P-8 Poseidon (Boeing, USA)

  • Egyetlen magyar Gripen semmisült meg.
  • A másik hasraszállt, javítható volt és nem pilótahiba volt, véletlenszerű meghibásodás. Konkrétan a pilóta mentette meg a gépet, kis híján élete árán. Bármelyik másik géppel előfordulhatott volna. Pech, hogy itt történt meg. Ha meg a beton minősége és hosszútávú hatása volt, arról sem a pilóta vagy bármelyik kis hal tehet a rendszerbn.
Ne haragudj, de minősíthetetlen az a fröcsögés, amit itt előadsz. Úgy, hogy orbitális baromságot sikerült leírni.
Vastag arcbőröd, az van...

Mondta, hogy kimaradt neki öt év.... lapozz vissza pl. A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai topikban 6-7 évet és kezd el onnan újraolvasni. Vagy csak egyszerűen gondolj vissza arra az időre... akkor volt egy hírforrás ahol mindig azt olvashattuk hogy sz@r a Gripen, drága a Gripen, korrupció volt, nincs már helikopter se, semmi sincs, az új helikopter beszerzése is korrupció lesz, azért nincs pénz mert ellopják, rendszerszintű hiba van, mindenki hülye a Honvédségnél és korábban is az volt stb. stb. Ezt sikerült olyan jól beültetni a közgondolkodásba, hogy most már elég nehéz meggyőzni az embereket arról, hogy jött a Zrínyi2026 és ma már semmi sem úgy van mint előtte és varázsütésre minden tökéletes lett... legalábbis a marketing szerint.
 
A Poseidon egy átalakított B-737-800ER civil növelt hatótávolságú utasszállítón alapul.
Legfontosabb tulajdonsága az Orionhoz képest, hogy egyetlen az Atlanti óceán közepén bujkáló tengeralattjáró 24 órás folyamatos követéséhez kettő darab is elég belőle, az Orion 3db-val szemben, mivel a célhoz való kirepülést/hazarepülést gyorsabban meg tudja oldani, mint elődje.
Ezért cserébe (hogy kijöjjön a matek) csak az ideális repülési magasságon üzemel célkövetés közben is (értsd nem ereszkedik le a tenger fölé), vagyis beáldozták a MAD-ot, illetve kellett a torpedókra kellett a HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability - nagy magasságból bevethető) képesség.

american_airlines_lockheed_electra_turbo_prop_1966_u_l_pzokoc0.jpg


Amúgy a Lockheed L-188 Electra utasszállító az ötvenes évek végének szintén legolcsóbban üzemeltethető típusa volt, az Orion meg eredetileg ezen alapult.

5af60af3b9ea5329008b48a0


Van a Poseidon-nak amúgy egy viszonylag spéci AN/APY-10 SAR lokátora a sznorkellező dízel tengók követésére, illetve periszkópok kiszúrására.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A Poseidon kapott egy masszív AN/APS-154 nevű AESA radart a törzse alá.
Azt írják a radar egyformán és ha kell egyszerre képes szárazföldi és tengeri célpontokat (tengeralattjárókat) felderíteni továbbá EW támadó és hírszerzési feladatokat ellátni.
Nekem úgy tűnik ez lesz az E8 J-STARS kibővített képességű és feladatú utódja
https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fp-8-aas-top.jpg%3Fquality%3D85

https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1588634704793-3.jpg
 
S mennyire hianyzik a MAD a P-8-rol?

Azt tudom, hogy az indiaiak berendeltek, viszont a kornyekukon tobb "masodvonalbeli", vagy export DE tengo, es kisebb teruletet kell lefedni ASW repulogeppel.
Viszont a modernebb, jobban karbantartott tengeralattjarokon az ep zajcsokkento gumibevonat es a demagnetizalt hajotest elegge megszokott.
 
S mennyire hianyzik a MAD a P-8-rol?

Azt tudom, hogy az indiaiak berendeltek, viszont a kornyekukon tobb "masodvonalbeli", vagy export DE tengo, es kisebb teruletet kell lefedni ASW repulogeppel.
Viszont a modernebb, jobban karbantartott tengeralattjarokon az ep zajcsokkento gumibevonat es a demagnetizalt hajotest elegge megszokott.

Semennyire sem hiányzik róla a MAD.
Az egész Poszeidon koncepció a nagy magasságban (üzemanyag takarékosan) való tengeralattjáró követésre, őrjáratozásra épül, amibe nem fér bele a közvetlen tenger felszíne fölötti célkutatás. (Még a legújabb ASQ-233 DMAD felderítési távolsága is csak 850m.)
Így tudja 2db Poszeidon ellátni 3db Orion feladatát.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Semennyire sem hiányzik róla a MAD.
Az egész Poszeidon koncepció a nagy magasságban (üzemanyag takarékosan) való tengeralattjáró követésre, őrjáratozásra épül, amibe nem fér bele a közvetlen tenger felszíne fölötti célkutatás. (Még a legújabb ASQ-233 DMAD felderítési távolsága is csak 850m.)
Így tudja 2db Poszeidon ellátni 3db Orion feladatát.
Japán gépen viszont ott a MAD.A mai szupercsendes tengók,főleg a fenekező "önjáró aknák" felderitése meg szinte megoldhatatlan.Lidar és MAD szerintem,a két eszköz,ami azokat felderitheti.Talán ilyenekkel felszerelt dronok módszeres kutatóörjáratai a hajók körül lehet egy megoldás a kötelékek védelmére ellenük
 
Japán gépen viszont ott a MAD.A mai szupercsendes tengók,főleg a fenekező "önjáró aknák" felderitése meg szinte megoldhatatlan.Lidar és MAD szerintem,a két eszköz,ami azokat felderitheti.Talán ilyenekkel felszerelt dronok módszeres kutatóörjáratai a hajók körül lehet egy megoldás a kötelékek védelmére ellenük

Pont ezek ellen van a Triton.
A kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveit lokátorral illetve hőkamerával követi.
Az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónok meg ráérnek várni akkor is ha a delikvens esetleg lemerülne, nagyobb távolságra elúszni úgysem tudnak csak akkumulátort használva, a sznorkelt előbb utóbb ki kell dugniuk, az meg úgyis látszik a Triton MFAS AESA lokátorán.
30h az őrjáratozási idejük, meg persze váltják is egymást.

Persze az Irániak idegesek is miattuk, volt hogy már le is puffantottak egyet, gondolom akkor futott volna ki az egyik Kilo-juk.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Pont ezek ellen van a Triton.
A kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveit lokátorral illetve hőkamerával követi.
Az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónok meg ráérnek várni akkor is ha a delikvens esetleg lemerülne, nagyobb távolságra elúszni úgysem tudnak csak akkumulátort használva, a sznorkelt előbb utóbb ki kell dugniuk, az meg úgyis látszik a Triton MFAS AESA lokátorán.
24h az őrjáratozási idejük, meg persze váltják is egymást.

Persze az Irániak idegesek is miattuk, volt hogy már le is puffantottak egyet, gondolom akkor futott volna ki az egyik Kilo-juk.
Vagyis az irániak már meg is mutatták,hogy háború esetén a Triton túl sebezhető.
A mai AIP-s dizel tengók meg elég sokáig elvannak ahoz a dizel beröffentése nélkül,hogy partvédelmi helyzetben már kellő mozgékonyságot szerezzenek a támadó pozició elfoglalásához.És akkor még az atomtengókkal nem számoltunk.
 
Pont ezek ellen van a Triton.
A kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveit lokátorral illetve hőkamerával követi.
Az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónok meg ráérnek várni akkor is ha a delikvens esetleg lemerülne, nagyobb távolságra elúszni úgysem tudnak csak akkumulátort használva, a sznorkelt előbb utóbb ki kell dugniuk, az meg úgyis látszik a Triton MFAS AESA lokátorán.
30h az őrjáratozási idejük, meg persze váltják is egymást.

Persze az Irániak idegesek is miattuk, volt hogy már le is puffantottak egyet, gondolom akkor futott volna ki az egyik Kilo-juk.

Még is hogyan gondolják,hogy a Tritont bárki is hagyni fogja a kikötő környékén repkedni?Nem lehet ezeket a "csöveket" radarabszorbens anyagból csinálni?
 
Még is hogyan gondolják,hogy a Tritont bárki is hagyni fogja a kikötő környékén repkedni?Nem lehet ezeket a "csöveket" radarabszorbens anyagból csinálni?

Amíg ki nem tör a balhé, addig elég neki a kikötő előtt a nemzetközi légtérben őrjáratozni.
Ha meg már kitört a balhé, akkor a kikötőt meg szét kell lőni (tomahawk - légierő - stb).
 
Amíg ki nem tör a balhé, addig elég neki a kikötő előtt a nemzetközi légtérben őrjáratozni.
Ha meg már kitört a balhé, akkor a kikötőt meg szét kell lőni (tomahawk - légierő - stb).

Tehát arra van,hogy békeben bohóckodjon...
A kikötőt védik...
 
Tehát arra van,hogy békeben bohóckodjon...
A kikötőt védik...

Nem, arra van hogy békeidőben lehessen tudni hogy az ellen összes dízel-elektromos tengeralattjárója nagyjából merre kavarcol.
Régebben erre volt a SOSUS, most erre vannak a drónok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nem, arra van hogy békeidőben lehessen tudni hogy az ellen összes dízel-elektromos tengeralattjárója nagyjából merre kavarcol.
Régebben erre volt a SOSUS, most erre vannak a drónok.

Ezt mondjuk sosem értettem.Békében szerintem ez tök felealeges, egy háború előtti eszkalációs időszakban meg úgy is elzavarják/lelövik(sőt az irániak bekében is előszeretettel csinálják).No meg egy félmodern AIP vagy egy Li-Ion aksis csoda kb értelmetlenné teszi szerencsétlenemet.
 
Tehát arra van,hogy békeben bohóckodjon...
A kikötőt védik...

Háború esetén a feladatkörük kiegészül/módosul.
Egyrészt szemmel tartanak olyan területeket, ahol alacsony az ellenség valószínűsége, nincsenek vadászok vagy légvédelem, de látni kell mi van ott, a többi erő meg kell máshol (Csendes déli része, stb...)
Másrészt átjátszók és szóródott jelek összeszedésére/továbbítására szolgálnak harci zónában. Pl. az AWACS előtt repülnek és kihejezett vevőként dolgoznak, meg ahogy nézem az enemy stealh gépek elleni taktikában van szerepük a hátsó sort védendő (AWACS és tankereket) - de ez már elég sötét, nagyon nehéz erről infókat összeszedni.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi