Mirage 2000 (Dassault)

Ez a gép egyszerűen gyönyörű. Kár, hogy nincs belőle valami abszolút aktuális csúcsszintre modernizált változat.

Bár a hajtómű akkor is picit gyenge pont maradna.
 
Lenne egy amatőr kérdésem, molni kérlek ne húzd fel magad. Van ugye a régi orosz gépeken meg még a Lightningon és a Mirage gépeken a beömlőnél a Mach kúp. Azt hogy mire szolgál értem, de az újabb gépeknél ez a szerkezet eltűnt. Talán a Mirage 2000 volt az utolsó ahol használták , gondolom a Mirage III örökségeként.
Viszont manapság mivel helyettesítik,illetve hogy oldják meg légáramlást a beömlőnél? Ha jó az ismeretem akkor a beömlő csövön belül található néhány gépnél egy "zsalugáter" szerű eszköz,bár ezt is inkább szovjet eszközöknél láttam azt hiszem.
Az újabbaknál meg nem is kúp van hanem egy dudor, mint a JF–17 nél vagy az F-35-nél de az fix viszont szintén a légáramlást gyorsítja(?).
 
Nem gyorsítja, hanem fékezi. A gép felgyorsúlhat hangsebesség fölé, viszont a turbinalapátokat nem érheti hangsebességgel, ezért le kell lassítani. A DSI ami a JF meg F-35-nél van azér terjed, mert nincs benne mozgó alkatrész, olcsóbb és könnyebb. A többit majd a hozzáértők.
 
A lényeget Mack megírta, csak egy apró korrekció: a szívócsatornába belépő légáramlat nem a turbinával találkozik először, hanem a kompresszor-egység lapátjaival, és ezeket nem érheti el hangsebesség fölötti áramlás, ezért kell a szívócsatornába belépő légáramlatot lefékezni. A régebbi kúp és zsalu-kivitelű mozgó szerkezetek még keresztmetszet-variálással is vezérelték a légáramlatot, főleg azért, mert akkoriban magasabb végsebesség volt a követelmény, manapság Mach 1,6-1,8 fölé nemigen mennek, kb. eddig a sebességhatárig ügyes tervezéssel a mozgó és vezérelt szerkezeteket meg tudják spórolni. Eddig a sebességhatárig a gép orrának a szívócsatorna előtti szakaszának (mint áramlásterelő és vezérlő) megfelelő kialakításával és a szívócsatorna belső kialakításával, meg a kompresszorlapátok különleges kialakításával már megoldható a hangsebesség alatti stabil áramlás létrehozása a kompresszorba való belépés előtt. Ennek kivitelezéséhez viszont nagyon széleskörű hangsebesség fölötti szívócsatorna/szélcsatorna-kísérletek, és nagyon precíz gyártástechnológia, valamint magas szintű üzemeltetési kultúra kell (hangsebesség fölötti szélcsatorna azért nem minden sarkon akad). Ezeknél a gépeknél nemigen fér bele az üzemeltetésbe, hogy az áramlást befolyásoló felületeken a katonabakancstól vagy egy nekitolt kabinlétrától, fegyverkocsitól eredő horpadás legyen (a régi gépeken a kényes felület a szívócsatorna belseje volt, ezeken az új madarakon maga a géporr meg a szívócsatorna elején lévő dudor is ugyanilyen kényes felület lett).
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG and borisz
<i>A lényeget Mack megírta, csak egy apró korrekció: a szívócsatornába belépő légáramlat nem a turbinával találkozik először, hanem a kompresszor-egység lapátjaival,</i>

Igen, erre gondoltam én is:)
 
Köszönöm, magyarul akkor megspórolnak egy mozgó-kopó-szerelési időt/költséget stb kívánó részt. Helyette viszont alkalmaznak egy hosszabb idejű/költségesebb tervezési-tesztelési-gyártási-használati módszert?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Valami olyasmi lehet, viszont tervezni csak egyszer kell, míg a mozgó-kopó szívócsatornát állandóan üzemben kell tartani (plusz alkatrész, plusz munka, plusz tömeg, plusz ember stb.).
Aztán ha már kifejlesztették a szuperszámítógépeket amelyekkel mindenféle áramlást modellezni lehet, akkor ki is használják őket.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ezt teszi a 9,3G.
Viper%209.2g.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz