"Ez a kis helikopter annyira felesleges,mint hóemberre a nagykabát"
A gép alapvetően civil célokra lett kifejlesztve. A gép abban a tekintetben egyedülálló, hogy műrepülhető, +3g túlterhelésig.
Orsó,bukfenc és egyéb szép manőverek biztonságos végrehajtására képes.
A civil gépek közül, ilyet biztonságosan egyedül csak a Bo-105 tud, de az egy nagyobb, drágább, gázturbinás típus.A Mi-34 a Kamov Ka-26-os helikopterekből ismert M14V26 csillagmotorral üzemel, de a Kamovval ellentétben egymotoros.
Ígéretes, klassz típusnak tűnik azok alapján amit látni lehet belőle a neten. Gyönyörűen műrepül, alkalmas kiképzési feladatokra ( boszinában például a légierő is rendszeresítette). Három szempontból volt gond a típussal:- elhúzódó fejlesztés( először a VAZ-Lada autogyár motorját akarták beleépíteni), nem megfelelő marketing, viszonylag magas ár(a Bo-105-höz képest filléres),ami a gép különleges kialakításának köszönhető. Az elhúzódó fejlesztés miatt a piaci űrt,amelyre szánták (alapkiképzés,sport,műrepülés,) szépen elkezdte betölteni a Robinson R-22 és R-44. Ezek a gépek olcsóbbak voltak. Kevesebbet tudtak mint a Mi-34,de megbízhatónak számítottak. Hogy a Mil mennyire lett volna mebízható az nem derült ki, ugyanis a körülmények miatt nem került olyan nagy szériában gyártásra, mint a Robinsonok. Az orosz NTV-n volt egy repülős műsorban, "Aviatori" ahol jó alaposan le is húzták a 34-est.
Két Robinson tulajdonos és Szergej Barkov tesztpilóta véleményét ütköztették. A Robinsonosok érvei a következők voltak: 1.A Robinson olcsóbb 2. Minek műrepülni egy helikopterrel,főleg ha az kiképző. " A Mi az játszani van, azt pedig gyerekek szoktak..."
3. Az egyik Robinson tulaj elmondja, hogy a gépátvétel 2-3 perc a Robinsonnál(amíg repülés előtt részletesen körbenézi,ellenőrzi,hogy alkalmas e a repülésre), ugyanez szerinte a Mi-34-esen 2 órát venne igénybe,ami nyilvánvaló hazugság.
A köpködést a műsor is folytatja önindítós indítás(Robinson) vs levegővel indítás(Mi),természetesen az jön ki, hogy sokkal kényelmesebb az önindítós. Aztán felróják, hogy nehezebb becsukni a Mi ajtaját. Azt is elmondják,hogy a Robinsonhoz olyan spec üzemanyag kell, amit csak Finnországból lehet beszerezni, de ettől még a Robinson az Isten szerintük.A pártatlanság jegyében a műsorvezető is robinsonon ismerkedik a helikoptervezetés alapjaival,mert az egyik kedves tulaj felajánlja. Aztán az is bajuk volt a Mi-34-el, hogy nehezebb mint a Robinson (hát ki gondolta volna, hogy ha egy Extra 300 is nehezebb mint egy erősebb széltől atomjaira hulló UL, akkor a műrepülő feladatokra is épített heli nehezebb mint az,amelyik max egy nagy bedöntésű fordulót bír ki)Ha tippelnem kéne akkor sokkal jobban jöhetett volna ki a Mil gépe az összehasonlításból, ha kicsit odaadják a riporternek,de ilyen nem volt. Aztán az volt a következő érv,hogy a Robinson úgy tervezte a helikopterét mint egy jó autót, olyan kényelmesek az ülései(hihető),a kilátás jobb belőle mint a Mi-34-ből(ez kevésbé). A világ legidétlenebb ciklikus karjának megszületése mögötti tervezői filozófiát már nem fejtették ki,biztos az is az autóról jutott az eszébe Robinson úrnak.
Az Aviatori című műsornak ez egy 2009-es adása volt. Megkeresem, aztán belinkelem, de most nincs sok energiám hozzá.Láttam többször eléggé megjegyeztem. A Mi-34 főtervezője is megszólalt, aki amellett érvelt, hogy a 34-es biztonságosabb mert a kialakítása miatt megúszhatóak vele olyan helyzetek amik a Robinsonnal nem. Az adott helyzeteket is elkezdte elemezni,de sajnos azt már nem értettem pontosan. Aztán az egyik Robinson tulaj természetesen leugatta a főtervezőt, hogy olyan nem fordulhat elő, hogy a pilóta ilyen helyzetbe kerüljön. A Robinsonból akkor a műsor szerint (2009) 150 db volt Oroszországban. A Mi-34-esből pedig addig összesen 22db készült,az arszenyevi Progressz gyárban. Ebből egyébként 2 példány Magyarországra került. Sajnos a magyarországi állomány 50%-a elpusztult, mivel az egyik gépet összetörték.
A pilóta kis magasságon repült, villanydrótnak ütközött, leszakadt a farokrész és utasokkal (falunapi repültetés) együtt a beleestek a Dunába. Szerencsére mindenki túlélte. A pilóta egyébként a végsőkig kitartott amellett,hogy elég magassága volt,(130m) a KBSZ kivizsgálói és a szemtanúk véleménye ellenére is.
Az esetről készült KBSZ jelentés elolvasása erősen ajánlott:
http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2008-201-4p.pdf
Itt pedig rövid egy videó( az egyetlen magyar videó a típusról a YT-on ) ahol a gép ugyanazon a környéken,fakorona magasságban repül, ahol a jelentésben leírt baleset is történt.
https://www.youtube.com/watch?v=SrobfDGyCNQ