• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Hát, lennének érveim.
Az orosz légierő szánalmasan leszerepelt az aprócska Grúzia elleni háborúban. 17 repülőgépet vesztettek. Ebből 15öt saját maguk lőttek le.
A zsidók és a törökök is sorba bombázzák szét a Pancírokat.
A szövetségeseik lelövik az Il-20asukat.
A hidegháború végén feladták a televíziós kémműholdjaikat, és visszatértek a filmledobálós módszerhez. Aztán összevesztek az ukrikkal, és még abból is vissza kellett vegyenek, és visszatértek egy már akkori ősrégi technológiához.
Nincs lézerbomba a Szu-25ösökhöz.
A műholdjaik még a nevetségesen rövid szolgálati idejüket sem töltik ki. A harmadánál feladják.
Harminc éve nem volt sikeres bolygóközi küldetésük.
Saját maguk is külföldi polgári műholdakat vesznek. A saját (műhold)buszaikból saját maguk sem kérnek, és egyet se tudtak eladni. Az Angarával évtizedek óta baszakodnak sikertelenül.
A Berijev A-100asbó nem lett semmi.
Képtelenek egy valóban radhard csipet előállítani.
Képtelenek bármilyen modern csipet előállítani.
És AESA radar és sisakcélzó.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
W

Wilson

Guest
Ime a válasz arra, hogy az oroszok nem képesek egy "szottyadt" HD minőségre sem képes optikai rendszert sem gyártani a drónjaikba....

Szergej Bogatikov az orosz hadsereg és a külföldi országok számára kifejlesztett új támadó drónokról beszél.....

Глава компании Кронштадт: турецкий Bayraktar не прошел бы госиспытания в России

Szergej Bogatikov Fotó: Sajtószolgálat



Kronshtadt vezérigazgatója: a török Bayraktar nem ment volna át az állami teszteken Oroszországban

Moszkva. Augusztus 24. INTERFAX.RU - Képes lesz-e Oroszország ellenállni a globális drónpiaci versenynek, képesek lesznek-e a mesterséges intelligenciájú drónok helyettesíteni az embert, és létrejön-e az Il-112V pilóta nélküli változata - mondta Szergej Bogatikov, a Kronshtadt UAV fejlesztő és gyártó cég vezérigazgatója az Interfax rovatvezetőjének, Jekatyerina Malcevának adott interjújában.

- A Kronshtadt által kifejlesztett Orion UAV volt az első "pilótaüzembe" állított harci drón Oroszországban - mikor kerül sorozatgyártásba az orosz hadseregben? Mennyire lesznek hatalmasak ezek a szállítások?

- Az Orionok sorozat szállításáról szóló szerződést egy évvel ezelőtt írták alá a védelmi minisztérium számára. A nagy UAV-k közül eddig csak az Orionunk esett át a kormány által végzett közös tesztelés első szakaszán, és kapta meg a sorozatgyártás engedélyét. Annyi pilóta nélküli légi járművet fogunk szállítani hadseregünknek, amennyire szükségük van, az összes általuk megrendelt változatban. De nem állunk meg, folyamatosan dolgozunk a komplexum korszerűsítésén. Például a szerződés szerint, amelyet most teljesítenek, az Oriont új lőszerekkel szerelik fel.

- Milyen fegyvereket hordozhat az Orion? Új fegyverzetet fejlesztenek hozzá?

- Ma a pilóta nélküli légi járművekkel felszerelt felderítő csapásmérő rendszer, az Orion-E egy univerzális platform, amely a fegyverek nagyon széles skáláját képes használni. Kezdve az irányítatlan légi bombáktól (pl. OFAB-100-120), amelyek a fedélzeti számítóïgépnek köszönhetően nagy pontossággal találják el a célt, egészen a modern, nagy pontosságú irányított légi fegyverekig - bombákig és rakétákig. Három rögzítési ponttal és nagy hasznos teherbírással rendelkezik, ami lehetővé teszi egyetlen, akár 200 kg össztömegű UAV alkalmazását. A komplexum rugalmas felépítése lehetővé teszi az integrációt, és az ügyfél kérésére nemcsak orosz, hanem külföldi AED-ek használatát is.

Amint azt valószínűleg már tudják, a MAKS-2021 légi bemutatón az Orion-E-vel együtt bemutattuk a Kalasnyikov Konszern által gyártott Vikhr-1M rakétát - ez a lőszer szintén új képességeket biztosít a célpontok elleni harcban.

A szakosodott vállalkozások most egy 50 kg-os kaliberű lőszer kifejlesztésén dolgoznak, amely nemcsak az Orionon, hanem más drónjainkon is használható. A kísérleti minták tesztelése folyamatban van. Egy 100 kg-os kaliberű terméket hoznak létre. Emellett a célpontok eltalálásának költségeinek csökkentése érdekében olcsóbb, légi bombák/lőszerek létrehozásán dolgoznak; ezeket most is tesztelik.

- Tavaly az Army Forumon bemutatták az új Sirius, Helios és Grom drónok makettjeit - továbbfejlesztik ezeket a termékeket?

- Igen,természetesen

A Sirius UAV munkálatai a tervek szerint haladnak. A projekt célja egy olyan pilóta nélküli légi járművel rendelkező komplexum létrehozása, amely képes a feladatok megoldására a drón és a földi irányítási pont közötti közvetlen rádiós "látási" viszonyok által támasztott korlátok nélkül, amikor az UAV hatótávolságát csak a légi jármű repülési és műszaki jellemzői korlátozzák. A Sirius verseny előnyei közé tartozik a célzott hasznos terhek és légi fegyverek széles választéka, a nagy hasznos tehertömeg, az UAV-flotta kialakításának nagyfokú rugalmassága az ügyfelek igényeitől, a bázisfeltételektől és az alkalmazástól függően, valamint a meglévő és a jövőbeni automatizált csapatirányítási rendszerekbe való integráció. Ezenkívül nagy modernizálási potenciállal rendelkezik.

A Helios-RLD radaros felderítő UAV a projekt előkészítő szakaszában van. Ez egy katonai és polgári feladatokra egyaránt alkalmas speciális jármű lesz. A fő elképzelés a radar lefedettségének kiterjesztése, mindenekelőtt a Jeges-tenger felett, ami lehetővé teszi, hogy sokkal korábban kapjunk információt a közeledő ellenséges cirkálórakétákról, így légvédelmi rendszereink hatékonyabban működhetnek. A Helios-RLD UAV-t polgári célokra is fogják használni, például a kizárólagos gazdasági övezet ellenőrzésére és a jéghelyzet megfigyelésére. Ugyanakkor a drón minden időjárási körülménynek megfelel majd, és képes lesz akár 12 000 méteres magasságban és jeges körülmények között is működni. A hatótávolság akkora, hogy az UAV az ország nyugati részén felszállhat, a keleti részén pedig leszállhat. A 10 Helios-RLD drón lehetővé teszi Oroszország északi határainak teljes körű ellenőrzését mind katonai, mind gazdasági szempontból.

A Grom nagysebességű nehéz csapásmérő drón a koncepcionális tervezési szakaszban van. A koncepció szerint a Thunder önállóan fog működni a pilótával és pilóta nélküli járművekkel alkotott csoportban, valamint egy pilótával felszerelt vadászrepülőgéphez lesz rendelve.

- Mikor lesznek képesek a kronstadti UAV-k "rajban" összeállni, és közös műveleteket végrehajtani egymással és az emberes repülőgépekkel?

- Ez az ügyfélnek szóló kérdés. Ha a feladat és a határidő meg van határozva, akkor az meglesz. Jelenleg a Lightning projekthez előzetes tervezési anyagokat készítünk. Erre a rendszerre különböző javaslatok léteznek, mind a méretek, mind a műszaki megoldások tekintetében. Kötelező lesz az interakció a pilótás repülőgépekkel - mind a vadászgépekkel, mind az Il-76-os katonai szállító repülőgépekkel, amelyeket a Lightning légi indítására használnak majd.

- "Kamikaze drónok" kifejlesztését tervezi Kronstadt?

- Az ilyen drónok az UAV-k egy kisebb osztályába tartoznak, a miénktől jelentősen eltérő technológiát használnak. Ez egy érdekes irány. Ha ilyen tervek jelennek meg, tudni fog róla.

- Milyen munkát végeznek a mikro- és nanodrónokkal kapcsolatban? Mire valók ezek az UAV-k?

- A kronshtadti szakemberek kis UAV-komplexumokat fejlesztenek a különböző tárgyak gyors vizuális ellenőrzésére és műszeres vizsgálatára irányuló polgári feladatokra. A biztonságos és balesetmentes vizsgálathoz, valamint a műszaki és természeti tárgyak legbonyolultabb és legnehezebben hozzáférhető helyeinek vizsgálatához lehetővé teszik a kis üregek és bonyolult alakú tárgyak,stb megközelítését. Az UAV-k moduláris felépítésűek - különböző hasznos terhek csatlakoztathatók és gyorsan cserélhetők a szükséges vizsgálatok elvégzéséhez. E rendszerek speciális szoftverei és a felhalmozott adatok feldolgozására szolgáló eszközök lehetővé teszik az objektumok állapotának időbeli előrejelzését, valamint a működési feltételek figyelembevételét.

- A közeljövőben gyártanak helikopter típusú drónokat?

- Kronstadt mostantól nem csak repülőgép típusú UAV-kat, hanem helikopter típusúakat is fog gyártani. Ilyen lehetőséget kaptunk a "Strela" Kutató és Termelő Vállalat megvásárlásával, amely 1700 kg-ig terjedő pilóta nélküli légi járműveket, azok célterhelését és egyéb, polgári és védelmi célú dolgokat fejleszt. Lényegében a Strela Kronstadtba történő integrálásával, valamint a közepes és nehéz kategóriájú UAV-k gyártásának beindításával az új dubnai üzemünk a pilóta nélküli légi járművek oroszországi kompetenciaközpontjává válik.
 
W

Wilson

Guest
- Felmerül-e annak lehetősége, hogy a drónokat elektromos motorokkal vagy hibrid meghajtási rendszerekkel szereljék fel?

- Kronstadt fő munkaterülete a nagyméretű, hosszú repülési idejű UAV-k. A villamos energia légi közlekedésben történő felhasználásának legfőbb akadálya az akkumulátorok alacsony fajlagos energiakapacitása a szénhidrogén üzemanyagokhoz képest. Körülbelül egy nagyságrenddel. Vagyis 10 kg benzin ugyanannyi repülési időt biztosít, mint 100 kg akkumulátor. A hidrogénalapú energiaforrásoknak jobb a mutatójuk, de ott más problémák is vannak. Mindemellett szorosan figyelemmel kísérjük a hibrid meghajtási technológia és a teljesen elektromos repülőgépek fejlődését.

- A mesterséges intelligencia mely elemeit alkalmazzák már az UAV-kban, és hogyan fog tovább fejlődni a mesterséges intelligencia a drónokban? Véleménye szerint egy gép meghozhatja a végső döntést a célpont megsemmisítéséről, vagy ez még mindig nem lehetséges az ember nélkül?

- A szoftverek létrehozásával és a mesterséges intelligencia technológia drónjainkon való alkalmazásával kapcsolatos minden munkát a Kronstadt szakemberei végzik. A mi feladatunk az, hogy a repülőgép megtanuljon önállóan cselekedni, még olyan helyzetekben is, amelyeket eredetileg nem a programozók nem terveztek. Ez a mesterséges intelligencia képzés lényege. Fontos, hogy a lehető legnagyobb fokú autonómiát érjük el. Az Orionban már számos folyamat automatizált. De például a fegyverhasználatról szóló döntést egy embernek kell meghoznia. De általában véve az ember a leggyengébb láncszem a légi közlekedésben; a végső döntést azonban csak neki kellene meghoznia.

- Lehetséges-e a meglévő repülőgépek és helikopterek pilóta nélküli változatait létrehozni? Önök is fejlesztenek egy ilyet?

- Úgy gondoljuk, hogy a sorozatban gyártott emberes repülőgépek pilóta nélkülivé vagy opcionálisan pilóta nélkülivé alakítása nagyon ígéretes irány. Erre a megközelítésre elsősorban a légi áruszállítás területén lehet kereslet, mind a polgári, mind a katonai logisztika területén. A vonzerő az, hogy nem kell új repülőgépet kifejleszteni, és hogy egy bevált megoldást lehet használni, a polgári szektor számára pedig egy tanúsítottat is. Javaslataink vannak arra, hogy a meglévő tudományos és technológiai know-how felhasználásával sorozatgyártású helikoptereket alakítsunk át nagyszabású UAV-komplexumok létrehozására.

- 2018-ban arról számoltak be, hogy az Iljusinnal együtt dolgoznak egy drón szállító kifejlesztésén, valószínűleg az IL-112V alapján - ezek a tervek még mindig érvényben vannak? Van már valami fejlemény a projekttel kapcsolatban?

- Az IL-112V a legújabb szállító repülőgépünk. A fejlesztés még folyamatban van. Készek vagyunk együttműködni, ha a megrendelő a pilóta nélküli változatot hatékonynak és megvalósíthatónak tartja. A "Hadsereg-2021" katonai-technikai fórumon tervezzük az RF Katonai-ipari Bizottságának munkacsoportjának ülését a pilóta nélküli légi katonai szállítórendszer létrehozásának kérdéseivel kapcsolatban. "Kronstadt részt vesz ezen az eseményen. Lehetséges, hogy ott születik majd döntés a vonatkozó munkálatok megnyitásáról.

- Milyen szerepet fog játszani Kronshtadt a szuperszonikus üzleti repülőgépen végzett munkában? Milyen időkeretet terveznek a megvalósításra?

- A Zsukovszkij Kutatóközpont és a TsAGI felkérésére létrehozzuk a szuperszonikus polgári repülőgép (SGS) pilóta nélküli demonstrátorát. Mi vagyunk felelősek a pilóta nélküli légi rendszerek létrehozása mögött álló tudományért és technológiáért, a tervezési és technológiai dokumentáció fejlesztéséért, a földi irányítóállomásért, valamint a demonstrátor létrehozásáért és annak próbapadi, földi és repülési tesztjeiért. Ez egy nagyon érdekes feladat, amely növelni fogja a légiközlekedési ipar tudományos és technológiai fejlődésének szintjét. A demonstrátor segítségével szükséges az elméleti kutatások ellenőrzése és a repülési kísérletekből származó adatok megszerzése az SSGS alakjának tisztázása érdekében. Az időzítést jobb tisztázni az ügyfelekkel, minden tőlük és a finanszírozástól függ.

- Ön szerint Oroszország képes lesz-e felvenni a versenyt a globális drónpiacon? Mely országok a legfejlettebbek a katonai drónok fejlesztésében, és mennyire van lemaradva Oroszország e tekintetben?

- Oroszországnak képesnek kell lennie arra, hogy ellenálljon a drónok versenyének. A dróntechnológia a jövő - ez elsősorban az emberi biztonságról szól. Egyesek úgy gondolják, hogy körülbelül 10 évvel vagyunk lemaradva az USA-tól, mert az amerikaiak már több mint öt éve fokozatosan leállították az Orion-osztályú drónok gyártását. Izrael híres drónrendszereiről. Most mindenki a mi Orionunkat a török Bayraktarral hasonlítja össze. De ha a Bayraktar Oroszországban épült volna, akkor nem ment volna át a mi követelményeinknek megfelelő állami teszteken. Biztosak vagyunk az Orionban, mert sok tekintetben felülmúlja török megfelelőjét. Inkább cselekszünk, ahelyett, hogy azon gondolkodnánk, hogy "utolérjük és felülmúljuk Amerikát". Ezért fejlesztünk és gyártunk drónokat, és lényegében megrendelőnkkel, a Védelmi Minisztériummal együtt a repülés egy teljesen új alágazatát hozzuk létre. Reméljük, hogy a nemzetközi piac értékelni fogja.

- Milyenek az Orion-E exportjának kilátásai, mely országokkal folytatnak már tárgyalásokat? Ez egy csapásmérő drón vagy egy felderítő változat?

- Természetesen a külföldi megrendelőket jobban érdekli az Orion-E felderítő-csapásmérő változata, ennek van értelme, mert így kettőt kapnak egyben, és a komplexumokat különböző célokra használhatják. Az Orion-E nyílt felépítésű, ami azt jelenti, hogy bármilyen hasznos teherrel megrakhatjuk, amit a megrendelő szeretne. Nemrégiben bemutattuk a girostabilizált optronikai rendszer egy fehérorosz cég által kifejlesztett változatát - ez egy szemléletes példa a potenciális ügyfél berendezéseinek komplexumunkba történő integrálására. Ugyanezt megtehetjük a légvédelmi rendszerekkel is.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
W

Wilson

Guest
A külföldi országok nagy érdeklődést mutatnak a továbbfejlesztett Orion-E műholdrendszerrel ellátott képességei iránt, amely az operátormodultól bármilyen távolságra lévő UAV-val szinte valós időben biztosítja az alkalmazást és az adatcserét. Előnye, hogy az adatátvitel stabilabb, mivel két csatorna van, a drónt a világ bármely pontjáról lehet irányítani, ahol van egy földi irányítási pont, amelyet a Kronshtadt szakemberei hoztak létre, és a célterhelésekről származó információkat az UAV-tól tetszőleges távolságban lévő több fogyasztó is fogadhatja.

Tárgyalásokat folytatunk a Rosoboronexporttal és a FÁK, a Közel-Kelet, Délkelet-Ázsia és Afrika képviselőivel. Nem fogok konkrét országokat megnevezni. A Katonai-technikai Együttműködési Szövetségi Szolgálat (FSMTC) pályázatokat gyűjt.

- Mikor kezdődik meg ezeknek a drónoknak a sorozatgyártása a külföldi megrendelők érdekében?

- Már vásárolunk alkatrészeket a rendszerek összeszereléséhez a vásárlók számára. Az új dubnai gyártóüzem beindítása után 2022-ben kezdhetjük meg a külföldi szállításokat, de elsődleges feladatunk a hadseregünk igényeinek kielégítése.

- Lehetséges-e az együttműködés és a technológiacsere külföldi partnerekkel az UAV-fejlesztés terén? Terveznek-e közös projekteket? Például Törökországgal.

- A pilóta nélküli légi járművek fejlesztése és gyártása kettős felhasználású technológia, ezért az illetékes szövetségi szolgálatok hatáskörébe tartozik az együttműködés megszervezése külföldi vállalatokkal ezen a területen. A magunk részéről készek vagyunk megfontolni a kölcsönösen előnyös együttműködésre vonatkozó javaslatokat, természetesen az állami érdekeknek megfelelően.

- Mikor helyezik üzembe az új dubnai üzemet? Ezután a Cernyishev MMP-nél fokozatosan leállítják a termelést?

- A Vishnevaya utcai kronstadti kísérleti gyártóüzemet nem érinti a dubnai gyártóüzem építése. Különböző feladataik vannak. A kísérleti üzem új termékeket hoz létre, az új projektekhez szükséges, úgymond a tervezők ötleteinek tesztelésére szolgáló tesztpályaként, mert nem minden kísérleti mintából lesz sorozatgyártású. A sorozatgyártó üzem pedig a tömegtermelés helyszíne. Előfordul, hogy a gyártóüzem olyan telephely lesz, amelynek egyáltalán nincs jogi kapcsolata a prototípussal, például a Szuhoj Tervezőiroda fejlesztette ki a Szu-30-ast, a Szuhoj építette a prototípusokat, a vadászgép sorozatgyártása pedig az irkutszki repülőgépgyárban történik.

Ami Dubnát illeti. A létesítményt idén novemberben indítják el. Ez az üzem, amelyet rekordidő alatt építünk fel, Oroszország első nagyméretű drónok gyártására szakosodott sorozatgyártó üzeme lesz. Ilyesmi még soha nem volt. Dubnát nem véletlenül választották. Itt található az N. P. Fedorovról elnevezett, a Kronshtadthoz tartozó Dubnai Gépgyár (DMZ), ahol a pilóta nélküli rendszerek vezérlésének földi része készül majd. A munkatársak a szomszédos telephelyekről is kapcsolatba léphetnek egymással. A DMZ a munkavállalók, mérnökök és technológusok továbbképzésének helyszínét is biztosítja, az új telephelyre való zökkenőmentes átállással. Ezenkívül Dubnában, ugyanebben az utcában található a Raduga Gépgyártó Tervezőiroda (MCDB), amely a Tactical Missile Weapons Corporation (TMWC) része - a nagy pontosságú rakétafegyverek egyik világelső vállalata, amellyel együtt dolgozunk a programjainkon.

- Mekkora az üzem kapacitása, hány drónt tud majd évente előállítani?

- Az új létesítmény mintegy 45 000 négyzetmétert foglal majd el, és három üzemcsarnokot foglal magában: a kompozit alkatrészeket és szerszámokat gyártó területet és egy festőműhelyt (a piszkos terület); az összeszerelő üzemet és a végszerelő üzemet (a tiszta terület). A tiszta területet elkülönítik és speciális klímaberendezéssel látják el, hogy az alkatrészek feldolgozása és a dolgozók kényelme érdekében állandó, 20 Celsius-fokos téli és nyári hőmérsékletet tartsanak fenn. Jelenleg aktívan toborzunk tervezőket, mérnököket, szakembereket és munkásokat - a dubnai üzem csapata a semmiből jön létre. Ez egy nagyszerű lehetőség arra, hogy a projektben részt vevők bizonyítsanak. A szakemberek nem gyakran kapnak lehetőséget arra, hogy részt vegyenek a K+F technológiák sorozatgyártásba való átültetésében.

Dubnában évente több tucat drónt tudunk majd gyártani. Mint már mondtam, elsősorban az orosz hadsereg igényeihez, 2022-től pedig külföldi szállításokra is készen állunk.

 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ime a válasz arra, hogy az oroszok nem képesek egy "szottyadt" HD minőségre sem képes optikai rendszert sem gyártani a drónjaikba....

Szergej Bogatikov az orosz hadsereg és a külföldi országok számára kifejlesztett új támadó drónokról beszél.....

Глава компании Кронштадт: турецкий Bayraktar не прошел бы госиспытания в России

Szergej Bogatikov Fotó: Sajtószolgálat



Kronshtadt vezérigazgatója: a török Bayraktar nem ment volna át az állami teszteken Oroszországban

Moszkva. Augusztus 24. INTERFAX.RU - Képes lesz-e Oroszország ellenállni a globális drónpiaci versenynek, képesek lesznek-e a mesterséges intelligenciájú drónok helyettesíteni az embert, és létrejön-e az Il-112V pilóta nélküli változata - mondta Szergej Bogatikov, a Kronshtadt UAV fejlesztő és gyártó cég vezérigazgatója az Interfax rovatvezetőjének, Jekatyerina Malcevának adott interjújában.

- A Kronshtadt által kifejlesztett Orion UAV volt az első "pilótaüzembe" állított harci drón Oroszországban - mikor kerül sorozatgyártásba az orosz hadseregben? Mennyire lesznek hatalmasak ezek a szállítások?

- Az Orionok sorozat szállításáról szóló szerződést egy évvel ezelőtt írták alá a védelmi minisztérium számára. A nagy UAV-k közül eddig csak az Orionunk esett át a kormány által végzett közös tesztelés első szakaszán, és kapta meg a sorozatgyártás engedélyét. Annyi pilóta nélküli légi járművet fogunk szállítani hadseregünknek, amennyire szükségük van, az összes általuk megrendelt változatban. De nem állunk meg, folyamatosan dolgozunk a komplexum korszerűsítésén. Például a szerződés szerint, amelyet most teljesítenek, az Oriont új lőszerekkel szerelik fel.

- Milyen fegyvereket hordozhat az Orion? Új fegyverzetet fejlesztenek hozzá?

- Ma a pilóta nélküli légi járművekkel felszerelt felderítő csapásmérő rendszer, az Orion-E egy univerzális platform, amely a fegyverek nagyon széles skáláját képes használni. Kezdve az irányítatlan légi bombáktól (pl. OFAB-100-120), amelyek a fedélzeti számítóïgépnek köszönhetően nagy pontossággal találják el a célt, egészen a modern, nagy pontosságú irányított légi fegyverekig - bombákig és rakétákig. Három rögzítési ponttal és nagy hasznos teherbírással rendelkezik, ami lehetővé teszi egyetlen, akár 200 kg össztömegű UAV alkalmazását. A komplexum rugalmas felépítése lehetővé teszi az integrációt, és az ügyfél kérésére nemcsak orosz, hanem külföldi AED-ek használatát is.

Amint azt valószínűleg már tudják, a MAKS-2021 légi bemutatón az Orion-E-vel együtt bemutattuk a Kalasnyikov Konszern által gyártott Vikhr-1M rakétát - ez a lőszer szintén új képességeket biztosít a célpontok elleni harcban.

A szakosodott vállalkozások most egy 50 kg-os kaliberű lőszer kifejlesztésén dolgoznak, amely nemcsak az Orionon, hanem más drónjainkon is használható. A kísérleti minták tesztelése folyamatban van. Egy 100 kg-os kaliberű terméket hoznak létre. Emellett a célpontok eltalálásának költségeinek csökkentése érdekében olcsóbb, légi bombák/lőszerek létrehozásán dolgoznak; ezeket most is tesztelik.

- Tavaly az Army Forumon bemutatták az új Sirius, Helios és Grom drónok makettjeit - továbbfejlesztik ezeket a termékeket?

- Igen,természetesen

A Sirius UAV munkálatai a tervek szerint haladnak. A projekt célja egy olyan pilóta nélküli légi járművel rendelkező komplexum létrehozása, amely képes a feladatok megoldására a drón és a földi irányítási pont közötti közvetlen rádiós "látási" viszonyok által támasztott korlátok nélkül, amikor az UAV hatótávolságát csak a légi jármű repülési és műszaki jellemzői korlátozzák. A Sirius verseny előnyei közé tartozik a célzott hasznos terhek és légi fegyverek széles választéka, a nagy hasznos tehertömeg, az UAV-flotta kialakításának nagyfokú rugalmassága az ügyfelek igényeitől, a bázisfeltételektől és az alkalmazástól függően, valamint a meglévő és a jövőbeni automatizált csapatirányítási rendszerekbe való integráció. Ezenkívül nagy modernizálási potenciállal rendelkezik.

A Helios-RLD radaros felderítő UAV a projekt előkészítő szakaszában van. Ez egy katonai és polgári feladatokra egyaránt alkalmas speciális jármű lesz. A fő elképzelés a radar lefedettségének kiterjesztése, mindenekelőtt a Jeges-tenger felett, ami lehetővé teszi, hogy sokkal korábban kapjunk információt a közeledő ellenséges cirkálórakétákról, így légvédelmi rendszereink hatékonyabban működhetnek. A Helios-RLD UAV-t polgári célokra is fogják használni, például a kizárólagos gazdasági övezet ellenőrzésére és a jéghelyzet megfigyelésére. Ugyanakkor a drón minden időjárási körülménynek megfelel majd, és képes lesz akár 12 000 méteres magasságban és jeges körülmények között is működni. A hatótávolság akkora, hogy az UAV az ország nyugati részén felszállhat, a keleti részén pedig leszállhat. A 10 Helios-RLD drón lehetővé teszi Oroszország északi határainak teljes körű ellenőrzését mind katonai, mind gazdasági szempontból.

A Grom nagysebességű nehéz csapásmérő drón a koncepcionális tervezési szakaszban van. A koncepció szerint a Thunder önállóan fog működni a pilótával és pilóta nélküli járművekkel alkotott csoportban, valamint egy pilótával felszerelt vadászrepülőgéphez lesz rendelve.

- Mikor lesznek képesek a kronstadti UAV-k "rajban" összeállni, és közös műveleteket végrehajtani egymással és az emberes repülőgépekkel?

- Ez az ügyfélnek szóló kérdés. Ha a feladat és a határidő meg van határozva, akkor az meglesz. Jelenleg a Lightning projekthez előzetes tervezési anyagokat készítünk. Erre a rendszerre különböző javaslatok léteznek, mind a méretek, mind a műszaki megoldások tekintetében. Kötelező lesz az interakció a pilótás repülőgépekkel - mind a vadászgépekkel, mind az Il-76-os katonai szállító repülőgépekkel, amelyeket a Lightning légi indítására használnak majd.

- "Kamikaze drónok" kifejlesztését tervezi Kronstadt?

- Az ilyen drónok az UAV-k egy kisebb osztályába tartoznak, a miénktől jelentősen eltérő technológiát használnak. Ez egy érdekes irány. Ha ilyen tervek jelennek meg, tudni fog róla.

- Milyen munkát végeznek a mikro- és nanodrónokkal kapcsolatban? Mire valók ezek az UAV-k?

- A kronshtadti szakemberek kis UAV-komplexumokat fejlesztenek a különböző tárgyak gyors vizuális ellenőrzésére és műszeres vizsgálatára irányuló polgári feladatokra. A biztonságos és balesetmentes vizsgálathoz, valamint a műszaki és természeti tárgyak legbonyolultabb és legnehezebben hozzáférhető helyeinek vizsgálatához lehetővé teszik a kis üregek és bonyolult alakú tárgyak,stb megközelítését. Az UAV-k moduláris felépítésűek - különböző hasznos terhek csatlakoztathatók és gyorsan cserélhetők a szükséges vizsgálatok elvégzéséhez. E rendszerek speciális szoftverei és a felhalmozott adatok feldolgozására szolgáló eszközök lehetővé teszik az objektumok állapotának időbeli előrejelzését, valamint a működési feltételek figyelembevételét.

- A közeljövőben gyártanak helikopter típusú drónokat?

- Kronstadt mostantól nem csak repülőgép típusú UAV-kat, hanem helikopter típusúakat is fog gyártani. Ilyen lehetőséget kaptunk a "Strela" Kutató és Termelő Vállalat megvásárlásával, amely 1700 kg-ig terjedő pilóta nélküli légi járműveket, azok célterhelését és egyéb, polgári és védelmi célú dolgokat fejleszt. Lényegében a Strela Kronstadtba történő integrálásával, valamint a közepes és nehéz kategóriájú UAV-k gyártásának beindításával az új dubnai üzemünk a pilóta nélküli légi járművek oroszországi kompetenciaközpontjává válik.
Beszédben mindig jók voltak.
 
W

Wilson

Guest
Az orosz légierő szánalmasan leszerepelt az aprócska Grúzia elleni háborúban. 17 repülőgépet vesztettek. Ebből 15öt saját maguk lőttek le.
A zsidók és a törökök is sorba bombázzák szét a Pancírokat.
A szövetségeseik lelövik az Il-20asukat.
A hidegháború végén feladták a televíziós kémműholdjaikat, és visszatértek a filmledobálós módszerhez. Aztán összevesztek az ukrikkal, és még abból is vissza kellett vegyenek, és visszatértek egy már akkori ősrégi technológiához.
Nincs lézerbomba a Szu-25ösökhöz.
A műholdjaik még a nevetségesen rövid szolgálati idejüket sem töltik ki. A harmadánál feladják.
Harminc éve nem volt sikeres bolygóközi küldetésük.
Saját maguk is külföldi polgári műholdakat vesznek. A saját (műhold)buszaikból saját maguk sem kérnek, és egyet se tudtak eladni. Az Angarával évtizedek óta baszakodnak sikertelenül.
A Berijev A-100asbó nem lett semmi.
Képtelenek egy valóban radhard csipet előállítani.
Képtelenek bármilyen modern csipet előállítani.
És AESA radar és sisakcélzó.
Ne a Grúziai háborúból indulj ki az már régen volt azóta sok víz lefolyt a Moszkva folyón az orosz hadsereg és légierő azóta nagyon sokat változott,Az, hogy jó pár Pancirt kilőttek nem jelent semmit mivel azt sohasem önálló tevékenységre szánták hanem egy légvédelmi rendszer részeként és az esetek nagy részében ezek egyedül árválkodtak mint a f..sz a lakodalomban..Nenez alapján itéld meg az orosz haditechnikát.
Az IL-20 nem értem, hogy jön ide annak mi köze az orosz haditechnikához?
A műholdas dolgot abszolút nem értem, szerintem te egy 90-s évekbeli helyzetet vázoltál fel...
Aesa radar már ott figyel a Szu-57-ben...
Az Angarával tényleg totojáznak de szerintem az orosz űrkutatásnak nem csak a vetélytársakhoz képest szűkebb költségvetés, hanem a nem eléggé hatékony vezetés is a baja...
Mit értesz modern chip gyártáson?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ne a Grúziai háborúból indulj ki az már régen volt azóta sok víz lefolyt a Moszkva folyón az orosz hadsereg és légierő azóta nagyon sokat változott,Az, hogy jó pár Pancirt kilőttek nem jelent semmit mivel azt sohasem önálló tevékenységre szánták hanem egy légvédelmi rendszer részeként és az esetek nagy részében ezek egyedül árválkodtak mint a f..sz a lakodalomban..Nenez alapján itéld meg az orosz haditechnikát.
Az IL-20 nem értem, hogy jön ide annak mi köze az orosz haditechnikához?
A műholdas dolgot abszolút nem értem, szerintem te egy 90-s évekbeli helyzetet vázoltál fel...
Aesa radar már ott figyel a Szu-57-ben...
Az Angarával tényleg totojáznak de szerintem az orosz űrkutatásnak nem csak a vetélytársakhoz képest szűkebb költségvetés, hanem a nem eléggé hatékony vezetés is a baja...
Mit értesz modern chip gyártáson?
Dehogy árválkodtak egyedül. A szíriaiak legalábbis nem. Az egyik a kínai csodaradart őrizte éppen. Műhold ügyben a mai helyzetet vázoltam föl. Pár hónapos hír, hogy az orosz meteo intézet nem kér a hazai műholdakból, inkább a külföldi kereskedelmi cégektől veszi az adatokat. Szu-57esből hány db is van? 2? Akkor hiszem el, hogy van működő radarjuk, ha bevetésen látom őket.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 014
6 136
113
Azért őszintén kíváncsi vagyok arra, hogy ezeket a kijelentéseidet mire alapozod?

Én meg arra lennék kíváncsi, hogy itt HTKA fórumon miért van mindenkinek bizonyítási fétise? Túl sokat nézitek tán a Marvel mozikat?
Komolyan had ne kelljen már letegyek kisdoktorit internetes információk alapján.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
W

Wilson

Guest
Én meg arra lennék kíváncsi, hogy itt HTKA fórumon miért van mindenkinek bizonyítási fétise? Túl sokat nézitek tán a Marvel mozikat?
Komolyan had ne kelljen már letegyek kisdoktorit internetes információk alapján.
Nem kért senki se tőled kisdoktorit ha akarod megírod ha akarod akkor nem írod meg, ilyen egyszerű a képlet:)
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 014
6 136
113
Semmi probléma ezzel, mivel ez a te véleményed, még ha számomra nincs semmivel sem alátámasztva....

De még is ki vagy te, hogy alá kell támasszam véleményem. Alá tudnám csak arra nincs időm hogy források után böngésszek meg ide bepötyögjem főleg telefonról. Apropó, bőrbe ne köttessem kedvedért.
Nekem van életem fórumlátogatáson kívül, ahol valódi valutát ár az időm, de ha kifizeted nekem olyan forrásmegjelölt börbekötött véleményt kapsz hogy csak na. (ez másra is vonatkozik)
Nem kért senki se tőled kisdoktorit ha akarod megírod ha akarod akkor nem írod meg, ilyen egyszerű a képlet:)
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
W

Wilson

Guest
De még is ki vagy te, hogy alá kell támasszam véleményem. Alá tudnám csak arra nincs időm hogy források után böngésszek meg ide bepötyögjem főleg telefonról. Apropó, bőrbe ne köttessem kedvedért.
Nekem van életem fórumlátogatáson kívül, ahol valódi valutát ár az időm, de ha kifizeted nekem olyan forrásmegjelölt börbekötött véleményt kapsz hogy csak na. (ez másra is vonatkozik)
Te nagyon el vagy tévedve én teljesen normális hangnemben írtam neked,mivel tényleg kíváncsi lettem volna a véleményedre, de nem erre a pökhendi stílusra, ha egy normális hozzászólásra csak ezt tudod, írni akkor nálad a kultúra igen csak kiverte a biztosítékot.Nem is értem, hogy a drága idődet hogyan is pazarolhatod ránk egyszerű "földi halandókra".
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
W

Wilson

Guest
Dehogy árválkodtak egyedül. A szíriaiak legalábbis nem. Az egyik a kínai csodaradart őrizte éppen. Műhold ügyben a mai helyzetet vázoltam föl. Pár hónapos hír, hogy az orosz meteo intézet nem kér a hazai műholdakból, inkább a külföldi kereskedelmi cégektől veszi az adatokat. Szu-57esből hány db is van? 2? Akkor hiszem el, hogy van működő radarjuk, ha bevetésen látom őket.
Ja azért lőtték ki, mert a kínai lopakodó technika ellen kifejlesztett kínai csoda radar teljes mértékben csődött mondott, amikor nem észlelte az izraeli gépeket...

A Pancir témához feketével kiemeltem a lényeges részt...

Orosz Pantsir légvédelmi rendszer - Ülő kacsa vagy csúcskutya?

Ruslan Pukhov, a Stratégiák és Technológiák Elemző Központjának igazgatója

Az orosz Pantsir légvédelmi rendszert (ADS) sokat rágalmazták a szíriai és líbiai háborús övezetekben, mivel török drónok és izraeli repülőgépek lőtték le. Gyártói azonban azt állítják, hogy lenyűgöző teljesítményt nyújtott egy szíriai orosz légibázis védelmében a sorozatos dróntámadások ellen.

A jelentések szerint 2020 május-júniusában közel tíz, a Khalifa Haftar renegát parancsnok által vezetett Líbiai Nemzeti Hadsereg (LNA) által üzemeltetett Pantsirt semmisítettek meg. Egy szíriai Pantsir ADS-t állítólag idén januárban egy izraeli repülőgép semmisített meg, miután kezelője hátrahagyott egy mobiltelefont, amely lehetővé tette a rendszer követését. 2018 májusában egy másik, Szíriában telepített Pantsir ADS állítólag "közvetlen találatot" kapott egy izraeli vadászgépek által indított rakétától.

Másrészt a Pantsir ADS-t gyártó KBP Instrument Design Bureau azt állította, hogy az elmúlt években világszerte mintegy 100 drónt semmisített meg. Egy konkrét esetre hivatkozva a Pantsir-S elektronikus hadviselési rendszerrel kombinálva 13 UAV-t "hozott le", amikor 2018 januárjában egy drónraj megtámadta a szíriai Hymeimim légibázist.

A Defenseworld.net a Pantsir rendszerről - annak történetéről, lehetőségeiről, piaci kilátásairól, harci tapasztalatairól és jövőjéről - Ruszlan Pukhovval, a Stratégiák és Technológiák Elemző Központjának igazgatójával, a katonai és stratégiai kérdések legjelentősebb független orosz szaktekintélyével beszélgetett.


1. Kérem, meséljen nekünk a Pantsir légvédelmi rendszer fejlesztéséről.

A Pantsir önjáró légvédelmi löveg-rakéta (SPAAGM) rendszer az Orosz Légvédelmi Erők 1980-as évek végén kiadott műszaki követelményeinek megfelelően jött létre, az S-300P nagy hatótávolságú légvédelmi rakétarendszerek önvédelmi eszközeként. A Pantsir feladata az volt, hogy fedezetet nyújtson az S-300P közeli légvédelmi zónájába, ami azt jelenti, hogy az S-300P támadására érkező alacsonyan repülő célpontokat, például drónokat és helikoptereket követni és legyőzni tudja. A rendszert a tulai KBP Műszertervező Iroda fejlesztette ki, a rendszer tervezéséért Arkagyij Shipunov volt a felelős.

A. Shipunov az új rendszerben egy nagy sebességű, kétfokozatú bikaliber rakétát használt, amely már jelentősen megnövelt hatótávolsággal rendelkezett. A Pantsir prototípusa elég gyorsan elkészült, és 1995-ben a MAKS légibemutatón bemutatták. A hadsereg azonban elvesztette iránta az érdeklődést, és a finanszírozás is megszűnt. Néhány évvel később a Pantsir-projekt újra lendületet kapott.

2. Hogyan történt ez? Volt köze ahhoz, hogy az Egyesült Arab Emírségek megvásárolta a Pantsirt?

A Pantsir újjászületése a KBP erőfeszítéseinek köszönhetően történt, ami 2000-ben az első megrendelővel, az Egyesült Arab Emírségekkel kötött szerződésben csúcsosodott ki. A. Shipunov meggyőzése tette lehetővé, hogy megállapodjanak a légvédelmi rendszer szállításáról, amely akkoriban még nem is állt szolgálatban az orosz hadseregnél.

A Pantsir-S1 néven ismertté vált rendszer kialakítása jelentősen eltért az 1995-ben a nyilvánosságnak bemutatott prototípustól. A rendszerek elrendezése közös volt, az alapvető komponensek azonban eltértek egymástól. A fő különbség a 20 km-es hatótávolságú rakéta hozzáadása, ami akkoriban mind az orosz, mind a külföldi rendszereknél egyedülálló volt, és ma is egyedülálló.

A 2A72-es egycsövű lövegeit 2A38M típusú, gyorstüzelő, kétcsövű légvédelmi lövegek váltották fel. A célfelderítő radarokat és a harci többfunkciós radarrendszert jelentősen átalakították. A fejlesztéseket és teszteket követően a KBP egy egyedülálló légvédelmi rendszert fejlesztett ki, amely egyetlen gépjárműre integrált kettős fegyverzetű fegyverkészlettel, radarkészlettel és optikai-elektronikai alrendszerrel rendelkezik. A taktikai autonómia ilyen szintjét még nem sikerült felülmúlni.

3. Az Egyesült Arab Emírségeken kívül mely országok vásároltak/mutattak érdeklődést a Pantsir-S1 iránt?

A kereskedelmi siker nem váratott magára sokáig - az Egyesült Arab Emírségek után Szíria, Algéria és Irak is beszerezte a Pantsir-S1-et. Az orosz hadsereg a hazai változatot - a Pantsir-S rendszert - kapta meg, amely az Sz-400-as légvédelmi rendszerrel felfegyverzett légvédelmi rakétazászlóaljakat egészítette ki. A rendszer iránti további érdeklődés csak nőtt, Etiópia és Szerbia is új vásárlóként jelentkezett.

4. Hogyan járult hozzá a Pantsir rendszer aktív harci övezetekben történő alkalmazása a rendszer fejlődéséhez?

A rendszert folyamatosan fejlesztik, és biztosítja az új típusú légitámadó eszközök legyőzését. Amint azt a Pantsir-S1 SPAAGM harci alkalmazásának tapasztalatai a Szíriai Arab Köztársaságban lévő Khmeimim orosz légibázis fedezésére bebizonyították, a rendszer sikeresen küzd mind a klasszikus, mind a rögtönzött UAV-k ellen. A Pantsir ilyen olcsó és kisméretű UAV-k elleni alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai a KBP által kifejlesztett miniatűr rakétákhoz vezettek, amelyekből négyet helyeznek el a szabványos szállítórakétában.

Meg kell említeni, hogy a KBP növeli a rendszer teljesítményét. A legutóbbi ARMY-2019 kiállításon egy új Tornado alvázon mutatták be a továbbfejlesztett Pantsir-SM légvédelmi rakétarendszer harcjárművét. Az új, nagyobb teljesítményű rakéták megduplázzák a légi célok megsemmisítésének maximális hatótávolságát, míg a korszerűsített radarok kiterjesztik az észlelési tartományt és pontos irányítást biztosítanak a rakéták célba juttatásához.

Ha ismét megnézzük a Pantsir harci alkalmazásának tapasztalatait, fontos megjegyezni, hogy tökéletesen ellátja a drón típusú célpontok elleni küzdelemmel kapcsolatos feladatait. A tények mind Szíriára, mind Líbiára vonatkozóan rendelkezésre állnak.

5. Jelentős különbség van a Pantsir ADS teljesítménye között az orosz hadseregnél Szíriában és a szíriai hadseregnél vagy az LNA-nál Líbiában szolgálatot teljesítő Pantsir ADS között. Mi lehet ennek az oka?

Azt látjuk, hogy Szíriában az orosz Pantsir rendszerek álló objektumok (nagyobb légvédelmi rendszerek, mint az S-400 és a Tor) védelmét látják el, és szoros koordinációban működnek velük, valamint a radarokkal, amelyek nagy hatótávolságú információs mezőt biztosítanak alacsony és nagy magasságok között, ezáltal javítva a tűzfegyverek célmegjelölését. Az orosz légvédelmi rendszereket magasan képzett legénységgel látják el.

Ugyanakkor Líbiában a Pantsirt üzemeltető konfliktusos fél nem rendelkezik nagy hatótávolságú radarokkal, ami elengedhetetlen a Pantsir lövedékek irányítási dátumának biztosításához. Az is nyilvánvaló, hogy katasztrofális a szakemberhiány az olyan komplex rendszerekkel való munkához, mint a Pantsir. A Líbia partjainál lévő hajók felderítésének és zavarásának hatása is érinti őket.

Ami a harci eredményeket illeti, meg kell jegyezni, hogy a SPAAGM Pantsir-S1 még a nem optimális felhasználási körülmények között is olyan károkat okozott az ellenfélnek, amelyek anyagilag meghaladták a saját veszteségeiket.

6. A jelentések szerint a légvédelmi rendszer néha nem észlelte az ellenséges célpontokat. Mi lehet ennek a lehetséges oka?

Meg kell érteni, hogy a sorozatgyártású Pantsir-S1 SPAAGM a pontszerű légvédelem eleme, és nem tud ugyanolyan hatékonyan működni a szárazföldi erők vagy az egyes egységek légvédelmi eszközeként. Ezekre a célokra a KBP meglehetősen régen kifejlesztette a Pantsir egy lánctalpas alvázra szerelt változatát. A rendszernek ez a változata szervesen együttműködik a gépesített lövész, páncélos vagy vegyes szárazföldi vagy egyéb csapatok egységeivel. A lánctalpas Pantsir azonban még nem talált vevőre, bár lényegében ez egy kész rendszer, amely nem igényel speciális módosításokat.


7. A Pantsir milyen továbbfejlesztésein dolgozik jelenleg a KBP vállalat?

Megállapítható, hogy az orosz ipar nemcsak hatékony, hanem minimális költséggel skálázható és átalakítható rendszert hozott létre. Létezik a sarkvidéki Pantsir, ahol a rakétafegyverek és radarok a DT-30 Vityaz csuklós lánctalpas terepjárón helyezkednek el, valamint a rendszer tengeri változata, amelyet kis rakétás hajókon és korvetteken telepítenek.

A Pantsir SPAAGM családot folyamatosan fejlesztik a különböző területeken, a fejlesztésekhez a harci tapasztalatokat is felhasználják. Egyrészt egy nagyobb teljesítményű, nagy hatótávolságú változat megalkotása. A másik megközelítés a fejlesztés új, kisméretű, olcsó rakéták integrálása, amelyeket a rögtönzött UAV-k elleni harcra optimalizáltak.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ja azért lőtték ki, mert a kínai lopakodó technika ellen kifejlesztett kínai csoda radar teljes mértékben csődött mondott, amikor nem észlelte az izraeli gépeket...

A Pancir témához feketével kiemeltem a lényeges részt...

Orosz Pantsir légvédelmi rendszer - Ülő kacsa vagy csúcskutya?

Ruslan Pukhov, a Stratégiák és Technológiák Elemző Központjának igazgatója

Az orosz Pantsir légvédelmi rendszert (ADS) sokat rágalmazták a szíriai és líbiai háborús övezetekben, mivel török drónok és izraeli repülőgépek lőtték le. Gyártói azonban azt állítják, hogy lenyűgöző teljesítményt nyújtott egy szíriai orosz légibázis védelmében a sorozatos dróntámadások ellen.

A jelentések szerint 2020 május-júniusában közel tíz, a Khalifa Haftar renegát parancsnok által vezetett Líbiai Nemzeti Hadsereg (LNA) által üzemeltetett Pantsirt semmisítettek meg. Egy szíriai Pantsir ADS-t állítólag idén januárban egy izraeli repülőgép semmisített meg, miután kezelője hátrahagyott egy mobiltelefont, amely lehetővé tette a rendszer követését. 2018 májusában egy másik, Szíriában telepített Pantsir ADS állítólag "közvetlen találatot" kapott egy izraeli vadászgépek által indított rakétától.

Másrészt a Pantsir ADS-t gyártó KBP Instrument Design Bureau azt állította, hogy az elmúlt években világszerte mintegy 100 drónt semmisített meg. Egy konkrét esetre hivatkozva a Pantsir-S elektronikus hadviselési rendszerrel kombinálva 13 UAV-t "hozott le", amikor 2018 januárjában egy drónraj megtámadta a szíriai Hymeimim légibázist.

A Defenseworld.net a Pantsir rendszerről - annak történetéről, lehetőségeiről, piaci kilátásairól, harci tapasztalatairól és jövőjéről - Ruszlan Pukhovval, a Stratégiák és Technológiák Elemző Központjának igazgatójával, a katonai és stratégiai kérdések legjelentősebb független orosz szaktekintélyével beszélgetett.


1. Kérem, meséljen nekünk a Pantsir légvédelmi rendszer fejlesztéséről.

A Pantsir önjáró légvédelmi löveg-rakéta (SPAAGM) rendszer az Orosz Légvédelmi Erők 1980-as évek végén kiadott műszaki követelményeinek megfelelően jött létre, az S-300P nagy hatótávolságú légvédelmi rakétarendszerek önvédelmi eszközeként. A Pantsir feladata az volt, hogy fedezetet nyújtson az S-300P közeli légvédelmi zónájába, ami azt jelenti, hogy az S-300P támadására érkező alacsonyan repülő célpontokat, például drónokat és helikoptereket követni és legyőzni tudja. A rendszert a tulai KBP Műszertervező Iroda fejlesztette ki, a rendszer tervezéséért Arkagyij Shipunov volt a felelős.

A. Shipunov az új rendszerben egy nagy sebességű, kétfokozatú bikaliber rakétát használt, amely már jelentősen megnövelt hatótávolsággal rendelkezett. A Pantsir prototípusa elég gyorsan elkészült, és 1995-ben a MAKS légibemutatón bemutatták. A hadsereg azonban elvesztette iránta az érdeklődést, és a finanszírozás is megszűnt. Néhány évvel később a Pantsir-projekt újra lendületet kapott.

2. Hogyan történt ez? Volt köze ahhoz, hogy az Egyesült Arab Emírségek megvásárolta a Pantsirt?

A Pantsir újjászületése a KBP erőfeszítéseinek köszönhetően történt, ami 2000-ben az első megrendelővel, az Egyesült Arab Emírségekkel kötött szerződésben csúcsosodott ki. A. Shipunov meggyőzése tette lehetővé, hogy megállapodjanak a légvédelmi rendszer szállításáról, amely akkoriban még nem is állt szolgálatban az orosz hadseregnél.

A Pantsir-S1 néven ismertté vált rendszer kialakítása jelentősen eltért az 1995-ben a nyilvánosságnak bemutatott prototípustól. A rendszerek elrendezése közös volt, az alapvető komponensek azonban eltértek egymástól. A fő különbség a 20 km-es hatótávolságú rakéta hozzáadása, ami akkoriban mind az orosz, mind a külföldi rendszereknél egyedülálló volt, és ma is egyedülálló.

A 2A72-es egycsövű lövegeit 2A38M típusú, gyorstüzelő, kétcsövű légvédelmi lövegek váltották fel. A célfelderítő radarokat és a harci többfunkciós radarrendszert jelentősen átalakították. A fejlesztéseket és teszteket követően a KBP egy egyedülálló légvédelmi rendszert fejlesztett ki, amely egyetlen gépjárműre integrált kettős fegyverzetű fegyverkészlettel, radarkészlettel és optikai-elektronikai alrendszerrel rendelkezik. A taktikai autonómia ilyen szintjét még nem sikerült felülmúlni.

3. Az Egyesült Arab Emírségeken kívül mely országok vásároltak/mutattak érdeklődést a Pantsir-S1 iránt?

A kereskedelmi siker nem váratott magára sokáig - az Egyesült Arab Emírségek után Szíria, Algéria és Irak is beszerezte a Pantsir-S1-et. Az orosz hadsereg a hazai változatot - a Pantsir-S rendszert - kapta meg, amely az Sz-400-as légvédelmi rendszerrel felfegyverzett légvédelmi rakétazászlóaljakat egészítette ki. A rendszer iránti további érdeklődés csak nőtt, Etiópia és Szerbia is új vásárlóként jelentkezett.

4. Hogyan járult hozzá a Pantsir rendszer aktív harci övezetekben történő alkalmazása a rendszer fejlődéséhez?

A rendszert folyamatosan fejlesztik, és biztosítja az új típusú légitámadó eszközök legyőzését. Amint azt a Pantsir-S1 SPAAGM harci alkalmazásának tapasztalatai a Szíriai Arab Köztársaságban lévő Khmeimim orosz légibázis fedezésére bebizonyították, a rendszer sikeresen küzd mind a klasszikus, mind a rögtönzött UAV-k ellen. A Pantsir ilyen olcsó és kisméretű UAV-k elleni alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai a KBP által kifejlesztett miniatűr rakétákhoz vezettek, amelyekből négyet helyeznek el a szabványos szállítórakétában.

Meg kell említeni, hogy a KBP növeli a rendszer teljesítményét. A legutóbbi ARMY-2019 kiállításon egy új Tornado alvázon mutatták be a továbbfejlesztett Pantsir-SM légvédelmi rakétarendszer harcjárművét. Az új, nagyobb teljesítményű rakéták megduplázzák a légi célok megsemmisítésének maximális hatótávolságát, míg a korszerűsített radarok kiterjesztik az észlelési tartományt és pontos irányítást biztosítanak a rakéták célba juttatásához.

Ha ismét megnézzük a Pantsir harci alkalmazásának tapasztalatait, fontos megjegyezni, hogy tökéletesen ellátja a drón típusú célpontok elleni küzdelemmel kapcsolatos feladatait. A tények mind Szíriára, mind Líbiára vonatkozóan rendelkezésre állnak.

5. Jelentős különbség van a Pantsir ADS teljesítménye között az orosz hadseregnél Szíriában és a szíriai hadseregnél vagy az LNA-nál Líbiában szolgálatot teljesítő Pantsir ADS között. Mi lehet ennek az oka?

Azt látjuk, hogy Szíriában az orosz Pantsir rendszerek álló objektumok (nagyobb légvédelmi rendszerek, mint az S-400 és a Tor) védelmét látják el, és szoros koordinációban működnek velük, valamint a radarokkal, amelyek nagy hatótávolságú információs mezőt biztosítanak alacsony és nagy magasságok között, ezáltal javítva a tűzfegyverek célmegjelölését. Az orosz légvédelmi rendszereket magasan képzett legénységgel látják el.

Ugyanakkor Líbiában a Pantsirt üzemeltető konfliktusos fél nem rendelkezik nagy hatótávolságú radarokkal, ami elengedhetetlen a Pantsir lövedékek irányítási dátumának biztosításához. Az is nyilvánvaló, hogy katasztrofális a szakemberhiány az olyan komplex rendszerekkel való munkához, mint a Pantsir. A Líbia partjainál lévő hajók felderítésének és zavarásának hatása is érinti őket.

Ami a harci eredményeket illeti, meg kell jegyezni, hogy a SPAAGM Pantsir-S1 még a nem optimális felhasználási körülmények között is olyan károkat okozott az ellenfélnek, amelyek anyagilag meghaladták a saját veszteségeiket.

6. A jelentések szerint a légvédelmi rendszer néha nem észlelte az ellenséges célpontokat. Mi lehet ennek a lehetséges oka?

Meg kell érteni, hogy a sorozatgyártású Pantsir-S1 SPAAGM a pontszerű légvédelem eleme, és nem tud ugyanolyan hatékonyan működni a szárazföldi erők vagy az egyes egységek légvédelmi eszközeként. Ezekre a célokra a KBP meglehetősen régen kifejlesztette a Pantsir egy lánctalpas alvázra szerelt változatát. A rendszernek ez a változata szervesen együttműködik a gépesített lövész, páncélos vagy vegyes szárazföldi vagy egyéb csapatok egységeivel. A lánctalpas Pantsir azonban még nem talált vevőre, bár lényegében ez egy kész rendszer, amely nem igényel speciális módosításokat.


7. A Pantsir milyen továbbfejlesztésein dolgozik jelenleg a KBP vállalat?

Megállapítható, hogy az orosz ipar nemcsak hatékony, hanem minimális költséggel skálázható és átalakítható rendszert hozott létre. Létezik a sarkvidéki Pantsir, ahol a rakétafegyverek és radarok a DT-30 Vityaz csuklós lánctalpas terepjárón helyezkednek el, valamint a rendszer tengeri változata, amelyet kis rakétás hajókon és korvetteken telepítenek.

A Pantsir SPAAGM családot folyamatosan fejlesztik a különböző területeken, a fejlesztésekhez a harci tapasztalatokat is felhasználják. Egyrészt egy nagyobb teljesítményű, nagy hatótávolságú változat megalkotása. A másik megközelítés a fejlesztés új, kisméretű, olcsó rakéták integrálása, amelyeket a rögtönzött UAV-k elleni harcra optimalizáltak.
Az oroszok is kivonták őket Hmeininből.Elégtelen teljesítmény miatt.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 921
7 300
113
Ez nem csak beszéd ha elolvasod ott vannak benne a konkrétumok...
Már itt van a probléma. Összehasonlítja az Oriont a Bayraktarral. A fő összehasonlító Anka, amely még hasznos terhelés, műsoridő vagy magasság tekintetében sem versenyezhet, ugyanez igaz izraeli riválisaira is.