Magyarország légvédelme

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 634
3 914
113
Magyar és jugoszláv Mig-21 esete. Németh Zoltánra keress rá!
Szia,

A legutobbi Budaorsi hangarnapon kint volt!
Par percet beszelgettem vele, nagyon erdekes volt.
274350992_4963622597091657_959599846368590163_n.jpg


2022 FEBRUÁR 26-27., 10:00-18:00
HONVÉDELMI HANGÁRNAPOK
Budaörsi Repülőtér

"A HONVÉDLEMI SPORTSZÖVETÉGGEL közösön rendezzük meg a Budaörsi Repülőtéren. Ha szereted a repülést a sportot, akkor ott a helyed! Kipróbálhatod magad a lőtéren vagy éppen megismerkedhetsz sportágakkal a katonai hagyományőrzéssel, találkozhatsz vadászpilótákkal, közelről nézhetsz meg repülőgépeket vagy akár jelentkezhetsz a HONVÉDELMI SPORTTÁBORBA. Egy kellemes séta a reptéren igazi családi program a tavasz várása közben! Belépőjegy nincs, sok-sok érdekesség viszont lesz!"
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 055
6 517
113
Tetszel emlékezni Barcson történtekre? Kazettás bomba. A szerbek és horvátok is többször átlépték hatérainkat, igaz csak rövid időre, mégsem keveredtünk velük háborúba. A miniszterelnök nem emel gépeket okoska.
Én rajzoltam tervtáblán az egyik éjszakai jugoszláv látogatást, Pécsig bejött két Mig-21-est, Kecskemétröl fogta el öket két magyar Mig-21-es és kísérte ki az országból. Az egyik pilótája Német Zoltán (germán) volt és soron kívüli elöléptetést kapott (én meg három nap jutalom szabadságot, mert a tisztek a harcállásponton nem hitték el, hogy bejöttek - fekve kellett a mocsokban rajzolni az üveg táblára, mert nekünk az északi részt kellett volna figyelni, de a délit láttuk jól, viszont a tervtáblák kialakításánál erre nem gondoltak).
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 906
8 212
113
Német Zoli részletesen elmesélte nekem az egészet egyszer egy összejövetelen.. A szerb pilóta alig nézett ki a fülkéből, vszeg a térképeit műszerit nézte, Zolinak alig volt már üzemanyaga, ezért csinált egy figyelemfelkeltő manővert, akkor eszmélt a szerb srác, hogy mi is van..

Más: gyakorló repülések minimálisan de voltak a szerb háború idején is. Vári Gyula mesélte, hogy volt, hogy felszálltak full fegyverzet és a központ tök, aztán jöttek az F-15-ösök, pörögtek lefelé. Aztán vizuális azonosítás, az amcsik megmutatták a hasuk alját, a fegyverzettel, meg a mi géppárunk is, a 2 R-27-est és négy R-73-ast. Aztán hazarepültek Kecso-ra. Azt is mesélte, hogy felszállt légibemutatót gyakorolni, és valamiért nem volt megfelelő a kommunikáció és csak azt látták, hogy az F-15 géppár nagyon gyors ütembe csökkentve a magasságot jött feléje. De végül rájöttek, hogy légibemutató gyakorlás..

A két beszélgetés az Bp. VII kerületi ejtőernyős klubban volt, amikor még a Forszázs Egyesültben tevékenykedtem, és előadásokat szerveztünk téli időszakban különböző híresebb hajózókkal (pld. Német Zoli, Vári Gyula, Sky Hussars 1-2 tagja, Besenyő stb. bocsánat, va valakit kihagytam)... anekdoták vége :)
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 563
11 136
113
A délutáni órákban most egy Ukrajna irányából érkező légijármű miatt riasztották a Magyar Honvédség Gripenjeit. A NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja rendelte el a magyar vadászgépek felszállását. A riasztás szerint az azonosítatlan légijármű a keleti országrészben tűnt fel a radaron és Szlovákia irányába haladt. A Gripenek ellenőrizték a jelzett légteret, ott járőrözési feladatot hajtottak végre, majd miután meggyőződtek a légtér biztonságáról, visszatértek a kecskeméti bázisra.

 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 875
91 401
113
A délutáni órákban most egy Ukrajna irányából érkező légijármű miatt riasztották a Magyar Honvédség Gripenjeit. A NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja rendelte el a magyar vadászgépek felszállását. A riasztás szerint az azonosítatlan légijármű a keleti országrészben tűnt fel a radaron és Szlovákia irányába haladt. A Gripenek ellenőrizték a jelzett légteret, ott járőrözési feladatot hajtottak végre, majd miután meggyőződtek a légtér biztonságáról, visszatértek a kecskeméti bázisra.

1 jó hir, hogy most már felkészültebbek a sorozatos légtérsértésekre.
1 rossz, az ukránok nem hagyják abba. Előbb, utóbb koccanás lesz, aztán megint nyomhatják az áldozati bárány szerepet
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
1 jó hir, hogy most már felkészültebbek a sorozatos légtérsértésekre.
1 rossz, az ukránok nem hagyják abba. Előbb, utóbb koccanás lesz, aztán megint nyomhatják az áldozati bárány szerepet

1 rossz hír, hogy mi a fene jön be így, amit a radar érzékel, a NATO légvédelmi parancsnokság riadóztat és nem találjuk meg.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and LMzek 2.0

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113

16:48 -tól...! Reméljük ez a drón esetén is így volt és ott is hoztak egy döntést...!
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 369
113
16:48 -tól...! Reméljük ez a drón esetén is így volt és ott is hoztak egy döntést...!
...
...azt feltételezd, hogy részegen, a saját hányadékában fetrengve "alkalmatlan"-kodott a felelős parancsnok? o_O
Ha nagyon véleményt szeretnék formálni azt mondanám, hogy az alap dolgok hozzáférhetők a neten. Köztudott, hogy a sziklában egy ember kezében van a döntés joga, ahogyan fenti videóban is elhangzik, nem a honvédelmi miniszter vagy a miniszterelnök, nem is az államfő dönt ilyen esetekben,...hanem egy ügyeletes tiszt, aki ezt csinálja egész nap. Ezt gyakoroltassák vele gondolom havonta gyakorlatokon és ezt verik bele újabb meg újabb képzéseken évente.
Azok, akik ebbe valamiféle "politikát" meg még nem is tudom mit látnak, azok nyugodtan kérjenek örök élet szunyát a repülős ht-topikokra, mert akkor feleslegesen irnak oda!

Amit viszont el tudok képzelni, hogy előállt az a szituáció, hogy nem a gyakorlatokon megszokott módon és sorrendben jöttek a dolgok, és a nemzeti és NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja közötti hatáskörök és procedúrák szálai egyszer csak összekeveredtek. A magyar közlésekben "fel-felbukkanó" jeleket lehet már eleve Csabán és Medinán nem sorolták "megfelelő helyre" igy az sem lehet egyértelmű, hogy milyen "kész jelet" láthattak a Sziklában ill. a NATO-nál.
Könnyen előfordulhat, hogy mig "megfigyelték", körbetelefonált itt is ott is mindenki mindenkit, hogy van-e olyan légieszköz "valakinek" a levegőben, amiről esetleg az itteni irányitások nem tudnak. A súlyos percek pedig ahhoz vezettek, hogy okafogyottá vált a Gripenek riasztása.

Személy szerint jobban elvárom, hogy a készültség repüljön amikor kell, mint nem, és lőjön mikor kell, mint nem, ...hogy a katonáink fegyvert használjanak a határon, ha kell, mint sem,...hogy a H145M-ek keleten végre felfegyverezve és infracsalikkal betöltve repüljenek, mint sem,...mert a másik oldalon - jó reggelt -háború van. Ellenkező esetben a valóban fejlődő honvédség az egyre modernebb cuccokkal csak ugyanúgy "látványpékség" marad,...és mi nem azt szeretnénk, valljuk be.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 163
10 908
113
Személy szerint jobban elvárom, hogy a készültség repüljön amikor kell, mint nem, és lőjön mikor kell, mint nem, ...hogy a katonáink fegyvert használjanak a határon, ha kell, mint sem,...hogy a H145M-ek keleten végre felfegyverezve és infracsalikkal betöltve repüljenek, mint sem,...mert a másik oldalon - jó reggelt -háború van. Ellenkező esetben a valóban fejlődő honvédség az egyre modernebb cuccokkal csak ugyanúgy "látványpékség" marad,...és mi nem azt szeretnénk, valljuk be.

Verjünk le mindent, majd lent kiválogatjuk! :hadonaszos:
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 563
11 136
113
Ukrán drón, Benkő, RTL Híradó (pécsi (?) lakossági fórumon válaszolt kérdésekre):
  • felvillanó pontokat láttak a radaron, nem célként detektálták;
  • a Gripeneket nem riasztották;
  • NATO-szinten nem tudták azonosítani az objektumot, hogy mi a frász lehet ez;
  • feltételezik, hogy az ukránok lőtték ki.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Meg kell erősíteni a hazai légvédelmet

"Az orosz-ukrán háború világosan rámutat arra, hogy sajnos bármi megtörténhet. Hazánk biztonsága érdekében kiemelten fontos a légvédelem megerősítése” – mondta dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka a Magyar Honvédség Parancsnoksága Repülésbiztonsági Konferenciáján, március 30-án, Székesfehérváron..."
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 369
113
Ukrán drón, Benkő, RTL Híradó (pécsi (?) lakossági fórumon válaszolt kérdésekre):
  • felvillanó pontokat láttak a radaron, nem célként detektálták;
  • a Gripeneket nem riasztották;
  • NATO-szinten nem tudták azonosítani az objektumot, hogy mi a frász lehet ez;
  • feltételezik, hogy az ukránok lőtték ki.

Lám, ez is pontosan azt tükrözi amit korábban mondtam:

Amit viszont el tudok képzelni, hogy előállt az a szituáció, hogy nem a gyakorlatokon megszokott módon és sorrendben jöttek a dolgok, és a nemzeti és NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja közötti hatáskörök és procedúrák szálai egyszer csak összekeveredtek. A magyar közlésekben "fel-felbukkanó" jeleket lehet már eleve Csabán és Medinán nem sorolták "megfelelő helyre" igy az sem lehet egyértelmű, hogy milyen "kész jelet" láthattak a Sziklában ill. a NATO-nál.
Könnyen előfordulhat, hogy mig "megfigyelték", körbetelefonált itt is ott is mindenki mindenkit, hogy van-e olyan légieszköz "valakinek" a levegőben, amiről esetleg az itteni irányitások nem tudnak. A súlyos percek pedig ahhoz vezettek, hogy okafogyottá vált a Gripenek riasztása.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Ukrán drón, Benkő, RTL Híradó (pécsi (?) lakossági fórumon válaszolt kérdésekre):
  • felvillanó pontokat láttak a radaron, nem célként detektálták;
  • a Gripeneket nem riasztották;
  • NATO-szinten nem tudták azonosítani az objektumot, hogy mi a frász lehet ez;
  • feltételezik, hogy az ukránok lőtték ki.
A feltételezett útvonal alapján mind a három RAT-31DL radarnak volt rálátása a célra. A cél nem földközelben érkezett, terepkövetésre nem képes. Ha nem volt egyértelmű és folytonos céljel, akkor nem a radarokkal van a probléma? Lehet hogy mégsem olyan jók az olasz radarok mint eddig gondolták?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 369
113
A feltételezett útvonal alapján mind a három RAT-31DL radarnak volt rálátása a célra. A cél nem földközelben érkezett, terepkövetésre nem képes. Ha nem volt egyértelmű és folytonos céljel, akkor nem a radarokkal van a probléma? Lehet hogy mégsem olyan jók az olasz radarok mint eddig gondolták?
Visszaemlékezéseim szerint @Hpasp elismerően beszélt róluk, nekem anno ezt a linket ajánlotta:
The RAT 31 DL is an advanced L-band solid state phased array, 3D surveillance radar

PRIMARY ANTENNA
› Active array, elevation phase scanning
› 42 Tx/Rx modules › 0°-20° electronic elevation scan (ABT mode)
› 0°-60° electronic elevation scan (TBM mode)
› 4 simultaneous independent pencil beams in elevation
› 5/6 rpm azimuth scale rate
› Linear horizontal polarization
› Monopulse in elevation with special low angle technique
› Sidelobe blanking.

RECEIVER
› Type: double conversion superetherodine
› RF receivers: dual matched
› Frequency selection: manual, random, automatic
› Adaptive clutter attenuator: IF STC with steps controlled in azimuth and range
› IF receiver: linear
› Pulse compression: SAW matched filters, FM chirp in long range channels and digital for high PRF channel.

SIGNAL PROCESSOR
› Type: digital with in-phase and quadrature processing
› Anticlutter filters: adaptive notch MTI cancellers, fixed and real-time automatic clutter mapper
› Azimuth correlator: moving window type
› Amplitude detectors: digital modulus extractor.

INTERFACE
› The programmable, control-flexible interface to remote centers is able to accept remote controls and orders
 
M

molnibalage

Guest
A feltételezett útvonal alapján mind a három RAT-31DL radarnak volt rálátása a célra. A cél nem földközelben érkezett, terepkövetésre nem képes. Ha nem volt egyértelmű és folytonos céljel, akkor nem a radarokkal van a probléma? Lehet hogy mégsem olyan jók az olasz radarok mint eddig gondolták?
Nem, 99,999%, hogy semmiféle tech. gond nem volt.
Valaki, valahol úgy döntött, hogy nem száll fell még a Gripen sem, nemhogy le is lőjék.
Ezt a célt az MN 1979-ban minden erőlködés nélkül lőtte volna le.
Az akkori radarok is észlelték volna. Nappal a MiG-21 is lelőtte volna, éjszaka meg a 23-as.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 083
26 645
113
A feltételezett útvonal alapján mind a három RAT-31DL radarnak volt rálátása a célra. A cél nem földközelben érkezett, terepkövetésre nem képes. Ha nem volt egyértelmű és folytonos céljel, akkor nem a radarokkal van a probléma? Lehet hogy mégsem olyan jók az olasz radarok mint eddig gondolták?
Ezt a drónt alacsony észlelhetőségűnek tervezték. Légicélként használni azért problémás, mert nehezen észlelhető. Ezt tudta a hagyományos tervezés és technológia a stealth előtt ebben a méretben.
 
M

molnibalage

Guest
Nem, 99,999%, hogy semmiféle tech. gond nem volt.
Valaki, valahol úgy döntött, hogy nem száll fell még a Gripen sem, nemhogy le is lőjék.
Ezt a célt az MN 1979-ban minden erőlködés nélkül lőtte volna le.
Az akkori radarok is észlelték volna. Nappal a MiG-21 is lelőtte volna, éjszaka meg a 23-as.
Bocsánat, a MiG-21BISz éjszakai is elvileg.
 
Status
Not open for further replies.