Orosz levegő-föld fegyverzet

Nem nagyon használja az oroszokon kívül senki a termobarikus elven működő fegyvereket. Ami szerintem megoldás lejet, az az, hogy a bomba orrát megerődítik így el lehet érni némi átütést.
De pont ezt írtam, hogy nem jó, mert a becsapódáskor az erődítmény falán szétmegy a bombatest, mielőtt az építményen belül kifejtené hatását.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Mi az,hogy egyenszilárdság kritikus?
Az M54 az rendszeresítés évét 1954, jelöli?
"Mivel az univerzumban a hidrogén a "legvékonyabb" gáz, már ez is istenkísértés, hiszen mind a tartálytömítések, mind a tartályfal egyenszilárdság kritikus."

Ennek a mondatnak - bár én írtam - így semmi értelme.
Összecsúszott két gondolat.

Szóval a hidrogént nagy nyomással cseppfolyósítani istenkísértés, mivel, mint "legvékonyabb" gáz, nagyon nehéz jól tömíteni túlnyomásra. Már légköri nyomáson se egyszerű, de inkább hűtik le a rakétákhoz is légköri nyomáson mínusz 250 fokra, semmit cseppfolyósítanák szobahőmérsékleten 350 barral.
De bombatöltetnek pont ezért lenne jó.

Viszont az ilyen nagy nyomást tároló bombatest egyenszilárdsága minden más hagyományos bombatesthez képest kritikusabb, mert a legkisebb maradó, vagy lokálisan koncentrálódó feszültség mikrorepedésekhez és így a bombatest szétvetüléséhez vezet.
Márpedig 350 bar (vagy afeletti) nyomáson tartott cseppfolyós hidrogéngáz felhővé szétterülése már önmagában robbanásszerű, ami biztos, hogy szikraképzéssel is jár, így sanszos, hogy a környező levegővel elkeveredve egyből egy jókora robbanást idéz elő.
Statisztikailag tehát igen nagy az esélye, hogy egy ilyen bombatest még a hordozógépen, vagy - rosszabb esetben - a reptéren elműködik.
 
De pont ezt írtam, hogy nem jó, mert a becsapódáskor az erődítmény falán szétmegy a bombatest, mielőtt az építményen belül kifejtené hatását.
Nem lehet megmerevíteni? Nem vastagabb oldalfallal, hanem valamilyen gerendákkal amira ráerősítik a vékony oldalfalat.
 
Nem lehet megmerevíteni? Nem vastagabb oldalfallal, hanem valamilyen gerendákkal amira ráerősítik a vékony oldalfalat.
De biztosan lehet valamiféle technológiai kompromisszumot kötni.
Az oroszoknak volt az OFZAB bombatípusa, ami egy, a ZAB napalmtartályoknál valamivel vastagabb falú repeszképző köpenyes bombatest volt (a napalmtartályok fala a legvékonyabb, pont azért, hogy a becsapódáskor szétrepedjenek és a napalm minél jobban szétterüljön), amiben a napalmhoz fehérfoszfort kevertek és belül volt egy rúd alakú hosszanti TNT, vagy TG20 vetőtöltet.
Ez a bomba így elvileg egy növelt robbanóhatású, részben termobarikus gyújtóbomba volt, némi repeszképzéssel is.


OFZAB-500_near_Siversk%2C_2023-03_%281%29.jpg
 
Nem lehet, hogy az oroszok tesztlőtérnek használják Ukrajnát és mindenféle régi bombához próbálják a legjobb megoldásokat, bevetési profilokat kialakítani, hiszen nem csak "kárba vész" egy bomba, hanem célokat semmisít meg közben? Élesben lehet a legtöbbet profitálni és tanulni. Bomba meg van bőven. Elvileg a Szu-34 3 db FAB-3000M54 bombát is el tud vinni egy bevetésen, vagy akkor nagyon ki van "centizve"?
 
Nem lehet, hogy az oroszok tesztlőtérnek használják Ukrajnát és mindenféle régi bombához próbálják a legjobb megoldásokat, bevetési profilokat kialakítani, hiszen nem csak "kárba vész" egy bomba, hanem célokat semmisít meg közben? Élesben lehet a legtöbbet profitálni és tanulni. Bomba meg van bőven. Elvileg a Szu-34 3 db FAB-3000M54 bombát is el tud vinni egy bevetésen, vagy akkor nagyon ki van "centizve"?
Akkor túllépi a 8 tonnás terhelési keretet.
Volt korábban fotó 3 darab PTB-3000-es tartállyal repülésről, amelyek együttesen megtöltve kitesznek több, mint 9 tonnát, de ilyenkor minimális belső kerótöltéssel száll fel a gép és a levegőben tankol meg. Így maradnak az engedélyezett maximális felszállótömegen belül.

Su34-Wing-Tanks.jpg



És amíg eléri a tankert a levegőben, addig úgyis a póttartályokból fogyaszt ki először, majd a levegőben tölti fel a belső és a külső tartályokat egyaránt. Az összesen 21 tonna kerozin, ami nem kevés. És ekkor a gép már repül.
Ugyanakkor azt tegyük hozzá, hogy ilyen idáig csak egyszer volt, mert a szabvány átrepülő konfiguráció a Szu-34-esnél az egy darab PTB-3000-es a törzs alatt.

1695237847_26.jpg


Nos a fentiek alapján, ha ugyanezt három darab hatalmas méretű FAB-3000-essel akarná eljátszani, melyeknek a légellenállása is óriási, akkor még a tankergépig se jutna el.
Nem véletlen, hogy csak egy (illetve bizonyos helyzetekben kettő) darab mehet fel rá, míg az 1500kg-os kaliberű bombatípusokból három darab is és ezt élesben ki is próbálták.
 
Akkor túllépi a 8 tonnás terhelési keretet.
Volt korábban fotó 3 darab PTB-3000-es tartállyal repülésről, amelyek együttesen megtöltve kitesznek több, mint 9 tonnát, de ilyenkor minimális belső kerótöltéssel száll fel a gép és a levegőben tankol meg. Így maradnak az engedélyezett maximális felszállótömegen belül.

Su34-Wing-Tanks.jpg



És amíg eléri a tankert a levegőben, addig úgyis a póttartályokból fogyaszt ki először, majd a levegőben tölti fel a belső és a külső tartályokat egyaránt. Az összesen 21 tonna kerozin, ami nem kevés. És ekkor a gép már repül.
Ugyanakkor azt tegyük hozzá, hogy ilyen idáig csak egyszer volt, mert a szabvány átrepülő konfiguráció a Szu-34-esnél az egy darab PTB-3000-es a törzs alatt.

1695237847_26.jpg


Nos a fentiek alapján, ha ugyanezt három darab hatalmas méretű FAB-3000-essel akarná eljátszani, melyeknek a légellenállása is óriási, akkor még a tankergépig se jutna el.
Nem véletlen, hogy csak egy (illetve bizonyos helyzetekben kettő) darab mehet fel rá, míg az 1500kg-os kaliberű bombatípusokból három darab is és ezt élesben ki is próbálták.


Nem mellesleg, ezen a képen az umpk kit sincs még a bombákon,ami önmagában lehet pár száz kiló/bomba.
 
  • Hűha
  • Vicces
Reactions: endre and Ocses
Azt írja a fáma, hogy a normál harci terhelése 8.000 kg, de 1.000 km hatósugár esetén 4.000 liter üzemanyaggal a maximális harci terhelése 12.000 kg. Ha elvisz 3 db PTB-3000 póttartályt, akkor a pilonok terhelése sem probléma. Mindenesetre 2 db FAB-3000 bombát biztosan el tudna vinni, de alapvetően nem ilyen bombák hordozására tervezték.
(A főparancsnok szerint a Szu-24M repülőgépek „messze vannak attól, hogy kimerítsék az élettartamukat”. „Továbbra is használni fogjuk őket” – mondta. Korábban arról számoltak be, hogy a Szu-24-est 2020-ig teljesen kivonják a harci szolgálatból.)
https://ria.ru/20131226/986658004.html
Itt egy kis olvasni való a Szu-34 repülőgépről.
http://авиару.рф/aviamuseum/aviatsiya/sssr/bombardirovshhiki-2/bombardirovshhiki-1950-g-1991-g/frontovoj-bombardirovshhik-su-34/
1920x1200_1488916_[www.ArtFile.ru].jpg
scale_1200

chkalovskij-zavod-peredal-su-34-mlavskomu-krasnoznamjonnomu-polku-scaled.jpg
j9GdKk21Sxxt6EFsUpKxYXLjqu_7C_6xQYynRhTSs-r12_hYgOZ7TZY-vwAqnZ4Cc56-WITAbeTTYrJF4EeiiWg2.jpg

172952.jpg