Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Például a német az első, olasz a második világháború után elvesztette azt a gyarmatát is ami volt. Ergo fölösleges a gyarmatokra hivatkozni.

Ez azert nem teljesen igaz, mert ettol meg a befolyasuk, piacuk stb siman megmaradt, arrol mar nem is beszelve, hogy micsoda gazdagsagot halmozott fel peldaul Hollandia a gyarmatokbol (es csendben a mai napig jopar megvan neki, csakugy, mint a franciaknak, briteknek a kulonbozo strategiai pontjaik stb.)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Halfdan

Well-Known Member
2019. január 9.
2 215
3 214
113
Plusz a nemeteknek olaszoknak voltak gyarmataik. A danoknak norvegoknak is voltak gyrmataik a svedeknek is voltak gyarmtaik csak nem tudtak azokat megorizni mas europai orszagoktol... Csak megjegyzeskent a skandinavok voltak a legnagyobb rabszolgakereskedok... Nem volt szuksegu nagy gyarmati teruletekre arra voltak ralva hogy kikotottek valahol afrikaba es elhajtottak az embereket a kornyektol /masok gyarmatairol.../ ebbol tobb galiba is adodott... Ja es a rabszolgaszallito hajok legjobb minosegu valtozatait is a skanfinavok talaltak ki es gyrtottak mimdenkinek./ a legjobb minoseg termeszetesen a legzugoltabbat jelenti.../

A norvégoknak a viking korban volt gyarmata fél anglia! A dánoktól 1907-ben függetlenedtek, nem tudom milyen gyarmata volt. A dàn gyarmat izland és grönland (az ottani "aranybányákkal"). A német fejlődéshez is többet hozzátett Krupp mint komplett namíbia-kamerun-togo! Bezzeg a spanyol-portugál gazdasàg szàrnyalt a gyarmataival.
 
K

kamm

Guest
A norvégoknak a viking korban volt gyarmata fél anglia! A dánoktól 1907-ben függetlenedtek, nem tudom milyen gyarmata volt. A dàn gyarmat izland és grönland (az ottani "aranybányákkal"). A német fejlődéshez is többet hozzátett Krupp mint komplett namíbia-kamerun-togo! Bezzeg a spanyol-portugál gazdasàg szàrnyalt a gyarmataival.
A spanyolok bizony a mai napig elnek belole, lasd Islas Canarias stb. Amugy attol, hogy egyes orszagok elcsaptak a felhalmozott toket mindenfele ostoba dologra - lasd spanyol polgarhaboru stb -, attol meg az elonye megmaradt szamtalan formaban (piacok, nyelvi elony stb.)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez hat ország. Hány országot tartunk a nyugat részének? Ezek közül a II. világháború után az angoloknak, franciáknak volt jelentősebb gyarmatbirodalmuk. Spanyol, portugál már rég elveszett, asszem a belga, holland is. Szóval miről beszélünk?
Nem a teljes nyugatról, hanem a mag-országokról beszélgettünk, és nyilván nem a legcsóróbbak voltak azok. Meg arról, mitől voltak a mag-országok jóval gazdagabbak évszázadok óta. A II. vh. után meg még Portugáliának (Angola, Mozambik, Port.-Guinea, Goa, Macao, stb.) és Belgiumnak is (Belga-Kongó) voltak gyarmataik.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 666
93
Nem, most is azt a szánalmas magyarázkodást hallom vissza, hogy a nyugati országoknak azért jó mert gyarmataikból jól éltek/élnek. Ez marhaság. Azért jobb mert jobban csinálják amit csinálnak. Mi mindig megmagyarázzuk, hogy nekünk miért szar, ahelyett, hogy szembenéznénk a valósággal, csak hát az ugyebár kényelmetlen.
Mit csinálnak jobban a gyarmatositást?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
A norvégoknak a viking korban volt gyarmata fél anglia! A dánoktól 1907-ben függetlenedtek, nem tudom milyen gyarmata volt. A dàn gyarmat izland és grönland (az ottani "aranybányákkal"). A német fejlődéshez is többet hozzátett Krupp mint komplett namíbia-kamerun-togo! Bezzeg a spanyol-portugál gazdasàg szàrnyalt a gyarmataival.
Nezz kicsit jobban utanna nekem nepfosulin daniaba volt dan kultura es tortenelem tantargyam... Volt afrikai es indiai gyarmat is tavol keleti is. Es nem nem banyasztak hanem rabszolga depoknak tartottak fent zomeben mellekesen kereskedelmi kozpont... /nem tagadjak sajnaljak amit az oseik tettek..,/
 

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 666
93
A szocialista vállalatok zöme, már a 70-es, 80-as évek során vergődött.
Ezzel az első mondatottal egyet értek. Amikor az IMF hiteleket arra költöttötük el, hogy ezeket a cégeket felszereljük az akkori modern technologiával vagy csak feltőkésítettük, majd utána fingért elattuk, de a hitel rajtunk maradt és ráadásul direct a legmagasabban kamatoztatták. Majd amikor ezeket a cégeket bezárták mert miliárdokat kerestek csak az eladáson rajtuk a 90-es években. Újabb IMF hitelt vehetünk fel hogy a sok munkanélküli családót eltarcsák segélyekből. Persze itthon gondoskottak arról hogy azoknak a hiteleknek a kamatai jó magassan legyenek. Magyarországon az a szó jobban eladható volt hogy privatizáció de az egyenlő volt a fosztógatással=gyarmatosítás.
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 249
5 293
113
Ez azert nem teljesen igaz, mert ettol meg a befolyasuk, piacuk stb siman megmaradt, arrol mar nem is beszelve, hogy micsoda gazdagsagot halmozott fel peldaul Hollandia a gyarmatokbol (es csendben a mai napig jopar megvan neki, csakugy, mint a franciaknak, briteknek a kulonbozo strategiai pontjaik stb.)
Pl. a németeknek milyen befolyásuk maradt meg?
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 249
5 293
113
Ezzel az első mondatottal egyet értek. Amikor az IMF hiteleket arra költöttötük el, hogy ezeket a cégeket felszereljük az akkori modern technologiával vagy csak feltőkésítettük, majd utána fingért elattuk, de a hitel rajtunk maradt és ráadásul direct a legmagasabban kamatoztatták. Majd amikor ezeket a cégeket bezárták mert miliárdokat kerestek csak az eladáson rajtuk a 90-es években. Újabb IMF hitelt vehetünk fel hogy a sok munkanélküli családót eltarcsák segélyekből. Persze itthon gondoskottak arról hogy azoknak a hiteleknek a kamatai jó magassan legyenek. Magyarországon az a szó jobban eladható volt hogy privatizáció de az egyenlő volt a fosztógatással=gyarmatosítás.
Rendben van. Nem privatizálunk. Mit csinálunk a veszteséges vállalatokkal?
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Rendben van. Nem privatizálunk. Mit csinálunk a veszteséges vállalatokkal?

A veszteséges vállalatot, ami modernizálással sem lesz versenyképes, ha akarnád se tudnád az értékén privatizálni. Ritkák azok az esetek mikor hosszú távon megéri gyárat eladni, és nem átalakítani/bezárni saját magad. A privatizáció a 90-es évek óta az intézményesített szabadrablás szinonímájává vált.
A veszteségest vagy modernizáljuk/átalakítjuk, vagy bezárjuk magunk.
 

hlln

Well-Known Member
2019. május 17.
324
1 063
93
A wiki szerint 922ezer észt anyanyelvű, 407ezer orosz anyanyelvű.

Én Észtországot nem tudom valódi országként kezelni a méretei miatt. Annyi lakója van mint Budapestnek aggló nélkül. Nem lehet se a teljesítményét se a problémáit összehasonlítani már egy 10 milliós országéval sem, nem hogy egy 30-40 millióssal.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

Halfdan

Well-Known Member
2019. január 9.
2 215
3 214
113
Nezz kicsit jobban utanna nekem nepfosulin daniaba volt dan kultura es tortenelem tantargyam... Volt afrikai es indiai gyarmat is tavol keleti is. Es nem nem banyasztak hanem rabszolga depoknak tartottak fent zomeben mellekesen kereskedelmi kozpont... /nem tagadjak sajnaljak amit az oseik tettek..,/

Város méretű gyarmarok? Ahogy írtad is a kulcs a kereskedés. Rabszolgával is ami a korban egy "tiszteletreméltó foglalkozás volt.
 

Halfdan

Well-Known Member
2019. január 9.
2 215
3 214
113
Én Észtországot nem tudom valódi országként kezelni a méretei miatt. Annyi lakója van mint Budapestnek aggló nélkül. Nem lehet se a teljesítményét se a problémáit összehasonlítani már egy 10 milliós országéval sem, nem hogy egy 30-40 millióssal.

Meg sem merem kérdezni hány embernél, mekkora területnél kezdődik a valódi ország
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Par kivetel volt, az Ikarus peldaul 1980-82 kozott tobb buszt gyartott, mint a mighty nemet buszgyartas. A problema persze akkor kezdodott igazan, mert a korlatolt, ostoba, orrukig nnem lato Kadarek inkabb feleltek a megtermelt valutat ahelyett, hogy visszaforgattak volna R&D-be, ahogy az Ikarus kerte, gyakorlatilag levagva a tyukot, ami a tojast tojta.

Nem egészen ez volt a helyzet.
A nyolcvanas évekre a Rába MAN D2156 motor végképp elavult. Ekkor merült fel az új licenc vásárlása.
Ez lett a Rába-List D11 és D12. Ami valóban egy korszerű, erős motor volt. Viszont rengeteg mindent képtelenek voltunk hozzá legyártani itthon. Szinte mindent csak nyugatról lehetett hozzá beszerezni. Ez olyan mértékben megdrágította a buszok árát, hogy a KGST piacon gyakorlatilag eladhatatlanná vált. Ekkor megkísérelték a nyugati alkatrészek kiváltását hazaival.
Nem sikerült jól, gyakorlatilag a megbízható List motorok innentől egy betegággyá változtak. Volt minden, blokkátszakadás, hengerhüvely leszakadás, főtengelytörés. Az üzemanyag fogyasztás jelentősen az olajfogyasztás drasztikusan megugrott.
Ez azt eredményezte, hogy a nyolcvanas évek közepére, végére az Ikarus választhatott egy súlyosan elöregedett MAN, egy megfizethetetlen drága Külföldi alkatrészekből összerakott List és egy hazai alkatrészekből összetákolt legendásan megbízhatatlan List motor között.
Bónuszkör. A MAN-tól a hatvanas évek közepén azért kellett licencet venni, mert a JÁFI 10 év alatt képtelen volt kifejleszteni egy működőképes, az ötvenes évek végi színvonalat megütő motort. Eleinte az Ikarusokba ezért került a Csepel D 614 motor.
Bónuszkör +1. A Csepel D 614 egy 1949-ben megvásárolt négyhengeres Steyr licenc hathengeresített változata volt.
Szóval magyar motorok, R&D, vas és acél országa.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Nem egészen ez volt a helyzet.
A nyolcvanas évekre a Rába MAN D2156 motor végképp elavult. Ekkor merült fel az új licenc vásárlása.
Ez lett a Rába-List D11 és D12. Ami valóban egy korszerű, erős motor volt. Viszont rengeteg mindent képtelenek voltunk hozzá legyártani itthon. Szinte mindent csak nyugatról lehetett hozzá beszerezni. Ez olyan mértékben megdrágította a buszok árát, hogy a KGST piacon gyakorlatilag eladhatatlanná vált. Ekkor megkísérelték a nyugati alkatrészek kiváltását hazaival.
Nem sikerült jól, gyakorlatilag a megbízható List motorok innentől egy betegággyá változtak. Volt minden, blokkátszakadás, hengerhüvely leszakadás, főtengelytörés. Az üzemanyag fogyasztás jelentősen az olajfogyasztás drasztikusan megugrott.
Ez azt eredményezte, hogy a nyolcvanas évek közepére, végére az Ikarus választhatott egy súlyosan elöregedett MAN, egy megfizethetetlen drága Külföldi alkatrészekből összerakott List és egy hazai alkatrészekből összetákolt legendásan megbízhatatlan List motor között.
Bónuszkör. A MAN-tól a hatvanas évek közepén azért kellett licencet venni, mert a JÁFI 10 év alatt képtelen volt kifejleszteni egy működőképes, az ötvenes évek végi színvonalat megütő motort. Eleinte az Ikarusokba ezért került a Csepel D 614 motor.
Bónuszkör +1. A Csepel D 614 egy 1949-ben megvásárolt négyhengeres Steyr licenc hathengeresített változata volt.
Szóval magyar motorok, R&D, vas és acél országa.

Azt kiegészítésként hozzátoldanám, hogy a korszak jellemzője volt, hogy üldözték az értelmiséget, ami a K+F totális leépüléséhez vezetett. Ma jobb a helyzet, de még mindig messze vagyunk attól, hogy jól működjön a K+F az országban, de évről-évre haladunk. Csak ugyebár a rossz szemléletet hordozók lassan halnak ki, és még 30 év után is kísértenek egyes egyetemeken. (ezt mutatja az egyetemeken való baloldali túlsúly, csak lassan szűnik meg)
Legalább jó hír, hogy lassan ugyan de haladunk az önálló fejlesztések terén, bár egy hosszú folyamat. Majd 30 év múlva kiderül, mennyire értük utol az akkori listavezetőket, netán bizonyos területeken lehetünk mi is az élvonal. (1-2 helyen ma is azok vagyunk még így is)
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 471
5 305
113
Azt kiegészítésként hozzátoldanám, hogy a korszak jellemzője volt, hogy üldözték az értelmiséget, ami a K+F totális leépüléséhez vezetett. Ma jobb a helyzet, de még mindig messze vagyunk attól, hogy jól működjön a K+F az országban, de évről-évre haladunk. Csak ugyebár a rossz szemléletet hordozók lassan halnak ki, és még 30 év után is kísértenek egyes egyetemeken. (ezt mutatja az egyetemeken való baloldali túlsúly, csak lassan szűnik meg)
Legalább jó hír, hogy lassan ugyan de haladunk az önálló fejlesztések terén, bár egy hosszú folyamat. Majd 30 év múlva kiderül, mennyire értük utol az akkori listavezetőket, netán bizonyos területeken lehetünk mi is az élvonal. (1-2 helyen ma is azok vagyunk még így is)

Üldözték az értelmiséget? A Palkovics kontra MTA-ról nekem most valami hasonló ugrik be!
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Üldözték az értelmiséget? A Palkovics kontra MTA-ról nekem most valami hasonló ugrik be!

Pont pl. az MTA-ra betokosodott nem kutatunk semmi hasznosat elvtársakról szólt a hozzászólásom, akiknek csak annyit mondtak, ha nem mutattok fel semmit nem kaptok pénzt, és kap helyette más, aki fel tud valamit mutatni.
Erre csak egy hőzöngést sikerült válaszolniuk, akkor igenis kapjanak azok akik komolyan kutatnak, nem csak immel-ámmal himihumi dolgokat kutatGATnak.
Ez nem értelmiség üldözés, hanem pont, hogy lehetőség biztosítása az újaknak, akiket eddig a volt szoci párthű bebetonozott réteg elnyomott.