csepel nem lett volna balfasz, rengeteg motort gyárthatott volna az Ikarusokba meg a saját teherautóiba is.
én meg strapálom itt magam a másik topikban totál fölöslegesen ahelyett, hogy átnéztem volna időben ide .... :D
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
én meg strapálom itt magam a másik topikban totál fölöslegesen ahelyett, hogy átnéztem volna időben ide .... :D

Az Ikarus 180 típust 1961-ben bemutatták. Csak motor nem volt bele. Ha jól emlékszem 1964-ben tudták megkezdeni a teszteket a JÁFI motorokkal. És jött a felismerés. Az eredetileg 200 lóerősre tervezett motor valahol 160 teteje és 170 alja között tudott. Szódával még elment, de rengeteg gond volt azzal, hogy a buszokat nem lehetett kiadni, mert nem indultak, rengeteg rohadt le útközben. A kiállítási darab is Leyland motorral lett szerelve, külföldi piacra is Leyland és Saurer motorokkal lehetett csak arcvesztés nélkül értékesíteni. Az 1961-ben bemutatott busz gyártása csak 1968-ban tudott normálisan megindulni köszönhetően a Rába-MAN motornak. Majd 10 év ment a levesbe a Csepel és a JÁFI miatt.
A távolsági busznak szánt 557-es Ikarusból kevesebb mint 40 darab lett gyártva, mert nem volt bele motor. Ha használható lett volna a JÁFI motor akkor 1963-tól korszerű távolsági buszokkal lehetett volna váltani a régebbi típusokat.
A Csepel a "Kázmért" (D705) 1958-ban kezdte gyártani, 1975-ben befejeződött be a gyártása és végéig, már a gyártás kezdetekor is elavultnak és gyengének számító Csepel D614-es motorral szereltek.
De a Csepel zsenialitását dicséri például az is, hogy a D452 Star fülkéjét fixre szerelték, és így gyakorlatilag a motor normál karbantartása és javítása is rémálom volt.
A Csepel D496 teherautónak (D344 leváltására tervezték) sem sikerült motort gyártani. Azt a pár darabot amit összeraktak a régi D614-el szerelték. A hetvenes évek elején vállalhatatlan volt egy olyan motor ami az ötvenes évek végén is öregnek számított. Nem is lett belőle semmi.
A D566 is akkora siker volt, hogy a tervezett 8000 darabos rendelést a gyártási problémák, karbantartásigényesség és az ár miatt gyorsan visszanyesték 3000 darabra. A Csepel drágábban tudott gyengébb minőséget produkálni a Néphadsereg számára, mint a KGST többi teherautó gyára. Így került a rendszerbe a nagyszámú Ural és DAC. Ráadásul az is beszédes, hogy a hetvenes években rendszeresített teherautók közül a Csepelek pörögtek ki először. Igaz ebben azért volt szerepe az alkatrészek nehézkes beszerezhetőségének is.
Az egész magyar teherautógyártásnak betett az az elképzelés is, hogy a KGST országok szakosodjanak, viszont ugyanezért lettünk buszgyártó nagyhatalom is.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Konkrétan Botond háromról én sem tudok, szerintem a kolléga arra gondolt hogy anno a Rába korszerűbb és jobb teherautókat gyártott, de politikai okokból nem azt tolták a komcsik hanem inkább a Csepelt erőltették. Aminek az első modellje egy Steyr teherautó licensze volt, asszem ez:

Szerintem a Láng gépgyár motorjaira gondolt. Ott kaszálták el a közúti járművekbe való motorgyártást az államosítással, mert a gyárnak komolyabb dolgokra kellett koncentrálnia. Negyvenes évek vége, talán 1948?
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Többek szerint el kéne már felejteni. :D

Hát ha bejön nekik, akkor egy olyan cég lesz kb. mint a Bosh, alkatrészt nyomják, de a komplett teherautót nem igazán. Ami viszont üdvözlendő, hogy a gyárban belátták, ez megfogható, és így lehet a cég igazán nagy, lehet Európa legnagyobb futóműgyártója, ami valljuk be nem lenne kis teljesítmény. Más meg gyárt motort meg kasznit, és valahol összeszerelik. Pl. személygépjárműnél is már régóta ez megy és ideje volt észrevenni. Kevés, talán már nincs is olyan gyártó aki a gépjárművét az utolsó csavarig önmaga beszállító vagy más gyár igénybe vétele nélkül gyártja. Annak az korszaknak vége.