MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

Kína a nyolcvanas évek közepétől végig roadshow-zta, nyugati fedélzeti berendezésekkel felszerelt F-7M Airguard repülőgéptípusával Dél-Ázsia nem szovjet elkötelezettségű országait. Pakisztán 1985-ben, majd később Irán és Banglades is megrendelést írt alá a típusváltozatra.

image-1.jpg

Fotó: A 89140-es Thaiföldön 1989-ben. Ez a repülőgép egy teljes értékű F-7M Airguard prototípus volt. Mind a nyugati fedélzeti rendszereket, mind a MiG-21MF-ből átvett sárkányszerkezeti módosításokat megkapta.


A roadshow részeként, 1989. március 22-én Sanghaj kikötőjéből hajóval indítottak útjára Thaiföld felé, két együléses F-7M és egy kétüléses korai FT-7 kínai bemutató repülőgépet. Megérkezésük után, az F-7-eseket összeszerelték és lehetőséget nyújtottak a Thai Légierő szakembereinek, pilótáinak a repülőgépek vizsgálatára, berepülésére.

A Királyi Thai Légierő látva a pakisztáni tapasztalatokat, ahol meglévő F-16A/B Falcon mellé állították hadrendbe, az olcsóbb kínai típust, kíváncsi volt az Airgurad-ra. Összesen 24 darab kínai gyártású F-7M Airguard-ra kapott Thaiföld kormánya ajánlatott, de az üzlet végül nem jött létre. 1990-ben Thaiföld további F-16A/B vadászgépeket vett át az Egyesült Államoktól.



ftqbd4sl1z011.jpg

Fotó: A 89141-es együléses a valóságban egy J-7IIA változat, amit eredetileg a Kínai Légierő számára terveztek, majd a program átalakítása után, bevontak a F-7M Airguard programba, de a sárkányszerkezeti módosításokat nem kapta meg. Míg a kétüléses FT-7 demonstrátor, egy nagyok korai prototípusból lett átalakítva, ebben a kialakításban nem került sorozatgyártásba.

image-2.jpg

Fotó: Az 1989-es thaiföldi bemutatón részt vett kínai Shaanxi Y-8 (Antonov An-12BP) és Harbin Y-12 (DHC-6 Twin Otter) is


image-3.jpg

Fotó: Chengdu F-7M Airguard mögött, a Thai Királyi Légierő C-47 Dakota szállítógépe gurul 1989-ben


Kérdés a tisztelt fórumtársakhoz: Van-e igény a Chengdu F-7M Airguard történetének rövid bemutatására?
Részemről igen!
 
Kína a nyolcvanas évek közepétől végig roadshow-zta, nyugati fedélzeti berendezésekkel felszerelt F-7M Airguard repülőgéptípusával Dél-Ázsia nem szovjet elkötelezettségű országait. Pakisztán 1985-ben, majd később Irán és Banglades is megrendelést írt alá a típusváltozatra.

image-1.jpg

Fotó: A 89140-es Thaiföldön 1989-ben. Ez a repülőgép egy teljes értékű F-7M Airguard prototípus volt. Mind a nyugati fedélzeti rendszereket, mind a MiG-21MF-ből átvett sárkányszerkezeti módosításokat megkapta.


A roadshow részeként, 1989. március 22-én Sanghaj kikötőjéből hajóval indítottak útjára Thaiföld felé, két együléses F-7M és egy kétüléses korai FT-7 kínai bemutató repülőgépet. Megérkezésük után, az F-7-eseket összeszerelték és lehetőséget nyújtottak a Thai Légierő szakembereinek, pilótáinak a repülőgépek vizsgálatára, berepülésére.

A Királyi Thai Légierő látva a pakisztáni tapasztalatokat, ahol meglévő F-16A/B Falcon mellé állították hadrendbe, az olcsóbb kínai típust, kíváncsi volt az Airgurad-ra. Összesen 24 darab kínai gyártású F-7M Airguard-ra kapott Thaiföld kormánya ajánlatott, de az üzlet végül nem jött létre. 1990-ben Thaiföld további F-16A/B vadászgépeket vett át az Egyesült Államoktól.



ftqbd4sl1z011.jpg

Fotó: A 89141-es együléses a valóságban egy J-7IIA változat, amit eredetileg a Kínai Légierő számára terveztek, majd a program átalakítása után, bevontak a F-7M Airguard programba, de a sárkányszerkezeti módosításokat nem kapta meg. Míg a kétüléses FT-7 demonstrátor, egy nagyok korai prototípusból lett átalakítva, ebben a kialakításban nem került sorozatgyártásba.

image-2.jpg

Fotó: Az 1989-es thaiföldi bemutatón részt vett kínai Shaanxi Y-8 (Antonov An-12BP) és Harbin Y-12 (DHC-6 Twin Otter) is


image-3.jpg

Fotó: Chengdu F-7M Airguard mögött, a Thai Királyi Légierő C-47 Dakota szállítógépe gurul 1989-ben


Kérdés a tisztelt fórumtársakhoz: Van-e igény a Chengdu F-7M Airguard történetének rövid bemutatására?
Engem is érdekel. Előre is köszi! :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Rendben, köszönöm a visszajelzéseket. Akkor szombaton kezdünk a Chengdu J-7IIA repülőgép rövid történetével, ami a F-7M elődtípusa volt. Addig is az egyik iraki F-7M Airguard utolsó repülése, egy US Marines CH-53-as helikopter segítségével.

Chengdu-F-7-B-k.jpg


Irak, a kínai MiG-21-esek három alváltozatát is megkapta a nyolcvanas években. Mind a Chengdu F-7B-t, ami az új katapultülést leszámítva még a régi szovjet alapokat használta, mind az új F-7M Airguard változatott is. Valamint néhány nagyon korai kétüléses FT-7-est is átvettek a nyolcvanas évek végén.

if7m.jpg
 
Nagyon durva, hogy ezeket a gépeket 2013-ig gyártották, mikor már a vietnami háború végén is korszerűtlennek számított.
 
Nagyon durva, hogy ezeket a gépeket 2013-ig gyártották, mikor már a vietnami háború végén is korszerűtlennek számított.
Igen, valóban lenyűgöző, hogy meddig gyártották! Bár fontos kérdés, hogy hol és ki ellen tervezi a vásárló alkalmazni. Az ázsiai térség meghatározó államainak, Pakisztánnak és Kínának az ezredfordulóig legelterjedtebb típusa a MiG-19-es és leszármazottai voltak, mennyiségben közvetlen utána a MiG-21-es változatival. És csak elenyésző mennyiségben voltak negyedik generációs típusaik. Hasonlóan az ősellenség Indiával vagy Vietnámmal, ahol a MiG-21-essel volt ugyanez a helyzet.

Ebben a közegben, Kína és Pakisztán számára jól megfelelt a J-7G/F-7PG szállítása 2006-ig, hogy a MiG-19 alapú régi gépeiket váltsák. Egyébként egy ezredforduló utáni modern fegyverzetű J-7-es, nagyot tud csípni egy a nyolcvanas évekből itt maradt, nem korszerűsített MiG-29 9.12 vagy F-16A Block 15 vadászgépeken is.

A Kína felé eladósított országok (Banglades, Sri-lanka, Namibia, Tanzánia és Nigéria) vezetői meg fotózgathatják magukat a típussal, illetve tovább adósíthatják országukat Kína felé. Valamint innentől kína szólhatott bele, hogy kivel háborúznak, esetleg veszélyeztettve a helyi kínai érdekekett.

És mindez, kínai szemszögből rendkívül olcsón megoldva!
 
Egyébként légirendészetre még ma is teljesen használható. Talán furán hangzik, de az osztrákok jobban jártak volna két tucattal ebből a kínai csodából a Typhoon helyett.

A régi SAAB j35 Draken

draken-08.jpg
SAAB_J-35F_Draken_0012.jpg



is tökéletes lett volna nekik, a modernebbek egész jó fegyverzetet tudnak hordozni (csak légtér-rendészeti feladatkörben meg főleg ! ).

Amiért érdekes még, ez az érdekesség: a MiG-21 egyik kései változatánál 50-60 év után meg-/feltalálták kínaiak ismét a kettős deltaszárnyat (lásd a Draken szárny formáját), ami jelentősen javított a repülési tulajdonságokon.
Ez főleg a leszálló sebességnél és alacsonyabb sebességi tartományokban jelentkezett, hasonlóan mint az oroszok későbbi, fejlettebb MiG-21 típusainál használt határréteg-lefúvásosos megoldása, de annak szerkezet bonyolultsága nélkül. Ez a megoldás ugyanis a hajtóműtől sűrítő fokozatától elvezett levegő-árammal javította jelentősen a leszálló-tulajdonságokat, csökkentette (emlékeim szerint kb. 60 km/h-val) a leszálló-sebességet. Ez ebből fakadóan kismértékben rontotta a hajtómű hatásfokát a használatkor, aminek legjobban éppen a fel-leszálláskor van jelentősége.
Mindennek ára van...
Emellett a hátránya mellett a kései orosz MiG-ek jóval barátságosabb viselkedése leszálláskor biztos, hogy jelentősen javította a baleseti statisztikákat.
A magyar pilóták is örültek ennek a megjavult jellemzőnek!

Az eredeti MiG-21 deltaszárny az akkori gyengébb hajtómű teljesítmények miatt a sebesség követelményt (2 Mach, és minél több...) helyezte előtérbe, lásd, az eredeti MiG delta-szárny formáját:
49624d1574282460-mig21-93-2.jpg






.
 
Azt váltották le.
De egy Gripen A is elég lett volna.
F-5E az idők végezetéig, ha csak air policy a feladat.
De akkor AMARG-ból F-16 Block 15 ADF.
A Gripen A terméktámogatása megszűnt, mert a svédek sem használják...

A régi SAAB j35 Draken

draken-08.jpg
SAAB_J-35F_Draken_0012.jpg


. Ez a megoldás ugyanis a hajtóműtől sűrítő fokozatától elvezett levegő-árammal javította jelentősen a leszálló-tulajdonságokat, csökkentette (emlékeim szerint kb. 60 km/h-val) a leszálló-sebességet. Ez ebből fakadóan kismértékben rontotta a hajtómű hatásfokát a használatkor, aminek legjobban éppen a fel-leszálláskor van jelentősége.
Mindennek ára van...
Semmiféle jelentős teljesítményhatása nincs és leszálláskor amúgy sem szükséges a teljesítmény maximuma közel sem.
A teljes hajtóműn átmenő mennyiséghez képest jelentéktelen az, amit a rendszer használ. A levegő hőmérsékletének komolyabb hatása van a tolóerőre...
Az, hogy éppen 35 fok nyár vagy 10 fok és ősz van.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Azt váltották le.
De egy Gripen A is elég lett volna.

Ezt/ezért írtam a "költöi kérdést": Valójában minek is váltották le???

Az egyik legrosszabb döntést hozták, de mivel ez, itt, téma-idegen, nem bonyolódok bele, a technikai/aero-dinamikai érdekességet(delta szárny/kettős delta-szárny) említettem, mint ide kapcsolódó "szösszenet" :) ...
 
Kína a nyolcvanas évek közepétől végig roadshow-zta, nyugati fedélzeti berendezésekkel felszerelt F-7M Airguard repülőgéptípusával Dél-Ázsia nem szovjet elkötelezettségű országait. Pakisztán 1985-ben, majd később Irán és Banglades is megrendelést írt alá a típusváltozatra.

image-1.jpg

Fotó: A 89140-es Thaiföldön 1989-ben. Ez a repülőgép egy teljes értékű F-7M Airguard prototípus volt. Mind a nyugati fedélzeti rendszereket, mind a MiG-21MF-ből átvett sárkányszerkezeti módosításokat megkapta.


A roadshow részeként, 1989. március 22-én Sanghaj kikötőjéből hajóval indítottak útjára Thaiföld felé, két együléses F-7M és egy kétüléses korai FT-7 kínai bemutató repülőgépet. Megérkezésük után, az F-7-eseket összeszerelték és lehetőséget nyújtottak a Thai Légierő szakembereinek, pilótáinak a repülőgépek vizsgálatára, berepülésére.

A Királyi Thai Légierő látva a pakisztáni tapasztalatokat, ahol meglévő F-16A/B Falcon mellé állították hadrendbe, az olcsóbb kínai típust, kíváncsi volt az Airgurad-ra. Összesen 24 darab kínai gyártású F-7M Airguard-ra kapott Thaiföld kormánya ajánlatott, de az üzlet végül nem jött létre. 1990-ben Thaiföld további F-16A/B vadászgépeket vett át az Egyesült Államoktól.



ftqbd4sl1z011.jpg

Fotó: A 89141-es együléses a valóságban egy J-7IIA változat, amit eredetileg a Kínai Légierő számára terveztek, majd a program átalakítása után, bevontak a F-7M Airguard programba, de a sárkányszerkezeti módosításokat nem kapta meg. Míg a kétüléses FT-7 demonstrátor, egy nagyok korai prototípusból lett átalakítva, ebben a kialakításban nem került sorozatgyártásba.

image-2.jpg

Fotó: Az 1989-es thaiföldi bemutatón részt vett kínai Shaanxi Y-8 (Antonov An-12BP) és Harbin Y-12 (DHC-6 Twin Otter) is


image-3.jpg

Fotó: Chengdu F-7M Airguard mögött, a Thai Királyi Légierő C-47 Dakota szállítógépe gurul 1989-ben


Kérdés a tisztelt fórumtársakhoz: Van-e igény a Chengdu F-7M Airguard történetének rövid bemutatására?
Van ! Előre is megköszönöm.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
Kína a nyolcvanas évek közepétől végig roadshow-zta, nyugati fedélzeti berendezésekkel felszerelt F-7M Airguard repülőgéptípusával Dél-Ázsia nem szovjet elkötelezettségű országait. Pakisztán 1985-ben, majd később Irán és Banglades is megrendelést írt alá a típusváltozatra.

image-1.jpg

Fotó: A 89140-es Thaiföldön 1989-ben. Ez a repülőgép egy teljes értékű F-7M Airguard prototípus volt. Mind a nyugati fedélzeti rendszereket, mind a MiG-21MF-ből átvett sárkányszerkezeti módosításokat megkapta.


A roadshow részeként, 1989. március 22-én Sanghaj kikötőjéből hajóval indítottak útjára Thaiföld felé, két együléses F-7M és egy kétüléses korai FT-7 kínai bemutató repülőgépet. Megérkezésük után, az F-7-eseket összeszerelték és lehetőséget nyújtottak a Thai Légierő szakembereinek, pilótáinak a repülőgépek vizsgálatára, berepülésére.

A Királyi Thai Légierő látva a pakisztáni tapasztalatokat, ahol meglévő F-16A/B Falcon mellé állították hadrendbe, az olcsóbb kínai típust, kíváncsi volt az Airgurad-ra. Összesen 24 darab kínai gyártású F-7M Airguard-ra kapott Thaiföld kormánya ajánlatott, de az üzlet végül nem jött létre. 1990-ben Thaiföld további F-16A/B vadászgépeket vett át az Egyesült Államoktól.



ftqbd4sl1z011.jpg

Fotó: A 89141-es együléses a valóságban egy J-7IIA változat, amit eredetileg a Kínai Légierő számára terveztek, majd a program átalakítása után, bevontak a F-7M Airguard programba, de a sárkányszerkezeti módosításokat nem kapta meg. Míg a kétüléses FT-7 demonstrátor, egy nagyok korai prototípusból lett átalakítva, ebben a kialakításban nem került sorozatgyártásba.

image-2.jpg

Fotó: Az 1989-es thaiföldi bemutatón részt vett kínai Shaanxi Y-8 (Antonov An-12BP) és Harbin Y-12 (DHC-6 Twin Otter) is


image-3.jpg

Fotó: Chengdu F-7M Airguard mögött, a Thai Királyi Légierő C-47 Dakota szállítógépe gurul 1989-ben


Kérdés a tisztelt fórumtársakhoz: Van-e igény a Chengdu F-7M Airguard történetének rövid bemutatására?

Y-12 azért nem tekinthető a Twin Otter másolatának, csak a hajtóművei azonosak, de ha megnézed a sárkány azért más, főleg a vezérsíkok.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and Galcom
Frissített információk a Maros Megyei légiközlekedési balesetről
Lezuhant egy Míg 21- esük