MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
otó: A J-7IIA program anyagi hátterét megmentő szerződés aláírása a Jordán Királyság képviselőivel.
Igen, a zászló a jordánoké, de érdekes, hogy mintha nyugati kijárómeberek vigyorognának annál az asztalnál.
Szerintem ők lehettek a nyolcvanas évek nagyágyúi akiket a Fegyvernepper című film is megidézett.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A MiG-21 -nek volt olyan változata, ami el tudott vinni 4 darab 250 vagy 500 kg súlyú bombát?
Több helyen is azt találtam, hogy csak 2 db bombát tudott hordozni, viszont a közel 250 kg súlyú Sz-24 rakétából 4 darabot is el tudott vinni.

Az afganisztáni szovjet beavatkozás első heteiben (1979 végén), odavezényelt Yak-28I frontbombázók, repülőgépenként két-két 500 kg-os bombát használtak, míg a helyi szovjet MiG-21bis-ek csak légi fedezetet adtak.

Miután megbizonyosodtak arról, hogy légifedezetre nincs szükség, a MiG-21bis-ek is bombáztak, gépenként négy-négy 250 kg-os bombával. Utólagos elemzésekből kiderül, hogy két MiG-21bis nyolc 250 kg-ossal támadva, sokkal hatékonyabb pusztítást ért el, mint egy Yak-28I-géppár négy 500 kg-ossal. Így a régi Yak-okkat hazaküldték 1980. márciusában - mindössze 235 bevetés után - míg a MiG-21bis-ek 1988-ig maradtak, és folytatták a bevetéseket. (Az öreg Yak-28-asok, a kínai határon még jók voltak, nukleáris bombázó feladatkörben, egy rövid ideig.)

A lenti kép a szovjet-afgán határhoz közel települő 115-ik Gárda ezred MiG-21bis-éról készült a nyolcvanas években.


115gviap.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Igen, a zászló a jordánoké, de érdekes, hogy mintha nyugati kijárómeberek vigyorognának annál az asztalnál.
Szerintem ők lehettek a nyolcvanas évek nagyágyúi akiket a Fegyvernepper című film is megidézett.
Igen, valószínűnek tartom, hogy az angolok hajtották fel a „jordán” szerződést, hogy nehogy elbukják a kínai üzletet. Azért is írtam, hogy a „Jordán Királyság képviselőivel”, akik láthatóan nyugati üzletemberek voltak. Nem csak terméket hoztak létre, hanem alkottak piacot is hozzá. :)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Chengdu J-7IIH sztori, első rész:

Néhány bekezdés erejéig, vizsgáljuk meg, hogy milyen MiG-21-es vadászgép változatott szerzett be a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje a nyocvanas évek közepétől, miután a brit fedélzeti rendszerekkel korszerűsített Chengdu J-7IIA sorozatgyártását gazdasági okokból visszamondták. Természetesen az igény egy korszerűbb fegyverrendszerre, a J-7IIA rendelés 1981-es felmondása után is megmaradt. Sőt, a lassan elkezdődő gazdasági reformok mentén, sürgősebb volt, mint valaha, hogy egy a világ többi részének fejlesztéseivel a versenyt felvenni képes vadászrepülőgépet rendszeresíthessenek, amiből nem szükséges a Shenyang J-6 MiG-19-es, több ezres darabszámához hasonló mennyiséget beszerezniük.

J7-II-basic.jpg

Fotó: Alap változatú, a nyolcvanas évek első felében gyártott J-7II változat. A hátrafelé nyíló kabintető és hozzá módosított régi szovjet alapú SzK ülést, valamint a bal oldalra beépített plusz gépágyút leszámítva, nem különbözik az ötvenes évek végén fejlesztett szovjet MiG-21F-13-astól.



Ekkoriban, Izrael nyolcvanas évek elejei fölényes légigyőzelmei felkeltették a kínai fél figyelmét. 1982-ben megindultak puhatolózások mindkét fél részéről, a gazdasági lehetőségekről. A konkrét tárgyalások természetesen titokban folytak, hogy az egyébként kínai fegyvereket dollárért vásárló arab országok érzékenységét ne sértsék. Az 1983-as sikeres izraeli-kínai tárgyalások végeredménye, az új Python-3-as légiharcrakéta gyártási jogának átadásáról és az épp gyártásban lévő kínai Chengdu J-7II vadászrepülőgépekre integrálásáról szólt!

Az akkori nemzetközi diplomáciai helyzet korlátai miatt, Kína és Izrael nem létesített diplomáciai kapcsolatokat. A Közel-Kelet többi arab országával fennálló jó kapcsolatok fenntartása érdekében Kínának diplomáciai távolságok kellet tartania Izraeltől. Ezért Kína és Izrael haditechnikai együttműködése mindig „magán” és „nem kormányzati” státuszú volt. Vagyis a kínai technikusok nem mehetnek közvetlenül Izraelbe, és az izraeli szakértők csak magánjellegű látogatásokat, előadásokat, kirándulásokat tehettek Kínába. Bár ez némi kellemetlenséggel járt, a két fél együttműködése zökkenőmentesen haladt.

PL-8.jpg

Fotó: Izraeli eredetű Python-3 légiharcrakéta, mint kínai PL-8-as a GJ3-D álltalános fegyvertartón függesztve, egy Chengdu J-7IIH vadászrepülőgépen.

1983-tól a China Southern Aviation Power Machinery Co., Ltd. (331-es számú gépgyár) készült fel az izraeli Python-3 eredetű légiharcrakéta gyártására, PL-8 Thunderbolt-8-as néven. Izrael a rakétákhoz alkatrészeket, illetve a gyártósori berendezéseket szállított. A technológia átadása 1989-ben fejeződött be, a gyár a kilencvenes évek elejétől volt képes, az akkor már bő tíz éves Thunderbolt-8-as légiharc rakéta típus tömeges gyártására.

Hogy ennek óriási jelentőségét megértsük, látnunk kell, hogy ekkoriban a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje, hiába vállalt be 1985-ben egy egyoldalú 40%-os(!) fegyverzettcsökkentést, alakulatainak kétharmada még ekkor is csak olyan MiG-19-eseket használt, amik csak jó időben, gépágyúval tudták légicéljaikat leküzdeni. A Kínában ez idő tájt csak pár százas nagységrendben hadrendben álló J-7I/II MiG-21-esek, is csak az ötvenes évekből itt marad, ex szovjet R-3Sz légiharcrakétákat hordozhatták, amik gyakorlatilag alkalmatlanok voltak manőverező, vagy zavarást végző célok leküzdésére.

J-7-IIH-03.jpg

Fotó: A legnagyobb harcértékű új J-7IIH vadászrepülőgépeket a stratégiai pontokra telepítették. Bal oldalon például a 42. Repülő Hadosztály gépe a kínai-vietnámi határt őrizte, míg jobbra a 14. hadosztály a nancsangi térséget védte.


Az új Thunderbolt-8-as rakéta bevetéséhez, szükség volt az épp gyártásban lévő Chendu J-7II-es MiG-21-es repülőgép módosítására is. Az új J-7IIH elnevezésű vadászrepülőgép tervezését 1983-ban kezdték meg. A fejlesztéseknek két fő célját fogalmaztak meg:
  • Egyrészt a gyártósoron párhuzamosan készülő F-7B, J-7IIH, F-7M repülőgépeken végzett munkafolyamatok, alkatrészek és főbb szerkezeti elemek szabványosítása.
  • Másrészt az új izraeli eredetű PL-8 Thunderbolt-8 légiharcrakéták integrálása a kínai MiG-21-esre.

Szabványosítás:
Az új J-7IIH repülőgép ugyan a Kínai Légierő számára készülő J-7II-es típuson alapult, de megkapott néhány, az F-7M Airguard változathoz tervezett – a szovjet MiG-21MF-ekről másolt – sárkányszerkezeti megoldást, mint a szárnyankénti dupla fegyverfelfüggesztőket *, valamit a módosított futóműveket is. Ezzel a különböző típusváltozatok, gyártási folyamatait igyekeztek egyszerűsíteni. Így a nyolcvanas évek közepétől azonos repülőgép sárkánnyal és szárnyakkal épültek a Kínai Légierő számára gyártott J-7IIH, annak exportváltozata (J-7IIK, J-7IIN), valamint a nyugati rendszerekkel exportra korszerűsített F-7M Airguard repülőgépek.

* a dupla fegyverfelfüggesztőket a kínai J-7IIH változat – a tesztelő alakulatok gépeit leszámítva – sohasem alkalmazta. Az export megrendelők viszont használták!

PL-8 légiharcrakéta típus integrációja:
Az új típushoz tervezték a GJ3-D álltalános fegyvertartót, amivel a PL-2, PL-5, PL-8, sőt szabadon eső bombafegyverzet is függeszthető volt. A probléma ennek és a rá függesztett új Thunderbolt-8-as rakéta súlyának összességéből adódott. A PL-8-as 40%-al nehezebb volt, mint a korai PL-2-es. Ehhez hozzáadódott még az új GJ3-D álltalános fegyvertartót súlya. Ráadásul mindez duplán, hiszen szárnyanként egy-egy volt függesztve. Ez a körülbelül 250 kg plusz súly jelentősen elmozdította a repülőgép tömegközéppontját. Eredetileg az üzemanyagrendszer áttervezésével tervezték a súlypontvándorlást megoldani, de nem jártak sikerrel, így végül ellensúlyt kellet az új J-7-es orrába helyezni.


J-7-IIH-02.jpg

Fotó: A 35. Repülő Hadosztály J-7IIH vadászrepülőgépei, az akkor még brit fennhatóságú Honkong és Tajvan déli része között félúton települtek



A Chengdu J-7IIH sztori második része holnap érkezik.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A J-7IIH sztori, második rész:

Az új Chengdu J-7IIH elnevezésű változat 1985-ös berepülése után kapta meg a típus engedélyeket, majd 1986-tól adták át az első széria repülőgépeket. Hogy a költségek ne szálljanak el, mint a J-7IIA esetében, a régi szovjet eredetű fedélzeti berendezéseket nem cserélték le. Például a légicél távolság adatait továbbra is az ötvenes évek szovjet technológiai színvonalán álló Kvant rádió-távolságmérő kínai másolata szolgáltatta. Viszont idővel több, a J-7IIH gyártása alatt beérett fejlesztést is megkapott a repülőgép, mint például az új 780 literes törzs alá függeszthető póttartályok, mind a törzs alatti pótvezérsík mellé szerelhető infra és radarzavaró csalikat szóró berendezés függesztésének lehetősége, a nyolcvanas évek végétől.

A Kínai Légierő számára 1986 és 1993 között, a Chengdu és a Guizhou üzemek, összesen 221 darab J-7IIH repülőgépet gyártottak. Érdekességként:
  • Ebben a nyolcéves hidegháború végi időszakban, a párhuzamosan gyártott F-7 MiG-21 exportváltozatokkal együtt, összesen csak körülbelül 500 darab kínai együléses MiG-21-es épült.
  • Valamint 1985-ös nagy leépítés és átszervezés után, a kilencvenes évek elejéig - azaz az orosz Szu-27Szk vadászgépek Kínába érkezésig eltelt időszakban - összesen csak alig 300 db. Chengdu J-7IIH és Shenyang J-8I vadászrepülőgépet vett át a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje. Ez nagyon alacsony szám!
A régi nyugati források, ezt az új Chengdu J-7IIH változatott, vadászbombázóként azonosították, de az alkalmazó alakulatok feladatkörét, vagy a típus képességeit vizsgálva, ez is csak kitaláció!

J-7-IIH-01.jpg

Fotó: Kínai MiG-21-esek rendszeresen települtek át Tibetbe, egy kis Indiával szembenézésre. A kilencvenes években a kínai J-7IIH vadász repülőgépek már PL-8 Thunderbolt-8-as légiharcrakétát is vihettek magukkal erre a túrára.




Hogy a sok elhangzott J-7II változat között némi rendet rakjunk, pontosítsuk le ezeket az alváltozatokat. Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje számára szánt változatok:
(* 1991-től, az egyértelműbb azonosítás érdekében átálltak J-7+betűjelzés névkonvencióra.)

21reg-J-7-H.jpg

Fotó: A kínai 63. repülő ezred szintén stratégiai helyen, a szovjet/orosz Vlagyivosztokhoz és a kínai-koreai-szovjet/orosz határ háromszög közelében alkalmazta a J-7H változatot évtizedeken keresztül, sőt a mai napig repüli a típust!




Export változatok:
(A kínai J-7II exportváltozatairól, sok régi pontatlan adat kering a különböző forrásokban. Ezek általában két jobb felbontású fotó egymásmellé helyezésével cáfolhatóak lennének, de sajnos lassan kopnak ki.)

Chengdu F-7B:
A J-7II alapváltozat exportja, Irak, Egyiptom és az USAF agresszor alakulata számára.


Chengdu F-7M Airguard:
A J-7IIA exportváltozata, nyugati fedélzeti és fegyverrendszerekkel, gyártva 1984-1994. Vásárlója:
  • Irak: F-7M Airguard Szállítva 1984-től
  • Pakisztán F-7MP, F-7P Skybolt Szállítva 1988-tól
  • Banglades: F-7MB Airguard Szállítva 1989-től
  • Irán F-7N Airguard Szállítva kb. 1990-től

Valamint a J-7IIH exportváltozatai:
Ezeket sokszor tévesen F-7M Airguard-ként azonosítanak, de kevés közük van hozzá. Ugyan ezek a repülőgép változatok – a kínai gyártás egyszerűsítése miatt – megkapták a dupla főtartós szárnyakat és a szárnyak alá függeszthető póttartályokhoz a módosított üzemanyagrendszert, de elektronikájuk, továbbra is elsősorban a régi szovjet MiG-21F-13-as berendezésein alapult:
  • Zimbabwe J-7IIN Szállítva 1987-től
  • Mianmar J-7IIK Szállítva 1990-től
  • Srilanka F-7BS Szállítva 1991-től
Ezek az „jóárasított” változatok, még a hatvanas évekből származó régi szovjet AP-155-ös kétcsatornás robotpilóta rendszert sem kapták meg! Legkönnyebben orr alatt maradt pitotcső alapján különböztethetőek meg, az J-7IIA/F-7M export leszármazottaktól.

Zim-sri.jpg

Fotó: A Zimbabwe-i J-7IIN-nek, a PL-7 Thunderbolt-7 (francia Magic R550) rakéták alkalmazásához beépített American Phoenix Company-tól importált áramátalakítókat leszámítva, teljesen kínai fedélzeti rendszerekkel szerelt gépek. Szintúgy Sri Lanka J-7BS vadászgépei, amelyek nagyrészt csak régi szovjet eredetű fedélzeti berendezéseket használtak, kivéve a nyugati magasságmérőt.
Mianmar.jpg

Fotó: A mianmari katonai junta 1990-től üzemelteti a Chengdu J-7IIK MiG-21-eseket. Ez a kínai J-7IIH exportváltozat alkalmaz több nyugati felszerelést is, például az SRT-651C rádiót és új magasságmérő berendezést




Hogy hogyan ismerhetjük fel a J-7IIH változatott?
A válasz az, hogy nehezen. A nyolcvanas évek első felében gyártott alap J-7II-est, és az újabb J-7IIH változatott kívülről nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól, amennyiben a J-7IIH-ra nincs felfüggesztve a böszme nagy GJ3-D álltalános fegyvertartó. Viszont, ha találunk az adott repülőgépről nagyfelbontású és jó szögből elkattintott fotót, akkor azonosíthatjuk a repülőgépet a gyáriszáma alapján:
J-7-II-serial-2.jpg

Fotó: Egy nagyon korai J-7II-es
J-7-II-serial.jpg

Fotó: Egy több mint harminc éves J-7II-es alapváltozat 2016-ból.
J-7-IIH-serial.jpg

Fotó: Gyáriszámuk alapján a 22., 23. és 24. szériába tartozó J-7IIH repülőgépek.


A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légierejében, mind az új izraeli eredetű rakéta, mind az azt hordozó új MiG-21-es alváltozat hosszú karriert futott be:
  • Az izraeli Python-3 légiharcrakéta, mint kínai PL-8-as, a J-7IIH hordozón kívül megjelent a J-8II, J-10A, és a szintén szovjet eredetű Szu-27SzK-ból tovább fejlesztett J-11B fegyverzetében. A PL-8-as légiharcrakéta továbbfejlesztett változatai a mai napig alap fegyverzete a Kínai Légierőnek!
  • A gyártás befejezésekor, 1993-ban nyolc kínai repülőezred alkalmazta a Chengdu J-7IIH változatott. A nyolcvanas, kilencvenes években, mint az egyik legkorszerűbb fegyverzetű kínai MiG-21-est, a stratégia pontok közelében állították hadrendbe. A kínai Chengdu J-7IIH, ma már J-7H néven továbbra is üzemel. Napjainkban még egy aktív és néhány gyakorló célú dandár használja ezt a kevésbé ismert kínai MiG-21-es alváltozatott.

42nd-reg-2.jpg

Fotó: A 42. Repülő ezred, több mint harminc évek keresztül alkalmazta a kínai-vietnámi határ védelmére a Chengdu J-7H repülőgépeket, amiket végül 2019-ben nyugdíjaztak.





Ezzel a résszel, a nyolcvanas években gyártott kínai MiG-21-eseket bemutató anyag a végéhez ért. A későbbi J-7E/G/L változatok, már sokkal jobban vannak dokumentálva, megbízhatóbbak az elterjedt publikációk.

A kétüléses kínai MiG-21-es bemutatásán még gondolkodom, ha van rá igény.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 694
28 701
113
Eleve a pilonoknak van tömeg maximuma és az, hogy mit tehetsz rá, meghatározza, hogy milyen bekötése van, pl. pótüzemanyag tartály. A MiG-21Bis esetén a maximális hasznos teher tömege összesen 1.300 kg lehet az öt pilonon. A bombázó terhelést 1.000 kg-ban maximalizálják.
F-13
web.jpg

PF
orig-15514522065087d64bb7446af5c8b6c13875581338.jpeg

PFM
aircraft-military-aircraft-vehicle-military-MiG-21-1959601.jpg

MF
scale_1200

13_resize_2.jpg

Bis
2011-09-04_5727_MiG-21_243-5ab0d649a6b91.jpg

20913.jpg

105575734_3072746256096560_317581964373829651_o.jpg

U
RIAN_MiG-21_Mihail_Kuhtarev_d_850.jpg
 
M

molnibalage

Guest
A J-7IIH sztori, második rész:

Az új Chengdu J-7IIH elnevezésű változat 1985-ös berepülése után kapta meg a típus engedélyeket, majd 1986-tól adták át az első széria repülőgépeket. Hogy a költségek ne szálljanak el, mint a J-7IIA esetében, a régi szovjet eredetű fedélzeti berendezéseket nem cserélték le. Például a légicél távolság adatait továbbra is az ötvenes évek szovjet technológiai színvonalán álló Kvant rádió-távolságmérő kínai másolata szolgáltatta. Viszont idővel több, a J-7IIH gyártása alatt beérett fejlesztést is megkapott a repülőgép, mint például az új 780 literes törzs alá függeszthető póttartályok, mind a törzs alatti pótvezérsík mellé szerelhető infra és radarzavaró csalikat szóró berendezés függesztésének lehetősége, a nyolcvanas évek végétől.

A Kínai Légierő számára 1986 és 1993 között, a Chengdu és a Guizhou üzemek, összesen 221 darab J-7IIH repülőgépet gyártottak. Érdekességként:
  • Ebben a nyolcéves hidegháború végi időszakban, a párhuzamosan gyártott F-7 MiG-21 exportváltozatokkal együtt, összesen csak körülbelül 500 darab kínai együléses MiG-21-es épült.
  • Valamint 1985-ös nagy leépítés és átszervezés után, a kilencvenes évek elejéig - azaz az orosz Szu-27Szk vadászgépek Kínába érkezésig eltelt időszakban - összesen csak alig 300 db. Chengdu J-7IIH és Shenyang J-8I vadászrepülőgépet vett át a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje. Ez nagyon alacsony szám!
A régi nyugati források, ezt az új Chengdu J-7IIH változatott, vadászbombázóként azonosították, de az alkalmazó alakulatok feladatkörét, vagy a típus képességeit vizsgálva, ez is csak kitaláció!

J-7-IIH-01.jpg

Fotó: Kínai MiG-21-esek rendszeresen települtek át Tibetbe, egy kis Indiával szembenézésre. A kilencvenes években a kínai J-7IIH vadász repülőgépek már PL-8 Thunderbolt-8-as légiharcrakétát is vihettek magukkal erre a túrára.




Hogy a sok elhangzott J-7II változat között némi rendet rakjunk, pontosítsuk le ezeket az alváltozatokat. Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje számára szánt változatok:
(* 1991-től, az egyértelműbb azonosítás érdekében átálltak J-7+betűjelzés névkonvencióra.)

21reg-J-7-H.jpg

Fotó: A kínai 63. repülő ezred szintén stratégiai helyen, a szovjet/orosz Vlagyivosztokhoz és a kínai-koreai-szovjet/orosz határ háromszög közelében alkalmazta a J-7H változatot évtizedeken keresztül, sőt a mai napig repüli a típust!




Export változatok:
(A kínai J-7II exportváltozatairól, sok régi pontatlan adat kering a különböző forrásokban. Ezek általában két jobb felbontású fotó egymásmellé helyezésével cáfolhatóak lennének, de sajnos lassan kopnak ki.)

Chengdu F-7B:
A J-7II alapváltozat exportja, Irak, Egyiptom és az USAF agresszor alakulata számára.


Chengdu F-7M Airguard:
A J-7IIA exportváltozata, nyugati fedélzeti és fegyverrendszerekkel, gyártva 1984-1994. Vásárlója:
  • Irak: F-7M Airguard Szállítva 1984-től
  • Pakisztán F-7MP, F-7P Skybolt Szállítva 1988-tól
  • Banglades: F-7MB Airguard Szállítva 1989-től
  • Irán F-7N Airguard Szállítva kb. 1990-től

Valamint a J-7IIH exportváltozatai:
Ezeket sokszor tévesen F-7M Airguard-ként azonosítanak, de kevés közük van hozzá. Ugyan ezek a repülőgép változatok – a kínai gyártás egyszerűsítése miatt – megkapták a dupla főtartós szárnyakat és a szárnyak alá függeszthető póttartályokhoz a módosított üzemanyagrendszert, de elektronikájuk, továbbra is elsősorban a régi szovjet MiG-21F-13-as berendezésein alapult:
  • Zimbabwe J-7IIN Szállítva 1987-től
  • Mianmar J-7IIK Szállítva 1990-től
  • Srilanka F-7BS Szállítva 1991-től
Ezek az „jóárasított” változatok, még a hatvanas évekből származó régi szovjet AP-155-ös kétcsatornás robotpilóta rendszert sem kapták meg! Legkönnyebben orr alatt maradt pitotcső alapján különböztethetőek meg, az J-7IIA/F-7M export leszármazottaktól.

Zim-sri.jpg

Fotó: A Zimbabwe-i J-7IIN-nek, a PL-7 Thunderbolt-7 (francia Magic R550) rakéták alkalmazásához beépített American Phoenix Company-tól importált áramátalakítókat leszámítva, teljesen kínai fedélzeti rendszerekkel szerelt gépek. Szintúgy Sri Lanka J-7BS vadászgépei, amelyek nagyrészt csak régi szovjet eredetű fedélzeti berendezéseket használtak, kivéve a nyugati magasságmérőt.
Mianmar.jpg

Fotó: A mianmari katonai junta 1990-től üzemelteti a Chengdu J-7IIK MiG-21-eseket. Ez a kínai J-7IIH exportváltozat alkalmaz több nyugati felszerelést is, például az SRT-651C rádiót és új magasságmérő berendezést




Hogy hogyan ismerhetjük fel a J-7IIH változatott?
A válasz az, hogy nehezen. A nyolcvanas évek első felében gyártott alap J-7II-est, és az újabb J-7IIH változatott kívülről nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól, amennyiben a J-7IIH-ra nincs felfüggesztve a böszme nagy GJ3-D álltalános fegyvertartó. Viszont, ha találunk az adott repülőgépről nagyfelbontású és jó szögből elkattintott fotót, akkor azonosíthatjuk a repülőgépet a gyáriszáma alapján:
J-7-II-serial-2.jpg

Fotó: Egy nagyon korai J-7II-es
J-7-II-serial.jpg

Fotó: Egy több mint harminc éves J-7II-es alapváltozat 2016-ból.
J-7-IIH-serial.jpg

Fotó: Gyáriszámuk alapján a 22., 23. és 24. szériába tartozó J-7IIH repülőgépek.


A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légierejében, mind az új izraeli eredetű rakéta, mind az azt hordozó új MiG-21-es alváltozat hosszú karriert futott be:
  • Az izraeli Python-3 légiharcrakéta, mint kínai PL-8-as, a J-7IIH hordozón kívül megjelent a J-8II, J-10A, és a szintén szovjet eredetű Szu-27SzK-ból tovább fejlesztett J-11B fegyverzetében. A PL-8-as légiharcrakéta továbbfejlesztett változatai a mai napig alap fegyverzete a Kínai Légierőnek!
  • A gyártás befejezésekor, 1993-ban nyolc kínai repülőezred alkalmazta a Chengdu J-7IIH változatott. A nyolcvanas, kilencvenes években, mint az egyik legkorszerűbb fegyverzetű kínai MiG-21-est, a stratégia pontok közelében állították hadrendbe. A kínai Chengdu J-7IIH, ma már J-7H néven továbbra is üzemel. Napjainkban még egy aktív és néhány gyakorló célú dandár használja ezt a kevésbé ismert kínai MiG-21-es alváltozatott.

42nd-reg-2.jpg

Fotó: A 42. Repülő ezred, több mint harminc évek keresztül alkalmazta a kínai-vietnámi határ védelmére a Chengdu J-7H repülőgépeket, amiket végül 2019-ben nyugdíjaztak.





Ezzel a résszel, a nyolcvanas években gyártott kínai MiG-21-eseket bemutató anyag a végéhez ért. A későbbi J-7E/G/L változatok, már sokkal jobban vannak dokumentálva, megbízhatóbbak az elterjedt publikációk.

A kétüléses kínai MiG-21-es bemutatásán még gondolkodom, ha van rá igény.
A végén ez is mehet cikk egyben cikként.
Egy evolúciós ábra sokat segítene a tartalom összefoglalásában.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Eleve a pilonoknak van tömeg maximuma és az, hogy mit tehetsz rá, meghatározza, hogy milyen bekötése van, pl. pótüzemanyag tartály. A MiG-21Bis esetén a maximális hasznos teher tömege összesen 1.300 kg lehet az öt pilonon. A bombázó terhelést 1.000 kg-ban maximalizálják.
F-13
web.jpg

PF
orig-15514522065087d64bb7446af5c8b6c13875581338.jpeg

PFM
aircraft-military-aircraft-vehicle-military-MiG-21-1959601.jpg

MF
scale_1200

13_resize_2.jpg

Bis
2011-09-04_5727_MiG-21_243-5ab0d649a6b91.jpg

20913.jpg

105575734_3072746256096560_317581964373829651_o.jpg

U
RIAN_MiG-21_Mihail_Kuhtarev_d_850.jpg

Jéé, a cseszkóknak volt Bisz-ük??
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
T

Törölt tag 1945

Guest
Jó meglátás!!
(Kéne valaki, aki tudja, hogy volt-e nekik valójában. :))
Ahogy nézem, az a kép valami játékból van, szóval az is lehet, hogy virtuálisan csináltak szorgos kezek cseszlovák Bisz-t.

Nemvolt.
Volt viszont...
169db MiG-21F-13
39db MiG-21PF
50db MiG-21PFM
25db MiG-21R
24db MiG-21M
102db MiG-21MF
11db MiG-21U
13db MiG-21US
33db MiG-21UM
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Iszonyatos darabszámok a magyarhoz képest.
Utánaszámolva nekem nem is tűnik annyira soknak...
Mármint a korai változatokból tengernyi volt nekik, de ugye a 74-est maguknak rakták össze... meg persze a PF+PFM nyomja meg.

Viszont miután a kisgerincűek kikoptak, azután már nem volt annyival több 21-es odaát.
Ugye a késői M, és MF összesen 126db, nálunk meg a kétféle Bisz + MF: (47+15)+50=112db...
Náluk még volt a razvedcsik, de pl. UM-ből nekünk is volt vagy 30, szóval kétülésesből se használtak sokkal többet a vége felé.
Nopersze náluk a késői 21-esekkel párhuzamosan volt 23-asból is bőven, (a végén meg 29-es, Szu-25, meg egy rakat Alba is), szóval a létszám és miőségi fölény tagadhatatlan, csak azt inkább más típusok adták.

No mind1, ez lehet, hogy csak engem lepett meg... :)
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 694
28 701
113
Csodálkoztam én is a cseh MiG-Bis képen, mert én is úgy tudtam, hogy náluk nem volt, helyette ők a MiG-23 vonalat favorizálták, amiből volt MF és ML is.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and vilmoci
T

Törölt tag 1945

Guest
Iszonyatos darabszámok a magyarhoz képest.

Minden másban is ez volt az arány...
10 hadosztályuk volt ami két hadsereggel egy komplett frontot alkotott, szemben a magyar 6-al.
9 KRUG (6 magyar), 35 KUB (11 magyar), 20 Osza (nálunk már nem is volt)
Oka, Tocska rendszeresítve (nem csak a tervekben), és persze T-72-es és T-55AM hegyek (nem csak mutatóban).
És persze nagyobb ívű tervek (mint nálunk), 90-ben 6 BUK-M1, 91-ben 20 TOR-M1 és 95-ben Sz-300V komplexum beszerzéséről.
5 Vega osztály (2 magyar), 20 Volhov (12 magyar), 18 Nyeva (6 magyar), 1 Sz-300PMU (nálunk csak tervben).

Persze ők tényleges Frontország voltak.
 
M

molnibalage

Guest
Minden másban is ez volt az arány...
10 hadosztályuk volt ami két hadsereggel egy komplett frontot alkotott, szemben a magyar 6-al.
9 KRUG (6 magyar), 35 KUB (11 magyar), 20 Osza (nálunk már nem is volt)
Oka, Tocska rendszeresítve (nem csak a tervekben), és persze T-72-es és T-55AM hegyek (nem csak mutatóban).
És persze nagyobb ívű tervek (mint nálunk), 90-ben 6 BUK-M1, 91-ben 20 TOR-M1 és 95-ben Sz-300V komplexum beszerzéséről.
5 Vega osztály (2 magyar), 20 Volhov (12 magyar), 18 Nyeva (6 magyar), 1 Sz-300PMU (nálunk csak tervben).

Persze ők tényleges Frontország voltak.
Meg 1,5-szer nagyobbak. Ez a Krug aránynál ki is jön, de a többinél...
Bár náluk meg a SPAAG és a IR SHORAD jött későn és kevés.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Érdekességképpen grafikonon vizsgáljuk meg, hogy az elmúlt hetekben részletezett Chengdu J-7, kínai MiG-21-esek mennyisége, hogy aránylott a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg és Haditengerészet légierejének szervezetén belül a többi vadászrepülőgép típushoz, a nyolcvanas évek közepén. 1985-ben a százhuszonhat kínai vadászrepülő ezred, bő 3500 MiG-17-es, MiG-19-es, MiG-21-es valamint kis számú J-8-assal volt felszerelve:

Plaaf-fighter-mid80s.jpg




Az 1985 és 1988 közötti egyoldalú kínai fegyverzettcsökkentés után sem javult jelentősen a helyzet, mert az új J-7IIH és J-8I vadászrepülőgépeket csak kis mennyiségben vettek át. Így a régebbi MiG-17-esek aktív állományból kivonása után, továbbra is a döntően a Shenyang J-6 MiG-19-esek alkották a kínai vadászrepülőezredek állományát még 1992-ben is:
Plaaf-fighter-92.jpg


Egy-egy kínai vadászrepülő ezred jellemzően huszonégy harci és négy kétüléses repülőgéppel volt felszerelve. Tehát mennyiségileg körülbelül egy USAF századnak, vagy egy fél szovjet frontrepülő ezrednek felelt meg.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A kilencvenes években közel 540 darab gyári új vadászrepülőgépet vettek át a kínai vadászrepülőerők, aminek 60% Chengdu J-7 MiG-21-es volt:
  • ~328 db. Chengdu J-7C/D/E 1991-2001
  • ~135 db. Shenyang J-8B/D 1992-2001
  • ~76 db. Szuhoj Szu-27SzK/UBK 1992-2002
Így is csak az ezredforduló utáni időszakra érték el, hogy a Chengdu J-7 MiG-21-es típus alkothatta a kínai vadászrepülőerők fegyverzetének közel felét, meghaladva az aktív alakulatknál szolgálló együléses Shenyang J-6 MiG-19-esek számát:

Plaaf-in-01.jpg



33rd-Div.jpg

Fotó: A szecsuani iparkörzetet védő 33-ik hadosztály, nyáron gyakran települt át Tibetbe MiG-21-eseivel


A fentieken felül, még jelentős számú MiG-21-es és MiG-19-es repült ekkor, a hat kínai kiképzőközpont valamelyikében, és MiG-19-es típust használt a három kínai felderítőrepülő ezred is. Valamint a kétüléses JJ-6 MiG-19-es változatot nem csak a Shenyang J-6-os alakulatok, hanem Chengdu J-7 MiG-21-es, J-8-as, JH-7-es, valamint a Q-5-ös bombázó ezredek is nagy számban alkalmazták még az ezredfordulón is.

Így az ezredfordulóra, ugyan az aktív alakulatoknál már több Chengdu J-7 MiG-21-es repült, de összesített darabszámra, még mindig jóval több Shenyang J-6 MiG-19-es szolgált Kínában, mint MiG-21-es!

35th-Div.jpg

Fotó: Shenyang J-6 MiG-19-es az ezredforduló idején, a 35. repülő hadosztálynál, Hong-Kongtól észak-keletre.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 371
113
Egyáltalán nem biztos, hogy a J-7 magasabb harcértéket képviselt, mint a J-6.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz