A német gépeken tudtommal semmiféle komoly korszerűsítés nem volt. Nem véletlen vonták ki 2003-ban. A NATO rádiózásra alkalmassá tették őket és talán egy kis IFF molyolás volt. Kb. ennyi. Szó nem volt sehol komoly MiG modernizációról Európában sehol. Volt elmélkedés meg felajánlás (pl. Turul csomag.) de soha semmi nem valósult meg. Az indiai MiG-29 modernizáción kívül egy "fél generációnyi" upgrade sem jut eszembe.Németeknek anno az oroszok segítettek(ANPK MiG), gyakorlatilag felhúzták Mig-29SMT-re.
Ez a Turul csomag...? Mert még '90-es évek végi dollárárfolyammal is teljesen irreális érték a gépenként 4 millás upgrade. Láttuk azt, hogy az oroszok milyen gyakran mondanak egy összeget és a történet vége még szerencsés, ha csak 2x-es szorzóval ér véget. Egy komoly modernizáicó és élettartam hosszabbítás 10 milla alatt gyak. irrális véleményem szerint. Viszonyításképpen nézzétek meg a F-15 MSIP munkaóráit. 8-10k óra és a későbbő -100 -220 hajtóműcsere még jött rá erre. Ekkor még egy gramm anyag és infrastruktúra költséggel sem számoltál... Már a '90-as évek végén is a főbb darabok ára (radar, hajtómű) simán felkúszott 1M kategóriába...Török Miklósékat meghívták az oroszok Moszkvába ez ügyben, hogy 4m$-ért darabját átalakítják a Mig-eknek SMT-vé, de politikai okok miatt ezt elutasították ők, ugyanúgy , mint a lengyelek.
Mármint olcsóbb minél és kinek? Kérlek fejezd be a mondatot, hogy értelmezni tudjuk.Gondolom alapból orosz fegyverzet, francia NATO-s IFF, új radar,hajtómű. Biztos, hogy a végösszeg darabonkénti ára meghaladta volna a 4m$-et, de akkor is olcsóbb megoldás.
Nem hasonlította senki és nem is értem, hogy miért kéne és hogyan jön ide.Ne az osztrák EF-ekhez hasonlítsd.
Igen, üzemeltetéshez és pótalkatrészt szállítottak. Még Kövi írt 2003 táján egy cikket a német MiG-ekrők, ahol említve volt, hogy az oroszok árképzése furcsa volt, kicsit nehezen szokták meg a piacgazdaságot. Ugynazért az alkatrészét néha "filléreket", máskor meg milliós nagyságrendű zsét kértek.Én úgy tudom bizony az oroszok segítettek az NSZK-nak anno és már úgy kapták meg a lengyelek.
A 400 milló az még a '90-es évek végi dolláráfolyam mellett volt tudtommal, ami ma már 500+. Ezen felül 100 gépen elvégezve valamit fajlagosan olcsóbb, mint néhány tucat gépen. Az SzMT modernizáció sokkal mélyebb műszaki tartalmú elvileg - pl. az új hajtóművek önmagukban többe kerülnek, mint egy 21-es teljes fajlagos költsége - tehát a gépenkénti 8-10 milllós ár kb. az, amit komolyan lehet venni. Az "orosz olcsóbb" az meg csak egy szlogen. Nézd meg a Szu-30MKI gépek végső árcímkéjét vagy a hordozó felúítást. A kapott képességekhez képest igralmatlanul drágák lettek... Az MKI gépeknél a kb. 900 db hajtómű 300 darab géphez is egészen érdekes költségtényezőt jelent...Amúgy a 100 db. román Lancer 400 m$ , akkor a darabár ott is 4m$ és izraeli pénzviszonyok mellett ugye, aminél orosz olcsóbb.
Ez így önmagában szeritnem nem igaz. Egy utánégető teljesítményen üzemelő hajtómű akkora mennyiségű forró füstgáz tol ki magából, hogy ahhoz képest egy infra bomba nem tűnik túlzásnak, ha úgy tekinted, hogy a cél hátsó féllégeréből indul a rakéta. A nagy difi a relatív helyzet (aspektus), meg hogy mekkora sebessége van a célnak.A célpont egy Lengyel Su-22-esről ejtőn leereszkedő infra bomba volt, ami nagyságrendekkel erősebb hőforrás, mint egy hajtómű.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..