Mirage 2000 (Dassault)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 643
14 619
113
Ez a gép egyszerűen gyönyörű. Kár, hogy nincs belőle valami abszolút aktuális csúcsszintre modernizált változat.

Bár a hajtómű akkor is picit gyenge pont maradna.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 845
65 532
113
Lenne egy amatőr kérdésem, molni kérlek ne húzd fel magad. Van ugye a régi orosz gépeken meg még a Lightningon és a Mirage gépeken a beömlőnél a Mach kúp. Azt hogy mire szolgál értem, de az újabb gépeknél ez a szerkezet eltűnt. Talán a Mirage 2000 volt az utolsó ahol használták , gondolom a Mirage III örökségeként.
Viszont manapság mivel helyettesítik,illetve hogy oldják meg légáramlást a beömlőnél? Ha jó az ismeretem akkor a beömlő csövön belül található néhány gépnél egy "zsalugáter" szerű eszköz,bár ezt is inkább szovjet eszközöknél láttam azt hiszem.
Az újabbaknál meg nem is kúp van hanem egy dudor, mint a JF–17 nél vagy az F-35-nél de az fix viszont szintén a légáramlást gyorsítja(?).
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 289
13 716
113
Nem gyorsítja, hanem fékezi. A gép felgyorsúlhat hangsebesség fölé, viszont a turbinalapátokat nem érheti hangsebességgel, ezért le kell lassítani. A DSI ami a JF meg F-35-nél van azér terjed, mert nincs benne mozgó alkatrész, olcsóbb és könnyebb. A többit majd a hozzáértők.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A lényeget Mack megírta, csak egy apró korrekció: a szívócsatornába belépő légáramlat nem a turbinával találkozik először, hanem a kompresszor-egység lapátjaival, és ezeket nem érheti el hangsebesség fölötti áramlás, ezért kell a szívócsatornába belépő légáramlatot lefékezni. A régebbi kúp és zsalu-kivitelű mozgó szerkezetek még keresztmetszet-variálással is vezérelték a légáramlatot, főleg azért, mert akkoriban magasabb végsebesség volt a követelmény, manapság Mach 1,6-1,8 fölé nemigen mennek, kb. eddig a sebességhatárig ügyes tervezéssel a mozgó és vezérelt szerkezeteket meg tudják spórolni. Eddig a sebességhatárig a gép orrának a szívócsatorna előtti szakaszának (mint áramlásterelő és vezérlő) megfelelő kialakításával és a szívócsatorna belső kialakításával, meg a kompresszorlapátok különleges kialakításával már megoldható a hangsebesség alatti stabil áramlás létrehozása a kompresszorba való belépés előtt. Ennek kivitelezéséhez viszont nagyon széleskörű hangsebesség fölötti szívócsatorna/szélcsatorna-kísérletek, és nagyon precíz gyártástechnológia, valamint magas szintű üzemeltetési kultúra kell (hangsebesség fölötti szélcsatorna azért nem minden sarkon akad). Ezeknél a gépeknél nemigen fér bele az üzemeltetésbe, hogy az áramlást befolyásoló felületeken a katonabakancstól vagy egy nekitolt kabinlétrától, fegyverkocsitól eredő horpadás legyen (a régi gépeken a kényes felület a szívócsatorna belseje volt, ezeken az új madarakon maga a géporr meg a szívócsatorna elején lévő dudor is ugyanilyen kényes felület lett).
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG and borisz

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 289
13 716
113
<i>A lényeget Mack megírta, csak egy apró korrekció: a szívócsatornába belépő légáramlat nem a turbinával találkozik először, hanem a kompresszor-egység lapátjaival,</i>

Igen, erre gondoltam én is:)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 845
65 532
113
Köszönöm, magyarul akkor megspórolnak egy mozgó-kopó-szerelési időt/költséget stb kívánó részt. Helyette viszont alkalmaznak egy hosszabb idejű/költségesebb tervezési-tesztelési-gyártási-használati módszert?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 289
13 716
113
Valami olyasmi lehet, viszont tervezni csak egyszer kell, míg a mozgó-kopó szívócsatornát állandóan üzemben kell tartani (plusz alkatrész, plusz munka, plusz tömeg, plusz ember stb.).
Aztán ha már kifejlesztették a szuperszámítógépeket amelyekkel mindenféle áramlást modellezni lehet, akkor ki is használják őket.
 
M

molnibalage

Guest
Ezt teszi a 9,3G.
Viper%209.2g.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz