Kemény "válasz" a víz alatti veszélyre
Befejezték a hajó tengeralattjáró-ellenes rakétarendszerének tesztjeit
A "flotta admirálisa,a Kasatonov" fregatt a "Answer" tengeralattjáró rakétarendszer tesztjei közben.
A Zircon hiperszonikus rakéták sikeres indítása beárnyékolta az Otvet tengeralattjáró-ellenes rakétarendszer (PLRK) állami tesztjeinek befejezéséről szóló jelentéseket. Eközben érdemes nagyon is figyelni erre az eseményre. Most zajlik a műszaki dokumentáció előkészítése annak érdekében, hogy a rendszert hivatalosan is rendszeresítsék az orosz haditengerészetnél ez év végéig vagy a következő elején. A Honvédelmi Minisztérium már megkezdte a PLRK beszerzését.
A tengeralattjáró-ellenes rakétarendszereket az ellenséges tengeralattjárók és legénység nélküli harci tengeralattjárók nagy távolságokban történő észlelésére, osztályozására és elhárítására tervezték. Ezen rendszerek alkalmazásának az az alapelve ,hogy , hogy megakadályozza a mélyben rejtőzködő ellenség belépését abba a zónába, ahonnan torpedó alkalmazásával hatékonyan tud támadni.
Az utolsó felszíni hajókról történő felhasználásra szánt PLRK-t a szovjet időkben hozta létre a Sverdlovszki Tervező Iroda "Novator", ezt RPK-6M "Vízesésnek" (SS-N-16 Stallion - a NATO besorolása szerint ,"Csődör") hívták. 1981-ben állították hadrendbe. A "Vízesés" meglehetősen bonyolult mozgási sémával rendelkezik, mivel a tengeralattjáróról indításra szánt verziót ("Vízesés-PL") a szokásos 533 mm-es tengeralattjárók torpedócsöveiből lővik ki. A torpedócsőből történő lövés után - a víz alatt halad, mint egy normál torpedó. Aztán "csúsztat" - meredeken felfelé. emelkedik Amikor a PLUR kitör a víz alól, beindul egy szilárd hajtóműves sugárhajtómű (akik ezt a látták azok egyöntetűen azt állítják, hogy fantasztikus látvány), amely akár 50 km távolságra lévő célpont esetén is eljuttatja a rakétát . Ott ejtőernyővel ledobnak egy robbanófejet, amely egy mélységi töltetből vagy egy 400 mm-es kis méretű UMGT-1 elektromos torpedóból áll. A vízbe érkezés után a torpedó az ellenséges tengeralattjáró felé halad, amely legfeljebb 8 km távolságban 500 m mélységben, és maximum 41 csomós sebességgel haladhat.
Amikor a Novator Design Bureau a múlt század 90-es éveiben egy új PLUR fedélzeti rendszeren kezdett dolgozni, úgy döntöttek, hogy a lőszerek célba juttatásának felgyorsítása érdekében kizárják a „vízbe merülés” szakaszát. Ezt azzal is magyarázták, hogy a 91RE2 rakétát a
a Club-N komplexum részeként exportra szánták, és az univerzális hajózási rendszerből (UKSK) 3R-14 indították, hasonlóan a Club egyéb CD-rendszereihez (a "Caliber" exportverziója). Különböző célú rakéták jelenléte egyetlen univerzális tüzelési előkészítő rendszerrel lehetővé teszi a hordozók lőszerterhelésének rugalmas és költséghatékony megváltoztatását, az adott feladattól és az adott harci helyzettől függően.
A 91RE2 rakéta tömege 1300 kg, a hossza 6,5 m, a hatótávolsága 40 km, a repülési sebesség 2 M .és egy. 44 kilogrammos robbanótöltetet hordoz.
Figyelembe véve a modern nukleáris és nem nukleáris tengeralattjárók sebességének és manőverezhetőségének valamint lopakodási képességük növekedését, ma a flottának fejlettebb PLRK-a volt szüksége. Ennek megfelelően lett az "Answer" (válasz) kifejlesztve. Fő kifejlesztői a szentpétervári konszernek voltak a TsNII "Gidropribor" és a TsNII "Elektropribor". Az első Oroszországban a tengerészeti ,tengeri fegyverek vezető fejlesztője, a második pedig a nagy pontosságú navigáció, az optoelektronikus tengeralattjáró-megfigyelő rendszerek és a hidroakusztikai rendszerek területén vezető országos intézet. Úgy gondoljuk ,hogy ezen a téren hogy az OKB "Novator" háttérbe szorult, a "Caliber" család rakétáinak és légvédelmi rakétarendszereinek új módosításainak ,változatainak létrehozásával kapcsolatos nagy leterhelésével összefüggésben.
A "Válasz" kísérleti szakaszos gyártása tavaly kezdődött, és idén november elején az orosz haditengerészet legújabb fregattja, a 22350-es projekt "Kasatonov " sikeresen teljesítette a PLRK állami tesztjeinek teljes ciklusát. A „Válasz” felépítése magában foglalja a hajószonár-komplexumot (GAK), a leszálló helikopter GAS-t, a 3S14 univerzális hordozórakétát, ballisztikus hordozórakétákat 324 mm-es MPT-1UM tengeralattjáró-ellenes torpedókkal, kommunikációs rendszereket és az indítás előtti előkészítést. A víz alatti célpont felismerését nemcsak a GAK és a Ka-27PL "hajóhelikopter", hanem más hajók és tengeralattjárók, valamint az IL-38 és Tu-142M3 PLO repülőgépek is elvégezhetik, amelyek kommunikációs vonalakon továbbítják az ellenséges tengeralattjáró mozgásának és manővereinek adatait.
A repülési küldetés kiszámítása a hajó tűzvezető rendszerével és az adatok rakétába történő bevitele mindössze 10 másodpercet vesz igénybe! Ezt követi a rakéta ballisztikus pálya mentén történő elindítása a víz alatti cél helyének zónájába. A kétlépcsős szilárd hajtóanyagú, 533 mm-es rakéta hossza 7,65 m, az indítósúly alig haladja meg a 2 tonnát. Inerciális irányító rendszerrel rendelkezik. Az első szakasz szétválasztása után a rakétát irányított pálya mentén indítják el a tengeralattjáró valószínű helyének a területéig.
A második fokozat leválasztása és a tengeralattjáró valószínű helyének elérése után az MPT-1UM torpedó egy ejtőernyőn ereszkedik le és, a vízbe zuhan, és automatikus üzemmódban megkezdi a célpont keresését, egy spirális pályán mozogva a motor bekapcsolása nélkül, de működő hidroakusztikus fejjel. A cél észlelése után a torpedó motor bekapcsol. És a torpedó nagy sebeséggel elindul az ellenséges tengeralattjáró irányába.
A Dubna Állami Kutató és Gyártó Vállalkozás által kifejlesztett kisméretű, 324 mm-es torpedó MPT-1UM tömege 300 kg, hossza 3 m, a robbanófej súlya 60 kg. Maximális alkalmazási mélysége 800 m, legnagyobb sebessége 50 csomó. A torpedóban található többcsatornás kereső üzemi hatótávolsága a jelfeldolgozás tér-idő korrelációs módszereivel adaptív vezetési szöggel 2km. Amint azt a torpedó tesztek megerősítik ,ez egy nagyon érzékeny kereső nemcsak a leghalkabb csónakmotorok és légcsavarok működését, hanem a tengeralattjáró teste körül folyó víz zaját is észleli.
A "Válasz" komplexum harci küldetésének időtartama 1-2 perc, hatótávolsága 5-50 km. A rakéta maximális repülési sebessége az utazó szakaszon 2,5 M. Ugyanakkor akár négy rakéta is felhasználható egy atomtengeralattjáró vagy dízel-elektromos tengeralattjáró megtámadására. Annak a valószínűsége, hogy 300–500 m-s célmegjelölés átlagos négyzethibájával eltalálja a célt, 0,91.
A "Válasz" komplexum "befogadása" és hajókon történő elhelyezése jelentősen növeli az orosz flotta tengeralattjáró-ellenes képességeit. Most az orosz haditengerészet nagy felszíni hajói és formációi három szintű PLO rendszert "építhetnek fel". A közeli zónában - 20 km-i g - a "Packet-NK" PLO / PTO rendszert tengeralattjárók és az általuk lőtt torpedók ellen használják. A középső zónában, 5-50 km sugarú körben, a "Választ" alkalmazzák, a távoli zónában pedig - (akár 100 km-ig) - torpedók és a Ka-27PL helikopterek mélységi töltetei is használatosak.
A közeljövőben a "Válasz" rendszert elsőkörben a 22350 és 11356 fregattokra, az 1155M projekt hajóira , 20385-ös korvettekre, az "Nahimov Admirális" nehéz nukleáris rakétacirkálóra telepítik De minden bizonnyal helye lesz a jövőbeni ígéretes hadihajókon és új típusú tengeralattjárókon is
(a PLURO 91RE1 alapján).