Ime a válasz arra, hogy az oroszok nem képesek egy "szottyadt" HD minőségre sem képes optikai rendszert sem gyártani a drónjaikba....
Szergej Bogatikov az orosz hadsereg és a külföldi országok számára kifejlesztett új támadó drónokról beszél.....
Szergej Bogatikov Fotó: Sajtószolgálat
Kronshtadt vezérigazgatója: a török Bayraktar nem ment volna át az állami teszteken Oroszországban
Moszkva. Augusztus 24. INTERFAX.RU - Képes lesz-e Oroszország ellenállni a globális drónpiaci versenynek, képesek lesznek-e a mesterséges intelligenciájú drónok helyettesíteni az embert, és létrejön-e az Il-112V pilóta nélküli változata - mondta Szergej Bogatikov, a Kronshtadt UAV fejlesztő és gyártó cég vezérigazgatója az Interfax rovatvezetőjének, Jekatyerina Malcevának adott interjújában.
- A Kronshtadt által kifejlesztett Orion UAV volt az első "pilótaüzembe" állított harci drón Oroszországban - mikor kerül sorozatgyártásba az orosz hadseregben? Mennyire lesznek hatalmasak ezek a szállítások?
- Az Orionok sorozat szállításáról szóló szerződést egy évvel ezelőtt írták alá a védelmi minisztérium számára. A nagy UAV-k közül eddig csak az Orionunk esett át a kormány által végzett közös tesztelés első szakaszán, és kapta meg a sorozatgyártás engedélyét. Annyi pilóta nélküli légi járművet fogunk szállítani hadseregünknek, amennyire szükségük van, az összes általuk megrendelt változatban. De nem állunk meg, folyamatosan dolgozunk a komplexum korszerűsítésén. Például a szerződés szerint, amelyet most teljesítenek, az Oriont új lőszerekkel szerelik fel.
- Milyen fegyvereket hordozhat az Orion? Új fegyverzetet fejlesztenek hozzá?
- Ma a pilóta nélküli légi járművekkel felszerelt felderítő csapásmérő rendszer, az Orion-E egy univerzális platform, amely a fegyverek nagyon széles skáláját képes használni. Kezdve az irányítatlan légi bombáktól (pl. OFAB-100-120), amelyek a fedélzeti számítóïgépnek köszönhetően nagy pontossággal találják el a célt, egészen a modern, nagy pontosságú irányított légi fegyverekig - bombákig és rakétákig. Három rögzítési ponttal és nagy hasznos teherbírással rendelkezik, ami lehetővé teszi egyetlen, akár 200 kg össztömegű UAV alkalmazását. A komplexum rugalmas felépítése lehetővé teszi az integrációt, és az ügyfél kérésére nemcsak orosz, hanem külföldi AED-ek használatát is.
Amint azt valószínűleg már tudják, a MAKS-2021 légi bemutatón az Orion-E-vel együtt bemutattuk a Kalasnyikov Konszern által gyártott Vikhr-1M rakétát - ez a lőszer szintén új képességeket biztosít a célpontok elleni harcban.
A szakosodott vállalkozások most egy 50 kg-os kaliberű lőszer kifejlesztésén dolgoznak, amely nemcsak az Orionon, hanem más drónjainkon is használható. A kísérleti minták tesztelése folyamatban van. Egy 100 kg-os kaliberű terméket hoznak létre. Emellett a célpontok eltalálásának költségeinek csökkentése érdekében olcsóbb, légi bombák/lőszerek létrehozásán dolgoznak; ezeket most is tesztelik.
- Tavaly az Army Forumon bemutatták az új Sirius, Helios és Grom drónok makettjeit - továbbfejlesztik ezeket a termékeket?
- Igen,természetesen
A Sirius UAV munkálatai a tervek szerint haladnak. A projekt célja egy olyan pilóta nélküli légi járművel rendelkező komplexum létrehozása, amely képes a feladatok megoldására a drón és a földi irányítási pont közötti közvetlen rádiós "látási" viszonyok által támasztott korlátok nélkül, amikor az UAV hatótávolságát csak a légi jármű repülési és műszaki jellemzői korlátozzák. A Sirius verseny előnyei közé tartozik a célzott hasznos terhek és légi fegyverek széles választéka, a nagy hasznos tehertömeg, az UAV-flotta kialakításának nagyfokú rugalmassága az ügyfelek igényeitől, a bázisfeltételektől és az alkalmazástól függően, valamint a meglévő és a jövőbeni automatizált csapatirányítási rendszerekbe való integráció. Ezenkívül nagy modernizálási potenciállal rendelkezik.
A Helios-RLD radaros felderítő UAV a projekt előkészítő szakaszában van. Ez egy katonai és polgári feladatokra egyaránt alkalmas speciális jármű lesz. A fő elképzelés a radar lefedettségének kiterjesztése, mindenekelőtt a Jeges-tenger felett, ami lehetővé teszi, hogy sokkal korábban kapjunk információt a közeledő ellenséges cirkálórakétákról, így légvédelmi rendszereink hatékonyabban működhetnek. A Helios-RLD UAV-t polgári célokra is fogják használni, például a kizárólagos gazdasági övezet ellenőrzésére és a jéghelyzet megfigyelésére. Ugyanakkor a drón minden időjárási körülménynek megfelel majd, és képes lesz akár 12 000 méteres magasságban és jeges körülmények között is működni. A hatótávolság akkora, hogy az UAV az ország nyugati részén felszállhat, a keleti részén pedig leszállhat. A 10 Helios-RLD drón lehetővé teszi Oroszország északi határainak teljes körű ellenőrzését mind katonai, mind gazdasági szempontból.
A Grom nagysebességű nehéz csapásmérő drón a koncepcionális tervezési szakaszban van. A koncepció szerint a Thunder önállóan fog működni a pilótával és pilóta nélküli járművekkel alkotott csoportban, valamint egy pilótával felszerelt vadászrepülőgéphez lesz rendelve.
- Mikor lesznek képesek a kronstadti UAV-k "rajban" összeállni, és közös műveleteket végrehajtani egymással és az emberes repülőgépekkel?
- Ez az ügyfélnek szóló kérdés. Ha a feladat és a határidő meg van határozva, akkor az meglesz. Jelenleg a Lightning projekthez előzetes tervezési anyagokat készítünk. Erre a rendszerre különböző javaslatok léteznek, mind a méretek, mind a műszaki megoldások tekintetében. Kötelező lesz az interakció a pilótás repülőgépekkel - mind a vadászgépekkel, mind az Il-76-os katonai szállító repülőgépekkel, amelyeket a Lightning légi indítására használnak majd.
- "Kamikaze drónok" kifejlesztését tervezi Kronstadt?
- Az ilyen drónok az UAV-k egy kisebb osztályába tartoznak, a miénktől jelentősen eltérő technológiát használnak. Ez egy érdekes irány. Ha ilyen tervek jelennek meg, tudni fog róla.
- Milyen munkát végeznek a mikro- és nanodrónokkal kapcsolatban? Mire valók ezek az UAV-k?
- A kronshtadti szakemberek kis UAV-komplexumokat fejlesztenek a különböző tárgyak gyors vizuális ellenőrzésére és műszeres vizsgálatára irányuló polgári feladatokra. A biztonságos és balesetmentes vizsgálathoz, valamint a műszaki és természeti tárgyak legbonyolultabb és legnehezebben hozzáférhető helyeinek vizsgálatához lehetővé teszik a kis üregek és bonyolult alakú tárgyak,stb megközelítését. Az UAV-k moduláris felépítésűek - különböző hasznos terhek csatlakoztathatók és gyorsan cserélhetők a szükséges vizsgálatok elvégzéséhez. E rendszerek speciális szoftverei és a felhalmozott adatok feldolgozására szolgáló eszközök lehetővé teszik az objektumok állapotának időbeli előrejelzését, valamint a működési feltételek figyelembevételét.
- A közeljövőben gyártanak helikopter típusú drónokat?
- Kronstadt mostantól nem csak repülőgép típusú UAV-kat, hanem helikopter típusúakat is fog gyártani. Ilyen lehetőséget kaptunk a "Strela" Kutató és Termelő Vállalat megvásárlásával, amely 1700 kg-ig terjedő pilóta nélküli légi járműveket, azok célterhelését és egyéb, polgári és védelmi célú dolgokat fejleszt. Lényegében a Strela Kronstadtba történő integrálásával, valamint a közepes és nehéz kategóriájú UAV-k gyártásának beindításával az új dubnai üzemünk a pilóta nélküli légi járművek oroszországi kompetenciaközpontjává válik.