Mi-6 Hook (Mil)

Mi-6_Hook_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 
11 fő változata volt (A, ATZ, BKP, M, P, PZs, PP, PRTBV, PSz, RVK, TZ) + Mi-22-ként Mi-AJa) 1959-1980 között gyártották, 926 db készült belőle. Sokáig, a 12.000 kg hasznos terhelésével az egyik legnagyobb (zártterű)sorozatban gyártott szállító helikopter volt.
A főrotor meghajtása, a reduktor
1280px-%D0%9C%D0%B8-6_%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%82_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%B0.JPG


fdb38e.jpg

Ezen a képen jól látható, hogy mennyivel nagyobb az utód Mi-26.
b4d764es-1920.jpg


Mi-6%2C_technical_museum%2C_Togliatti-2.JPG
 
11 fő változata volt (A, ATZ, BKP, M, P, PZs, PP, PRTBV, PSz, RVK, TZ) + Mi-22-ként Mi-AJa) 1959-1980 között gyártották, 926 db készült belőle. Sokáig, a 12.000 kg hasznos terhelésével az egyik legnagyobb (zártterű)sorozatban gyártott szállító helikopter volt.
A főrotor meghajtása, a reduktor
1280px-%D0%9C%D0%B8-6_%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%82_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%B0.JPG


fdb38e.jpg

Ezen a képen jól látható, hogy mennyivel nagyobb az utód Mi-26.
b4d764es-1920.jpg


Mi-6%2C_technical_museum%2C_Togliatti-2.JPG



A szovjet finommechanikai termékek engem mindig lenyűgöznek,a 2 piros alkatrész csak a múzeumi darabhoz van,kitámasztani a lapátokat?
Az elektromos vezeték a lapáthoz gondolom a fűtésé,ill látok pici hidraulikus munkahengereket minden lapát tövénél,cuki harmonika gumi borítással,azok állítják a lapátok szögét?
Mindegyik lapáthoz van egy-egy,esetleg nem minden lapátnak ua a szög kellhet különböző manőverekhez?
 
A szovjet finommechanikai termékek engem mindig lenyűgöznek,a 2 piros alkatrész csak a múzeumi darabhoz van,kitámasztani a lapátokat?
Az elektromos vezeték a lapáthoz gondolom a fűtésé,ill látok pici hidraulikus munkahengereket minden lapát tövénél,cuki harmonika gumi borítással,azok állítják a lapátok szögét?
Mindegyik lapáthoz van egy-egy,esetleg nem minden lapátnak ua a szög kellhet különböző manőverekhez?
A ciklikus lapátállítás lényege, hogy egy teljes kör alatt a lapátok szöge folyamatosan változik.
Ebből következik az is, hogy akárhány lapátja van a forgószárnynak, azok lapátszögei külön-külön állnak, ha épp valamely irányba halad a gép, vagy csak valamely irányba dől a forgószárny síkja.
Például, egyhelyben függeszkedik a gép, nem megy sehová, de a forgószárny folyamatosan előre-hátra-jobbra-balra dől, mert tartja a gépet egyensúlyban.
Így jobban belegondolva szinte nem is nagyon adódik olyan repülési helyzet, amikor minden lapátnak az adott pillanatban pontosan azonos a beépítési (állás) szöge.

Hogy lásd egyetlen lapát ciklikus mozgását, itt van ez a videó:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A szovjet finommechanikai termékek engem mindig lenyűgöznek,a 2 piros alkatrész csak a múzeumi darabhoz van,kitámasztani a lapátokat?
Az elektromos vezeték a lapáthoz gondolom a fűtésé,ill látok pici hidraulikus munkahengereket minden lapát tövénél,cuki harmonika gumi borítással,azok állítják a lapátok szögét?
Mindegyik lapáthoz van egy-egy,esetleg nem minden lapátnak ua a szög kellhet különböző manőverekhez?
  • Azok a piros villák akkor is rajta voltak, mikor eltették éjszakára aludni, mikor még repült (a Mi-17-esekhez is vannak ilyenek itthon).
  • A kábelek ügyében igazad van (villany jegesedés esetére), illetve még a lapátok végében lévő kontúrfényekhez megy még madzag.
  • A „munkahengerek” más célt szolgálnak, mint gondolod.
Szép magyar szóval dempfernek hívják őket és éppenhogy a lapátok mozgását csillapítják. A szögek beállítása az úgynevezett vezérlőautomata dolga (tolórudakkal közvetetten ezt mozgatod, amikor kavirnyászol a bottal, meg az un. EVK-val).
NNamost a Mi-6-os is un. csuklós lapátbekötéssel rendelkezik, mint a közelmúltig a nagyobb helikopterek döntő többsége. Ez azt jelenti, hogy ki van alakítva bentről kifelé haladva a forgószárnyagyon egy vízszintes csukló (e-mentén tud a lapát függőleges síkban fel/lecsapni), majd egy függőleges csukló (ez engedi a lapátot előre-hátra kóricálni), és egy axiálcsukló, ami arra való, hogy a lapát beállítási szögét lehessen változtatni. Amikor a helikopternek van vízszintes irányú sebessége (ezt fellengzősen ferde átáramlási üzemmódnak nevezik), akkor a forgószárnylapátok a légerők, a vezérlőautomata helyzete, a bepumpált teljesítmény, az un. azimuth-szög (felülnézetben a helikopter hossztengelyéhez viszonyított szöghelyzete a lapátnak) és még ki tudja milyen hatások következtében össze vissza csellengenek, [változik a beállítási szögük, fel/lecsapnak, előresietnek/lemaradnak].
A fentiek közül a a lapátmozgás függőleges síkban való csillapítását a centrifugális erőtér, valamint a lapáton ébredő emelőerő elintézi.
Vízszintes síkban viszont jelentős megszaladás/lemaradás történhetne, ezért van beépítve ez a bizonyos dempfer, ami gyakorlatilag egy hidraulikus lengéscsillapító:
slide-16.jpg

(A kép tetején a szöveg megtévesztő, mert forgószárnyagy van odaírva)
Szóval ez egy eke egyszerű valami: annyit tud, hogy a dugattyúba van berakva két-két kicsi visszacsapószelep irányonként és ha a dugattyú elmozdul a házban, akkor át kell préselődnie a folyadéknak az adott irányba nyitó két fojtáson gyakorlatilag. Annyi okosság van még benne, hogy a lapát hátrafelé mozgásakor (lemaradás), ha véletlenül felütközne a dugattyú, akkor a gumiharmonika alatt található Амортизатор (egy „gumipogácsa”) akadályozza meg, hogy fémes hangot halljunk. :)
Az ábrán egyébként Mi-8/17-esé van, de túl nagy különbség nem lehet...
Annyi látszik a fotókon, hogy a Mi-6-nál nem egy központi kiegyenlítőtartály van.


Látom, közben Allesmor beelőzött. :)
 
Még jobban le vagyok nyűgözve,és ezt 59-től tudta a szovjet finommechanika állami rotoragy gyártó vállalat.
Ja,és csípőből elolvastam az "Амортизатор" szót,azaz amortizátor,le amortizálja a rotoron fellépő erőket,mi csillapítóként aposztrofáljuk,de a szovjetek amortizátornak.
Repülési szakember is lehetett volna belőlem,hazavágtuk volna a balfasz nyugatot!:D
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and borisz
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem lennék meglepve, ha egy-két felvétel nálunk készült volna. Dunai átkelés, vagy a csákvári deszantolás. Gyanúsak a helyszínek.
Adná magát, hogy talán némelyik reptéri felvétel közt ott van Kalocsa is, mivel ott volt az állomáshelyük, de egyik jelenet sem tűnik kalocsainak.
 
Emlitettem,hogy a vietek Mi6 helikkel hurcolászták a vadászgépeket
EXLtoemVAAAp8_V.jpg

EXLtqG-UMAAzNhV.jpg

MiG21-t üresen hurcolászták,az lerakás után elöbb fel kellett késziteni a bevetésre.MiG17 azonben feltöltve vitték,az lerakás,ellenőrzés után felszállhatott.
Túlzottan azért nem volt annyira általános a módszer,de alkalmazták.
 
Emlitettem,hogy a vietek Mi6 helikkel hurcolászták a vadászgépeket
EXLtoemVAAAp8_V.jpg

EXLtqG-UMAAzNhV.jpg

MiG21-t üresen hurcolászták,az lerakás után elöbb fel kellett késziteni a bevetésre.MiG17 azonben feltöltve vitték,az lerakás,ellenőrzés után felszállhatott.
Túlzottan azért nem volt annyira általános a módszer,de alkalmazták.

Na, és miért nem maguk mentek?
 
Gondolom elég sokszor kellett széttelepülni, akár füves repülőtérre és azért a le/fel szállások számát és a pilóták terhelését csökkenteni kellett, főleg kis távolságok esetén.
 
Mi-6 feltámasztási project, a torzsoki helikoptermúzeum jóvoltából. Most jutottak el addig, hogy hamarosan mindkét hajtómű üzemképes lesz. Tavaly egy hajtóművet indítottak el és persze előtte az AI-8-as segédhajtóművet. Most decemberben újra beindították az egyik hajtóművet. Pár nappal ezelőtt pedig sor került a nagy eseményre, amikor már mindkét hajtómű beindításra és járatásra került. Az első videó a gépszemélyzetről. A gépparancsnok pilóta, Igor Valentyinovics Cserepnov "pedigréje" igen komoly. 11 év Mi-6-oson, 2 afganisztáni kiküldetés plusz Csernobil. A fedélzeti mérnöki tisztséget a fia fogja betülteni, róla nem mondtak semmit, plusz megfigyelő státuszban lesz még egy ember akiről annyit tudni, hogy Jevgenyijnek hívják és tartalékos alezredes. A gépbe betankoltak 300 liter kerozint. A két hajtóműves üzemről készült videó a vágás után lesz közzétéve.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez pedig a múzeum "koszlott, elmaradott, putri" irodája, ahol a videó vágása zajlik:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Felkerült a videó, ami elvileg arról szólt volna, hogy mindkét hajtóművet beindítják és járatják őket. Végül a terv nem sikerült, mert a végül a gépparancsnok pilóta nem engedte, hogy a jobb hajtóművet is elindítsák, miközben a bal már dolgozott. Az ok, ahogy a rádiózásukból hallható, az, hogy a gép futómű rugóstagjai "üresek" voltak, azaz nem voltak gázzal vagy olajjal feltöltve(nem tudom mi való ebbe a típusba). Tehát nem csillapították a gép mozgását, amit a forgószárny forgása okozott. Így pedig egyre komolyabb földi rezonancia kezdett kialakulni, amire, ha ráindítják a 2-es hajtóművet, csak még rosszabb lett volna(pl. akár fel is borulhatott volna a helikopter), így a tapasztalt pilóta inkább a folyamat megszakítása és az egyes hajtómű leállítása mellett döntött. A "zene" viszont nem maradt el, mert ahhoz elég volt egy hajtómű is, hogy a Mi-6 forgószárnyait olyan fordulatra pörgesse, ahol már hallani ezt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.