3.
Franciaország azonban nem tud minden területen önellátó lenni, és számos ipari együttműködési projektben vesz részt. Ezek az együttműködések gyakran európai partnerekkel történnek, és általában a "legkevésbé stratégiai" típusú berendezésekre vonatkoznak.
A 2017. évi stratégiai felülvizsgálat tartalmaz egy listát a védelmi képességekről, amelyeket szuverén módon kell előállítani (pl. lopakodó gépek vagy kriptográfiai maggal rendelkező kommunikációs és hálózati rendszerek), azokat, amelyeknek
A 2017-es stratégiai felülvizsgálat tartalmaz egy listát azokról a védelmi képességekről, amelyeket szuverén módon kell előállítani (pl. lopakodó járművek vagy kriptográfiai maggal rendelkező kommunikációs és hálózati rendszerek), azokról, amelyeket "együttműködésben, a nemzeti készségek fenntartása mellett" lehet előállítani, azokról, amelyeket "együttműködésben, kölcsönös függőséggel" lehet előállítani, és azokról, amelyeket Franciaország "a polcról" fog megvásárolni.
Franciaország bizonyos felszerelés kategóriákat, például korai előrejelző és légtérellenőrző rendszereket, drónokat, rakétákat és lőszereket vásárol. Franciaország például 2010-ben amerikai gyártmányú Javelin páncéltörő rakétákat vásárolt, válaszul arra, hogy Afganisztánban sürgős szükség volt rá (bár Franciaország jelenleg francia gyártmányú páncéltörő rakétákkal rendelkezik).
2013-ban Franciaország is "vészhelyzetben" vásárolt MQ-9 Reaper drónokat, mivel megkezdte a Serval hadműveletet, és nem rendelkezett francia vagy akár európai gyártmányú társaival.
Azóta Franciaország rendszeresen alkalmazza ezeket a drónokat, különösen a különleges erők műveleteinek támogatására. A külső beszerzések további példái közé tartoznak a C-130-as repülőgépek és a GBU-12 Paneway irányított bombák, amelyekkel Franciaország most a Reaper drónjait fegyverzi fel.
Franciaország is csatlakozik a gyártók csoportjaihoz, hogy felhasználhassa azokat az eszközeiket, amelyeket nem állít elő.
Franciaország például nem gyárt nagy magasságú, hosszú repülési idejű pilóta nélküli légi járműveket (UAV), de 14 másik NATO-országgal együtt csatlakozott a NATO Szövetség földi megfigyelési programjához, hogy öt amerikai Global Hawk rendszert szerezzen be.
Az egyik fontos tényező, amely meghatározza, hogy Franciaország milyen gyorsan lesz képes beszerezni az új eszközöket, a francia hadiipar gyártási üteme. Az egyre összetettebb eszközök hosszabb gyártási ciklusokat igényelnek, és a gyártási létesítmények száma korlátozott (a tengeralattjárók esetében csak egy).
Az export különösen korlátozhatja Franciaország képességét, hogy katonai felszereléseket állítson elő saját használatra, mivel az export évekig monopolizálhatja a gyártósorokat. Franciaország tartós exportpolitikájának másik hatása az volt, hogy a francia fegyveripar kutatási és fejlesztési egységei a termékeiket megvásárló exportvásárlók igényeire összpontosítanak, nem pedig a francia fegyveres erőkre.
A Franciaország által exportált felszerelések végső soron valószínűleg nem fogják támogatni vagy kiegészíteni a francia erőket egy többnemzetiségű műveletben, mivel a francia fegyverexport nagy része nem európai és nem NATO-országokba irányul.
Az export néha a francia katonai személyzetet is kimerítette (mivel Franciaországnak ki kell képeznie a fegyverek vásárlóit) és a saját felszerelés utánpótlásának képességét is.
Franciaország tehermegosztási megközelítése
A franciák készséges partnerek a tehermegosztás kérdésében. Az Egyesült Államokkal közösen elemzik azt a stratégiai kontextust, amelyet egyre inkább az "erősödő nemzetközi gazdasági és katonai verseny" jellemez; Macron 2019. februári beszédében úgy jellemezte az Egyesült Államok és Kína közötti "globális versenyt", mint amely "a belátható jövőben átstrukturálja a nemzetközi kapcsolatokat".
A franciák igyekeznek növelni a védelmi kiadásokat, ami viszonylag közvetlenül a harci és katonai bevetésekben tükröződik, mivel aktívan részt vesznek harci és egyéb műveletekben szerte a világon. Franciaországra általában számítani lehet, hogy jelentős szerepet játszik a NATO vagy az ENSZ zászlaja alatt zajló koalíciós műveletekben - ahogyan azt a Balkánon, Afganisztánban és Líbiában is tette -, és valószínűleg részt vesz az 5. cikk szerinti bármely forgatókönyvben.
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a kevéssé észrevett, de jelentős francia-amerikai katonai együttműködést sem, különösen a Száhel-övezetben és Afrika szarván folytatott terrorizmus elleni küzdelem terén. Franciaország különösen a Száhel-övezetben mutatott hajlandóságot arra, hogy csapatokat vezényeljen "a terepre", és az Egyesült Államok fontos szerepet játszott a francia csapatok támogatásában.
A védelmi kiadások növelése melletti elkötelezettség
A francia védelemben az egyik elemző szerint közel két évtizede "krónikus alulfinanszírozottság" tapasztalható, ami 2017 júliusában Pierre de Villiers vezérkari főnök lemondásában csúcsosodott ki, mivel Macron eredetileg úgy döntött, hogy 850 millió euróval csökkenti a 2018-as védelmi költségvetést - ezt a döntést később visszavonta.
A védelmi kiadások 2018-ban 34,4 milliárd eurót tettek ki, szemben a 2017-es 32,6 milliárd euróval. A kiadások 2019-ben szintén 35,9 milliárd euróra nőttek, és ez a növekedés várhatóan folytatódik a következő években, és 2023-ra eléri a 44 milliárd eurót.
A francia fegyveres erők minisztériuma 2019-ben 21 600 katonai és 3700 polgári alkalmazott felvételét tervezi, amit Florence Parly védelmi miniszter "rekordnak" nevezett.
A védelmi költségvetés növelése annak megértését tükrözi, hogy Franciaország stratégiai környezete egyre igényesebbé válik; a technológiailag egyre kifinomultabb katonai felszerelések több karbantartást igényelnek; a kiber-, űr- és hírszerzési képességek pedig különleges beruházásokat igényelnek.
A következő öt évre meghatározott prioritások között szerepelnek a hírszerzés, megfigyelés és felderítés (ISR); szállító repülőgépek; utántöltő repülőgépek; tengeri járőrgépek; helikopterek; katonai járművek; és a katonai családok infrastruktúrája. Egy másik érzékelt igény az innováció előmozdítása a fegyveres erőknél, és 2018 szeptemberében Franciaország létrehozta a közös védelmi innovációs ügynökséget (Agence d'Innovation de Defense), amelyet a francia védelmi beszerzési ügynökség (Délégation Générale De l'Armement) alá rendelt. 2019-ben Franciaország 5%-kal, mintegy 850 millió dollárra növelte kutatási költségvetését, és 2022-re 1,1 milliárd dollárt szeretne elérni.
Megújított erőfeszítések a 2 százalékos kötelezettségvállalás elérésére
Franciaország védelmi költségvetésének jelentős növelése kísérletet tesz arra, hogy visszatérjen a GDP évi 2%-ának megfelelő célértékhez, amelyet Franciaország 2010 előtt túllépett (lásd a 2.1. ábrát). Franciaország 2017-es stratégiai felülvizsgálata utal arra, hogy valamennyi európai kormány elkötelezte magát e cél 2024-ig történő elérése mellett. Ezt az elkötelezettséget Florence Parly francia fegyveres erőkért felelős miniszter 2019 márciusában megismételte, amikor egy washingtoni beszédében kijelentette, hogy "teljes mértékben támogatjuk az Egyesült Államok kitartását a 2 százalékos arány mellett". Hozzátette, hogy "Macron elnök nemrég még azt is javasolta, hogy az európaiaknak ezt a célt [egy szerződésben] kellene rögzíteniük", utalva arra, hogy Macron néhány nappal korábban több európai újságban megjelent vezércikkében egy olyan európai védelmi és biztonsági szerződést szorgalmazott, amely a NATO-hoz kapcsolódna, és magasabb szintű védelmi kiadásokra kötelezné az európaiakat. E két százalékos cél eléréséhez azonban a védelmi költségvetésnek 2025-re el kellene érnie az 50 milliárd eurót, ami 2024-ben és 2025-ben további évi 3 milliárd eurót igényelne, amire az LPM-programban nincs előirányozva.
Pontosabban az LPM megjegyzi, hogy a két év költségvetését később határozzák meg, nemcsak a két százalékos célkitűzés, hanem az akkori franciaországi gazdasági helyzet alapján is. Ez felveti annak lehetőségét, hogy a francia kiadások 2025-ig 2 százalék alatt maradhatnak, ha a gazdasági teljesítmény nem lesz kedvező.
2.1. ábra.
Franciaország védelmi kiadásai a GDP százalékában (2006-2018)
FORRÁSOK: NATO, "Financial and Economic Data Relevant to NATO Defence", sajtóközlemény, PR/CP(2011)027, 2011. március 10., 3. táblázat, p. release, PR/CP(2011)027, 2011. március 10., 3. táblázat, p. 6; NATO, "Defense Spending by NATO Countries (2011-2018)", sajtóközlemény, PR-CP(2019)034, 2019. március 14., 3. táblázat, 8. o.
MEGJEGYZÉS: A reál-GDP százalékos értékei 2000-es árakon (2006-2010-es adatok) és 2010-es árakon (2011-2018-as adatok) alapulnak. Franciaország erre az időszakra vonatkozó adatai változatlanok, ha a 2000-es árak helyett folyó árakon számítják ki őket.
A 2017. évi stratégiai felülvizsgálat a 2%-os célt úgy mutatja be, mint az európaiak számára lehetőséget arra, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak saját biztonságukért, amit a felülvizsgálat szerint a "stratégiai környezet romlása" tesz szükségessé.
A 2 százalékos tehermegosztás az európaiak közös erőfeszítése, amely lehetővé teszi számukra, hogy - Parley szavaival élve - "egyenként kezeljék a képességbeli hiányosságaikat". A "hiányosságok" ezen kategóriájába sorolja a "kulcsfontosságú eszközöket: stratégiai szállítás, ISR, légi tankerek, cirkálórakéták", amelyek esetében az Egyesült Államok a szükségletek 70 százalékát vagy annál is többet fedez (a stratégiai bombázók és a rakétajelző rendszerek esetében akár 100 százalékot is).