117A van a PAK-FA-ban, nem 117Sz. Ugyanaz mindkettő, mint az Al-31F, csak teljesen át van tervezve. Új a kisnyomású belépőfokozat, új a tüzelőtér, új a vezérlés. Mások a fő paraméterek. A 117Sz gyártmányjelzésű hajtómű a Szu-35-ösökben van, a 117A pedig a PAK-FA gépekben. Itt valamivel mégnagyobb a tolóerő és változott a vezérlés. Még magasabb a gázhő. Érdekes amúgy, hogy a 2003-as roadmap-ot az oroszok (vagyis az NPO Szaturn) tulajdonképppen tartja. Most következik az, hogy a régi nagynyomású szekció helyére kap a PAK-FA egy újat, amivel a hajtómű reakcióidejét kívánják tovább csökkenteni. Ez fontos, mivel a két hajtómű differenciált tolóerővezérlése is bejátszik a kormányvezérlésbe, nem csak a vektorálás. Ez amúgy már a Szu-35Sz-nél is így van. A tényleges ötödik generációs hajtómű majd ezután jön. A helyzet azonban az, hogy Pogoszjan ultimátumba adta a Szaturnnak, hogy a hajtómű nem lehet drágább, mint a Szu-35Sz-é, ami valljuk meg, egy ötödik generációs gépnél nonszensz. Olyan ez, mintha az F-35-ben a block 60-as F-16-os F110GE132-ese lenne felszabályozva. Az is egy 70-es évekbeli dizájn sokadik áttervezése, alkalmazva az 5. generációs technológiákat, de mégiscsak egy F110-es, ami ráadásul az F101-esből ered. Nyilván, mivel egy vadászgép legdrágább önálló rendszere a hajtómű (fajlagosan még egy 60-70 négyzetméteres kompozit-titán-aluminium szárny se ilyen drága), Pogoszjannak itt kell megfognia a PAK-FA árcéduláját a politikusok felé. Aztán majd ha minden rendben, megy agép, jöhet a modernebb hajtómű. Csak lépésről lépésre.
Füst. Minden hajtómű füstől. Az új példányok jobban. Az F-22A prototípusa (nem az YF-22-es) első felszállásakor füstölt valamelyest:
http://www.youtube.com/watch?v=S9JHiOUzpNw
A Super Hornet kész MiG-29:
http://www.youtube.com/watch?v=SmR-0LH75_c
És ha már PAK-FA, ki vette észre a legújabb fícsőrt, azt a kellemes kis vízvezetékcsövet a jobboldali beömlő belső oldalán?
http://russianplanes.net/id117568
mind a három gépen ott van:
http://russianplanes.net/id117473
Mi lehet az?