A Chengdu J-7IIA sztori:
Mikor, a kínai-szovjet viszony háborús szintre süllyedésének hírére 1972-ben Nixon széles vigyorral
megjelent Pekingben, a küldöttségéhez jelentős számban üzletemberek is tartoztak. Ők kezdték el vizsgálni, hogy milyen gazdasági lehetőségek vannak a kínai piacon. Sőt, később a két ország közeledésével, haditechnika átadására is lehetőség nyílt, bár eleinte ez csak az USA-val szövetséges nyugat-európai és izraeli felek számára volt engedélyezett.
Fotó: Nixon Csou En-laj-al, valamint kísérete Pekingben 1972-ben
Kínai szemszögből a jég 1978-ban tört meg, mikor a Katonai Központi Bizottságban elnöklő Teng Hsziao-ping, egy ülésen kijelentette, hogy a kínai katonai ipar gyorsabb fejlesztésére megoldást jelentene a fejlett nyugati technológiák átvétele! Innentől felpörögtek az események. Még abban az évben Kína légiközlekedési küldöttséget menesztett az Egyesült Királyságba, Franciaországba és a Német Szövetségi Köztársaságba. Ezek az európai országok remélték, hogy komplett katonai repülőgépeket fognak tudni értékesíteni Kína számára, hasonlóan mint ahogy Indiába is tették, de a kínai fél másképpen gondolkodott.
Fotó: Kínai küldöttség Európában
1979. májusától, az újonnan megalapított China National Aero-Technology Import & Export Corporation szervezésében a Chengdu Repülőgépgyár tárgyalásokat kezdett a brit
Marconi társasággal. A 16 hónapon keresztül tartó, tíz fordulós tárgyalássorozat eredményéül, aláírták a kínai MiG-21-es korszerűsítéséről szóló első szerződést. A szerződés rendelkezett több fajta elektronikus berendezés szállításáról (egyenként 124 készlet, közel száz kínai MiG-21-es felszerelésére), beleértve ezek gyártási és esetleges export jogairól is. A megegyezés a következő főbb berendezések átadásáról rendelkezett:
1980-ban a kínai kormány hivatalosan is jóváhagyta a fent említett szerződést, így megkezdhették az új
Chengdu J-7IIA jelzésű kínai MiG-21-es tervezését. Az új repülőgép, az éppen gyártásba kerülő
Chengdu J-7II típus alapjaira épült, lecserélve annak ötvenes évekbeli szovjet színvonalán álló belső berendezéseit és fegyverrendszerét. Később még számos egyéb elektronikus eszközről, például navigációs rendszerről, válaszjeladókról, hőmérséklet érzékelőkről, antennákról, tűz érzékelő és oltó, stb. szóló szerződéscsomagot is aláírtak, mikor az új és meglévő berendezések összehangolása során további igények merültek fel.
Fotó: A nyolcvanas években a Kína Légierő legelterjedtebb típusa a J-6-os MiG-19-es volt. A J-7 MiG-21-es csak töredéke számban ált hadrendben ebben az időben. A képen a Kínai Haditengerészet pilótái állnak MiG-19-esük előtt.
Sajnos Kína az akkori helyi viszonyok között is egy rendkívül csóró ország volt. Míg a hetvenes évek elejétől, a nyolcvanas évek első feléig, több mint ezer MiG-19-est szereztek be, addig a korábbi
J-7I MiG-21-esből kétszáz alatt volt a Kínai Légierő által átvett példányok száma. Egyszerűen túl drága volt, még a saját gyártású korai MiG-21-es is a Kínai Légierő számára, még a hetvenes, nyolcvanas évek fordulóján is! Nem is beszélve a nyugati eszközökkel felszerelt új
J-7IIA-ról, melynek a beszerzési költségei sokszorosára rúgtak, az ekkor épp gyártásba kerülő
J-7II változathoz képest is. (A
J-7IIA mellet a többi haderőnem, sőt a kínai gazdasági élet több területe folyatott párhuzamosan nyugati technológiai beszerzéseket, amik együttesen megrendítették a kínai devizatartalékokat)
Az eredeti elképzelés az volt, hogy az új
J-7IIA vadászrepülőgép száz példányát a Kínai Légierő fogja hadrendbe állítani, de 1981-re a költségek emelkedése miatt a Légierő visszamondta az igényét! Csupán az 1980-tól gyártásban lévő
Chengdu J-7II vadászgépeket vették át, amelyek az – az új kabintetőt és katapultülést leszámítva -még mindig csak az ötvenes évek második felében fejlesztett szovjet
MiG-21F-13 Fishbed-C technológiai és fegyverzeti szintjén álltak csupán.
Fotó: A kínai légierő által a nyolcvanas évek első felében átvett J-7II/F-7B változat 137-es és 138-as prototípusai.
A Kínai Légierő 1981-es döntése, komolyan megrendítette a
J-7IIA projectet, annak fejlesztése így leállt. Ráadásul a kínaiak aláírt szerződésekkel rendelkeztek brit féllel, aminek felmondása esetén több millió font kötbérrel tartoztak volna. Ezért egy ködös export szerződéssel igyekeztek megmenteni a fejlesztést. 1981-ben a kínai Ipari Minisztérium, nyolcvan – a gyártásba lévő
J-7II-esen alapuló – kínai MiG-21-es leszállításáról, írt alá szerződést a Jordán Királysággal! Ennek tervezett anyagi háttere lehetővé tette a
J-7IIA project folytatását, majdani export célra.
A Jordánia által vásárolt kínai MiG-21-eseket, később Irak, az Egyesült Államok és valószínűleg Egyiptom vette át
F-7B néven. Ezek a Kínai Légierő számára épp gyártásban lévő
J-7II-es, exportváltozatai voltak, tehát még nem az új
J-7IIA-k. Így valószínűleg iraki és amerikai pénz mentette meg a kínai projektet!
Fotó: A J-7IIA program anyagi hátterét megmentő szerződés aláírása a Jordán Királyság képviselőivel.
Fotó: Iraki, egyiptomi és USAF agresszor Chengdu F-7B könnyűvadászok.
Az első két
J-7IIA 1982-ben szállt fel először, de mellettük több régebbi
J-7I és
J-7II repülőgépet is bevontak a tesztelési programokba. Berepülés során rengeteg integrációs probléma merült fel a régi szovjet és az új nyugati berendezések között, amik megoldásába bevonták az brit felet is. Volt úgy, hogy a Marconi új elektronikus blokkokat tervezett az interferenciák kiküszöbölésére, de például szükséges volt nyugati eredetű repülőgépplexi gyártóval is szerződni, mert az új HUD kijelző adatai tükröződtek a kínai szélvédőn.
A projectet érzékenyen érintette, amikor 1983-ban Sun Tianqin, a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légierejének berepülőpilótája Dél-Koreába dezertált az egyik integrációs tesztekben részvevő
J-7I-es repülőgéppel! Több infó az esetről a HTKA-n:
https://htka.hu/2013/08/18/harminc-eve-tortent/
Foto: A J-7IIA programban használt, dezertált Chengdu J-7I-es Dél-Koreában, ahol több kiértékelő repülést hajtottak vele végre.
A
Chengdu J-7IIA repülőgépek ugyan hazai megrendelés hiányában nem kerültek sorozatgyártásba, fejlesztéseit és prototípusait viszont felhasználták a külföldi fizető piacra szánt új
F-7M Airguard export könnyűvadász tervezése során.
Mind erről holnap fojt. köv.!