Új fegyvert hoznak létre Vágmentén. Kaliňák szerint arany szlovák kezek készítik, az alvázat Strnad szállítja
Projekt AM-120 nadväzuje na slovenský samohybný mínomet PRAM-S, ktorý vyvinuli na konci studenej vojny.
dennikn.sk
Harminc év alatt többször megismétlődött a következő történet. Az állami fegyverraktár-menedzserek politikusok által lefedve bejelentették az új Made in Slovakia terméket, aminek a világpiacokat kellett volna meghódítania. Az állam fizette a fejlesztést, megrendelte az első darabokat, majd külföldi megrendelések következtek.
Ezekkel a törekvésekkel jöttek létre az Alligator felderítő járművek, a modernizált T-72 harckocsi és a Zuzana tarack. Az első két projekt túlárazott fiaskóval végződött. A Zuzana tarackok túlélték, és az ukrajnai háború beköszöntével keresett cikkekké váltak.
Újabb fegyver érkezik most a szlovák projektek gyűjteményébe. Kialakulása a legutóbbi választási időszakban kezdődött, de elsőként a jelenlegi védelmi miniszter, Robert Kaliňák (Smer) dicsekedhetett vele. Ez egy önjáró aknavető lesz, amelyet a dubnicai ZTS Špecial Zbrojovka fejlesztett ki.
A munkaneve: AM-120. Ez az "automatikus aknavető" (angolul automatic mortar) szavak rövidítése, a 120 a 120 milliméteres lőszerkaliberre utal.
"A szlovák arany kezek mindig tudják, hogyan kell olcsó és ezért hatékony dolgokat kitalálni" - mondta róla Kaliňák a Joj24 televízióban.
Mi az automata aknavető
Dennik N erről a témáról is beszélgetett egy tüzérségi technikára szakosodott katonatiszttel. Kaliňák „arany szlovák kezekről” szóló beszédét nem kívánta kommentálni, de egyetértett azzal a véleménnyel, hogy ígéretes fegyver lehet – feltéve, hogy megfelelően működik.
"Mobil, viszonylag olcsó és halálos az ellenséges gyalogság számára" - mondta a nevét nem kívánó tiszt.
Az AM-120-as változatot elsősorban nagy hatótávolságú harcra szánják, ahol a kezelő fizikailag nem látja ellenfelét. A ZTS Špecial cég igazgatója, Miroslav Sim szerint a várható hatótáv közönséges lőszerrel nyolc-kilenc kilométer lesz.
Ez lényegesen kevesebb, mint például a Zuzana 2 tarack hatótávolsága (kb. 35 kilométer). Ennek az az előnye azonban, hogy az aknavető olcsóbb lőszerrel lő, és egyben percenként többszörösen több lövést fog leadni, mint egy klasszikus ágyú.
„
Az általunk kifejlesztett aknavető tűzgyorsasága 21 lövés/perc lesz. Nem tudok más habarcsról a világon, amely megfelelt volna ebben a paraméterben” – mondja Sim.
A fegyvert teherautó alvázra szerelik fel, így mobilitást biztosít. Képes lesz eljönni a szükséges helyre, lezuhanyozza az ellenséget egy adag sebekkel, és gyorsan eltűnik.
Egy darab ára elérheti a 1,5-2 millió eurót.
PR Kaliňák számára
Sim szerint két éve kezdték el fejleszteni az aknavetőt. Ezt a Védelmi Minisztérium csaknem 150 ezer eurós hozzájárulása is lehetővé tette.
Hivatalosan Kaliňák jelenlegi miniszter fogja bemutatni a nagyközönségnek, aki májusban, a pozsonyi IDEB fegyvervásáron szeretné megtenni. A maltert "az első fecskeként" írja le, amely segít újraindítani a szlovák gazdaságot.
„Ez konkrét hozzájárulás lesz a GDP növekedéséhez. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy további forrásokat szerezzünk az egészségügy és az oktatás számára is" – ígéri Kaliňák.
Gyakorlatilag valószínűleg úgy fog megtörténni, hogy a fejlesztés befejeztével a minisztérium megrendeli az első adag aknavetőt legalább több millió euró értékben. Ugyanakkor külföldre is kínálják.
A korábbi Made in Slovakia projektekhez hasonlóan most is jönnek a garantált siker ígéretei. „Még nem is mutattuk be hivatalosan a terméket, és máris tisztességes érdeklődést tapasztalunk iránta” – mondja Kaliňák.
Első partner: Kerametal
Az új aknavető megrendelései nemcsak a ZTS Špeciál állami cégnek hoznak bevételt, hanem két magán alvállalkozónak is.
Az első a Kerametal, amely Sim szerint tűzvédelmi rendszerrel látta el a aknavetőt.
Az egykori külkereskedelmi vállalatot a 90-es évek óta a szlovák fegyveripar doyenje, Igor Junas irányítja, aki az Alligator projektben is fontos szereplője volt. Az állam legalább 200 millió koronát fektetett be ezeknek a felmérési járműveknek a fejlesztésébe.
Eredetileg legalább 250 darabos tömeggyártást vártak. Ebből végül csak 40 darabot gyártottak, és azokat kizárólag a szlovák állami szervek vásárolták meg. Az egész projekt végleg véget ért, miután 2008-ban az egyik aligátor lezuhant egy golyóálló gumi miatt.
Második partner: Strnad
A második fontos alvállalkozó a cseh Michal Strnad fegyvergyártó CSG csoportja. Sim szerint a Strnad Tatra autógyártó cége egy hatkerekű Tatra alvázat fog gyártani páncélozott kabinnal a aknavetőhoz.
Csak ennek az alváznak az ára 500-700 000 euró között mozog.
A CSG-csoport ambíciói azonban láthatóan még nagyobbak voltak. A Denník N forrásai szerint az új aknavetőhoz az osztrák nyolckerekű Pandur transzporter alvázát is ők tervezték, amelyhez gyártási engedélyt vásároltak. Ebben az esetben önmagában az alváz ára kétmillió euróra ugrik fel, ami végső soron az egész fegyvert drágítaná.
A ZTS állami fegyvertár szempontjából az aknavető akkor sokkal kevésbé lenne versenyképes. Az AM-120 egyik előnye, hogy gyártása olcsóbb legyen, mint egy szabványos önjáró tarack gyártása, amely könnyebb változatok esetében 3,5 millió eurótól kezdődik.
Valószínűleg még a katonák sem lelkesednének a Pandur alvázért. Ez számukra egy új típusú alváz bevezetésének szükségességét jelentené a hadseregben, ami többletköltséggel járna a logisztika és a legénység kiképzése terén. A minisztérium már több tucat nyolckerekű szállítóeszközt rendelt a finn Patria fegyvergyártó cégtől. Logisztikai szempontból tehát nem lenne értelme, hogy az aknavetők más alvázon, mint a Pandur platformon legyenek.
Államtitkári összeférhetetlenség
Egy másik dolog a CSG céggel kapcsolatos. Korábbi menedzsere, Martin Vojtašovič lett Kaliňák új államtitkára a múlt héten. Ha a minisztérium új AM-120-as aknavetőket rendel, akkor ennek a magas rangú tisztviselőnek a korábbi munkaadója is pénzt keres a megrendelésből.